Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
Vandaag om 10:15:48
The Summer of 69 door MarcNL
Vandaag om 10:14:59
Rijtuigen op De Meer door martijnhaman
Vandaag om 10:14:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 10:07:01
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door H0eGenaamd
Vandaag om 09:59:59
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door 008200
Vandaag om 09:51:26
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door dh3201
Vandaag om 09:45:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:43:28
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 09:11:00
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Ronald Halma
Vandaag om 09:08:51
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door norman van der spoel
Vandaag om 08:50:51
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS8714
Vandaag om 08:40:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 08:37:42
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
Philotrain buffers demonteren en spuiten door prutser
01 juni 2020, 23:46:38
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door clickmaniac
01 juni 2020, 23:31:27
Buitenlust door Joran
01 juni 2020, 23:20:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 juni 2020, 23:11:07
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
01 juni 2020, 22:56:04
Projekt 083-338 door 44
01 juni 2020, 22:55:30
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
01 juni 2020, 22:51:15
BNLS-module: "Grasland" door Eric B
01 juni 2020, 22:29:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
01 juni 2020, 22:25:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
01 juni 2020, 22:24:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
01 juni 2020, 22:16:09
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
01 juni 2020, 22:02:02
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door janw
01 juni 2020, 22:00:58
En het gaat maar door... door GerardvV
01 juni 2020, 21:27:41
Testbaantje in een koffer, h0f door Bert van Gelder
01 juni 2020, 21:06:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2307008 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14026
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6690 Gepost op: 25 maart 2015, 22:23:50 »
Ja, precies, niet (alleen) de situatie Berlin, maar ook of (oa) DR-wagons naar het Duitse equivalent van Lutjebroek, Weithausen of zo, kwamen.

'Mijn' sterkste argument tot nu toe: waarom anders zouden die DDR'ler anders hun wagons "RIV-fähig" op pad sturen?





De link van Hans voerde me, verder lezend, ook hier naar toe: daar

Ik ben wel overtuigd nu.
Oja, en een keer een Pool of een Tsjech, dat is natuurlijk ook leuk!
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2015, 00:28:17 door 44. Reden: link bewerkt »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14026
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6691 Gepost op: 26 maart 2015, 22:08:10 »
In Schwarzburg-Neuffen al enige tijd geleden gesignaleerd (net als in Sneek trouwens) en uitgebreid besproken en bekritiseerd. Nu ook in Lümmeln voorbijgekomen om een lading op te halen, de SSlma44. Van holle noch bolle rug iets zichtbaar:



Wel vind ik (en daarin ben ik niet de enige) zowel textuur als kleur van de laadbodem wat vlak. In de nieuwe MIBA (4/15) een bespreking door goederenwagengoeroe Carstens.



"Legen wir noch einen drauf?"
"Nein, ich schaff's nicht mehr, mir schmerzt's am Kreuz!"
"Ach komm, wir legen noch eins drauf und legen noch einen drauf!"

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14026
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6692 Gepost op: 27 maart 2015, 21:03:24 »
Behalve grasduinen in stapels tijdschriften vind ik het ook leuk om af en toe eens in m'n wagenbestanden te graven. Zo kwam ik deze wagon weer eens tegen, één van de oudste, zo niet de oudste, wagen in m'n verzameling.
Het ding heeft al menigmaal op de nominatie gestaan afgevoerd te worden, maar even zo vaak werd besloten het 'nog maar eens aan te kijken'. Qua datering is het een grensgeval, op het chassis staan de volgende gegevens:

Gew 25.9.69
REV 22.20.71

Wellicht ten overvloede: het betreft een fransoos, SNCF dus. De firma l'Air Liquide bestaat sinds 1902, dus dat zit ook wel goed. Toch twijfel ik, ten eerste houdt dat bedrijf zich bezig met het produceren van diverse gassen en dit is overduidelijk geen gasketelwagen, en, ten tweede, vind ik de kleurstelling wel erg fraai, maar heb ik nog nooit het (of een) grote voorbeeld van die wagen ergens gezien.



Nou, kom maar op met jullie steekhoudende argumenten voor het behoud of de sloop van dit geval.  :D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6693 Gepost op: 27 maart 2015, 21:33:05 »
Volgens de opschriften zit er waterstofperoxide in en dat is geen gas maar gewoon een vloeistof met een sg van 1,45. In Delfzijl staat een grote fabriek. Niet slopen zou ik zeggen.

Hans


MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6694 Gepost op: 27 maart 2015, 21:33:32 »
Als het aan de dames ligt nog even houden lijkt mij. Die willen voordelig hun haren blonderen heb ik het vermoeden. Iets anders kan ik niet bedenken waarom vrouwen zo om een ketelwagen zouden lopen.
 ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14026
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6695 Gepost op: 27 maart 2015, 21:49:08 »
Hm, dat snijdt wel hout, geloof ik. Maar dat met die dames is toeval.
Vroeger stond er bij ons in het medicijnkastje ook een flesje waterstofperoxide, als ik me niet vergis. Dat werd gebruikt om mee te deppen als één van ons last had van aften, of spruw, niet om haren mee te blonderen.

En natuurlijk, een fabriek die gassen produceert zal die niet alleen willen afvoeren, maar ook de grondstoffen willen aanvoeren. En dat kunnen natuurlijk ook vloeistoffen zijn.

Il reste, le wagon-citerne.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14026
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6696 Gepost op: 27 maart 2015, 22:36:02 »
Nu heb ik ineens de neiging om al m'n ketelwagens uit de kast te trekken. Maar ik heb mezelf beloofd te wachten tot Carstens 7 bij mij in de kast staat.
Wel een erg leuk onderwerp, moet ik zeggen. Nooit zo bij nagedacht dat er ook andere dingen dan olieproducten in dat soort wagens vervoerd worden, al mis ik wel nog steeds een beetje fatsoenlijk model (Ep.III, versteht sich) van een ketelwagen voor het vervoer van (vloeibaar) gas, zo'n ding met een zonnedak erop.

Maar goed, dit is ook een aardig ding, "Brennbare Flüssigkeiten", staat er op:



"Wo ist denn dieser Wasserstoffperoxidwagen geblieben?"

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 755
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6697 Gepost op: 27 maart 2015, 23:05:01 »
Mooie ketelwagens!  (y) Dat Franse ding is top!
En wat een belangstelling van vrouwelijk schoon.......

André
Some trains never roll.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6698 Gepost op: 28 maart 2015, 09:05:55 »
Ik vind de Fransoos wel een mooi ding.
Als 'ie al wat ouder is zal de detaillering wellicht detoneren. Decent verouderen?

Groet, Sicco Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6699 Gepost op: 28 maart 2015, 11:30:31 »
Een wagen voor vloeibaar gas, die is er al wel in model, vierassers van Trix en Piko, maar misschien vind je die modellen niet 'fatsoenlijk'?

De Trix jaren geleden gefotografeerd op m'n baan:


Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14026
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6700 Gepost op: 28 maart 2015, 21:17:52 »
Voor veel mensen hebben ketelwagens wel iets aantrekkelijks, André. Misschien heeft dat ook wel iets te maken met de vaak kleurige bedrijfslogo’s die er op aangebracht zijn. Hoewel… EVA, VTG en nog zo een aantal hebben wat dat betreft niet veel in te brengen.
Speciaal voor jou nog een mooi wagentje, mét schone dame:



O, wacht, ik bedoel natuurlijk deze:



Die wagen van Mätrix heb ik inderdaad al enkele keren in m’n handen gehad, Ruud, op diverse beurzen of ook in de plaatselijke gasketelwagenwinkel.. Maar tot nu toe heb ik ‘m steeds laten liggen, ofwel omdat ik op dat moment mijn geld liever voor andere dingen wilde uitgeven, maar ook omdat ik dat zonnedak wat aan de dikke kant vind. Eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar voorbeeldfoto’s waarop te zien is hoe het nu echt zit, dan weet ik ook of er iets aan gedaan moet worden (en zo ja, wat) of dat het zo hoort. Misschien moet ik het geval gewoon maar een keertje aanschaffen, wie weet went het binnen de kortste keren.

Ik vind die Fransoos ook wel mooi, Sicco Jan, daarom is ie nog steeds niet weg. :-D
De wagen is volgens mij ondertussen zeker veertig jaar oud, en Roco heeft dit model (in de basis) nog steeds in min of meer dezelfde vorm in het programma – soms even niet, dan weer wel. Dat geldt ook voor andere ketelwagens zoals die op deze bladzijden uit een catalogus van 1977 te zien zijn.



Nog niet zolang geleden kocht ik een (nieuwe) wagen, in dezelfde kleurstelling als het exemplaar wat zich al jaren in m’n wagenpark bevindt, en ik heb kunnen constateren dat de verschillen marginaal zijn.

Erg oud:


Relatief jong:


(De kwalificaties oud en jong slaan natuurlijk op de wagens, niet op de dames.)

Met andere woorden: qua detaillering detoneert de wagen mijns inziens niet. Desalniettemin kan een decente verwering geen kwaad, daar heb je dan toch maar weer gelijk. ;-)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4832
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6701 Gepost op: 28 maart 2015, 21:25:56 »
Zie ik nu goed dat het catalogus ding de trap omgekeerd heeft zitten
Maar dat er niet zo heeel veel veranderd ,doet mij wel eens onder de tafels opbeurzen de €5 bakken afstropen
Kan je lekker ver vuilen of wat dan ook zonder een dure wagen te verknallen

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6085
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6702 Gepost op: 28 maart 2015, 21:33:42 »
De 4366 is ook interessant voor mijn baan...
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14026
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6703 Gepost op: 28 maart 2015, 22:21:21 »
Citaat van: Jerry
Zie ik nu goed dat het catalogus ding de trap omgekeerd heeft zitten

Goeie ogen, Jerry! Een goeie opmerking ook, deed bij mij de wenkbrauwen fronsen: Verroest, heb ik de ketel er verkeerd weer op gezet?
Maar nee, die kan er maar op één manier op:



Andersom kom je in de knoei met de lostap, en ook kom je niet uit met de morsleiding:



En ook bovenop kloppen de gaten voor het vuldommenensemble niet meer als je de boel omdraait:



Misschien is het plaatje in de catalogus van een handmonster of zo.

@Koen: ook een leuke wagen, maar voor mij net iets te modern, vrees ik...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4832
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6704 Gepost op: 29 maart 2015, 00:43:01 »
 ;D engelse uitvoering (y)