Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646670 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7410 Gepost op: 15 June 2015, 19:47:33 »
Ehhhh, consequent onlogisch is dan weer logisch?  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7411 Gepost op: 15 June 2015, 21:33:42 »
Wagen in de beckensee geweest? Tjonge wat schoon, hij blinkt gewoon. Nog een nat spoor op de weg zou het afmaken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7412 Gepost op: 15 June 2015, 21:50:24 »
Hmm een was straat voor vrachtwagens midden in een zee,dat klinkt dubieus  ::)
(benieuwd wat hier nou weer uit voort komt)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7413 Gepost op: 15 June 2015, 21:53:02 »
 ??? hoeveel gaten gaat t om
En hoe doe je t met de randjes  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7414 Gepost op: 15 June 2015, 21:59:51 »
@Hijlco: natuurlijk. 1 appel + 2 peren = nog steeds maar 1 appel.
@Gerard: met het altijd zomerse weer in Lümmeln droogt dat heel snel op.
@Floris: doorgaans betekent "See" zoveel als "meer". Geen zee.
@Jerry: 1 gat. De randjes vouwt men om naar binnen.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7415 Gepost op: 15 June 2015, 22:47:10 »
Het blijft een heerlijk draadje. Tussen de onzin door zie ik toch ook wel mooie modelbouwactiviteiten.
Overigens, met dat sporenplan erbij, snap ik nu ook wat je allemaal bouwt. Dat is op een kleine ruimte eigenlijk nog best veel. Door de wijze van combineren van enkele belangrijke items (BW, voorveld station en deel stad) heb je het idee van een stads stationsemplacement vorm gegeven, zonder echt alles na te bouwen. En je hebt de mogelijkheid om treinen te laten rijden en rangeerwerk uit te voeren. Goed bedacht Jan.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7416 Gepost op: 15 June 2015, 23:01:42 »
Wel buiten de kist denken Jan, 1 appel + 2 peren = 3 fruit ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7417 Gepost op: 16 June 2015, 07:48:13 »
Ik dacht dat je die randjes op ebay ging aanbieden. :)
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7418 Gepost op: 16 June 2015, 11:13:28 »
Hijlco, ik vermaak me doorgaans kostelijk met het 'bijhouden' van dit draadje, en het maakt het nog leuker als je weet dat de lezers er ook plezier aan beleven.
Wat de baan betreft, daar is weinig "bedenken" aan te pas gekomen, eigenlijk was het Bw het uitgangspunt, en de rest is er al doende min of meer omheen gegroeid.

Een kist appels begin ik niet aan, Eric, die krijg ik nooit op. Voor ik halverwege ben, lopen die appels vanzelf al weg.

Halverwege/eind zestiger jaren vorige eeuw was er nog geen sprake van zoiets als internet, Johnny, laat staan zo'n randverschijnsel als ebay.

~~~||~~~

Nog even die halve engelsman onder de loep genomen, omdat die afkomstig is uit de geredde bestanden van een lang geleden gesloopte eerdere baan. Een paar dingetjes baren me wel wat zorgen.



Van één van de stelbielzen is het gaatje nogal uitgelubberd. Dat zou mogelijk, als dat nog verder gaat 'lubberen', op langere duur kunnen leiden tot moeilijkheden. Misschien kan ik dat ondervangen door bijvoorbeeld een dun messing plaatje onder de biels te lijmen.



Ter hoogte van de andere stelbiels is er, ik denk bij het afflexen van de steldraad, een hap uit de spoorstaaf genomen. Daar zal wel overheen te komen zijn (letterlijk), denk ik.



Puntje nr. 3 is meer cosmetisch van aard. Een deel van de spoorstaven vertoont een wat merkwaardig profiel. Mogelijk dat dat verder niet opvalt als het wissel eenmaal is ingebouwd en geballast, maar het blijft een merkwaardig iets. Hetgeen me overigens nu pas opvalt.
Zou Roco dat om een zekere reden met opzet zo hebben gedaan? Is dit een toevalstreffer? Geen idee.

Misschien wel een idee: eens gaan kijken of er een halveengelsmannenwinkel in de buurt is om te kijken wat een eventuele vervanging zou moeten gaan kosten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7419 Gepost op: 16 June 2015, 16:57:46 »
De rails ligt er nog niet of ze zijn al volop aan het werk in de Wagenwerkstatt...



Ik wist niet dat het er zo slecht voorstond met m'n wagenpark...

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7420 Gepost op: 16 June 2015, 17:17:54 »
Ach, het was niet ongebruikelijk om wissels die niet meer deugde voor hoofdspoortoepassingen hun verdere leven (letterlijk en figuurlijk) te laten slijten op nevenspoortjes of uithoeken van emplacementen.

Maar dat was dus wel in de tijd dat materiaal duur was en mankracht (om het wissel te demonteren, verplaatsen en monteren) niks kostte. Dat waren dan de zelfde mannen die dan ook weer ingeschakeld werden als hersporingploeg (en met dat soort herbouw acties onderhielden ze dan ook weer hun praktijkkennis "spoor herbouwen")

Tegenwoordig is dat een soort van omgekeerd en hebben dat soort werkwijzen geen zin meer en dus vind je op uithoeken nagelnieuwe wissels die de komende eeuwigheid niet meer gaan verslijten (of soms niet eens meer gebruikt gaan worden)

De ingangswissels van een groot depot dat was echt wel eerste klas kwaliteit, maar de wissels in de uithoeken of in een klein depot........ Het driewegwissel wat in Hoorn voor de loods ligt zou het in het hoofdspoor nog geen tien minuten uithouden (of hooguit tot de eerste trein die er overheen gaat). Als toegangwissel naar de loods ...... zal het mijn tijd wel duren  ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7421 Gepost op: 16 June 2015, 17:43:09 »
Dat uit gelubberde gaatje zou je ook kunnen herstellen door er een klein stukje dun messing buis in te lijmen Jan.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7422 Gepost op: 16 June 2015, 19:27:00 »
Jan, Kees-Jan of railkees, heeft nog te koop een normale engelsman met buitenliggende tongen van tillig, echter drijf je die wel best aan met 4 aandrijvingen. De prijs van die volledige engelsman is slechts 25 euro zag ik via zijn marktplaats account. ;)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7423 Gepost op: 16 June 2015, 21:31:59 »
@Paul: kijk eens aan, l'histoire se répète! Bij mij kost (mijn) arbeidskracht ook zowat niks*, en het materiaal daarentegen kost geld. Net echt dus!  ;D :D
*een kop koffie of zo en 't is al klaar.  :P

@Eric: een buisje? Mmmm... nee, dat denk ik niet. Voor de steldraad moet dat een buisje zijn met binnenmaat 1 mm (minimaal), en de buitenmaat zal navenant groter zijn. Dat betekent, dat ik het gat in de plastic stelbiels zal moeten vergroten, en ik ben bang dat als ik dat doe, dat het ding dan van de weeromstuit helemaal in tweeën gaat liggen. Ik hou het even bij een plaatje.  ;) :D

@Olivier: bedankt voor de tip! Ergens lijkt me dat wel heel leuk, zo'n Doppelkreuzweiche Bauart Baeseler, maar ten eerste wil ik toch een poging wagen het voorhanden materiaal te restaureren, en ten tweede vind ik een halve engelsman al luxe genoeg. En vier aandrijvingen... ik geloof nooit dat Blaffhart daar voldoende budget voor vrij wil geven.  :P

Project 299c: het plaatje:




jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7424 Gepost op: 16 June 2015, 22:10:34 »
Anders misschjen met een soldeerbout wat plastic erin smelten ,en dan weet op maat boren