Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646663 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7290 Gepost op: 05 June 2015, 12:09:37 »
Om weer even een link te leggen naar de Omm 55, waar we eigenlijk mee bezig zijn, een plaatje van een lok BR 44 (nee, niet eentje van Bw Hannover Hauptgüterbahnhof, maar de 44 1651 van Bw Ottbergen), met als eerste wagon in de trein de bewuste Omm 55.

De wagon van wat dichterbij:

Het illustreert een tussenstand in het verweren, tot nu toe is alleen pastelkrijt gebruikt.

De lading steenkool heb ik even uit een ander wagentje gepikt, voor deze Omm 55 mit Handbremsbühne maak ik nog een andere lading. Maar ik weet nog niet wat.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #7291 Gepost op: 05 June 2015, 12:21:48 »
Je bent weer heerlijck op dreef Jan ende 't resultaet magh er sijn!  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7292 Gepost op: 05 June 2015, 16:50:28 »
Dank je, Eric. Je eigen fouten zie je altijd het best, bij dit soort dingen dan. Dan zie je wel de splinter in je eigen oog, maar niet de balk in dat van een ander. ( ;D)

Op de één of andere manier "pakt" mijn fotoapparaat de kleurschakeringen niet helemaal. Soit.
Nu nog een lading, want die bult steenkool heb ik geleend van een andere wagen. Eens even inventariseren, wat kunnen we zoal verzinnen (al dan niet mbv SC Bd3):

Los gestorte goederen:
-steenkool (nou ja zeg)
-zand/grint
-suikerbieten
-aardappels
-appels
-erts
-cokes
-hout/glasafval
-slakken (uit het Bw)
(eier)briketten

Ladingen bestaande uit:
-mijn/papierhout
-schroot
-vee (koeien/paarden)
-draadrollen
-marmerplaten (of andere steensoorten)
-staalplaten
-vaten/palletten (leeg)

Stukgoederen zoals:
-machines (of onderdelen daarvan)
-kisten
-voertuigen (of onderdelen daarvan)

Alles in de laatste categoriën valt af (behalve mijn/papierhout en schroot), omdat dat zou betekenen dat ik de binnenkant van de wagen ook moet gaan aanpassen, en daar heb ik nu net even geen zin in.
Hmmm... dan blijft er ook niet zoveel keus over.  :-\
Nog maar 'ns een nachtje over slapen, denk ik.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #7293 Gepost op: 05 June 2015, 19:58:41 »
Hoi hoi,

Vandaag even langs de spoorverlading bij ons gereden en even bij de mensen van de logistiek nagehoord.
Eind deze maand zou er terug een natronloogtrein op het terrein staan. Wel stond er een boel ander leuks, en de verwering op de wagons die momenteel op het terrein staan, zijn eigenlijk net hetzelfde als bij naronloog.
Sorry trouwens voor de vinger op 1 foto :p

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7294 Gepost op: 05 June 2015, 22:10:17 »
Oei, dat zijn fraaie plaatjes!
Weliswaar zijn de wagons een stuk te modern voor EpIII, maar verwering trekt zich niet veel van Epoches aan, dus dat zal 1 op 1 omzetbaar zijn, denk ik maar zo.
Belangrijkste les: weinig is al gauw teveel!

Ik ben blij met je foto's, en mijn dank is groot!  (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7295 Gepost op: 05 June 2015, 22:12:11 »
En die vinger? Ach, ik vind het wel leuk om een gesigneerde Falcon10 in m'n collectie te hebben  ;) ;D

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #7296 Gepost op: 05 June 2015, 22:18:06 »
Jan,

Als ik goed geïnformeerd ben, ziet zo'n Umlaufschema voor rijtuigen er ongeveer uit als de Umlaufplanschema's voor loks, maar ik heb er nog nooit ergens eentje gezien. Heb je (Dirkjan) daar toevallig een een voorbeeldje van?

Een Wagenumlaufplan zag er niet uit als "Umlaufplan der Triebfahrzeuge", was dus geen balkenplan. De plannen waren samengevat in de roze boeken "Zugbildungsplan Wagenumlaufplan". Elke pagina zag er uit zoals hier, een plan uit 1958 voor de Blauer Enzian voor de DB wagens, de DSG Speisewagen die in elke garnituur zat had een eigen plan.

Je ziet rechts in het plan dat er drie Garnituren worden ingezet, de Henschel-Wegmann garnituur, Henschel-Wegmann Gegenzug met Aussichtswagen een een reserve garnituur voor 2 treinen, F55 van 13:0x München - 23:0x Hamburg-Altona en de F56 6:4x Hamburg-Altona - 16:3x München. Zoals je ziet, komen ze elkaar dus ergens op de Nord-Süd Strecke tegen.

Zo had je voor elke trein minstens 1 Wagenumlaufplan voor de stam, maar een trein kon ook meerdere Umläufe bevatten met een eigen begin- en eindstation die met meerdere treinen werd bereikt.

Over het lokumlaufplan:
Citaat
Pas in de namiddag, om 6 minuten over vier, vertrekt de lok met trein 9408 richting Weetzen, aankomst 18:46 uur, om vrijwel direct daarna (19:18 uur) met trein 9409 te vertrekken naar ?? (niet aangegeven), aankomst aldaar om 21:44 uur, vertrek daarvandaan om 22:25 (Lz?), aankomst 22:32 in het Heimat-Bw Hannover Hgbf.
Een balk met rondjes geeft inderdaad een Lz fahrt aan.

Citaat
Op die manier laat zich zo’n schema lezen als een never ending story.

Moet je je voorstellen, dat er vaak ook nog aparte plannen waren voor de maandagen, de zaterdagen, de werkdagen, de zondagen etc  8)

dirkjan

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #7297 Gepost op: 05 June 2015, 22:20:50 »
Weliswaar zijn de wagons een stuk te modern voor EpIII, maar verwering trekt zich niet veel van Epoches aan, dus dat zal 1 op 1 omzetbaar zijn, denk ik maar zo.
En heel belangrijk: lading die waardevol is, zal heus zo min mogelijk worden verspild. Dus ladingresten bij kolen of olie gaat nog (in de minder-milieubewuste decennia), maar ook toen al werd de be/ontlading al zo opgezet om zo min mogelijk materiaal kwijt te raken.. Ladingsresten op een ketelwagen zijn dus op oliehoudende middelen na, zeldzaam. En niet elke ketelwagen was bedoeld/geschikt voor olie...

dirkjan

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #7298 Gepost op: 05 June 2015, 22:32:16 »
Geen probleem hoor.
Laat weten als je wat meer details van bepaalde dingen op de wagons wil zien, dan neem ik volgende week nog wel eens een wandeling langs daar ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7299 Gepost op: 05 June 2015, 22:35:39 »
Hoi Dirkjan,

dank je voor de uiteenzetting. Qua vormgeving dus wel verschillend, maar inhoudelijk ongeveer gelijk van opzet, al zal dat voor loks wat meer gedetailleerd zijn.

Das Projekt 1958 mag ik wel graag eens wat rondscharrelen, je kunt er goeie info vinden. Een bijzonder goed jaar, dat 1958!
Dat van die balk met rondjes wist ik nog niet, weer wat geleerd!  :D

En ja, het moet een enorme registratie zijn geweest en dat allemaal zonder computer! En wat ook leuk is, 2 x per jaar werd de boel ook nog eens overhoop gegooid (Wi/So Fahrplan), al weet ik niet in hoeverre dat ook voor de goederendienst gold. Maar ik kan me voorstellen dat het goed was de boel één keer in de zoveel tijd te actualiseren.

Citaat
...lading die waardevol is, zal heus zo min mogelijk worden verspild.

Weten ze dat in Hengelooo ook?  ;D

Citaat
En niet elke ketelwagen was bedoeld/geschikt voor olie...

Nee, precies... al zou je dat wel denken als je de producenten van modelketelwagentjes bekijkt.
Nou goed, ik moet zeggen, dat het wel beter wordt, maar modelletjes met fantasie-opdrukken zijn er legio. 't Zal wel beter verkopen op die manier...  :-\

Dirkjan, wederom bedankt!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7300 Gepost op: 05 June 2015, 22:38:48 »
Citaat van: Falcon10
...bepaalde dingen op de wagons wil zien

Nou... als 't niet teveel moeite is, en je kunt permissie verkrijgen, zou ik wel de "vuldoppen" van dichtbij willen bekijken!  :D :D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7301 Gepost op: 05 June 2015, 22:57:40 »
Citaat van: Dirkjan
Een Wagenumlaufplan zag er niet uit als "Umlaufplan der Triebfahrzeuge", was dus geen balkenplan. De plannen waren samengevat in de roze boeken "Zugbildungsplan Wagenumlaufplan"... ... voor elke trein minstens 1 Wagenumlaufplan voor de stam, maar een trein kon ook meerdere Umläufe bevatten met een eigen begin- en eindstation die met meerdere treinen werd bereikt.

Voor een modelbaner zijn, denk ik, de Lokumlaufpläne interessanter (hoewel... dat zal voor Dirkjan niet gelden  ;)). Met behulp daarvan kun je bijvoorbeeld beredeneren dat loks van een bepaald Bw ook daadwerkelijk in jouw station geweest zijn. Voor treinen ligt dat iets anders, als ik weet dat de route van de Harz-Express oa via Osnabrück en Hannover liep, dan weet ik zeker dat deze dus ook door Lümmeln kwam, en die info kun je wel uit de desbetreffende Kursbücher halen (als je die tenminste hebt of er de hand op weet te leggen) of is her en der in de literatuur of op internet te vinden. Soms. Een Umlaufplan voor treinen/rijtuigen is dan minder noodzakelijk.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #7302 Gepost op: 06 June 2015, 08:44:22 »
Nou... als 't niet teveel moeite is, en je kunt permissie verkrijgen, zou ik wel de "vuldoppen" van dichtbij willen bekijken!  :D :D
Lukt wel :)
Volgende week even werk van maken.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7303 Gepost op: 06 June 2015, 17:17:55 »
Dat zou mooi zijn! Bedankt alvast!

Onlangs heb ik m'n oude mobieltje vervangen door een nieuw exemplaar. Natuurlijk heb ik daar ook even mee gespeeld, en dat ik ongeveer de hele ochtend nodig had om alle contacten over te zetten (gewoon stuk voor stuk met de hand invoeren was makkelijker geweest) doet hier niet ter zake, maar ik verbaasde me over de foto's die ik met het ding kan maken:

Vroeger was het maken van macro-opnamen een heel gedoe met tussenringen, en diafragma en belichtingstijd instellen en zo, nu is het gewoon richten en 'klik'!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7304 Gepost op: 06 June 2015, 21:03:49 »
Hoewel ik zo'n signaalrood vermoeden koester, dat jullie m'n Omm 55 mit Handbremsbühne zo langzamerhand meer dan zat zijn, ga ik er nog even mee door, want ik ben er nog niet klaar mee en dat heeft dan ook weer z'n weerslag op datgene wat hier in dit draadje getoond en beschreven wordt.

Maar sla het gerust over, ik zal je er niet scheef om aankijken.

Eerder schreef ik al, dat ik voor het ding een passende lading wilde maken, en dat ik me daarom op de diverse mogelijkheden aan het oriënteren was. Bepaalde dingen sluit ik daarbij bij voorbaat uit, zoals een lading bestaande uit machineonderdelen en dergelijke, omdat ik dan ook de binnenkant van de laadbak zou moeten aanpakken om die toonbaar te maken. Dat beperkt zich niet enkel tot kleur en verwering, maar ook zal er aandacht geschonken moeten worden aan de vormgeving. De (tweedelige) deur bijvoorbeeld, wordt bij de Roco-wagen maar rudimentair aangeduid. Ergo, er moet een lading in die die onvolkomenheid afdoende camoufleert.

Dat als uitgangspunt nemend, blijft er niet veel andere keus dan stortgoed. Ook daar vallen bepaalde zaken buiten de kaders, enerzijds vanwege mijn voorkeur - kolen voor het Bw worden reeds in voldoende mate aangevoerd door andere wagons - anderzijds omdat ze buiten de altijd zomerachtige omstandigheden in Lümmeln vallen, suikerbieten en aardappels zie je toch echt meest in het najaar.

Al bladerend en zoekend in de literatuur viel mijn blik op deze afbeelding:

Volgens het bijschrift is de wagon (overigens geen Omm 55 maar een Omm 46) geladen met kolengruis (Kohlengrus), naar ik begrepen heb een soort bijproduct in de steenkoolwinning, dat vrij lang als afval werd beschouwd, totdat men tot het inzicht kwam dat er briketten van gemaakt konden worden. Als stoker wil je dit volgens mij niet op je tender hebben, dus de kans dat dit richting Bw gaat is klein.
Wat mij aanspreekt is de volle bak (dat komt me goed uit) en de typische 'vorm' van de 'bulten'. Relatief weinig reliëf, lijkt me spannend om een poging te wagen dat goed na te bootsen.