Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 22:10:34
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 21:56:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Ronald69
Vandaag om 21:55:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618589 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9375 Gepost op: 22 January 2016, 07:49:50 »
Niks in de weg dus, al wil ik tien koppelwagens hebben.

Let wel op de lantaarnijzers. Ik duwde een tijdje geleden zulke wagens door een wisselstraat en hoorde die dingen langs elkaar krassen. Bij de flexibele Kadee-koppelingen verwacht ik dat probleem nog eerder dan met de door mij gebruikte kortkoppelingen van Roco.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9376 Gepost op: 22 January 2016, 11:11:47 »
Dank je voor de waarschuwing. Ik heb dat nog eens nauwkeurig onderzocht, en ben tot de conclusie gekomen dat, mits de rails zuiver is gelegd, er geen gevaar is dat die sluitseingevallen elkaar raken. Steeds blijft er enige speling (hoewel niet meer dan tienden van millimeters) aanwezig. Zowel in een wisselstraat en in S-bochten, getrokken of geduwd, bewegen zich de wagens zonder problemen ten opzichte van elkaar.
Ook al doet "het oog" anders vermoeden, de sluitseinijzers raken elkaar geen moment:

Wel is het zaak straks deze bochten zuiver te leggen en te zorgen dat de R3 (Roco-line, 419,6 mm) beslist niet "onderschreden" wordt.

Tenslotte nog een opmerking: in principe komt de kant met Kadee-koppeling aan de lokomotiefzijde te zitten (tenzij de wagen als sluitwagen fungeert), en komt het "probleem" alleen om de hoek kijken als twee koppelwagens met elkaar worden gekoppeld. Daarnaast zal het praktisch niet of nauwelijks voorkomen dat zo'n uit OOt 42's bestaande Gag geduwd gaat worden (in getrokken toestand is er meer speling), maar dat is natuurlijk geen reden om niet te onderzoeken hoe het gedrag is wanneer dat toevallig eens een keertje wel het geval zal zijn.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9377 Gepost op: 22 January 2016, 13:13:32 »
Ach, en weet je, mocht het nou toch allemaal niet lukken zoals hierboven gehoopt, dan kan er altijd nog Kadee nr. 19 ipv nr. 18 ingestoken worden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9378 Gepost op: 22 January 2016, 16:51:02 »
Beetje geknoeid met dunne draad in een poging een rangeerdershandgreep te maken:

Eigenlijk een beetje te rond, ik zal denk ik een ander tangetje moeten gebruiken, maar het kan er beter mee door dan de foto zelf.
De sluitseinhouder is, vergeleken met de handgreep van o,4 mm draad, best wel grof te noemen. Bij gebrek aan beter laat ik die voorlopig maar even zitten.

Een ander dingetje, waar ik het ook al eerder over had, is het aanpassen van de trapjes in het midden van de OOt 42, die horen volgens SC goederenwagenbruin te zijn in plaats van zwart. Kleine ingreep, maar wel een grote werking, vind ik:

Omdat ik toch RAL8012 aan de kwast had hangen, meteen ook de sluitseinhouders van dezelfde wagon bruin geverfd, en de beide handgreepjes van de Om 21 ook, trouwens. Maar dat zie je vanzelf de volgende keer wel, daar heb ik nu nog even geen foto's van gemaakt.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9379 Gepost op: 22 January 2016, 22:31:52 »
De Om 21 is in de basis zo'n beetje klaar. Vooralsnog als "Leitungswagen", omdat de wagen in de late Ep.III nog maar sporadisch voorkwam en ik geen fotografisch bewijs heb kunnen vinden voor die versie in die tijd (Leitungswagen, dus de wagen heeft geen remmen maar wel een doorgaande leiding voor de remdruklucht) wil ik er uiteindelijk toch een beremde wagen van maken. Maar dan moet ik eerst de benodigde onderdelen nog bij elkaar scharrelen. Als het zover is, komt er op elke hoek nog een wit blokje bij.

Verder nog Kadee-kopjes, wat vervuiling en een passende lading, dan ben ik er klaar mee. Klaar voor het volgende slachtoffer, en het zou zomaar kunnen dat dat nòg een Leitungswagen wordt, de Omm 53, die tegelijk met de Om 21 uit Dönsdorf is gearriveerd.
En daarvan is het onderstel een beetje krom, waarschijnlijk door een niet goed weggewerkt braampje of zo. We gaan het zien...

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9380 Gepost op: 23 January 2016, 22:36:51 »
Hmmm... zit ik op m'n roze wolk mijmerend naar m'n Om 21 te kijken, één van de laatste aanwinsten in m'n wagenpark, die zojuist is bijgekomen van een cosmetisch verbouwinkje en staat te wachten op een nutteloze lading en wat onflatterende make-up, begint een randje van het roze wolkje bruinig gerafelde randjes te vertonen, randjes die allengs uitbreiden naar het midden van de roze comfort-zone en al doende het gevoel van voldoening en tevredenheid op grondige en afdoende wijze teniet doen.
Zoiets als in de zon liggen bakken en door de geloken oogleden heen waarnemen dat er een gluiperig wolkje tussen jou en je licht en warmte brengende bron sluipt, een wolkje dat bij nadere beschouwing bar slecht weer aankondigt met donder en bliksem, hagel en striemende regen, en wel op zeer korte termijn.

De wanden van het wagentje zijn krom!

Shi... euh, onwelriekende substanties van niet nader te omschrijven aard! >:(

Nou, maar eens kijken dan of daar iets aan te doen valt.
Beetje meten en wat plasticplaat snijden, beetje wrikken en klemmen. Conclusie: dat zal wel gaan, met de nog te maken lading moet het te corrigeren zijn.

Wel een puntje ten nadele van die lading: die zal behoorlijk klem komen te zitten en derhalve moeilijk uitneembaar worden.

Soit, daarmee kan ik wel leven.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #9381 Gepost op: 24 January 2016, 07:19:18 »
Dat kromme wandje is mij nog niet eerder opgevallen. ::) Gelukkig buigt hij naar binnen en kun je met een ladingimitatie daar iets aan doen. Hoe is de andere verbogen?

Groet,
Bas

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #9382 Gepost op: 24 January 2016, 08:25:06 »
Je kan die lading ook bovenop die spreider zetten, dan zou het minder klemmen gok ik.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #9383 Gepost op: 24 January 2016, 12:06:53 »
De wanden van het wagentje zijn krom!
Komt dat door de weekmaker van het plastic, of is misschien het ballastplaatje gaan werken? Ik heb wel eens bij 1 zo'n wagentje gezien dat het ballast-plaatje helemaal verroest was.

Een tip voor de lading, Artitec 28.110 een leuk setje (soda)vaten. Hier in een nog overweerde Om21 van de nieuwere serie, met een onderlegkartonnetje.

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #9384 Gepost op: 24 January 2016, 12:11:18 »
Ik heb trouwens het R* catalogusnummer gevonden. 47943. Ik heb de wagon zelf ook en ik ga hem vanmiddag even nakijken.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #9385 Gepost op: 24 January 2016, 12:15:32 »
Bak er af halen. Een tijdelijke lading die tegen warmte en water kan en die als spreider gaat functioneren. Zorg dat de wanden dus recht staan.
Ovenschaal met water. Bak er erin. In de oven. Tegen de 100 graden. Minuut of vijf. Af laten koelen. Drogen en lading er uit.

Eet smakelijk! ;D

Zo maakte ik slotcarchassis ook recht.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9386 Gepost op: 24 January 2016, 12:23:08 »
Ik heb het wagentje 754 219 ook. Bij mij zijn beide zijwanden ietsje krom. Maar je moet echt heel goed kijken om het te zien. Ik ga er niets aan doen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #9387 Gepost op: 24 January 2016, 14:00:55 »
Om te kijken of dit type wagen daar vaker last van heeft, heb ik eens een andere Om 21 van Roco gepakt, die toevallig net uit is (artnr. 67307) en tot mijn grote verbazing blijkt het modelletje met de kromme zijwanden iets langer te zijn en dikkere wandjes te hebben dan het nieuwe model. Er moet dus haast wel sprake zijn van een nieuwe mal. De nieuwe wagon is de rechtse:

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 24 January 2016, 14:03:46 door Ruud K. Reden: foto toegevoegd »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9388 Gepost op: 24 January 2016, 15:03:11 »
Nou, dat is leuk... zit je je best te doen om van zo'n goeiekope juniorkar iets fatsoenlijks te maken, brengt Roco een betere versie op de markt. Eentje met dunnere wanden, de juiste baklengte (vermoed ik, de iets te lange bak had ik op de koop toe genomen), apart aangezette treden op de kopwanden, veel mooiere Bretternaden etc, en nog onberemd ook.
De motivatie om met het ding door te gaan is nu wel aanmerkelijk geslonken. Eerder ben ik geneigd om van de diensten van de klepperbak gebruik te maken, die komt de laatste tijd toch al wat aandacht te kort.

Tot nu toe, en kijk goed, de kans dat je deze wagon nog eens in dit draadje gaat tegenkomen is nogal klein, de stand van zaken:

Plaatje gemaakt als spreider van de kromme wanden die tevens dienst doet als basis voor een lading. Tegen de verwachting in krijg ik 'm er niet meer uit, en eigenlijk is het mij wel best ook.
Dönsdorf heeft een zakje laadgoed met de wagen meegeleverd, wat het precies is, is mij volkomen duister, wat het moet voorstellen eveneens, maar ik heb het maar eens in het bakje gestrooid:

Zo, en daarmee sluit ik dit hoofdstuk definitief af. Project 241d/f = Project 241d/f. Afgelast. Van hogerhand is het nummer vrijgegeven voor andere invulling.
Basta.

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #9389 Gepost op: 24 January 2016, 15:07:50 »
Lading? Lijkt me gedroogde aarde uit de tuin van Basilicum ;D ;D.

Groet,
Ruud