Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 00:17:42
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
16 November 2025, 23:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 November 2025, 23:55:25
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door Wijbe
16 November 2025, 23:53:41
Bahnstrecke 5867 door DJV
16 November 2025, 23:46:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
16 November 2025, 23:44:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
16 November 2025, 23:40:49
Raadplaatje door BrightonBelle
16 November 2025, 23:29:37
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
16 November 2025, 23:17:41
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
16 November 2025, 23:13:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
16 November 2025, 23:08:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
16 November 2025, 22:42:45
Rondom Charlois door NS264
16 November 2025, 22:38:53
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
16 November 2025, 22:29:26
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
16 November 2025, 22:21:08
ESU locprogrammer door FreekH
16 November 2025, 22:05:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
16 November 2025, 21:55:14
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
16 November 2025, 21:33:49
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
16 November 2025, 20:49:23
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
16 November 2025, 20:40:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
16 November 2025, 20:34:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
16 November 2025, 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
16 November 2025, 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
16 November 2025, 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
16 November 2025, 19:44:41
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
16 November 2025, 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
16 November 2025, 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
16 November 2025, 18:19:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3789448 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5970 Gepost op: 14 November 2014, 22:13:57 »
Ja, leuk stel zo. Ik kan me herinneren, dat ik na schooltijd ("vroeger" dus) vaak stond te kijken hoe er wagens uit en in een goederentrein werden gerangeerd, in het station van m'n woonplaats. Vaak stond er een BR 50 voor die trein (althans, dat dacht ik toen en meen ik nu ook te kunnen concluderen door wat ik heb gelezen, vroeger was mijn enige "referentiebron" de jaarlijkse Fleischmann catalogus en kende ik het verschil niet tussen een 50er en een 44er), maar af en toe ook een V100. Of dat een V100.10 of een V100.20 was moet ik in het midden laten. Maar daar is wel mijn zwak voor dit type lok vandaan gekomen.
Een enkele keer waren het er ook wel twee, in dubbeltractie voor die trein. Dat heb ik ook wel eens geobserveerd voor "personentreinen" (destijds had je naar mijn idee goederentreinen en personentreinen, ik wist nog niets van Ng's, Dg's, Nahverkehrs- Eil- und D-Züge) in naburige stations waar ik wel eens heen ging om te kijken.

Over dubbeltractie gesproken, ik meen me te herinneren dat er onlangs in een ander draadje wat over gezegd werd (Schwarzburg-Neuffen?). De term dubbeltractie wordt gebruikt als er sprake is van twee (veelal dezelfde types) lokomotieven die door één machinist worden bestuurd. Om in dubbeltractie te kunnen rijden moeten die loks daar ook voor zijn ingericht, zodat de ene vanuit de andere bediend kan worden.
Als dat niet mogelijk is, en er moeten toch twee loks voor de trein gespannen worden, dan moet er op beide loks een machinist zijn om de machine te besturen (en in het geval van een stoomlok dus ook een stoker). In dat geval spreken we niet van dubbeltractie maar van voorspan. Dat is altijd het geval als er (een) stoomlok(s) bij betrokken is (zijn), dus bijvoorbeeld een BR 50 voor de trein met een V100 als voorspan. Immers, een stoomlok laat zich niet vanuit een andere lokomotief bedienen. (Ja, ik weet het, via een speciale inrichting kan dat wel vanuit een stuurstandswagen, maar die levert geen tractie, en kan dus in dit verhaal ook geen rol spelen.)

Lijkt me wel leuk om eens te doen, twee V100'en in dubbeltractie. Of als voorpan voor een vijftiger. Moet ik wel die laatste van een koppeling aan de voorzijde voorzien, doorgaans werd in een dergelijk geval de diesel vóór de stoomlok geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2014, 22:25:05 door 44. Reden: toevoeging toegevoegd. »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5971 Gepost op: 14 November 2014, 22:21:23 »
 (y)
Zit wel die arme machinist en stoker in de diesel stank  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5972 Gepost op: 14 November 2014, 22:25:54 »
Vroeger stonk dat nog niet, dat hebben ze pas later bedacht.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5973 Gepost op: 14 November 2014, 22:52:58 »
...doorgaans werd in een dergelijk geval de diesel vóór de stoomlok geplaatst.

Waarom? Wordt die diesel anders uit elkaar getrokken? Of vonden de hotemetoten van de directie dat een meer vooruitstrevende indruk geven?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5974 Gepost op: 14 November 2014, 22:58:28 »
Goeie vraag. Ik weet het niet, ik vermoed het laatste.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5975 Gepost op: 14 November 2014, 23:04:11 »
op de site van nico spilt staan foto's dat t andersom is

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5976 Gepost op: 14 November 2014, 23:12:08 »
In dit filmpje is inderdaad ook een 44'er voor een 212(213?)/V100 te zien :
https://www.youtube.com/watch?v=1lbdk4lgmMk&feature=youtu.be

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5977 Gepost op: 14 November 2014, 23:15:35 »
Het zal wel voorgekomen zijn, en wie weet weet Nico Spilt het beter dan ik en ben ik abuis, maar op de meeste foto's die ik ken staat de diesel voor de damplok.


Foto van Drehscheibe online

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5978 Gepost op: 14 November 2014, 23:17:29 »
Zou me eigenlijk wel goed uitkomen, hoef ik geen koppeling aan de voorkant van m'n stoomloks te monteren  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7770
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5979 Gepost op: 14 November 2014, 23:40:03 »
Hoe krijgen ze het überhaupt voor elkaar om zo'n stoomlok vanuit een stuurstandwagen te bedienen? Daarvoor moet je toch op de machine zitten, heb ik het idee, om in te kunnen grijpen bij doorslippen? En om, met een blik op alle metertjes, juist om te gaan met de ganghandel en de regulateur? Of zit er alsnog een machinist in de lok die de aanwijzingen qua snelheid enzo opvolgt vanuit de stuurwagen?

Ik heb het me al eerder afgevraagd, maar nu het hierboven ergens genoemd wordt... Dan de vele kennis hier maar eens uitbuiten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5980 Gepost op: 15 November 2014, 08:01:20 »
Corrigeer me maar als ik het mis heb, maar volgens mij zit het zo in elkaar:

Er zijn meerdere termen die elkaar deels overlappen. Indien meerdere locs voor de trein staan (en tractie leveren) wordt dat meestal dubbeltractie genoemd, hoewel deze term eigenlijk is voorbehouden aan de situatie waarbij elk loc afzonderlijk wordt bediend. Indien de locs door één machinist worden bediend, wordt er in schakeling gereden. Verder kun je nog een opdruklocomotief hebben en een loc die in opzending meerijdt.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5981 Gepost op: 15 November 2014, 08:07:50 »
@ jan, je zit met Nico Spilt op één lijn. Op zijn site lees ik dat een dieselloc altijd voor een stoomloc stond.

@ Reinout, in het geval van gemengde tractie hebben de beide locs altijd (nou ja bijna altijd) een eigen machinist
Heußenstein : HO, DB 1957

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5982 Gepost op: 15 November 2014, 11:23:55 »
Er zijn meerdere termen die elkaar deels overlappen. Indien meerdere locs voor de trein staan (en tractie leveren) wordt dat meestal dubbeltractie genoemd, hoewel deze term eigenlijk is voorbehouden aan de situatie waarbij elk loc afzonderlijk wordt bediend.

Dit is niet correct. Je verwart dubbeltractie met voorspan. Lees het stukje van Jan er nog maar eens op na:

De term dubbeltractie wordt gebruikt als er sprake is van twee (veelal dezelfde types) lokomotieven die door één machinist worden bestuurd. Om in dubbeltractie te kunnen rijden moeten die loks daar ook voor zijn ingericht, zodat de ene vanuit de andere bediend kan worden.
Als dat niet mogelijk is, en er moeten toch twee loks voor de trein gespannen worden, dan moet er op beide loks een machinist zijn om de machine te besturen (en in het geval van een stoomlok dus ook een stoker). In dat geval spreken we niet van dubbeltractie maar van voorspan.

Groet,
Bas

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5983 Gepost op: 15 November 2014, 14:16:22 »
Zonder de autoriteit van Jan in twijfel te willen trekken, maar Nico Spilt schrijft min of meer hetzelfde als ik op zijn website.Is Nico Spilt dé autoriteit op spoorweggebied? Wat mij betreft niet, maar ik heb hem er nog nooit op kunnen betrappen dat hij onzin verkoopt.

Citaat
Begrippen

Als een trein te zwaar is voor één locomotief, dan wordt er een tweede locomotief bijgeplaatst. Dit noemen we dubbeltractie of rijden in voorspan: er is een extra voorspanlocomotief voor de trein geplaatst. Als de extra locomotief achteraan de trein wordt geplaatst, dan noemen we dat opdrukken: er is een opdruklocomotief achter de trein geplaatst.

Bij de eenvoudigste vorm van dubbeltractie heeft elke locomotief zijn eigen machinist. Bij stoomlocomotieven is dit altijd het geval (uitzondering: het ontwerp van de Leader). Bij diesel- of elektrische tractie is het mogelijk dat beide locs door één machinist worden bediend: dit heet rijden in treinschakeling. Andere termen hiervoor zijn rijden in multiple of in stuurstroom.

Een bijzondere vorm van dubbeltractie is gemengde tractie: de trein wordt getrokken door twee verschillende soorten locomotieven, bijvoorbeeld een dieselloc en een elektrische loc. Meestal zijn er dan twee machinisten nodig, maar bij de treinen die ACTS liet rijden door een eloc (1200) en een dieselloc (6700), kon de machinist vanuit de 1200 ook de 6700 bedienen. Dit was geen treinschakeling, omdat beide locs afzonderlijk werden bediend.

Het bovenstaande geldt natuurlijk ook als er drie of meer locomotieven aan een trein zijn gekoppeld. In Amerika rijden goederentreinen die zo lang zijn, dat er diverse locomotieven nodig zijn die verspreid zijn over de trein: voor, in het midden en achterop. Deze worden via radiosignalen vanuit de voorste locomotief bediend.

Als je aan een trein twee locomotieven ziet, wil dat niet automatisch zeggen dat er sprake is van dubbeltractie. Het kan ook zijn dat er een locomotief is bijgeplaatst die zelf niet meetrekt: dit is dan een locomotief in opzending. Een trein die alleen uit een of meer locomotieven bestaat, dus zonder wagens of rijtuigen, noem je een loctrein of losse-loctrein (LLT).

Heußenstein : HO, DB 1957

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5984 Gepost op: 15 November 2014, 14:49:50 »
Ik vind dit een heel helder stukje van Spilt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus