Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Karben
Vandaag om 17:13:11
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3411326 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9030 Gepost op: 14 december 2015, 17:13:30 »
Omdat ik van de bouwdoos de twee lange gevels PLUS één korte gevel gebruikt heb voor mijn 'voorgevel' (de tweede korte gevel is als zijgevel ingezet), is mijn gebouw dus tweeënhalf keer zo lang geworden bij gelijke breedte als het oorspronkelijke Kibri-gebouw.
Dat houdt dus ook in, dat ik tweeënhalf keer zoveel dak heb, zeg maar even vijf halve daken. Omdat twee halve daken samen één "punt" vormen, blijf ik met een half dak zitten. Als u begrijpt wat ik bedoel...

Eerst had ik bedacht dat die helft dan maar een plat dak moest worden, maar ergens zinde me dat niet. Het wordt dus gewoon een halve punt, met een interessant muurtje als afsluiter.



Zo blijf je in elk geval lekker bezig...  :-\

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9031 Gepost op: 14 december 2015, 20:35:07 »
Lineleumfabriek. Daar maken ze ook marmoleum. Het is de fabriek van de gebroeders Marmo en Lino Leum. Hun broer Petro heeft werkt bij de Bundesbahn.

Groet,
Bas

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9032 Gepost op: 14 december 2015, 20:40:32 »
Lineleumfabriek. Daar maken ze ook marmoleum. Het is de fabriek van de gebroeders Marmo en Lino Leum. Hun broer Petro heeft werkt bij de Bundesbahn.

Groet,
Bas

Ja zo zie je maar dat de wereld klein is ;D
MfG Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9033 Gepost op: 14 december 2015, 21:26:07 »
Tja... het is slechts een stofje in het onmetelijke heelal, waar we met zijn allen op staan. Dan kom je elkaar onvermijdelijk een keertje tegen.

@Joke: ik ben toch nog steeds een beetje nieuwsgierig naar die stalen plaat waar je het over had:

Citaat
...een paar schoorstenen enzo en nog zon verhoogde metaal plaat

Een kleine impressie nog, aan de hand van een paar fotookes:




Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9034 Gepost op: 14 december 2015, 21:53:57 »
Jan, ik ben aan het zoeken toen ik het schreef had ik ze net gezien en nu vindt ik ze niet meer. Ik heb aber de verdacht dat het een soort luiken zijn waardoor grotere apperaten in de fabriek gezet of eruit gehaalt konden worden met een kraan. Of bovenlichten die later dicht zijn gemaakt?
Ik zoek nog wel even verder.
Gr Joke


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9035 Gepost op: 14 december 2015, 22:03:49 »
Ah! Nu begrijp ik wat je bedoelt! Ben ook al aan het zoeken, maar vind nog niet iets relevants. Wel allerlei schoorstenen, ventilatiepijpen en -apparaten dan wel afzuiginstallaties.
En dat moet nog aan de orde komen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2015, 22:17:52 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9036 Gepost op: 14 december 2015, 22:26:16 »
En zoiets:



Iets dergelijks heb ik ook in gedachten. Reclame.
En vlaggen, of tenminste eentje.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9037 Gepost op: 15 december 2015, 09:24:41 »
Staat je compressorgebouwtje nu op een scheef dak. Laatste stukje plat met compressorgebouwtje lijkjt me handiger.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9038 Gepost op: 15 december 2015, 10:10:58 »
Dat klopt, het staat als het ware in een scheef dak.
Wellicht heb je gelijk en was het handiger geweest het laatste stuk plat te laten en het compressorgebouwtje daarop te plaatsen, maar het gebouwtje dient ook om de aansluiting "productiegebouw" en "kantoorgebouw" wat af te dekken tegen de achtergrond.
Jouw oplossing heb ik wel overwogen, maar "om gevoelsmatige redenen" heb ik voor deze compositie gekozen.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9039 Gepost op: 15 december 2015, 14:48:50 »
Dan had ik het laatste stukje shuin dak met de helling andersom gelegd, hoge kant tegen de gevel.  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9040 Gepost op: 15 december 2015, 17:32:46 »
Ook daarin ga ik mee. In den beginne was ik dat ook van plan, maar toen reliseerde ik me dat er nog een soort ventilatiekoker aan de zijkant van het gebouw (boven dat laadplatform) uitkomt. Die zou dan vlak boven het dak z'n warme lucht uitblazen, en dat leek me niet gewenst. Daarom is de helling de andere kant op gebouwd. Zie foto's.



De diverse stukken dak hebben een laatste laagje verf gekregen. De volgende stap is deze vastplakken, en daarna... gaten boren!
Zoals je ziet is er al een... euh... nou ja, alwéér een ventilatiedinges geplaatst. Die moet trouwens ook nog een verfje krijgen, net als het compressorgebouwtje.




ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9041 Gepost op: 15 december 2015, 22:37:05 »
Soms komt die fabriek me min of meer de neus uit, het ding staat nu al weken te domineren op de behandeltafel. Maar goed, het apparaat is nog niet klaar, dus voorlopig zal dit onderkomen van WLM (Wums LuftMatratzen) het Lümmelner beeld nog wel even blijven beheersen.
Je moet het er maar mee doen, en anders zijn er wel andere draadjes met interessanter onderwerpen.

Toch wil ik zo af en toe wel even iets treinachtigs zien. Wat ligt er dan meer voor de hand dan een lokomotief (of iets anders treinachtigs) te fotograferen met de WLM-fabriek op de achtergrond?



De V160 (216) van Brawa. Een machine waar ik nog steeds zeer mee in m'n nopjes ben.
Vroeger zag ik de V160 een enkele keer wel voorbijkomen op het station van m'n woonplaats. Destijds maakte de lok op mij veel indruk vanwege het moderne uiterlijk, vooral gewekt door de 'knik' in de frontpartij, die toch weer iets heel anders was dan de wat rondere vormen van de V200 en de wat vierkantige van de V100.

In die jaren had mijn vader een abonnement op het blad "NaVijven", waarin zo af en toe ook wel een rubriekje gewijd was aan iets op modelspoorgebied, vooral nieuwtjes. In dat blad las ik voor het eerst dat er ook wel iets anders op Fleischmann paste dan alleen mijn eigen Fleischmann en het Jouef van mijn vriendje, iets dat mij destijds met stomheid van verbazing sloeg: Märklin! Ik kwam erachter dat Märklin treintjes voor gelijkstroom op de markt bracht, onder de naam HAMO. En laat nou net die V160 door dat HAMO uitgebracht zijn.
Dat ding wou ik hebben!

Maar het kwam er niet van, ten eerste was er geen winkel in de buurt die HAMO verkocht en ten tweede... met mijn zakgeld (DM 1,= p.w.) net zo lang sparen tot ik een lokomotief zou kunnen kopen? Je kon net zo goed met een lekke emmer proberen de zee leeg te scheppen...

Ook later ben ik die HAMO V160 nooit tegengekomen, zodat mijn wens jarenlang onvervuld bleef. Totdat... Roco, als nieuwkomer op de markt, met een 215 aan kwam zetten. Dat was dan wel geen 216 (V160), maar hij leek er wel sterk op, tenslotte was het belangrijkste aanwezig: die knik in de frontpartij.
Met mijn zaterdagsbaantje in een supermarkt was ik destijds in staat die lok te kopen, tenslotte was Roco nou ook weer niet zo erg duur.

Toch bleef er iets knagen, tenslotte is een 215 géén 216, en bovendien stoorde ik me nogal aan de geblindeerde ramen van het ding.
Ik had er dan ook niet veel moeite mee om de lok te verkopen aan iemand die er veel belangstelling voor had en bereid was er een net bedrag voor neer te tellen, dus dat was Roco-215 -> exit.

Nog weer een hele poos later kwam Roco dan met de Lollo, weliswaar met mooie ronde vormen (vandaar de bijnaam), en met het trotse nummer V160 op de zijkant, maar niet met die mooie knik in de frontpartij. Dus toen zich iemand aandiende die een leuk bedragje voor de nog niet eens zo heel lang daarvoor aangeschafte lok overhad, heb ik Lollo ook de deur gewezen. Voor zover er al sprake was van liefde, was die van wel erg korte duur.

Pas veel later, eigenlijk middenin een periode waarin ik me voornamelijk bezig hield met het bouwen van tankbouwdozen en dergelijke, zag ik in een vitrine van de plaatselijke treinenzaak de V160 van Brawa staan, waarop de verloren gewaande liefde weer even hevig oplaaide als destijds bij dat zwart-wit plaatje in de NaVijven.

Nou ja, om kort te gaan, op bovenstaande foto is ze te bewonderen.  :D

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9042 Gepost op: 16 december 2015, 13:16:21 »
Ook daarin ga ik mee. In den beginne was ik dat ook van plan, maar toen reliseerde ik me dat er nog een soort ventilatiekoker aan de zijkant van het gebouw (boven dat laadplatform) uitkomt. Die zou dan vlak boven het dak z'n warme lucht uitblazen, en dat leek me niet gewenst. Daarom is de helling de andere kant op gebouwd. Zie foto's.

Klopt, maar nu blaast ie tegen de helling van het dak aan, in het andere geval over het dak weg  ;)

Desalnietemin toch een mooi stukje modelbouwwerk met leuke details (waar we dan over kunnen leuteren).
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9043 Gepost op: 16 december 2015, 13:34:22 »
WLM = Waddenlandse Lokaalspoor Maatschappij  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9044 Gepost op: 16 december 2015, 14:03:06 »
Die Hamo V 160 was een mooi model. Ik heb hem jarenlang gehad, tot groot genoegen, maar uiteindelijk toch weggedaan toen ik op digitaal ben overgestapt. Het Brawa-model mag beslist gezien worden. Ziet er prachtig uit en rijdt bovendien nog eens voortreffelijk. Toen het model van Brawa op de markt kwam, was-ie ook nog eens heel vriendelijk geprijsd. Ik herinner me iets van 130 euro.
 
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus