Voor een modelbaner zijn, denk ik, de Lokumlaufpläne interessanter (hoewel... dat zal voor Dirkjan niet gelden ). Met behulp daarvan kun je bijvoorbeeld beredeneren dat loks van een bepaald Bw ook daadwerkelijk in jouw station geweest zijn. Voor treinen ligt dat iets anders, als ik weet dat de route van de Harz-Express oa via Osnabrück en Hannover liep, dan weet ik zeker dat deze dus ook door Lümmeln kwam, en die info kun je wel uit de desbetreffende Kursbücher halen (als je die tenminste hebt of er de hand op weet te leggen) of is her en der in de literatuur of op internet te vinden. Soms. Een Umlaufplan voor treinen/rijtuigen is dan minder noodzakelijk.
Los, maar dan dus zonder de ingehangen wagenkoppeling:Volledig doorgekoppeld: Na het afschaffen van de noodkoppeling moesten dus wel de haken aan de bufferbalk gezet worden om de "niet nodige" koppeling "achterover" te kunnen hangen. Enkel bij de laatste wagen ging de koppeling dus "in de haak" om op die manier aan te geven dat het inderdaad de laatste wagen was (als aanduiding naast het sluitsein wat het officiële "einde van de trein" sein was.PS zie net dat ik in mijn vlugheid (was "sort of" illegale actie) dat ik de lummel van de hoofdkoppeling niet netjes in het haakje heb gelegd (Dat terwijl ik de lummel van de noodkoppeling WEL netjes heb gelegd )