Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644482 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5385 Gepost op: 15 September 2014, 22:21:08 »
Ik vermoed dat het zoiets zal zijn... ik ben net zo lekker op gang met die Bw-sporen, maar wie weet, kan ik vandaag of morgen toch mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen...  8) :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5386 Gepost op: 15 September 2014, 22:22:02 »
De lol is alleen, dat ik geen idee heb aan welke lok  het nu ligt....

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5387 Gepost op: 15 September 2014, 22:48:33 »
Hi Jan,

Meten is weten, anders kom je hier niet achter toch ??

Maar om zeker te zijn dat je buffers het zijn, plak er even een stukje tape over.
Als het inderdaad zo is wordt het met de ohm meter door meten. En als ik je foto zo zie zouden het op de foto de voorste buffers moeten zijn.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5388 Gepost op: 15 September 2014, 23:04:33 »
Ja, meten is weten. En zien is geloven.
Bij mijn beide 44ers staat de ene kant van de stroomafname in verbinding met het frame, vanwege zo'n dikke schroef er dwars door:



Beiden hebben metalen buffers, en als ik meet van de buffer(s) naar de wielen (aan de "massa"-kant), dan meet ik 0 Ohm. Theoretisch moeten beide 44ers dus kortsluiting maken als ik ze in dezelfde positie zet als met die 50er (dus in "kushouding").

Maar dat doen ze niet. Alleen die ene met die 50er.

Dat wordt piekeren vannacht.  >:(

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5389 Gepost op: 15 September 2014, 23:06:14 »
Tsjaaaaaaa 50 ++ zijn altijd onvoorspelbaar  ;D ;D ;D ;D


Droom lekker

groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5390 Gepost op: 15 September 2014, 23:08:23 »
Scheer je weg, onverlaat!

 >:( >:(

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5391 Gepost op: 15 September 2014, 23:11:19 »
Woehaaa, Jan ik ben nog jong (55)

Maar even terug naar je foto

Ik zie op het rechter onderstel een onderbreking net boven je schroef van het printspoor.
Die zie ik niet op het linker onderstel

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5392 Gepost op: 15 September 2014, 23:17:18 »
Die jeugd van tegenwoordig...  >:(

Da's verf, Arthur, geen onderbreking.
Ik zal de boel morgen eens verder onderzoeken. Die Bw-sporen kunnen nog wel een jaartje wachten.

Groet,
Jan

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5393 Gepost op: 15 September 2014, 23:56:38 »
Ik had ook zoiets
wissel de draden van chassis naar decoder eens om,dus de stroom aanvoer draden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5394 Gepost op: 16 September 2014, 12:30:08 »
Misschien zou dat ook een oplossing kunnen zijn. Ik snap hoe het probleem ontstaat, maar niet waarom het alleen in die combinatie 44 231 / 50 2840 voorkomt, en niet bijvoorbeeld bij de combi 44 1651 / 50 2840, of welke andere combinatie dan ook. De twee 44ers zijn, ofschoon er enige tijd zit tussen de respectievelijke verschijningsdata, in principe exact gelijk geconstrueerd. Ook heb ik bij beide loks bekeken hoe de decoder is ingebouwd, en ook hier zijn geen principiële verschillen.

Het probleem is vooralsnog opgelost door de schroef, waarmee de printplaat aan het frame bevestigd is, van die printplaat te isoleren. Daartoe heb ik een klein randje van de koperbaan rond het schroefgat weggefreesd...



(met dank aan mijn tandarts, die me bij elk bezoek wel verblijdt met nuttige gereedschapjes, weliswaar afgedankt, maar nog prima bruikbaar) ....en een stukje plastic tussen schroef en printplaat aangebracht:



Zoals ik al zei, het probleem van kortsluiting bij de kussende 50 2840 en 44 231 is nu wel uit de wereld, maar ik blijf het onbevredigende gevoel overhouden, dat op deze manier wel het symptoom is bestreden, maar niet de feitelijke oorzaak.
Ik kan het waarom nog steeds niet verklaren...  :-[

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5395 Gepost op: 16 September 2014, 12:48:28 »
Nog een leuk raadseltje:

Als de Hildesheimer 44er en 50 2840 elkaar met de voorste buffers 'kussen'...



Metalen buffers??

Ehhhhh welke polariteit hebben de frames ??

Gaat het wel goed indien ze kop-aan-tender staan ?? Gaat het ook fout wanneer ze tender-aan-tender staan?? Zo ja je frame ligt aan een van de twee spoorstaven en bij tegenovergestelde stand maken de twee frames via de buffers kortsluiting naar de tegenoverliggende framespanning.

Snappuwakbedoel??
« Laatst bewerkt op: 16 September 2014, 12:52:04 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5396 Gepost op: 16 September 2014, 13:02:37 »
Ploatje:



- locs met plastic koppelingen hebben hier geen last van, buffers raken elkaar nooit
- locs waarbij frame "aan de andere spoorstaaf hangt" hebben er geen last van

Alleen dus locs met frame aan identieke kant aan de wielen waarvan enkel de modelkoppeling er is en metalen buffers op zitten hebben dit probleem.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5397 Gepost op: 16 September 2014, 13:55:13 »
Paul

Je tekening maakt 't meteen duidelijk. De nieuwere locs (die Jan dan ook bedoelt / heeft) zijn tegenwoordig allemaal met plastic frames uitgerust. En dan is dit probleem er niet. Dit gebeurt ook bij oude M wagons met gelijkstroomwielen op een (metaal frame) loc
« Laatst bewerkt op: 16 September 2014, 14:07:20 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5398 Gepost op: 16 September 2014, 14:42:56 »
Ik snap wat er bedoeld wordt, dat is wel luid en klaar.
Maar wat ik dan niet snap, is dat het probleem zich juist alleen bij die twee loks voordoet, en dan met name waarom bij de ene 44er wel en bij de andere (identiek qua constructie) niet. En dan alleen neus aan neus. Kont aan kont, neus aan kont, kont aan neus, dat gaat allemaal zonder problemen. Of ging. Ik kan die kortsluiting nu niet meer op die manier oproepen, zonder de verbouwing teniet te doen.

Maar, als 't goed is, heb ik geen last meer van het probleem. Al blijf ik het gevoel houden dat het niet is opgelost.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5399 Gepost op: 16 September 2014, 15:55:07 »
jan
Deze 2 locs zijn toevallig beiden met een metalen frame
dus is een pool
als je hem keert is de pol gekeerd op het frame tov de ndere loc
Je andere locs hebben of plattic frames ,of/en plastic bufers
als je oude koppelingen had als de haken of beugels ,had je met andere locs ook sluiting gemaakt