Hmja... ik wil je niet ontmoedigen, maar plannen, of het nu in Winrail is of gewoon met potlood op papier werkt niet. Het komt toch altijd anders uit dan je denkt, althans, en dat wil ik er nadrukkelijk bij zeggen, bij mij is dat zo. Bochten zijn altijd krapper dan het op papier (of beeldscherm) lijkt, wissels nemen ineens veel meer plek in, en een spoor waar eerst nog een 01 met twee rijtuigen paste, past ineens amper nog een V60 met twee stuks G10.
Net een routeplanner, de echte rit duurt altijd langer dan door zo'n programma becalculeerd.
echter sinds ik het uitprint en uitleg krijg ik een beter idee van de werkelijkheid. Als iets mij niet bevalt verander ik het, en druk ik dat gedeelte opnieuw af. Het afdrukken doe ik dan wel met de "volledige" rail, en niet alleen de hartlijn. Vaak plaats ik er wat huisjes bij en zet ik op de verschillende sporen wat materiaal om vervolgens te kijken of ik hier tevreden mee ben of dat ik de afstand tussen de sporen te groot / te klein vind en een wisselstraat niet naar mijn zinnen licht ligt.
Iets anders is dat het "optische beeld" , zoals Jan dat noemt, niet altijd uitpakt zoals je je het had voorgesteld.