Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Dash 8
Vandaag om 21:16:52
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 21:07:27
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:01:56
Had de NS4903 rangeerlicht? door orientexpress
Vandaag om 20:49:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 20:49:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:45:14
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 20:40:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 20:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 20:34:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:30:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 20:13:25
Het ontstaan van Trammenlandt door Keska
Vandaag om 20:00:25
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 19:53:40
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:44:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 19:02:44
Wie heeft ervaring met minitrix IR? Hulp gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 18:28:05
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 18:19:23
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:19:14
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 18:07:51
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 17:51:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:10
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 17:27:09
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 17:15:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:46
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:43:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:34:10
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:59:48
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3788991 keer)

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5655 Gepost op: 10 October 2014, 13:48:40 »
Och, ook (wij) militairen zijn liever lui dan moe, en voor oefeningen enzo laat men het liefst zoveel mogelijk op de voertuigen zitten. Nu kan ik me voorstellen dat bij railtransport alles wat eraf kan waaien of anderszins buiten profiel kan raken er in elk geval van buiten af moet, maar dan douwen ze het vast achte een of ander luik. Zeker netten die vaak voorgeknoopt zijn, da's een crime om die weer uit te zoeken en pas te maken voor het juiste voertuig. En peut? Liefst zo vol mogelijk, je weet nooit wanneer je weer een s bevoorraad wordt. Dus, die 50,8 ton is zeker aan de lage kant! Overigens zou het wel de lage ligging van de roco wagon verklaren  ;)

Walter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5656 Gepost op: 10 October 2014, 15:01:27 »
of net als den haag
zwaar spul weg en lichte voertuigen houden

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5657 Gepost op: 10 October 2014, 15:36:09 »
Ach, komen ze ook wel weer van terug (nieuwe coalitie, nieuwe regering, andere overwegingen). Binnen 10 jaar hebben we weer cavalerie (niet die met paarden), wat ik je brom.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5658 Gepost op: 10 October 2014, 16:51:39 »
allemaal een snorbrommer met zijtassen  ;D
maar ik hoop dat ze wel weer een leger opzetten
je ziet
een dwarsligger in het oosten en een paar dwang neuroten in het midden oosten en de wereld is weer in .......
en we zetten de deur ook nog open voor ze
maar verder on topic
je kan een enkel stuk vervoeren van.... naar

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5659 Gepost op: 10 October 2014, 17:05:13 »
Ja, vast. Het meest moderne spul, dus met radargeleide koffiezetmachines en een aandrijving à la Flintstone. Want 't moet vooral niet te te veel kosten.

Maar dat gaat allemaal over het heer van de oranje leeuw.
Ik hou me meer bezig, voor zover het om het transport per spoor gaat, met de Bundeswehr. Hoewel je met evenveel kans ook Britse, Verenigde Staatse en wellicht ook Franse transporten zou kunnen tegenkomen, en dat niet alleen in Ep.III.

Zoals ik al zei, een heel bataljon van dit of dat op wagons zetten hoeft voor mij niet zo nodig, althans op dit moment niet zo, maar ook een enkel of een stel voertuigen kun je wel in een trein aantreffen, zoals Jerry al opmerkt. Dat is niet altijd noodzakelijk op een SS-wagon, ook rongenwagens komen daar wel voor in aanmerking. Uiteraard voor het wat meer lichtvoetige spul, zoals vrachtauto's en aanhangers, maar ook rupsgevallen als bijvoorbeeld de M113. Meestal denkt men dat als een apparaat op rupsbanden staat dat het dan wel om ettelijke tonnen gaat. Maar dat is niet altijd zo, zo weegt de M113 een krappe 12,5 ton, je kunt ze dus met gemak per twee op een rongenwagen stouwen.






Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7886
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5660 Gepost op: 10 October 2014, 17:25:01 »
Als reservist M113 "piloot", die tijdens zijn 5 jaren bij 103 Verkenningsbataljon in Seedorf heel wat treinreisjes heeft mogen maken, kan ik je verzekeren dat Walter gelijk heeft Jan.
Voertuigen tot de nok afgetankt, je weet nooit wanneer de eerste BOS-DAF weer komt, en alle uitrustingsstukken gaan mee, alles wat normaal buitenop zit, camounetten, gereedschap etc. inclusief een eventueel los boordwapen (.50) werd in het vtg. geladen.
Enige wat in vredestijd niet mee ging was de munitie, en bij een gevechtstank scheelt dat wel een slok op een borrel qua gewicht.
Bij een bergings- of genietank nauwelijks trouwens.

Persoonlijk hoop ik van harte, dat wij, het 4e Regiment Huzaren, Huzaren van Boreel, binnen afzien bare tijd weer één, of meer van de opgelegde standaarden van de 3 opgeheven regimenten, waarvan wij de tradities bewaren, mogen teruggeven i.v.m. heroprichting  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5661 Gepost op: 10 October 2014, 17:42:51 »
Ja, zie je wel! Dus als alle bemanningsleden van die M88 hun pakje shag laten liggen, kom je al op meer dan zo'n vierasser aankan, zeker als het ook nog zware shag is.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7886
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5662 Gepost op: 10 October 2014, 17:52:12 »
En dan vergeet je de beroemde ritselkist nog, de niet door het rijk verstrekte voorraad voedsel, drank en genotsmiddelen ;)  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5663 Gepost op: 10 October 2014, 18:24:45 »
Ja, en die stapels po... euh, Story's en Privé's hakken er ook aardig in.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7886
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5664 Gepost op: 10 October 2014, 18:26:22 »
Nee Jan, dat waren ZHKH instructieboekjes met open wonden  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5665 Gepost op: 10 October 2014, 18:58:58 »
komen we nu bij de hamburger en hotdog verhalen  :D

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7886
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5666 Gepost op: 10 October 2014, 19:25:18 »
Zoiets, alleen noemden we dat anders, "broodje aangereden hond", was één van de nettere  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5667 Gepost op: 10 October 2014, 19:28:36 »
Tja, zo rukt Neêrlands Hoop in Bange Dagen nu eenmaal.. euhm, euh, op.

De M88 heeft het op die zesassige SSy best naar z'n zin, evenals die M113's en de radio-Unimog met z'n aanhanger op hun respectieve rongenwagens.
Al een tijdje staat er een MAN in de weg, die ook eens een keer een plekje op een rongenwagen moet gaan vinden. Maar daar moeten eerst wat nummerbordjes en zo op.



Ook was er ooit nog een stel M48's, bedoeld voor de Roco-vierassers, maar die zijn naar ergens in het zuiden van Duitsland verhuisd.
En als het goed is, zwerft er ergens nog een tweetal Chieftains rond, daarvan moet ik nog diverse gegevens zien te achterhalen, zoals gewicht, en in welke jaren deze werd ingezet en of ze ook in D aan te treffen waren...

Man, serious business hoor!

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7886
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5668 Gepost op: 10 October 2014, 19:58:19 »
Chieftains wegen ca. 55 ton en stammen uit het einde van de jaren 60 Jan
Uit eigen waarneming en ervaring tussen 1983 en 1988 kan je je melden dat ze zeker in gebruik waren bij de BFG (British Forces in Germany).
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 19:59:58 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15440
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5669 Gepost op: 10 October 2014, 20:30:24 »
Met die 55 ton valt de SSy45 als transportmiddel dus buiten de boot.
Volgens Wikipedia, en ja, ik weet het, die is niet altijd even betrouwbaar, werd met de productie van de Chieftain zo halfweg 1963 gestart. Kun je je natuurlijk afvragen of ze in '67/'68 al bij de Britten in D in gebruik waren. Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren ze destijds ooit gezien te hebben.