Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3641027 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5415 Gepost op: 17 September 2014, 12:42:20 »
et comme ça?

wordt wel je slakkenput verplaatsen ::) :-\

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5416 Gepost op: 17 September 2014, 13:54:27 »
Inderdaad, en dit is al het derde exemplaar wat ik in elkaar geprutst heb. Zou ik die slakkenput verplaatsen, dan wordt het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nodig het ding te herconstrueren, zo niet opnieuw te bouwen, aangezien dan ook de boog, waarin die slakkenput is gelegen, anders komt te liggen.

Kort door de bocht gezegd: daar heb ik absoluut geen zin in.

Daarnaast stel ik me dan de vraag of, gezien in het licht van wat ik hiervoor al heb gezegd, de voordelen van zo'n ombouwactie wel opwegen tegen het drukkere uiterlijk wat daardoor zou ontstaan. Zo op het eerste gezicht ben ik geneigd te denken dat dat wel wat mee zal vallen, maar ik hou ook in gedachten dat er naast de Bw-sporen nog meer wensen (Bww, Bahnmeisterei ed) zijn, waarvan de uitvoering wellicht door diezelfde ombouwactie op losse schroeven zou kunnen komen te staan.

Laat onverlet dat ik je suggestie met waardering in overweging heb genomen, zoals eigenlijk alle suggesties die hier worden aangeleverd. Wellicht dat de indruk gewekt wordt dat ik, juist omdat dergelijke voorstellen vaak worden 'verworpen', geen prijs stel op dergelijke bijdragen. Ik wil echter met nadruk stellen dat dat laatste niet het geval is. Het zou de eerste keer niet zijn dat het op z'n minst de kiem legt voor een uiteindelijke keuze.

Alors, encore: merci beaucoup!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5417 Gepost op: 17 September 2014, 14:26:47 »
Het zou de eerste keer niet zijn dat het op z'n minst de kiem legt voor een uiteindelijke keuze.
Dat is mijn idee ook voor het aandragen van een idee.

Alors, encore: merci beaucoup!
Bitte.

Gruß,
michel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5418 Gepost op: 17 September 2014, 15:01:53 »
Zonder enige kennis over de "juiste" volgorde van locs "afwerken" tijdens het proces van waternemen en kolen geven en dergelijke,de volgende suggestie:
Zand toren verplaatsen naar ong de hoogte van dat losse huisje bovenin t.h.v. je begin slakkenput,is dat wat ?
Dan heb je wel ruimte voor dat wissel dinges  ;)
Laat onverlet dat ik je suggestie met waardering in overweging heb genomen, zoals eigenlijk alle suggesties die hier worden aangeleverd. Wellicht dat de indruk gewekt wordt dat ik, juist omdat dergelijke voorstellen vaak worden 'verworpen', geen prijs stel op dergelijke bijdragen. Ik wil echter met nadruk stellen dat dat laatste niet het geval is. Het zou de eerste keer niet zijn dat het op z'n minst de kiem legt voor een uiteindelijke keuze.

Ook daar twijfel ik geen moment over,anders was ik samen met een hoop anderen allang gestopt met optie's aandragen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5419 Gepost op: 17 September 2014, 16:51:37 »
en was erniet een idee om iets door/af te zagen wat ook gedaan is
en ben je niet toen je verdrietig was om een huisje getroost door iemand die wilde zagen  ;D
we helpen je wel met alles
maar je kan niet alles realiseren toch  ;)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5420 Gepost op: 17 September 2014, 18:00:53 »
Kun je het wissel waar de Köf op staat niet vervangen door een 3-weg exemplaar?
Dat lijkt de minste gevolgen te hebben.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5421 Gepost op: 17 September 2014, 18:11:03 »
¿y esto?


Adios,
Miquel

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5422 Gepost op: 17 September 2014, 19:32:00 »
ik denk niet dat Jan akkoord gaat met dat laatste, daarmee gaat denk ik de mooie flauwe boog naar het BW een stuk minder flauw worden
groeten,
Auke

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5423 Gepost op: 17 September 2014, 19:52:58 »
jan
het rode spoor aansluiten op het spoor waar de köff staat met een wissel tegen de schijf aan
blijven je mooie flauwe bogen ,en jehebt een iets lange opstelspoor
en je verzorgings spoor met zandtoren blijft intact

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5424 Gepost op: 17 September 2014, 20:09:35 »
Eenvoud is het kenmerk van het ware 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5425 Gepost op: 17 September 2014, 20:28:52 »
Zat meer aan het volgende te denken:

of:

Alles met beugelkoppelingen dus niet de meest strakke vorm van koppelen. ;)

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5426 Gepost op: 17 September 2014, 21:59:13 »
Maar eens mee denken.
Is het spoor met de kolenwagens aan de andere zijde aan te sluiten?
Dan kun je in het laatste plan van Michel de groene aansluiting op de draaischijf laten vervallen.
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5427 Gepost op: 17 September 2014, 22:26:20 »
@Floris: meestal is de volgorde van handelingen als volgt:

-melden
-als het kan inspectie, maar doorgaans gebeurt dat pas aan het eind
-kolen nemen
-askast legen, water nemen
-rookkast legen en reinigen
-zand nemen
-via draaischijf de loods in/opstelspoor op en aansluitend inspectie dan wel retour de treindienst in (maar wel eerst inspectie)

Dat is evenwel niet in steen gebeiteld, soms (let wel: soms!) kom je een andere volgorde tegen, bijvoorbeeld rookkast legen en reinigen voor het kolen laden.

@Jerry: het uitdenken, proberen, verder denken etc, kortom, die hele voorbereidingsfase vind ik eigenlijk nog wel het leukst, leuker in elk geval dan iets af hebben. Piekeren over een probleem, en dan plotseling dé oplossing vinden, als ineens dingen op hun plaats vallen, daar geniet ik van. En troost... ach, het is al een ding om hier van het wel en wee in Lümmeln verslag te doen, da's ook een soort uitlaatklep.

@Tjalling: volgens mij is er geen driewegwissel in het Tillig Elite programma. En om nou zo'n ding zelf te gaan fabrieken... was wel leuk geweest, eigenlijk  ;D

@Miguel: Buenas tardes, señor! Muy bien, die oplossing van jou. Zo zie je maar weer, dat vele wegen naar de draaischijf (kunnen) leiden. Maar ik hou het spoor toch doodlopend.
Muchas gracias, amigo! Y hasta lluego!

@Dimauke: die boog zal niet veel minder flauw worden, waar het me om gaat dat ik het zo simpel mogelijk wil houden. Waar iets met één wissel kan, zal ik er geen twee leggen, of, zoals hier, als het met twee kan leg ik er geen drie.

@Jerry: er bestaat een voorschrift dat zoiets zegt als: in een spoor vanaf de draaischijf dient zich tussen draaischijf en de eerstvolgende boog/wissel een recht stuk van x lengte (ik meen een gem. loklengte) te bevinden. Als dat van die loklengte klopt, ben ik al behoorlijk aan het smokkelen. Dat voorschrift ga ik dan ook voorlopig even niet opzoeken.  ::)

@Hans: juist! In der Beschränkung ist es mehr!

@Ivo: dat is niet eerlijk! Een Omm55 is een keer zo lang als zo'n Schwerin, en bovendien zou jouw schijf wel eens een stukkie groter kunnen zijn.
Het kolenspoor aan de andere kant aansluiten zou kunnen, maar dan zou het spoor zo komen te liggen dat de kolenwagens niet meer ter hoogte van de kolenbunker kunnen worden opgesteld, maar meer richting draaischijf, en daar kan de kraan er niet bij.

ooo|O|ooo

De geit is wat mij betreft gewassen, het wissel ligt, wissellantaarnklapperatisme en aandrijving zijn gemonteerd en afgesteld. Nu nog het stukje spoor tussen de twee wissels leggen en draadjes aansluiten, dan zijn beide sporen (inrijden en uitrijden) functioneel.



Die kraanmachinist uit Hengelooo kan blijkbaar ook de weg naar huis niet vinden. Ik zal 'm nog eens de weg wijzen...
« Laatst bewerkt op: 17 September 2014, 22:32:22 door 44 »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5428 Gepost op: 17 September 2014, 23:06:23 »
Hoi Jan,

Kan dat stootblok van het kraanspoor nog iets richting draaischijf? Dan kan de kraan nl. de slakkenput leegmaken zonder opgesloten te zijn door de kolenbak.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5429 Gepost op: 17 September 2014, 23:12:43 »
De eerste foto is dan een betere vergelijking. En ja mijn schijf is langer, daar past een 45 of een 06 ook prima op. Je weet immers nooit wat er eens op bezoek komt.....
Ben benieuwd naar het definitief ontwerp.
groet,

Ivo vS