Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3641228 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5400 Gepost op: 16 September 2014, 16:52:30 »
Klopt helemaal Jerry, behalve dan dat ik ook andere loks met een metalen frame en metalen buffers tegenover elkaar heb gezet, en alleen in deze combinatie (44 231 en 50 2840) doet zich die kortsluiting voor. Zelfs die 44ers, beide loks een metalen frame en metalen buffers (en verder ook in essentie identiek aan elkaar): bij de één springt de vonk wel over, bij de andere niet.

Hoewel... ook die vonk tussen 44 231 en 50 2840 is nu in de kiem gesmoord. Wie weet waren er anders nog jonkies van gekomen.  ::)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5401 Gepost op: 16 September 2014, 17:02:30 »
24 ers  ;D
misschien dat deze ene  met de schroef ongeisoleerd verbinding maakte

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5402 Gepost op: 16 September 2014, 17:12:50 »
Jan,

Om kortsluiting (op deze manier) te krijgen moet er aan een aantal voorwaarde zijn voldaan:
- metalen buffers
- niets er tussen (zoals modelkoppelingen) wat voorkomt dat de buffers tegen elkaar komen
- De frames moeten tegenovergestelde potentialen op het frame hebben staan. Bij loc's waarbij het frame geïsoleerd is t.o.v. het frame zal dit dus nooit gebeuren

Dit laatste zal dus makkelijk het geval zijn bij twee identieke loc's maar is dus eigenlijk met iedere combinatie mogelijk. Dat het je nog niet eerder is overkomen ......... noem het maar toeval  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5403 Gepost op: 16 September 2014, 18:53:28 »
@Jerry: 24ers!  :o  Verdikke, die heb ik nog niet... Kans gemist dus!  :P
Weet ik ook niet zo veel van, van 24ers, eerlijk gezegd. Ik geloof niet dat die in de Lümmelner contreien veelvuldig voorkwamen. Wel meen ik me vaag te herinneren dat ze wel in Münster en omgeving liepen, en veel verder naar het noorden, Hamburg, Flensburg, die kanten op...

Citaat van: Paul
Dat het je nog niet eerder is overkomen ......... noem het maar toeval

Sommige mensen zijn voor het geluk geboren, Paul. Ik ben al blij als het tegen verwachting in eens een keertje niet tegenvalt.  8) ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5404 Gepost op: 16 September 2014, 20:53:16 »
Nog een wisseltje op z'n plek. Nu nog even de aandrijving afstellen.


dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5405 Gepost op: 16 September 2014, 21:00:06 »
andere locs hebben misschien net de andere pool op het frame staan.. meestal is de tender niet voorzien van stroomafname en staat daar dus ook geen pool in contact met het frame
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5406 Gepost op: 16 September 2014, 21:24:46 »
Men neme 2 stuks Baureihe 44 van Roco. Bij beide loks ligt bovenop het (metalen) frame een strook printplaat, voorzien van twee koperbanen. Bij beide loks zijn de printplaten op het (metalen) frame bevestigd met een (metalen) schroef die (nog steeds bij beide loks) door de, vanuit de rijrichting schoorsteen vooruit gezien, linker koperbaan in het frame steekt. Voor de volledigheid: beide schroeven zijn geleidend. Bij beide loks staat het frame dus via de schroef in verbinding met de linker koperbaan op de printplaat. Bij beide loks, zonder twijfel. Bij beide loks gemeten en waargenomen.

Staat één van de beide 44ers met de voorste buffers tegen de voorste buffers van de 50 2840, dan ontstaat kortsluiting. Dat is bij de andere lok BR 44 niet het geval.
En met de bewuste 44er alleen in combinatie met de 50 2840, niet met andere loks, metalen frame of niet.

Bij de lok BR 44 die kortsluiting gaf met de 50er heb ik de printplaatbevestigingsschroef geïsoleerd van de koperbaan, met als resultaat dat er geen kortsluiting meer optrad. Bij de andere lok 44 heb ik dezelfde operatie voor de zekerheid ook uitgevoerd.

Beide 44er tenders zijn voorzien van contactveren op de wielen, of er een verbinding is met het frame van de tender weet ik niet, dat heb ik niet gecontroleerd. Maar aangezien lok en tender  (via de lippen langs de tender-lok-koppeling) qua stroomafname een eenheid vormen en de kortsluiting niet meer optreedt, neem ik aan dat dat niet het geval is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5407 Gepost op: 16 September 2014, 22:07:16 »
Misschien toch het kraanspoor van beide zijden toegankelijk maken (zie rooie strepengedoe)... Bas(ilicum) zinspeelde daar eerder ook al op.



Hmm... maar eens in laten werken.
Van dit soort dingen lig ik toch lekkerder wakker dan van kortsluitende buffers.  :P

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5408 Gepost op: 16 September 2014, 22:22:45 »
Mooi werk Jan, er is weer beweging in beeld.  :)
Het Bw ziet er een stuk opgeruimder uit dan dat van mij. ;)  Waar wil je de bezandingsinstallatie kwijt wanneer je met je rode strepen gedoe een extra wisselaansluiting maakt net voor de draaischijf?
Wordt het verzorgingsspoor dan niet te kort waardoor alle installaties te dicht op elkaar komen te staan?
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5409 Gepost op: 16 September 2014, 22:33:44 »
Ja, precies, de bezandingsinstallatie komt dan erg kort op de slakkenput te staan. Een alternatief is natuurlijk om dat kraanspoor niet op het verzorgingsspoor aan te sluiten, maar op de draaischijf. Misschien dat dat nog nèt kan... kun je leuk wagentje voor wagentje rangeren...  ::)

Citaat
Het Bw ziet er een stuk opgeruimder uit dan dat van mij.

Ik schat mijn kwaliteiten als fotograaf niet erg hoog in, maar ik ben wel een meester in dingen NIET op de foto zetten  ;D

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5410 Gepost op: 16 September 2014, 23:20:35 »
Dus de ideeën liggen gewoon buiten beeld. ;)
Dat wagentje voor wagentje rangeren, met een kö I köf II als lokje passen er ook prima meer wagonnetjes tegelijkertijd op de schijf.
Misschien toch een kö erbij. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 September 2014, 23:22:40 door Ivo vS. Reden: köfII uitgemaakt voor kö »
groet,

Ivo vS

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5411 Gepost op: 17 September 2014, 09:52:56 »
Wanneer je het wissel waar de Köf nu op staat iets dichter naar de draaischijf legt kun je daar dan geen extra rechts wissel inleggen naar het kraanspoor?

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5412 Gepost op: 17 September 2014, 10:10:12 »
Mijn opzet is om, ondanks de beperkte afmetingen van mijn hobbykamer, toch een indruk te wekken van ruimte. Dat kan enerzijds door het gebruik van ruime boogstralen waar het spoor in het zicht ligt en de krappe bogen uit het zicht te houden door ze op een geloofwaardige manier weg te werken, en anderzijds door me te beperken tot het meest noodzakelijke.
In principe is het mogelijk om dat kraanspoor met een wissel te verbinden met het verzorgingsspoor, of, zoals Hans oppert, met het uitrijspoor, en ook het kolenwagenspoor kan door nog een wisselverbinding toegankelijker gemaakt worden, maar al die wissels nemen ten eerste veel plaats in beslag (wat ten koste gaat van de NL -Nutzlänge- van de tusenliggende sporen) en ten tweede geeft een groot (of groter) aantal wissels een onrustig beeld. De baanplannen uit de boekjes van de diverse modelspoorfabrikanten geven daarvan leuke illustraties.
Dat is ook de reden waarom ik Lümmeln heb gekozen als voorbeeld, dat was in werkelijkheid een redelijk druk Bw op een kleine oppervlakte, met een enkele slakkenput, een kleine kolenkraan die in de late jaren zestig assistentie kreeg van (of liever, werd vervangen door) een elektrische spoorkraan (en een Sennebogen, die bij mij wordt voorgesteld door een Fuchs).

Maar zelfs al zou ik Lümmeln op schaal willen nabouwen, dan nog is de mij ter beschikking staande ruimte te klein, dus zelfs hier moet ik concessies doen. Zo is de in het echt 20-sporige lokloods al gereduceerd tot een 6-sporige, en dan nog afgekapt ook. De vrijliggende opstelsporen zijn wel conform voorbeeld, al zouden dat er meer moeten zijn.

Ook verdere ideeën, zoals het Betriebswagenwerk, een spoor voor een ongevallentrein en een Signal/Bahnmeisterei staan wel op de nominatie, maar het is nog maar de vraag of en in hoeverre die ideeën ten uitvoer gebracht gaan worden. De tijd zal het leren.

Een KöI bezit ik niet, die was in het door mij gekozen tijdperk ook niet in Lümmeln aanwezig. Wel een KöfII (Brawa) en een KöfIII (Roco/Weinert), maar die moeten nog worden gedigitaliseerd.



Citaat
met een kö I köf II als lokje passen er ook prima meer wagonnetjes tegelijkertijd op de schijf.

Zou je denken?


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5413 Gepost op: 17 September 2014, 10:11:36 »
Onderste waterkraan weghalen/verplaatsen en daar net voor de zandtoren neer mikken,past er net een wissel tussen op de plek van die rooie streepjes ?? ;)
« Laatst bewerkt op: 17 September 2014, 10:13:07 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5414 Gepost op: 17 September 2014, 10:26:39 »
Hmmm... er staan niet voor niets twee waterkolommen naast de slakkenput. Sommige behandelingen kunnen tegelijkertijd plaatsvinden, en sommige juist niet. Zo kun je bijvoorbeeld niet de asbak legen en tevens de rookkast reinigen. Daardoor zou er teveel koude lucht door de ketel kunnen stromen, waardoor schade zou kunnen ontstaan.
De asbak legen en water nemen gaat juist wel weer mooi samen, leuke bijkomstigheid is dat eventueel nog smeulende slakken met het water geblust kunnen worden.

De slakkenput heeft zo ongeveer de lengte van een lokomotief met tender, en er staan twee waterkolommen om zowel binnenkomende loks die schoorsteen vooruit het Bw binnen komen te kunnen ontslakken en tegelijkertijd water te laten nemen als loks die tender vooruit binnen komen.
Zou ik één van die twee waterkolommen verplaatsen, dan gaat dat niet meer op.

Misschien dat een dergelijke situatie met een hoop theorie (en vooral fantasie)  te verklaren zou zijn, maar dat laat mijn credo "Alleen concessies aan de werkelijkheid als het op een geloofwaardige manier kan". Eén van de waterkolommen verplaatsen of zelfs weglaten zou ik ongeloofwaardig vinden.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2014, 11:11:02 door 44 »