Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Sfeer op je modelbaan door Dioramaview
Vandaag om 14:14:45
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 14:11:04
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646611 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7275 Gepost op: 04 June 2015, 19:29:11 »
Wat hebbie gesjouwd met de ketel? Last van schimmel?
Mvh Steef

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7276 Gepost op: 04 June 2015, 19:31:36 »
Ziet er goed uit, vooral zo laten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7277 Gepost op: 04 June 2015, 20:47:56 »
@Steef: "Natronlauge" staat er op het bordje. En ik, zei de gek, was bezig om er lekker vette gelekte olie en dat soort troep op te spuiten en te kwasten. Maar me dunkt, achteraf natuurlijk, dat iets als natronloog, wat dat ook mag zijn, eerder dingen afbijt dan nalaat.
Schimmel? Op een wagon? Hmmm... kweenie... misschien een idee voor een sinterklaasintocht.





@ivanzon: misschien wel ja. Misschien ook niet. Kijken of iemand anders er nog iets over zegt.  ;) :D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7278 Gepost op: 04 June 2015, 21:37:35 »
Dan is de isolatiemantel van de wagen waarschijnlijk van RVS304 en niet van aluminium. RVS kan wel tegen een beetje loog, aluminium zeker niet. Looglekkage laat een wittige aantasting van het materiaal achter, uitgekristalliseerde natronloog is ook wit/heel lichtgrijs. 50% natronloog stolt bij 14°C. Een (proces)operator die een wagen zo afvult als op het bovenste plaatje links krijgt zeker een onvoldoende ;D

Hans
« Laatst bewerkt op: 04 June 2015, 21:41:33 door hans_omBC. Reden: aanvulling »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7279 Gepost op: 04 June 2015, 21:49:06 »
Zo krijgen we hier wel vaker wagens uit Hengelooo.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Wel Belg, niet gek !
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7280 Gepost op: 04 June 2015, 21:50:44 »
Als ik het goed voorheb laden ze bij ons op de fabriek natronloog in treinwagons.
Zal morgen eens nahoren en eventu op het treinemplacement paar kiekjes gaan nemen van wagons.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7281 Gepost op: 04 June 2015, 21:55:07 »
O, dat zou wel heel leuk zijn! Als je die moeite zou willen doen? Vast bedankt!  (y)
En ik ben vast niet de enige die daar nieuwsgierig naar is  ;D

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8960
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7282 Gepost op: 04 June 2015, 22:06:54 »
Nog een tip voor die tankwagons met dakje, daar kun je rustig op los weatheren.

Hier op de Betuwelijn komt dat type wekelijks voorbij en die dakjes zijn er in verschillende matte grijstinten en roestige verwering.

Vrijblijvend, Flipje. (y)
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7283 Gepost op: 04 June 2015, 22:13:28 »
Ik heb nog geen klachtenformulier voorbij zien komen  ;D

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7284 Gepost op: 04 June 2015, 22:24:50 »
Ik zal de betreffende man eens achter z'n broek gaan zitten Hans. Nog even geduld svp.

@Koen: het dak van die gasketelwagen bedoel je? Die staat momenteel niet erg bovenaan de lijst, vrees ik.  ;)
Maar bedankt voor de tip!  :D

Wel even oppassen nu, want er komt weer van alles voorbij. Ik ben stiekem ook al aan het kijken of ik die Harz-Express van Dirkjan kan samenstellen, en ik denk dat dat wel aardig lukt, alleen DR-rijtuigen heb ik niet, en die blauwe Arüm ook niet, die heeft Piko alleen in een set (V200 met 2 x Am en die ARüm in blauw dus).

Maar eerst ben ik maar eens begonnen met wat verweren van m'n Omm 55:


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7285 Gepost op: 04 June 2015, 22:31:58 »
Deze,



natronloog tweeassers zien er erg schoon uit.

Bron: http://nl.worldmapz.com/photo/196492_en.htm
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7286 Gepost op: 04 June 2015, 22:45:50 »
Ja, inderdaad. Mooie foto trouwens. Toch zie je wel wat sporen, maar dan op de kop van de wagens, de rest lijkt vrij schoon.
Overigens, op de één of andere manier doet die foto me denken aan één van de (vele) spoor 0 opwindtreinen die ik vroeger had.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8960
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7287 Gepost op: 04 June 2015, 23:37:54 »
Ik denk dat je een beetje een giftig uitziend goedje rondom de tankdop wilt?

Misschien de roesteffectmethode maar dan met andere kleuren zoals turkoois, of een groen/geel mengseltje?

Probeer het effect uit op een wc-rolletje.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7288 Gepost op: 05 June 2015, 09:31:24 »
Dat weet ik nog niet, Koen. Eerst maar eens afwachten wat er op de foto's van Falcon10 te zien is, als hij tenminste in de gelegenheid is er een paar te maken.
Zomaar wat Eucalypta-mengseltjes op een wagon smeren ga ik niet doen.  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7289 Gepost op: 05 June 2015, 10:56:22 »
Nog even terugkomd op de Harz-Express: op verzoek van Gerard van der Sel liet Dirkjan dit plaatje zien:



Dit als verklaring van de kolommen in het schema van de treinsamenstelling. In kolom 7 staat aangegeven welke spoorwegmaatschappij het betreffende rijtuig stelt, met het daartoe behorende nummer van het Umlaufplan. Als ik goed geïnformeerd ben, ziet zo'n Umlaufschema voor rijtuigen er ongeveer uit als de Umlaufplanschema's voor loks, maar ik heb er nog nooit ergens eentje gezien. Heb je (Dirkjan) daar toevallig een een voorbeeldje van?

Misschien wel leuk om eens zo'n Umlaufplan voor loks nader te bekijken:



Hier zien we een Umlaufplan voor loks BR 44 met als thuishaven (Heimat-Bw) Hannover Hgbf, welke valt onder het Maschinenamt (MA) Hannover, in de Bundesbahn Direktion (BD) Hannover (linksboven te zien). Daarnaast zien we dat aangegeven is dat deze planning  geldig is vanaf 25 september 1966; een einddatum is niet aangegeven. De “W” daar weer naast staat voor “Werktags”, dus niet zaterdag en zondag. In de kolommetjes rechts  staat een Laufplannummer niet aangegeven, wel dat er voor dit omloopplan 6 loks, en wel van de Baureihe 44, nodig zijn en dat de gemiddelde (per dag) af te leggen afstand 279 kilometer bedraagt.
In de kolommetjes daaronder zien we door welke Bw’s het personeel voor de diverse ritten wordt ingezet, aangegeven door verschillende arceringen.

Dan komen we aan de verticale kolommen onder het horizontale gedeelte.
In de linker kolom staat het aantal af te leggen kilometers voor die dag aangegeven (en vaak ook nog eens het Laufplannummer, maar dat stond bovenaan ook al niet vermeld).
In de tweede kolom staat nog eens vermeld welk loktype er wordt ingezet, loks BR44 dus. Rechts daarvan de dagnummers.
Dan komen we bij het uiteindelijke omloopschema, het hele etmaal, verdeeld in uren, wordt weergegeven.

Links bovenaan beginnen we met dag 1: om 00:09 uur komt lok 1 met  trein 6843 aan in Lehrte, blijft daar om om 01:44 weer te vertrekken met trein 6624 naar Minden (en zo te zien wordt onderweg nog een stop gemaakt van 02:21 tot 02:29), om daar om tien voor vier in de vroege ochtend te arriveren.
Vervolgens wordt de lok (we hebben het nog steeds over lok 1) ingezet om trein 6203 van Minden naar Seelze te brengen, vertrek 05:53, aankomst in Seelze 07:00 uur.
Pas in de namiddag, om 6 minuten over vier, vertrekt de lok met trein 9408 richting Weetzen, aankomst 18:46 uur, om vrijwel direct daarna (19:18 uur) met trein 9409 te vertrekken naar ?? (niet aangegeven), aankomst aldaar om 21:44 uur, vertrek daarvandaan om 22:25 (Lz?), aankomst 22:32 in het Heimat-Bw Hannover Hgbf.
Daar neemt personeel van Altenbeken de lok over, zij vertrekken (23:30) met trein 6540(?) naar Seelze, om daar om 23:48 uur te arriveren.

Ondertussen zijn we bij het begin van dag 2 aanbeland. We beginnen daar waar we dag1 geëindigd zijn (da’s logisch, lijkt me), in Seelze. Om tien voor één (’s nachts) vertrekt het Altenbekener personeel met lok 1 met trein 6540 uit Seelze. Lok 2 begint ondertussen daar waar lok 1 gisteren begon, namelijk met het om negen minuten over twaalf arriveren in Lehrte.

Op die manier laat zich zo’n schema lezen als een never ending story. Veel plezier verder.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2015, 10:59:47 door 44. Reden: dat is een vraagteken, en dat blijft het ook. »