Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644107 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7095 Gepost op: 17 May 2015, 11:39:11 »
Netjes hoor Jan, echt een betonnen look. :D

Denk aan de waterafvoer, bv wat pijpjes of een gootje her een der.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #7096 Gepost op: 17 May 2015, 14:40:40 »
Ik vind het best geslaagd en met wat aanslag van mos of ander groen prut zal het er zeker geslaagd gaan uitzien!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7097 Gepost op: 17 May 2015, 17:51:48 »
Hmm... beetje meer mos of algengroei... dat zou misschien niet misstaan. En zorgen voor waterafvoer... tja, de muur maakt deel uit van een in een helling liggend spoor, dus dat watert vanzelf wel af, zou je denken. Toch goeie tip, daar ga ik nog wat over nadenken!  :D
Zoals gezegd, dit is een experimenteerstukje, om wat ervaring en ideeën op te doen voor het serieuze werk.

Ondertussen.... wat met wissels prutsen en daarbij de verleiding om met wat lokomotieven heen en weer te rijden niet kunnen weerstaan. En dan hoor je ineens de BR 45 019 (vooralsnog genummerd als 023) een soort ratelend geluid maken. En dus....

.... op zoek naar de oorzaak.

Oorzaak: niet gevonden.

Boeltje weer in elkaar gezet, lok loopt als een zonnetje. Niet verder druk om maken dus.

45 019 (023) voor een trein geladen met Fettkohle uit de Bemmenhorster Tannengrube bij Groschenhohle op weg naar Dönsdorf:

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7098 Gepost op: 17 May 2015, 21:33:14 »
Dat een beetje heen en weer rijden niet alleen leuk is, maar ook erg nuttig kan zijn, is ook wel een prettige gedachte. Op die manier kunnen soms zwakke plekken, die voorheen nog niet zo in de gaten liepen, aan het licht komen.
Zoals bijvoorbeeld op dit punt, het eerste wissel in het Bw. Zo'n beetje alle loks liepen er keurig doorheen...

Geen centje pijn, totdat de 01.1062 het kunstje ook eens mocht doen:

So, there's something rotten in my kingdom...

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #7099 Gepost op: 17 May 2015, 21:41:19 »
Oh, dat wordt een gesprekje met de Bahnmeisterei.
De foto van de geopende 45 is goed om te zien. :)

Groet,
Bas

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7100 Gepost op: 18 May 2015, 09:40:24 »
Wat die muren betreft, ik kan me voorstellen dat je de afdruk van bekistingsplanken zou kunnen imiteren maar hoe goed dat lukt op zulk materiaal geen idee...

OlivierV

• Offline Offline
  • Idioot op een skateboard
« Reactie #7101 Gepost op: 18 May 2015, 10:00:48 »
Heb je nog een br 01 Jan die het toevallig wel goed doet? Want dan zou de loc het probleem zijn en niet de wissel. ;)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7102 Gepost op: 18 May 2015, 10:07:30 »
Als er iemand kritiek heeft, of een goed idee of zo, laat 't dan even weten!  :D

Misschien wat reclame? Muurtje ziet er goed uit (y)

Groet,
Michel

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7103 Gepost op: 18 May 2015, 11:04:51 »
OK
maak er arcade winkeltjes in
of bedrijfjes  (y)

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #7104 Gepost op: 18 May 2015, 13:51:01 »
Jan, Floris heeft een goed punt. Ik zou persoonlijk ook voor een meer verweerd uiterlijk kiezen. Uiteraard met planken motief. Beton kan al heel goed vanaf halfweg de 20-er jaren, maar dan wel met stomme plankies  :P

Voorbeeld:

Plaatje van Langmesser
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7105 Gepost op: 18 May 2015, 17:05:34 »
 :o Moet ie plankies krassen
En hij wilgeen (steentjes)gekras
Jan
word dan toch een gepleisterd muurtje met hier en daar een schade waarddor de stenen zicht baar zijn   ;D
En daar kan weer een reclame bord overheen  (y)
en de arcades worden winkels of bedrijven met een raam of deur

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7106 Gepost op: 18 May 2015, 18:10:50 »
Dank u voor de reacties mbt de betonmuur, daar kan ik wat mee!

Citaat van: Floris Dilz
...afdruk van bekistingsplanken...

Citaat van: Allie de tycoon
...vanaf halfweg de 20-er jaren, maar dan wel met stomme plankies

De gedachte was bij mij ook al opgekomen, zeker naar aanleiding van de mallen die door Spörle en Langmesser worden aangeboden, die kennen allebei die sporen van de bekisting in de muren, hoewel die van Langmesser naar mijn smaak wel iets te nadrukkelijk aanwezig zijn.
Op zichzelf sta ik ook niet afwijzend tegenover die bekistingdingesen, maar, zoals Floris ook al zegt, ik had niet direct een idee hoe ik dat in dit materiaal ("schuimkarton"?) zou moeten krijgen. Misschien door met een schroevedraaier of een mes langs een liniaal een soort 'strepen' te trekken.
Een andere gedachte die bij me opkwam was, dat de wand wel langs het inkomende (en uitgaande) spoor van Bf Lümmeln staat, en daarom is de boel netjes afgestuct, of zoiets. Beetje representatief, zogezegd. Vroeger kwamen we wel door Bad Oeynhausen, via de Kanalstraße, en daar heb je op een gegeven moment zicht op de spoorlijn Hamm-Hannover, die ook verhoogd langs de weg loopt, destijds was daar de boel ook met beton afgewerkt, en ik kan me niet herinneren dat dat zo ruw was afgewerkt als die Spörle/Langmesser-producten. Maar ik moet zeggen, dat ik er destijds, met de kennis van nu, met andere ogen naar gekeken zou hebben dan ik deed, maw, ik ben daar niet helemaal zeker van mezelf.
Enfin, tot dusver vind ik het experiment wel geslaagd, en aangezien iedereen het er over eens is dat het een betonnen muur voorstelt, zal het er qua kleurstelling en textuur genoeg op lijken.  :D

Citaat van: Michel-de-nog-steeds-niet-gestrand-man
Misschien wat reclame?

Iets waar ik zelf aan dacht was se naam van het station, Lümmeln (Westf.) dus, tamelijk groot op de muur te zetten. Misschien is een reclame-uiting, of een paar, ook wel een goed idee. Voor hotel Arminius, bijvoorbeeld.

Citaat van: Jerry Kras
...een gepleisterd muurtje met hier en daar een schade waardoor de stenen zichtbaar zijn

Jaja... ik moet en zal stenen krassen, nietwaar?  ;) Maar gepleiserd, dat is wel het woord wat ik zocht. En daar kan een beschadiging in zitten, met stenen. Wie weet  ;D :P

Citaat van: Jerry
...de arcades worden winkels of bedrijven met een raam of deur

Dat in geen geval. Omdat er practisch geen plek is tussen muur en spoor is dat niet erg geloofwaardig, dus dat laat ik achterwege.

Citaat van: Basje
...een gesprekje met de Bahnmeisterei.

Sowieso. Die zijn al aan het werk geweest ook, zie verder onder.

Citaat van: Olivier den Belg
Heb je nog een br 01 Jan die het toevallig wel goed doet? Want dan zou de loc het probleem zijn en niet de wissel.

Als mijn loks het goed doen is dat niet toevallig, als er wat mee is, dán is dat toevallig.  ;D

Maar je hebt een goed punt. De andere 01.10 kon ik er niet overheen laten rijden, want die is nog niet digitaal. Wel even met de hand geschoven, en ook die vertoonde hetzelfde verschijnsel, zij het in iets mindere maten.
Dat vraagt natuurlijk om nader onderzoek, en zodoende kwam ik tot de ontdekking dat ik blijkbaar een veertje en een ringetje in de verkeerde volgorde op een schroefje had gestoken. Dit veranderd hebbende, was het probleem van de liftende as weliswaar minder ernstig om aan te zien, maar was desalniettemin wel nog steeds aanwezig.
Na wat geëxperimenteer en proberen kwam ik erachter dat de schroeven, waarmee het wissel op z'n plek wordt gehouden, iets te vast zaten aangedraaid, waardoor er een soort 'kuil' ontstond, precies goed van afmeting om de drie aangedreven assen van de 01.10 in weg te laten zakken (als het ware), bij het verlaten van de 'kuil' kwam dan de voorkant van de lok wat omhoog, waardoor het voorloopdraaistel min of meer uit de rails werd getild, met een zwevende as als resultaat. Een vijftiger had hier door de langere asstand geen, of in ieder geval veel minder last van.

Vervolgens vond ik het wel een goed idee om de boel nog maar eens grondig te testen, en alles wat Bw Lümmeln maar in huis had heb ik er overheen gejakkerd, tenminste, datgene wat ook in staat was te reageren op de digitale aansturing. Want er zijn genoeg loks die nog een decoder behoeven.

Laat ik beginnen met te vermelden dat het me een genoegen deed te merken dat er maar weinig loks waren die problemen vertoonden, en voor zover dat aan het licht kwam stond dat in generlei opzicht in relatie tot het voornoemde 'kuilprobleem'.

Een korte beschrijving van de probleemgevallen:

BR 86: rijdt op zichzelf keurig, maar nu het rijgedrag direct vergeleken kan worden met dat van andere loks, valt wel op dat de trouwe ouwe GFN-rondmotor toch wel ietsje rauw loopt. Wellicht dat een drupje olie op de lagertjes nog wat soelaas biedt, zo niet, dan moet toch maar eens overwogen worden de motor te vervangen.

V 100:  rijdt niet. Duwtje. Doet 'bzzzt'. Nog duwtje. Idem. Licht flikkert. Lok op de rug, wieltjes poetsen, weer proberen, rijdt probleemloos.

BR 23: rijdt prima, maar ontspoort op elke wissel, zowel heen als weer. Op de operatietafel er mee en kijken. Aha, veertje van de voorloopas zit niet recht. Schroefje lossen, veertje rechtzetten, schroefje vast, lok op de rails, niks in de weg. En, wat ook wel leuk is, de originele motor (bj 1980) zit er nog steeds in, en die loopt boterzacht.

V 200: Doet niks. Niet gewoon niks, maar helemaal niks. Op het testspoortje met de Sprog er mee. Wat voor adres staat-ie eigenlijk? Aha, 3. Dus, wel andere decoder ingebouwd, adres niet aangepast. Opnieuw de baan op. Rijdt prima, maar maakt een beetje ratelend geluid. Niet veel, maar wel wat. Lok op de rug, open maken, kijken, cardanasje zit niet helemaal jofel. Rechtzetten, lok dicht, baan op, prima, probleem opgelost.

Tenslotte:

BR 50: Lok rijdt prima, maar trekt meterslange (nou ja, in 1/87 dan toch hè) vlambogen achter zich aan, zodanig, dat ik eerder het idee had naar een Meurklin-treintje te kijken dan naar een modellokomotief van Roco.
Dus: ook deze lok gaat de OK in.

Maar voordat het mes erin gaat even eten koken.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #7107 Gepost op: 18 May 2015, 19:04:10 »
Zo! Een productief daggie. (y)
De tweeassers hebben geen ontsporingsproblemen, neem ik aan.

Groet,
Bas

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7108 Gepost op: 18 May 2015, 19:13:34 »
Fijn dat je op 1 na(het eten)alles weer OK hebt
Hoop dat je 50 er poli kli/clean kan worden geholpen,en niet 2 dagen duurt voor de (nar)cokes is geactiveerd  ???  ::)
(gaat vast een pragme dinges neerpuntus discussie oproepen)  ;D

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #7109 Gepost op: 18 May 2015, 20:12:40 »
Vergeet t.z.t. niet het muurtje te voorzien van vuiligheid en evt een beetje verkleuring  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0