Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3620174 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5310 Gepost op: 07 September 2014, 17:35:23 »
klein manneke met klein schepke
of iets te grove brokken
2 kooltjes en hij heb een herni dinges
en ik dacht dat stokers promotie maakten ,zodat ze op de latere dag/leeftijd nie meer so swaaar hoeften te buffeln  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5311 Gepost op: 07 September 2014, 19:42:23 »
Mja, zo bij dat mannetje zijn het flinke kluiten. Maar op een tender is de indruk wel goed. Ik denk dat je zou kunnen zeggen, dat je soms iets moet overdrijven (bijvoorbeeld ballast, en in dit geval steenkool) om die goeie indruk te krijgen. Als ik een fijnere maling zou gebruiken, zou de indruk die van kolenstof zijn. Onlangs maakte ik nog een lading fijnere steenkool voor een open wagen, en dat zit m.i. net op het randje.



Met een lading veel grovere steenkool:



Citaat
ik dacht dat stokers promotie maakten

Wat komt er na stoker dan? Machinist?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5395
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5312 Gepost op: 07 September 2014, 20:11:08 »
Wat is de reden om het spoor met de Märklin-kraan erop niet aan de draaischijf aan te sluiten? Die mogelijkheid geeft meer rangeermogelijkheden.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5313 Gepost op: 07 September 2014, 20:15:42 »
Dan zou ik, uitgaande van deze situatie, de hoek van de afgaande sporen (van de draaischijf) moeten verkleinen naar minder dan 9o, en dat vereist puntstukken net aan de rand van de draaischijfput. En als ik zo eens bij mezelf te rade ga, dan denk ik niet dat ik daar veel zin in heb.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 20:17:14 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5314 Gepost op: 07 September 2014, 21:11:22 »
Hmmm... zou wel weer meer overeenkomen met de situatie in het echie...



Hmm... van twee afgangen één maken, rails eraf en in de plaats daarvan een half wissel op plakken (de helft met het puntstuk natuurlijk), en dan de draaibrug zover krijgen dat ie ook op de goeie plek(ken) stopt...

Jemig, wat een werk! Al die wissels halveren (of zelf puntstukken maken), sporenplan wéér veranderen, andere loodsindeling = andere loods bouwen....

Nee. Nee en nog een keertje nee. Misschien in m'n volgende leven.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5395
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5315 Gepost op: 07 September 2014, 21:33:58 »
Aha. :)
Nee, ik zou aan gepunnik met puntstukken ook niet beginnen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5316 Gepost op: 07 September 2014, 21:41:43 »
Nou, ik zit net te bedenken dat puntstukken maken niet eens zo moeilijk is. En die draaibrug reageert met dat veertje op die...
Nee.
't Gaat nu al zo traag als dikke poep tegen de berg op, dus ik moet me zeker zoiets niet op de hals halen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5317 Gepost op: 07 September 2014, 21:48:03 »
't Gaat nu al zo traag als dikke poep tegen de berg op, dus ik moet me zeker zoiets niet op de hals halen.

Net als hier dus... ;D Ik heb wel een oplossing, gewoon je computer uitzetten tijdens het bouwen, wordt je ook niet steeds afgeleid. Doe ik ook.

Hans

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5318 Gepost op: 07 September 2014, 22:13:38 »
Maar dan mis je weer allerlei inspirerende/motiverende berichten hier op het forum. ;)
groet,

Ivo vS

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5319 Gepost op: 08 September 2014, 10:51:18 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5320 Gepost op: 08 September 2014, 11:12:25 »

"Het locomotiefdepot in model, Schuyt & Co, HJ Spieth / HF Enter, blz 74"

Jan,

Hierbij het beloofde plaatje. Het heeft me enige tijd gekost om e.a te snappen maar ik denk dat ik nu weet hoe het hier zit / bedoeld is.

Indien Hp 0/1 enkel voor treinbewegingen gold in de stoomtijd is dit plaatje heel logisch. Alleen moet je dan wel even realiseren wat er op een stoomdepot van deze afmeting gebeurd. Het is heel makkelijk om te denken dat het enkel om stoomloc's van en naar hun trein gaat. Dan klopt het dus dat je enkel rangeerbewegingen hebt. Echter .......... een depot van deze afmetingen heeft ook andere zaken:
  • binnenkomende volle kolentreinen en vertrekkende lege kolentreinen
  • afvoer as/afval en dus ook aanvoer lege wagens
  • ongevallentreinen
  • al dat soort vervoer
Strikt genomen kan dat allemaal als rangeerbeweging en er zullen ook wel depots geweest zijn waarbij dat zo geregeld was. Echter, dit plaatje geeft, zoals ik het inschat, een situatie weer waarbij zowel binnenkomende als vertrekkende trein ook behandeld kunnen worden als trein ipv als rangeerbeweging. Dat wil zeggen vanuit het depot direct de hoofdbaan op naar een volgende station of vanuit de hoofdbaan direct het depot in.

Loc's gaan dus via Sh 0/1 naar de treinen
Treinen komen/gaan via Hp 0/1

Bedacht me van het weekend dat Hoorn tramstation min of meer hetzelfde is geconfigureerd. Daar hebben we dus een bordessein voor Sp 8/9 voor het vertrek naar Wognum. Onder het bordes staat een rouwbrief voor vrijgave rangeren op het emplacement.

PS het is heel normaal om zaken zoals een loc per sein te regelen met lokale voorschriften. Dat heeft "baanvakkennis". In het Nederlandse systeem heb je dat o.a. met S borden. Hierbij heb je dus het S bord met daaronder een instructietekst (bedien overweg / neem contact op met trdl / oid). Soms is dat gewoon vast gelegd in de lokale instructie voor dat station / depot. En dat wordt vervolgens iedereen geacht te weten.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5321 Gepost op: 08 September 2014, 11:36:04 »
Paul,

Op zich klinkt je verhaal plausibel, maar dan mist er op het plaatje wel nog een Hauptsperrsignal bij binnenkomst van het depot.
Daar staat nu alleen een Hp0/Hp2 hoofdsein. Een rangerende loc die van linksonder bij dit sein aankomt, kan gewoon doorrijden. Het sein geldt immers niet voor rangeerbewegingen.
Dus of alle bewegingen van en naar dit depot zijn treinbewegingen of er mist een sein.

Maar ik denk dat Jan in zijn geval al de meest logsiche oplossing heeft gekozen.

Huub

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5322 Gepost op: 08 September 2014, 11:37:31 »
als ik dmaten in H0 zie
Dat is groter al me tafel  :o
Maar de seinen staan er wel op
Het kan dus met zowel arm(licht) seinen als met bordseinen geregeld zijn/worden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5323 Gepost op: 08 September 2014, 11:40:58 »
Huub
spoor 2 en 4 zullen de sporen voor binnen komende treinen zijn
na het sein bij de wissel wordt het rangeergebied, en staan op de betreffende soren W signalen
dus het klopt wel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5324 Gepost op: 08 September 2014, 11:46:20 »
Huub,

Mogelijkerwijs bevindt dat rangeersein zich op ruime afstand voor de hoofdsein? Ik weet niet of dat in de Duitse variant mogelijk is.