Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3640837 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5460 Gepost op: 20 September 2014, 21:32:40 »
Nee, de verticaal gemonteerde ligt aan het begin van het Bw, 'helemaal' aan de andere kant dus. Deze ligt, of eigenlijk hangt, gewoon vlak aan de plaat.
@Tijgernootje: de bami was lekker, vooral met m'n zelfgemaakte pindasaus.  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5461 Gepost op: 20 September 2014, 22:43:23 »
Wissel afgemonteerd en bedraad:


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5462 Gepost op: 20 September 2014, 23:02:17 »
voor de show een handje vol draden erop gegooid? :P
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5463 Gepost op: 20 September 2014, 23:10:02 »
Nee, anders valt de boel van tafel af.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5464 Gepost op: 20 September 2014, 23:13:23 »
Ik zag een paar pagina's terug Preisers aan de onderkant van jouw baan. Als ik nu je wissel zo zie liggen betekent dit dat je extra ruimte zoekt voor het spoor aan de onderkant van je baan ??  ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5465 Gepost op: 21 September 2014, 12:53:45 »
Dat niet, Arthur. Ik heb het niet zo op de Nieuw-Zeelandse spoorwegen. Misschien omdat ik me daar nooit zo in verdiept heb.

Waar ik me wel in verdiept heb, is die wissel, die op het punt staat ingebouwd te worden. Of eigenlijk, verdiept in zin en nut van dat ding.
Waarom zou je een dure wissel (aanschaf, onderhoud) neerleggen terwijl je vijf meter verderop van spoor kunt wisselen via de draaischijf? Laten we de argumenten vóór eens op een rijtje zetten:

1. je kunt meerdere wagons tegelijk het kraanspoor op rangeren, via de schijf maar eentje per keer
2. ruimtewinst (zonder het wissel zou het verzorgingsspoor meer naar achteren komen te liggen

ad 1.
welke wagons zouden dat moeten zijn? Voor de afvoer van slakken is slechts een enkele wagon nodig, voor de aanvoer van zand eveneens. Kolenwagens kunnen (indien nodig) aan de andere kant van de kraan worden geplaatst, tevens is daarvoor plek gecreëerd aan de andere kant van het uitrijspoor.
Meer dan een enkele wagon zal er dus niet worden gerangeerd, en de enkele keer dat het er meer zijn rechtvaardigt niet de aanwezigheid van een wissel.

ad 2.
de vraag is, hoe groot die ruimtewinst daadwerkelijk uitpakt. Dat behoeft nader onderzoek volgens de methode schuiven en meten.
De foto's hieronder tonen de resultaten, en de conclusie is, dat de ruimtewinst door het plaatsen van die wissel slechts marginaal is.





Dus...
...kom ik, na het schrijven van deze bijdrage tot de vraag: is het nu de wissel of het wissel?

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5466 Gepost op: 21 September 2014, 12:57:41 »
De wissel vindt plaats bij voetbal. Het wissel maakt mogelijk dat je van spoor wisselt.  8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5467 Gepost op: 21 September 2014, 16:56:35 »
Mijn woordenboek geeft aan dat het zelfstandige naamwoord "wissel", als benaming voor de door de spoorwegen gebruikte inrichting om treinen van spoor te kunnen laten wisselen, zowel onzijdig als mannelijk is. De lidwoorden 'het' en 'de' mogen dus beide gebruikt worden. Waarbij het over het algemeen de voorkeur geniet om consequent òf het één, òf het ander te gebruiken.

Het behandelingsspoor opnieuw uitgemeten en op maat gemaakt:




Nu nog de slakkengroeve laten verzinken en de dradenboel opnieuw solderen, dan kan ik me daarna aan het kraanspoor gaan wijden.
Om een nog vloeiender spoorverloop te kunnen krijgen, zou de slakkenput opnieuw gemaakt moeten worden. Maar ik geloof dat ik hiermee wel kan leven. Wie weet is dat over een uur of wat alsnog veranderd en werp ik me toch nog op een volgend exemplaar...
« Laatst bewerkt op: 21 September 2014, 17:14:56 door 44. Reden: woordenwisseling toegepast. »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5468 Gepost op: 21 September 2014, 18:20:15 »
Mijn woordenboek ...

Regel 1 uit het dictum van Dirk: gebruik een woordenboek nóóit voor vakjargon :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5469 Gepost op: 21 September 2014, 19:28:45 »
Ik denk dat dat voor dit geval geen verschil maakt.
In het Duits is het overigens die Weiche, vrouwelijk dus.  ;) ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5470 Gepost op: 21 September 2014, 21:02:49 »


"Hast du das schon mal gehört? Der Weiche?"
"Wieso, der Weiche? Man sagt doch
die Weiche?"
"Nicht in die Niederlande."
"Nicht? Was sagt man denn dort?"
"Ja, ich hab' das auch erst heute gehört. Dort sagt man 'der Weiche', oder gar 'das Weiche!"
"Ach was, ich hab ja schon immer gesagt, westlich der Ems gibt's nur bescheuerte Leute!"

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5471 Gepost op: 21 September 2014, 21:27:08 »
Das ook aanbevelens waardig  :-\
Voor krankjorum ofwel leip uitgemaakt worden door een stel duitse preisers  :o
Wellicht heb je nog een draadje over van je wissel bouw spaghetti spul,dan kenne we dr is een paar onderste boven hangen om er manieren in te proppen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5472 Gepost op: 21 September 2014, 22:24:47 »
Mooi en rustig/natuurlijk ogend geheel. Petje af  (y) (y)
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5473 Gepost op: 21 September 2014, 22:56:49 »
Citaat van: Tijgerbroodje
...uitgemaakt worden door een stel duitse preisers

Ja. Dat is haast nog erger dan niet serieus genomen worden door je eigen Preisers.

@Ivo: dank je!  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5474 Gepost op: 22 September 2014, 14:31:42 »
lekker zo laten
hooguit op het spoor bij de hoek links boven in de foto een wissel