Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 17:34:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 17:16:31
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald69
Vandaag om 17:12:33
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 16:59:41
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3790323 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7899
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5625 Gepost op: 06 October 2014, 21:15:56 »
Als je daarmee de Zaanlijn opgaat, moet je heel snel zijn om hem uit het veen te redden  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5626 Gepost op: 06 October 2014, 21:58:09 »
Ja, dat geloof ik direct. Modderig zooitje, dat Holland  ;)

Even een snelle zoektocht leverde een beetje info op: de Uaik721 oftewel de SSt54 kan 35 ton meenemen. Zo'n generator legt volgens mij wel iets meer gewicht in het schaaltje.



In MIBA 12/2000 staat het e.e.a. over die zogenoemde kuilwagens. Dat gan we eens lekker rustig doorherlezen  :D
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 22:00:38 door 44. Reden: Doorzonelement toegevoegd »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9050
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5627 Gepost op: 06 October 2014, 22:17:28 »
Bedankt voor de uitleg van de muurdelen. Bij jou is het ook een soort vaste afneembare constructie zo te zien. (y)
Montagekit heb ik wel standaard in huis.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5628 Gepost op: 06 October 2014, 22:29:32 »
Ja, dat stadsgedeelte is in z'n totaliteit, dus inclusief de muren, afneembaar. Niet alleen omdat ik er straks nog bij moet om de rails definitief te leggen en te ballasten (en nog zo een paar dingsigheidjes, maar dat zie je later vanzelf wel), maar ook zo nu en dan (hopelijk niet veel vaker) om de boel daar schoon te kunnen maken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5629 Gepost op: 07 October 2014, 16:43:58 »
Het gat is blauw.



Als je goed kijkt, zie je dat het Bw-toegangsspoor hier onder het maaiveld zakt, zodat het een eind verderop ter hoogte van het maaiveld aldaar uitkomt.



En nog een overzichtje van dezelfde situatie van bovenaf gezien:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5630 Gepost op: 07 October 2014, 18:01:12 »
hoef je met 9 cm verval enkel waterpas te leggen toch  ;D
wel mooi dicht gemaakt zo  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5631 Gepost op: 07 October 2014, 19:53:03 »
Haha! Jammer genoeg zit 'm dat 'natuurlijke' verval (jongens, zet nog maar een pannetje piepers op, er is nog aardgas zat!  ;)) in de lengterichting van ons huis. De helling is voor het leeuwendeel dwars daarop gebouwd.

Citaat
wel mooi dicht gemaakt zo

Ja, je zou het haast zo willen laten  :P

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5632 Gepost op: 07 October 2014, 20:07:39 »
Mooi stukje "verval" en zolang t op je baan is met enige mate,dan is t niet erg  ;)
Snap alleen niet wat die kraan met dat verval vandoen heeft,die is nog Z.G.A.N  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5633 Gepost op: 07 October 2014, 21:02:41 »
Nouw.... zo goed als nieuw... Het ding is al een aantal keren gevallen, soms leverde dat wat schade op, die evenzovele keren is gerepareerd, en soms leverde het een gevoel van opluchting op omdat er niks beschadigd was. Het apparaat doet al jaren dienst, al sinds de Lümmelneraner prehistorie. Ik ben er op de één of andere manier best aan gehecht, ik heb wel wat met draglines. Komt misschien omdat ik als jongetje met m'n neus op de aanleg van een aardgasleiding (!) heb gestaan, daar was toen ook zo'n ding actief. Eerst om de geul te graven, en later om al die aan elkaar gelaste witte pijpen in die geul te hijsen. Moet begin jaren zestig zijn geweest.



Misschien ook nog wel een aardige lading voor die SSt54, hoewel het beest wat aan de brede kant is. Dat wordt dan wel een Lü Cäsar.
Ik las in de hierboven genoemde MIBA trouwens, dat het voor het Limamodel van de SSt54 aan te bevelen is, de 'Hochleistungs'buffers (Elefantenfüße) te vervangen door normale buffers als je 'm in Ep.III wil situeren. Echter, de belettering op het Limageval is Ep.IV, en voor zover ik weet heeft Gaßner er niet een setje Ep.III voor...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5634 Gepost op: 08 October 2014, 07:07:05 »
Ziet er niet onaardig uit op die wagon,maar tenzij die giek niet verder kan zakken,heb je een probleem  :o
Vanuit dit perspectief lijkt het erop dat de kraan al bij de 1ste tunnel z'n hele giek in het tunnel portaal gaat proppen en dus kapot zal gaan.
De kraan zelf is dus al een oud gediende,ziet er nog goed uit voor z'n leeftijd  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5635 Gepost op: 08 October 2014, 10:59:25 »
Die giek is nog volledig beweegbaar, het hele raderwerk is nog intact:



Met een kleine schroevendraaier kun je alles 'opdraaien', zowel giek als sleepbak, met alle bijbehorend kabelwerk. Kost wat moeite, maar het kan.

Maar ik denk niet, dat zo'n ding compleet met giek en al op een wagon gezet zou worden. Men zal eerder de giek demonteren en deze, samen met andere toebehoren, op een aparte wagon verstouwen. De giek zelf is in het echie ook weer uit verschillende delen opgebouwd, zodat bij vervoer de lengte niet zo'n probleem hoeft te zijn.



Kibri heeft deze zelfde Menck nog leverbaar. Als ik er nog eens een keertje tegenaan loop, denk ik dat ik 'm nog eens op herhaling ga.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1850
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5636 Gepost op: 08 October 2014, 14:32:01 »
Jan,

Ik ben hier nog met zo'n kitje bezig. Vraagje, hoe heb je de rupsen zo mooi plat gekregen? Ze hebben nogal de neiging "rond" te blijven staan.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5637 Gepost op: 08 October 2014, 17:33:53 »
Oew, daar vraag je me wat. Het is al gauw een jaar of twintig, vijfentwintig geleden dat ik die dragline in elkaar gefrutst heb. Als ik me goed herinner, ben ik met elastiekjes in de weer geweest. De grote loopwielen (die aan voor en achteraan het chassis zitten) los (dus voordat ze aan het chassis gemonteerd worden) in de rupsband zetten en dan elastiekjes er strak omheen draaien, poosje laten liggen. Misschien zelfs wel een poosje in heet water, en dan laten afkoelen voor je de elastiekjes weer verwijdert.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5638 Gepost op: 08 October 2014, 19:01:55 »
chasis maken met rupsen
dan föhn op de rups tot hij soepel is
ijsloly stokjes er plat open met een gewicht je laten afkoelen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15441
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5639 Gepost op: 08 October 2014, 21:44:30 »
Dat is ook een manier, misschien wel een betere. Met die elastiekjes loop je eventueel nog kans op ongewenste vervormingen van de rupsband. Zo'n ijslollystokje is daar wellicht een goeie remedie tegen.

De zaag in de SSt54 gezet, de olifantenpoten verwijderd en vervangen door gewone buffers:





Uiteraard (zou ik bijna zeggen) komen die buffers uit het assortiment van Weinert. De inhoud van art.nr. 8597 bestaat uit 20 buffers, 10 stuks vlak en 10 stuks bol.