Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3644210 keer)

jerrytrein

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5355 Gepost op: 11 September 2014, 00:18:54 »
dat wel
en hj gat weer soepel heen............ :D
nog niks vrdr gevonden over je BW sein stelsel
denk dat je o gevoel en de aanwezige info zelf moet doen wat t meest logise lijkt

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #5356 Gepost op: 11 September 2014, 19:08:29 »
Ik zie m al voor me  ;)
Wegens bezuinigingen zijn er op het Bw en omgeving geen seinen geplaatst,men doet alles opzicht  ;D
Zonder dollen,je zal vast wel een gulden middenweg vinden om een acceptabele manier te vinden voor je "probleem",zodat het toch allemaal is "geregeld"  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5357 Gepost op: 11 September 2014, 19:45:02 »
Het grappige is, dat me van meet af aan, zoals te lezen in dit bericht, een Hauptsperrsignal, een Wartezeichen of een combinatie van die twee voor ogen stond. De reden voor het poneren van het 'probleem' in dit draadje was, dat me het verschil tussen Hauptsperrsignal en Wartezeichen niet 100% duidelijk was, en dus ook niet welke van de drie opties het meest in aanmerking kwam. Het begrip hoofdsein heb ik vanaf het begin buiten beschouwing gelaten, uitgaande van de gedachte dat alle bewegingen in en uit het Bw rangeerbewegingen zijn. En volgens het in 1968 geldende seinreglement gelden hoofdseinen niet voor rangeerbewegingen.

Maar dankzij -of moet ik zeggen ondanks?- de enerverende, informatieve maar af en toe ook verwarrende discussie is me inmiddels duidelijk dat de combinatie Hauptsperrsignal/Wartezeichen (met twee witte lampen) datgene is wat ik hebben moet, en dat is géén gulden middenweg, dat is geheel conform de regels zoals door Stefan Carstens in de beide MIBA-Reporte 17 & 18 omschreven.
Zelfs al zou er een treinbeweging uit het Bw komen, dan nog is er geen noodzaak voor een Hauptsignal, omdat het Hauptsperrsignal voor rangeer- EN treinbewegingen geldt.

Explicit.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5358 Gepost op: 11 September 2014, 20:16:07 »
And now.... something ompletely different!

Nadat ik gisteren al een effectieve transactie had gesloten door een broodje worst te ruilen tegen een potje zwarte verf, kwam het vandaag nogmaals, maar nu met en andere tegenpartij, tot een ruil naar wederzijdse tevredenheid.
Door het overhandigen van wat velletjes papier met een opdruk die deed vermoeden dat daar een omstandig grafisch procedé aan ten grondslag moet hebben gelegen, mocht ik mij eigenaar noemen van een handjevol schijfjes metaal en, en daar was het feitelijk om begonnen, een tweetal nieuwe aanwinsten voor het straatbeeld van Lümmeln.

Al vanaf 1960 begon de Peugeot 404 op de weg te verschijnen, volgens wikidinges is de wagen tot in 1975 geproduceerd, dus in 1968 was deze automobiel vast ook wel in Lümmeln te zien. Bovendien heeft Brekina er een prachtige interpretatie in 1:87 van gemaakt:

Daarnaast nog een Mannetje, eveneens van Brekina, met een opdruk van Edeka. In Nederland heet(te?) dat Enkabe. In 1968 was het fenomeen "supermarkt" al druk bezig een dominante positie in de 'kruidenierswereld' te veroveren. In Duitsland heeft Edeka daarin best wel een grote rol gespeeld.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #5359 Gepost op: 11 September 2014, 21:44:47 »
groene is een opel record of nog een olympia
fraaie Peugeot
en zeer fraaie M.A.N
zag bij ruud een link van brekina met neuigkeiten  ???
staat een fraaie cabrio ook in

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5360 Gepost op: 11 September 2014, 22:51:29 »
Brekina maakt erg leuk spul. Wiking doet ook z'n best, maar er zijn daar maar weinig van die door mijn toetsingscommissie komen.
Zo twijfelde ik nog even of ik die Edeka-MAN zou nemen, of een Mercedes-Möbelwagen met aanhanger van Wiking, met opdruk van Carl Balke uit Holzminden (vanwege da's wel redelijk in de buurt), mooi ding, maar een boom van een disselboom, en een gigantische trekhaak ipv zo'n trechter aan de truck. De deurtjes konden open, maar om er grip op te kunnen krijgen had Wiking, heel vriendelijk, een enorm blok plastic als 'deurkruk' aangebracht. Om die overdaad aan plastic te compenseren hebben ze de spiegels maar weggelaten. Die vrachtwagen + aanhanger van Balke uit Holzminden heb ik dus laten liggen, al vond ik de kleur en opdruk prachtig.

Die turkooise (of turquoise zo je wilt) Opel is een Rekord, in het draadje Quattro Stagioni is die wel voor het voetlicht getreden. Net als de rooie trouwens.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #5361 Gepost op: 12 September 2014, 00:02:23 »
Ik heb ergens nog een deutse post met een trianel van op schaal 2 ton en een deurkruk? van ruim 100 kg  ;D
van balke heb ik ook een bakwgen dacht ik met neus
weet t merk niet maar is heel fijn afgewerkt en de mogelijkheid ee vangmuil koppeling te monteren
maar ze zijn mooi de M,O,P  ;)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5362 Gepost op: 12 September 2014, 10:25:49 »
O ja, een triangel heet zo'n ding. Ik heb nog even gezocht, Herpa heeft die dingen ooit als losse onderdelen in een doosje gehad, maar toen had ik die knobbel achterop nog niet gezien, en bovendien schijnt Herpa ze niet meer los aan te bieden.
Nou ja, zo gaat dat, soms zit het tegen en een andere keer valt het niet mee.

Het merk MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) schijnt overigens wel een soort van aantrekkingskracht op mij uit te oefenen:

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5363 Gepost op: 12 September 2014, 11:39:18 »
In Ruud K z'n draadje Schwarzburg-Neuffen-Bahn liep kort geleden een 'discussie' over ketelwagens. Daar werd Kaminski genoemd als fabrikant van ketelwagens voor de DB, en ook liet iemand de naam Deutz vallen.

Zoals dat dan gaat werd ik, geprikkeld door wat er in Ruud z'n draadje gaande was, nieuwsgierig naar de ketelwagentjes in m'n eigen bestand. Op de doosjes van Klein stond ook iets over "Deutz", en nog iets, kon ik me herinneren. En ook de term 'Bauart' speelde daar een rol.
Dus: de doosjes (met daarin de ketelwagentjes) maar weer eens opgegraven:

Juist ja, naast Deutz blijkt ook Uerdingen zich te hebben bezig gehouden met de bouw van ketelwagens. Uerdingen zal bij velen bekend zijn in samenhang met de VT98 en VT95, die in de volksmond ook wel de "Uerdinger Schienenbus" genoemd worden, hoewel Uerdingen zeker niet de enige is, die die 'Nebenbahnretter' heeft gebouwd. Als ik me niet vergis heeft oa ook MAN (jawel, daar istie weer!) daar een aandeel in gehad.
De term 'Bauart' doet vermoeden, maar daar ben ik niet zeker van, dat de constructie weliswaar door Deutz, of Uerdingen, of wie dan ook, is ontworpen, maar dat ook andere fabrikanten volgens die tekeningen wagons hebben gebouwd . Misschien is er iemand die daar meer over weet te zeggen.

Klein Modellbahn, ketelwagen Bauart Uerdingen, BP (met het BP-logo op een apart bord of schild):

Klein Modellbahn, ketelwagen Bauart Deutz, ARAL (met ARAL-logo direct op de ketel gedrukt):

De mallen van Klein zijn (deels) door Roco overgenomen, toen Klein de handdoek als modelspoorfabrikant in de ring moest gooien. Daarvan (van die overname) getuigt deze ketelwagen Bauart Deutz van DEA, van fabrikant Roco:

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #5364 Gepost op: 12 September 2014, 14:34:54 »
mooie wagens ,e mooi ge veranderd poederd weerd  ::)
dat was m wel

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #5365 Gepost op: 12 September 2014, 14:36:35 »
Ik heb een tijd geleden wat uitgezocht over waar de ketelwagens die voor KNZ reden waren gebouwd. Daar stuitte ik op de o.a. de namen Franz Kaminski, Seag Siegen en Joseph Graaff.

Hans

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5366 Gepost op: 12 September 2014, 17:41:49 »
Er zijn dus meerdere bouwers van rollend materieel (wat eigenlijk ook haast niet anders kan), wat het al meer waarschijnlijk maakt dat men werkte naar door anderen opgestelde tekeningen (zoals Seag Siegen dus een ketelwagen Bauart Uerdingen gebouwd zou kunnen hebben).
Ik heb wel sterk de indruk dat Kaminski zich vooral, of misschien wel uitsluitend, op de fabricage van ketelwagens heeft toegelegd.

@Jerry: merci voor het compliment!  :D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5367 Gepost op: 12 September 2014, 22:11:48 »
Ver van alle gedoe rond ketelwagens en weet ik wat niet, is Gerhard Ammeräth met een ploegje collega's rustig bezig met het installeren van wissels en bijbehorende aandrijvingen.

"Na, siehste, Wolfgang? De boel gaat mooi heen en weer zo, er wordt niks geblokkeerd en er gaat ook niks scheef of anderszins verkeerd. Hei!! Daarboven! Hoe lijkt het daar?

"Alles bestens! Het wissel gaat compleet om, en de de lantaarn draait ook mooi om een hoek van 90 graden! Kom maar weer boven, die Elisabeth hat den Kaffee fertig, hat sie gerade gesagt! De boel afwerken doen we morgen wel, voor vandaag is het mooi geweest."
« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 21:47:20 door 44 »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #5368 Gepost op: 13 September 2014, 08:40:17 »
Waar heb je die zeldzame upside down preisers vandaan Jan ?  ;)
Mooi dat je wissel aandrijvingen je erg gedreven houden met de baan bouw  ;D 
Ziet er goed uit ook nog is.(y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5369 Gepost op: 13 September 2014, 20:43:17 »
Uit Nieuw-Zeeland laten komen, Floris. Die zijn hier niet te krijgen.

Vandaag met draadjes bezig geweest, voor de puntstuk-polarisatie en de voeding van de rails.
Wat betreft die puntstuk-polarisatie, de daarvoor benodigde draajes soldeer ik, als ze toch zo makkelijk onder handbereik voor me liggen tijdens het reviseren, meteen aan het desbetreffende schakelaartje vast. Een groene in het midden, voor naar het puntstuk, een blauwe links en een rode rechts, voor de respectievelijke "plus" en "min".
Maar natuurlijk moet dat precies andersom, alleen blijkt dat pas als het hele zwikkie op z'n plek zit en ik bij het uitproberen/testen een knetterende kortsluiting krijg. Doe ik het bij de volgende andersom, blauw rechts en rood links, is het weer niet goed, omdat het dan een linker wissel is ipv een rechts.
Maar goed, hopies draadjes gesoldeerd en vastgeknoopt (vooralsnog enigszins provisorisch, want het netjes doe ik als alles hangt), een heleboel draadjes getrokken dus, en o wonder, het werkt!

De V60 heeft wat voorraad het Bw binnengebracht. Bewijzen dat ie echt zelf gereden heeft kan ik niet via plaatjes, maar misschien dat dit plaatje wat overtuigend kan overkomen:

Hm. 't Is allemaal vaag en onscherp, dus 't zegt nog niks  >:(