Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3641738 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9331 Gepost op: 17 January 2016, 15:00:23 »
Bedankt alvast voor die linkjes  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9332 Gepost op: 17 January 2016, 18:09:54 »
Citaat van: .K
Een dag niet bezocht is een bladzijde (of twee) bijlezen.

Nou, zeg dat wel. En jullie hoeven alleen maar te lezen, IK moet al die boeiende reacties maar weer gaan beantwoorden.  :P

Vooruit met de geit, daar gaat ie:

Citaat van: 44
...rode kornoelje. Volgens mij heb ik daar nog wat van liggen.

Inderdaad. Maar niet genoeg voor een lading, zelfs niet voor een kleinere wagen.

Citaat van: Patrick
...zoethout geeft ook een mooi effect.

Ja, dat is ook zo. En nog betrekkelijk eenvoudig -en goedkoop- te verkrijgen ook.

Citaat van: Joke
je begint een echte botonist te worden, Toon Jan een houtje en hij geeft je de naam...

Nou, een dendroloog ben ik toch echt niet. Hoewel ik ooit een blauwe maandag bij een boomkwekerij gewerkt heb en daar al doende wel het één en ander heb opgestoken, beperkt die -overigens oppervlakkige- kennis zich een beetje tot de "gekweekte" versies, dus de bomen, struiken en heesters die je vooral in tuinen tegenkomt.
Aan de andere kant, als ik iets tegenkom waarvan ik wil weten wat het is, dan zoek ik dat wel uit, en zodoende leer je ook weer wat bij. En dat kan ook wel eens nuttig blijken te zijn.  :D
Dank je voor de foto's, altijd goed voor leuke ideeën!

Citaat van: Ruud
Altijd inspirerend, dit draadje! Mede door alle boeiende reacties.

En daarvoor dan ook mijn welgemeende dank, in het algemeen, voor al die reacties. Vaak genoeg leveren die de inspiratie op, om door te gaan waar ik anders misschien de handdoek al in de ring had gegooid, een andere koers uit te zetten, iets anders te proberen... kortom, inspirerend!

Citaat van: Flip
Mijn vrouw vond mijn knutselwerk op zoethout lijken :).
Dat zegt al heel wat :-X.

Tja, het leven kan soms hard zijn, Koen. En miskend worden is een hard gelag.  :'( ;)

@Floris: dat vervuilen en weatheren van rollend materieel (en ook van niet-rollend spul) is niet ieders ding. Sommigen zijn bang om hun dure treintjes te bederven, anderen denken dat ze het niet goed kunnen en beginnen er daarom maar niet aan. Daar zit 'm trouwens wel de crux, je zult er een keer mee moeten beginnen als je ambities in die richting hebt.

Technieken en manieren om die technieken toe te passen zijn er legio, evenals beschrijvingen op internet, in boeken, tijdschriften, op dvd's, etc, etc.
Iedere vervuiler heeft zo z'n eigen voorkeuren, en je kunt eigenlijk niet zeggen wat de beste manier nu eigenlijk is. Ruud, om een voorbeeld te noemen, werkt vooral met pigmentpoeders, iemand als Becasse bereikt heel mooie resultaten met de airbrush, weer anderen geven de voorkeur aan verf en kwast. Daarbij moet gezegd worden, dat vaak gebruik gemaakt wordt van gemengde technieken, dus niet alleen airbrush of pigmentpoeders.
In feite komt het er op neer dat je iets wat je in de werkelijkheid waarneemt (vervuiling/gebruikssporen op een echte lokomotief of wagon) in model wilt weergeven. Daar blijkt al uit, dat de eerste regel vooral het observeren van het voorbeeld is. Voorbeelden van vervuilde wagons en dergelijke zijn er in overvloed op internet, in boeken en tijds... ik verval in herhaling. Kijk naar wat je ziet en probeer dat weer te geven met die middelen waarvan jij denkt dat je die het best kunt gebruiken.
Mocht het resultaat na de eerste poging niet geheel volgens de verwachting zijn, geef de moed dan niet op, want, zoals onze oosterburen zeggen, er is nog geen kunstenaar uit de hemel komen vallen. En ook een leuke: Übung macht den Meister. Vrij te vertalen als: oefening baart kunst.

Maar goed, ik zal proberen een beetje te omschrijven hoe ik met dit wagentje verderga. Verderga, want de eerste dingetjes waren al gedaan: met de airbrush is lichte stofwaas op het chassis gespoten, en langs en over de profielen van de wagenkast zijn (min of meer dunne) lijntjes vuilgrijs gespoten.
De wagon wordt overigens eerst in de wezenlijke onderdelen uit elkaar gehaald:

Vervolgens ga ik aan de gang met wat pigment, verkregen door pastelkrijt met een mesje af te schrappen. Ik gebruik daarvoor (in dit geval) maar een paar kleuren, die naast en door elkaar gebruikt worden:

Het aanbrengen doe ik met een vrij stugge, varkensharen kwast (de twee middelste op onderstaande foto). Daarmee pik ik wat poeder op, breng het op het oppervlak en door met dezelfde kwast in een rondgaande beweging wat kracht te zetten, wordt het poeder op het oppervlak 'gewreven'. Het helpt als je van tevoren dat oppervlak met een matte blanke lak hebt overgespoten, dan wil het beter hechten.

Rechts op de foto zie je een vrij grote, brede, zachte kunstharen kwast. Daarmee wordt de overtollige poeder verwijderd en meteen de verschillende kleuren een beetje 'geblend'. De linkerkwast gebruik ik om de opschriften weer een beetje te bevrijden van al te dikke kleurlagen. Even een beetje natmaken in de mond (in een pot water dopen gaat natuurlijk ook, maar de kwast moet niet kleddernat worden) en voorzichtig over de gebieden met de opschriften halen. Eventueel nog eens herhalen, indien nodig.

Nou, tot zover het eerste deel, later vanavond zal ik de resultaten wel laten zien. Ik ben nog druk bezig en ik moet ook nog eten koken. En opeten, natuurlijk.

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #9333 Gepost op: 17 January 2016, 18:16:43 »
Wat voor compressor heb je staan Jan?
Ik heb ooit een airbrush aangeschaft met een busje drijfgas/lucht erbij ::), denk niet dat dat het na al die jaren nog iets doet.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9334 Gepost op: 17 January 2016, 19:53:34 »
In Den Beginne heb ik die bussen met lucht ook gebruikt, welgeteld twee keer. Die zijn altijd op de meest ongelegen momenten leeg, en bovendien had ik nogal last van condensvorming.
De volgende stap was een autoband, met een adapter op het ventiel waar ik de airbrush op kon aansluiten. Maar die adapter moest er steeds weer af, om de band op te pompen. Dat oppompen deed ik de eerste keren overigens bij een benzinestation in de buurt. Toen kon dat nog gratis, tegenwoordig betaal je er een halve Öro voor. Maar ik moest wel elke keer naar "de BP" , om die band op te pompen, en dat was ik ook al gauw zat. Dus kocht ik een voetpomp, daarmee kon ik redelijk vlot de band gewoon thuis oppompen. Maar het probleem dat de band op nogal ongelegen momenten leeg was, bleef bestaan.
Een kennis van me, die in de vrachtautobranche zat, heeft op een gegeven moment een tweede ventiel aan de band gemaakt, en zo kon ik de band quasi "tijdens het spuiten" oppompen. Met diezelfde kennis was ik aan 't onderhandelen over een compleet vrachtwagenwiel (met twee ventielen aan de band), zodat ik over een grotere voorraad lucht kon beschikken, toen een andere kennis aanbood een compressor voor me te regelen. Een afdankertje van het atelier waar hij als industrieel vormgever werkte.

En die compressor heb ik nog steeds. Wel heb ik een voetschakelaar in het snoer gezet, zodat ik 'm, al naar gewenst, aan en uit kan zetten.
Nadat ik twee keer had meegemaakt dat de plastic luchtslangetjes van Badger/Revell scheurden tijdens het spuiten, heb ik me een gewapende slang (idem Badger/Revell) aangeschaft, waar ik een vochtfilter in heb gezet.
Het glas van de manometer is gebarsten en de knop om de druk mee in te stellen is ribbedie, maar het ding werkt prima en ik kan er alles mee wat ik wil. Ook de druk instellen, al is dat met een tangetje wat onhandig. Ik weet het, die knoppen zijn gewoon te koop, maar 't komt er maar steeds niet van.

Misschien zou ik betere resultaten kunnen boeken met een meer geavanceerd apparaat, maar die betere resultaten hebben ook en vooral te maken met je eigen vaardigheden en vakmanschap, en ik betwijfel of die van mij zo'n aanschaf wel rechtvaardigen.

De wagon in behandeling, de stand van zaken van het moment. Plaatjes, zoals beloofd:

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #9335 Gepost op: 17 January 2016, 20:42:39 »
Je verweermethode lijkt wel erg op degene die ik nu zowat hanteer. :)

Dat pastelkrijt kost ook 2x niks. :)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #9336 Gepost op: 18 January 2016, 09:35:32 »
Ik gebruik een grof schuurpapier om krijtpoeder te verkrijgen in plaats van het genoemde afschrapen. Het lijkt me dat je met een mesje eerder schilfertjes krijgt? Of valt dat mee?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9337 Gepost op: 18 January 2016, 12:50:01 »
Nou, zeg dat wel. En jullie hoeven alleen maar te lezen, IK moet al die boeiende reacties maar weer gaan beantwoorden.  :P
Arme jij  ;)

En daarvoor dan ook mijn welgemeende dank, in het algemeen, voor al die reacties. Vaak genoeg leveren die de inspiratie op, om door te gaan waar ik anders misschien de handdoek al in de ring had gegooid, een andere koers uit te zetten, iets anders te proberen... kortom, inspirerend!
Graag gedaan

@Floris: dat vervuilen en weatheren van rollend materieel (en ook van niet-rollend spul) is niet ieders ding. Sommigen zijn bang om hun dure treintjes te bederven, anderen denken dat ze het niet goed kunnen en beginnen er daarom maar niet aan. Daar zit 'm trouwens wel de crux, je zult er een keer mee moeten beginnen als je ambities in die richting hebt.
Een bende maken van gebouwen dat doe ik al,heb dat zelfs in mn draadje laten zien met bv die ringloods  ;D
Die manier vind ik overigens voor mijn gevoel niet bruikbaar voor rollendspul,vandaar ook de aanschaf van die patina creme op houten,dat lijkt me wel wat.
Dat ik denk dat ik het niet kan is zoals je al omschrijft omdat ik me er nog nooit toe heb gezet,daar wil ik verandering in gaan proberen te brengen

Iedere vervuiler heeft zo z'n eigen voorkeuren, en je kunt eigenlijk niet zeggen wat de beste manier nu eigenlijk is. Ruud, om een voorbeeld te noemen, werkt vooral met pigmentpoeders, iemand als Becasse bereikt heel mooie resultaten met de airbrush, weer anderen geven de voorkeur aan verf en kwast.
In feite komt het er op neer dat je iets wat je in de werkelijkheid waarneemt (vervuiling/gebruikssporen op een echte lokomotief of wagon) in model wilt weergeven. Daar blijkt al uit, dat de eerste regel vooral het observeren van het voorbeeld is. Voorbeelden van vervuilde wagons en dergelijke zijn er in overvloed op internet, in boeken en tijds... ik verval in herhaling. Kijk naar wat je ziet en probeer dat weer te geven met die middelen waarvan jij denkt dat je die het best kunt gebruiken.
verf en kwast en airbrush vallen voor mij af(de 1ste ivm voorgenoemde rede,de 2e is een geld iets),dat het voor iedereen weer anders is als het gaat om wat vind je fijn om te gebruiken,dat is duidelijk. Ik zal echter als het gaat om voorbeelden te vinden uit het echie,gelukkig prijzen als ik sites ofzo vind met kleuren fotos,zoals je zelf ook wel ervaart denk ik, is vanwege ons gekozen land en tijdperk de keus in kleuren fotos nou niet groot te noemen  :-\

Mocht het resultaat na de eerste poging niet geheel volgens de verwachting zijn, geef de moed dan niet op, want, zoals onze oosterburen zeggen, er is nog geen kunstenaar uit de hemel komen vallen. En ook een leuke: Übung macht den Meister. Vrij te vertalen als: oefening baart kunst.
Ik zal is opzoek gaan naar wat proefkonijnen,al zal dat nog even moeten wachten,t lijkt me niet handig om nu met een griep incl koorts is gezellig naar buiten te wandelen en in de schuur te gaan zoeken  :P

Maar goed, ik zal proberen een beetje te omschrijven hoe ik met dit wagentje verderga. 

Dank voor de heldere uitleg zover  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 January 2016, 12:51:43 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9338 Gepost op: 18 January 2016, 17:22:36 »
Citaat van: Olivier
...lijkt wel erg op degene die ik nu zowat hanteer.

Ben ik best benieuwd naar je resultaten. Misschien eens laten zien?  :D

Citaat van: Reinout von der Eifel
Ik gebruik een grof schuurpapier...

Dat heb ik ook wel eens gedaan, met schuurpapier. Mesje beviel me beter, het waarom weet ik niet. Misschien wel omdat ik dan het gevoel heb dat ik beter kan doseren. Van schilfervorming heb ik nog geen last gehad. Wel gebruik ik een goede kwaliteit krijt, veel pigment, weinig vul/bindmiddel, van het merk Conté à Paris.
En inderdaad, duur is het niet, met een tientje in de hand heb je al een aardig spectrum aan aardkleuren. Daarbij, met één pijpje doe je een eeuwigheid.

Nog even een stukje voortgang van de Pwg:

Met een sterk verdunde donkerkleurige verf de profielen op de zijwand 'nagelopen'.

Daarna met donkerbruin krijt weer een beetje geneutraliseerd:

Zelfde scene, andere belichting:

En tenslotte nog even terugkomend op de Omm 52 van Roco/Klein Modellbahn, ik had het over de "builen" in de zijwanden die ik niet erg natuurlijk vond. Op deze foto is beter te zien wat ik bedoel:

Misschien is er wel iets aan te doen, maar het lijkt me een hele hoop werk. Een nieuw verfjasje zal er dan sowieso wel inzitten, denk ik zomaar.

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #9339 Gepost op: 18 January 2016, 18:43:30 »
Ben ik best benieuwd naar je resultaten. Misschien eens laten zien?  :D

In m'n topic staan daar best een paar voorbeelden van. :)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #9340 Gepost op: 18 January 2016, 20:30:24 »
rocco builen
Weet je zeker dat de verf niet loslaat en blaasjes heeft  ;D
gladschuren en verouderen
Niet opnieuw spuiten
En voor je stammen
Reed vanmiddag in Zeewolde door een stukje bos
zie daar riet met pluimen staan
misschien de moeite om dat eens te testen

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9341 Gepost op: 18 January 2016, 22:20:23 »
@Olivier: ja, klopt, ik was net wat aan 't spitten in je draadje.  ;)
@Jerry: de opschriften zitten voor een deel ook over de bulten heen, Jerry. Met de bulten zou je die ook wegschrapen.
Het idee om riet te gebruiken is best een goeie, al heb ik geen idee waar het op zou kunnen lijken. Ik zal eens wat in huis gaan halen dezer dagen om daar achter te komen. Als ik tijd heb...

Deze schuifdakwagen heb ik een tijdje geleden al eens onder handen gehad en hier ook laten zien...

Kijken of ik deze schuifdak/schuifwandwagen nog kan redden:

« Laatst bewerkt op: 07 November 2018, 16:24:59 door 44 »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #9342 Gepost op: 18 January 2016, 22:22:53 »
Kunnen opschriften niet vies worden  ???
anders met wit en 1 haar wat witte punten geven als of er wat staat  ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #9343 Gepost op: 18 January 2016, 22:27:24 »
Jawel, die worden ook wel vies. Maar over 't algemeen probeert men die wel leesbaar te houden.

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #9344 Gepost op: 18 January 2016, 23:22:11 »
Opschriften zijn vaak het enige deel dat enigszins schoon is. Voor een extreme voorbeeld: Moderne Chinese kolen wagons zijn af fabriek blauw. In praktijk is het ding zwart, en de enige vlakken in de originele kleur zijn de plaatsen waar de teksten staan.