Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3400165 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6690 Gepost op: 26 maart 2015, 22:08:10 »
In Schwarzburg-Neuffen al enige tijd geleden gesignaleerd (net als in Sneek trouwens) en uitgebreid besproken en bekritiseerd. Nu ook in Lümmeln voorbijgekomen om een lading op te halen, de SSlma44. Van holle noch bolle rug iets zichtbaar:



Wel vind ik (en daarin ben ik niet de enige) zowel textuur als kleur van de laadbodem wat vlak. In de nieuwe MIBA (4/15) een bespreking door goederenwagengoeroe Carstens.



"Legen wir noch einen drauf?"
"Nein, ich schaff's nicht mehr, mir schmerzt's am Kreuz!"
"Ach komm, wir legen noch eins drauf und legen noch einen drauf!"

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6691 Gepost op: 27 maart 2015, 21:03:24 »
Behalve grasduinen in stapels tijdschriften vind ik het ook leuk om af en toe eens in m'n wagenbestanden te graven. Zo kwam ik deze wagon weer eens tegen, één van de oudste, zo niet de oudste, wagen in m'n verzameling.
Het ding heeft al menigmaal op de nominatie gestaan afgevoerd te worden, maar even zo vaak werd besloten het 'nog maar eens aan te kijken'. Qua datering is het een grensgeval, op het chassis staan de volgende gegevens:

Gew 25.9.69
REV 22.20.71

Wellicht ten overvloede: het betreft een fransoos, SNCF dus. De firma l'Air Liquide bestaat sinds 1902, dus dat zit ook wel goed. Toch twijfel ik, ten eerste houdt dat bedrijf zich bezig met het produceren van diverse gassen en dit is overduidelijk geen gasketelwagen, en, ten tweede, vind ik de kleurstelling wel erg fraai, maar heb ik nog nooit het (of een) grote voorbeeld van die wagen ergens gezien.



Nou, kom maar op met jullie steekhoudende argumenten voor het behoud of de sloop van dit geval.  :D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6692 Gepost op: 27 maart 2015, 21:33:05 »
Volgens de opschriften zit er waterstofperoxide in en dat is geen gas maar gewoon een vloeistof met een sg van 1,45. In Delfzijl staat een grote fabriek. Niet slopen zou ik zeggen.

Hans


MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6693 Gepost op: 27 maart 2015, 21:33:32 »
Als het aan de dames ligt nog even houden lijkt mij. Die willen voordelig hun haren blonderen heb ik het vermoeden. Iets anders kan ik niet bedenken waarom vrouwen zo om een ketelwagen zouden lopen.
 ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6694 Gepost op: 27 maart 2015, 21:49:08 »
Hm, dat snijdt wel hout, geloof ik. Maar dat met die dames is toeval.
Vroeger stond er bij ons in het medicijnkastje ook een flesje waterstofperoxide, als ik me niet vergis. Dat werd gebruikt om mee te deppen als één van ons last had van aften, of spruw, niet om haren mee te blonderen.

En natuurlijk, een fabriek die gassen produceert zal die niet alleen willen afvoeren, maar ook de grondstoffen willen aanvoeren. En dat kunnen natuurlijk ook vloeistoffen zijn.

Il reste, le wagon-citerne.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6695 Gepost op: 27 maart 2015, 22:36:02 »
Nu heb ik ineens de neiging om al m'n ketelwagens uit de kast te trekken. Maar ik heb mezelf beloofd te wachten tot Carstens 7 bij mij in de kast staat.
Wel een erg leuk onderwerp, moet ik zeggen. Nooit zo bij nagedacht dat er ook andere dingen dan olieproducten in dat soort wagens vervoerd worden, al mis ik wel nog steeds een beetje fatsoenlijk model (Ep.III, versteht sich) van een ketelwagen voor het vervoer van (vloeibaar) gas, zo'n ding met een zonnedak erop.

Maar goed, dit is ook een aardig ding, "Brennbare Flüssigkeiten", staat er op:



"Wo ist denn dieser Wasserstoffperoxidwagen geblieben?"

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6696 Gepost op: 27 maart 2015, 23:05:01 »
Mooie ketelwagens!  (y) Dat Franse ding is top!
En wat een belangstelling van vrouwelijk schoon.......

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6697 Gepost op: 28 maart 2015, 09:05:55 »
Ik vind de Fransoos wel een mooi ding.
Als 'ie al wat ouder is zal de detaillering wellicht detoneren. Decent verouderen?

Groet, Sicco Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6698 Gepost op: 28 maart 2015, 11:30:31 »
Een wagen voor vloeibaar gas, die is er al wel in model, vierassers van Trix en Piko, maar misschien vind je die modellen niet 'fatsoenlijk'?

De Trix jaren geleden gefotografeerd op m'n baan:


Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6699 Gepost op: 28 maart 2015, 21:17:52 »
Voor veel mensen hebben ketelwagens wel iets aantrekkelijks, André. Misschien heeft dat ook wel iets te maken met de vaak kleurige bedrijfslogo’s die er op aangebracht zijn. Hoewel… EVA, VTG en nog zo een aantal hebben wat dat betreft niet veel in te brengen.
Speciaal voor jou nog een mooi wagentje, mét schone dame:



O, wacht, ik bedoel natuurlijk deze:



Die wagen van Mätrix heb ik inderdaad al enkele keren in m’n handen gehad, Ruud, op diverse beurzen of ook in de plaatselijke gasketelwagenwinkel.. Maar tot nu toe heb ik ‘m steeds laten liggen, ofwel omdat ik op dat moment mijn geld liever voor andere dingen wilde uitgeven, maar ook omdat ik dat zonnedak wat aan de dikke kant vind. Eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar voorbeeldfoto’s waarop te zien is hoe het nu echt zit, dan weet ik ook of er iets aan gedaan moet worden (en zo ja, wat) of dat het zo hoort. Misschien moet ik het geval gewoon maar een keertje aanschaffen, wie weet went het binnen de kortste keren.

Ik vind die Fransoos ook wel mooi, Sicco Jan, daarom is ie nog steeds niet weg. :-D
De wagen is volgens mij ondertussen zeker veertig jaar oud, en Roco heeft dit model (in de basis) nog steeds in min of meer dezelfde vorm in het programma – soms even niet, dan weer wel. Dat geldt ook voor andere ketelwagens zoals die op deze bladzijden uit een catalogus van 1977 te zien zijn.



Nog niet zolang geleden kocht ik een (nieuwe) wagen, in dezelfde kleurstelling als het exemplaar wat zich al jaren in m’n wagenpark bevindt, en ik heb kunnen constateren dat de verschillen marginaal zijn.

Erg oud:


Relatief jong:


(De kwalificaties oud en jong slaan natuurlijk op de wagens, niet op de dames.)

Met andere woorden: qua detaillering detoneert de wagen mijns inziens niet. Desalniettemin kan een decente verwering geen kwaad, daar heb je dan toch maar weer gelijk. ;-)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6700 Gepost op: 28 maart 2015, 21:25:56 »
Zie ik nu goed dat het catalogus ding de trap omgekeerd heeft zitten
Maar dat er niet zo heeel veel veranderd ,doet mij wel eens onder de tafels opbeurzen de €5 bakken afstropen
Kan je lekker ver vuilen of wat dan ook zonder een dure wagen te verknallen

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6701 Gepost op: 28 maart 2015, 21:33:42 »
De 4366 is ook interessant voor mijn baan...
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6702 Gepost op: 28 maart 2015, 22:21:21 »
Citaat van: Jerry
Zie ik nu goed dat het catalogus ding de trap omgekeerd heeft zitten

Goeie ogen, Jerry! Een goeie opmerking ook, deed bij mij de wenkbrauwen fronsen: Verroest, heb ik de ketel er verkeerd weer op gezet?
Maar nee, die kan er maar op één manier op:



Andersom kom je in de knoei met de lostap, en ook kom je niet uit met de morsleiding:



En ook bovenop kloppen de gaten voor het vuldommenensemble niet meer als je de boel omdraait:



Misschien is het plaatje in de catalogus van een handmonster of zo.

@Koen: ook een leuke wagen, maar voor mij net iets te modern, vrees ik...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6703 Gepost op: 29 maart 2015, 00:43:01 »
 ;D engelse uitvoering (y)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6704 Gepost op: 29 maart 2015, 01:12:44 »

O, wacht, ik bedoel natuurlijk deze:



Is vast een zonnebrandoliewagen.
Michaël is op 9 september 2016 overleden.