Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
13 December 2025, 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
13 December 2025, 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 December 2025, 14:50:16
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
13 December 2025, 13:08:13
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3831089 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5310 Gepost op: 07 September 2014, 17:35:23 »
klein manneke met klein schepke
of iets te grove brokken
2 kooltjes en hij heb een herni dinges
en ik dacht dat stokers promotie maakten ,zodat ze op de latere dag/leeftijd nie meer so swaaar hoeften te buffeln  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5311 Gepost op: 07 September 2014, 19:42:23 »
Mja, zo bij dat mannetje zijn het flinke kluiten. Maar op een tender is de indruk wel goed. Ik denk dat je zou kunnen zeggen, dat je soms iets moet overdrijven (bijvoorbeeld ballast, en in dit geval steenkool) om die goeie indruk te krijgen. Als ik een fijnere maling zou gebruiken, zou de indruk die van kolenstof zijn. Onlangs maakte ik nog een lading fijnere steenkool voor een open wagen, en dat zit m.i. net op het randje.



Met een lading veel grovere steenkool:



Citaat
ik dacht dat stokers promotie maakten

Wat komt er na stoker dan? Machinist?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5312 Gepost op: 07 September 2014, 20:11:08 »
Wat is de reden om het spoor met de Märklin-kraan erop niet aan de draaischijf aan te sluiten? Die mogelijkheid geeft meer rangeermogelijkheden.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5313 Gepost op: 07 September 2014, 20:15:42 »
Dan zou ik, uitgaande van deze situatie, de hoek van de afgaande sporen (van de draaischijf) moeten verkleinen naar minder dan 9o, en dat vereist puntstukken net aan de rand van de draaischijfput. En als ik zo eens bij mezelf te rade ga, dan denk ik niet dat ik daar veel zin in heb.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 20:17:14 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5314 Gepost op: 07 September 2014, 21:11:22 »
Hmmm... zou wel weer meer overeenkomen met de situatie in het echie...



Hmm... van twee afgangen één maken, rails eraf en in de plaats daarvan een half wissel op plakken (de helft met het puntstuk natuurlijk), en dan de draaibrug zover krijgen dat ie ook op de goeie plek(ken) stopt...

Jemig, wat een werk! Al die wissels halveren (of zelf puntstukken maken), sporenplan wéér veranderen, andere loodsindeling = andere loods bouwen....

Nee. Nee en nog een keertje nee. Misschien in m'n volgende leven.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5315 Gepost op: 07 September 2014, 21:33:58 »
Aha. :)
Nee, ik zou aan gepunnik met puntstukken ook niet beginnen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5316 Gepost op: 07 September 2014, 21:41:43 »
Nou, ik zit net te bedenken dat puntstukken maken niet eens zo moeilijk is. En die draaibrug reageert met dat veertje op die...
Nee.
't Gaat nu al zo traag als dikke poep tegen de berg op, dus ik moet me zeker zoiets niet op de hals halen.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5317 Gepost op: 07 September 2014, 21:48:03 »
't Gaat nu al zo traag als dikke poep tegen de berg op, dus ik moet me zeker zoiets niet op de hals halen.

Net als hier dus... ;D Ik heb wel een oplossing, gewoon je computer uitzetten tijdens het bouwen, wordt je ook niet steeds afgeleid. Doe ik ook.

Hans

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5318 Gepost op: 07 September 2014, 22:13:38 »
Maar dan mis je weer allerlei inspirerende/motiverende berichten hier op het forum. ;)
groet,

Ivo vS

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5319 Gepost op: 08 September 2014, 10:51:18 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5320 Gepost op: 08 September 2014, 11:12:25 »

"Het locomotiefdepot in model, Schuyt & Co, HJ Spieth / HF Enter, blz 74"

Jan,

Hierbij het beloofde plaatje. Het heeft me enige tijd gekost om e.a te snappen maar ik denk dat ik nu weet hoe het hier zit / bedoeld is.

Indien Hp 0/1 enkel voor treinbewegingen gold in de stoomtijd is dit plaatje heel logisch. Alleen moet je dan wel even realiseren wat er op een stoomdepot van deze afmeting gebeurd. Het is heel makkelijk om te denken dat het enkel om stoomloc's van en naar hun trein gaat. Dan klopt het dus dat je enkel rangeerbewegingen hebt. Echter .......... een depot van deze afmetingen heeft ook andere zaken:
  • binnenkomende volle kolentreinen en vertrekkende lege kolentreinen
  • afvoer as/afval en dus ook aanvoer lege wagens
  • ongevallentreinen
  • al dat soort vervoer
Strikt genomen kan dat allemaal als rangeerbeweging en er zullen ook wel depots geweest zijn waarbij dat zo geregeld was. Echter, dit plaatje geeft, zoals ik het inschat, een situatie weer waarbij zowel binnenkomende als vertrekkende trein ook behandeld kunnen worden als trein ipv als rangeerbeweging. Dat wil zeggen vanuit het depot direct de hoofdbaan op naar een volgende station of vanuit de hoofdbaan direct het depot in.

Loc's gaan dus via Sh 0/1 naar de treinen
Treinen komen/gaan via Hp 0/1

Bedacht me van het weekend dat Hoorn tramstation min of meer hetzelfde is geconfigureerd. Daar hebben we dus een bordessein voor Sp 8/9 voor het vertrek naar Wognum. Onder het bordes staat een rouwbrief voor vrijgave rangeren op het emplacement.

PS het is heel normaal om zaken zoals een loc per sein te regelen met lokale voorschriften. Dat heeft "baanvakkennis". In het Nederlandse systeem heb je dat o.a. met S borden. Hierbij heb je dus het S bord met daaronder een instructietekst (bedien overweg / neem contact op met trdl / oid). Soms is dat gewoon vast gelegd in de lokale instructie voor dat station / depot. En dat wordt vervolgens iedereen geacht te weten.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5321 Gepost op: 08 September 2014, 11:36:04 »
Paul,

Op zich klinkt je verhaal plausibel, maar dan mist er op het plaatje wel nog een Hauptsperrsignal bij binnenkomst van het depot.
Daar staat nu alleen een Hp0/Hp2 hoofdsein. Een rangerende loc die van linksonder bij dit sein aankomt, kan gewoon doorrijden. Het sein geldt immers niet voor rangeerbewegingen.
Dus of alle bewegingen van en naar dit depot zijn treinbewegingen of er mist een sein.

Maar ik denk dat Jan in zijn geval al de meest logsiche oplossing heeft gekozen.

Huub

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5322 Gepost op: 08 September 2014, 11:37:31 »
als ik dmaten in H0 zie
Dat is groter al me tafel  :o
Maar de seinen staan er wel op
Het kan dus met zowel arm(licht) seinen als met bordseinen geregeld zijn/worden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5323 Gepost op: 08 September 2014, 11:40:58 »
Huub
spoor 2 en 4 zullen de sporen voor binnen komende treinen zijn
na het sein bij de wissel wordt het rangeergebied, en staan op de betreffende soren W signalen
dus het klopt wel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5324 Gepost op: 08 September 2014, 11:46:20 »
Huub,

Mogelijkerwijs bevindt dat rangeersein zich op ruime afstand voor de hoofdsein? Ik weet niet of dat in de Duitse variant mogelijk is.