Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:47:14
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door ILoveMat64
Vandaag om 22:25:44
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
Vandaag om 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
Vandaag om 22:02:29
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
Vandaag om 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
Vandaag om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3799103 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4260 Gepost op: 14 May 2014, 12:31:08 »
Vol goede moed wederom gaan bekijken hoe het sporenverloop im BwBereich moet gaan lopen. Een Roco-line 150 wissel maltraiteren gaat vermoedelijk niet helpen, omdat de boogstraal toch iets kleiner moet gaan worden dan op die manier haalbaar is.
Een meegebogen wissel uit hetzelfde assortiment levert geen noemenswaardige voordelen op, eerder nadelen, zo'n ding neemt nogal ruimte in beslag. Voordat ik eraan begin m'n wissels zelf in elkaar te prutsen, zet ik eerst nog eens een bescheiden bedragje in op wat spul van Tillig. Maar dat moet ik eerst in huis halen.



De F-Zug heeft z'n hielen gelicht, waardoor het sein voor een goederentrein op 'Fahr frei' getrokken kon worden:

« Laatst bewerkt op: 14 May 2014, 12:33:10 door 44. Reden: foutje in de tekst verbeterd »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4261 Gepost op: 14 May 2014, 13:55:20 »
Toch is het schuiven met echte rails net zo lang tot het naar je zin is leuker dan mijn geschuif in WinRail  ;D.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4262 Gepost op: 14 May 2014, 14:05:52 »
Hmja... ik wil je niet ontmoedigen, maar plannen, of het nu in Winrail is of gewoon met potlood op papier werkt niet. Het komt toch altijd anders uit dan je denkt, althans, en dat wil ik er nadrukkelijk bij zeggen, bij mij is dat zo. Bochten zijn altijd krapper dan het op papier (of beeldscherm) lijkt, wissels nemen ineens veel meer plek in, en een spoor waar eerst nog een 01 met twee rijtuigen paste, past ineens amper nog een V60 met twee stuks G10.  >:(
Net een routeplanner, de echte rit duurt altijd langer dan door zo'n programma becalculeerd.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dƶnsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4263 Gepost op: 14 May 2014, 14:28:59 »
Iedereen heeft zo zijn voorkeur. :)
Voor mij is het grote voordeel bij ontwerpen op papier of beeldscherm, dat je sneller kunt ontdekken of iets mogelijk is zonder het gevaar (een deel van) de modelbaan opnieuw te moeten bouwen. Of een zevendelige TEE wel of niet op dat ene opstelspoor kan staan is vanaf tekening goed na te gaan, mits je nauwkeurig tekent en enige ervaring hebt met tekeninglezen. Met dat laatste bedoel ik dat een opstelspoor pas begint bij het punt dat twee treinen elkaar zonder botsing kunnen passeren. Dus niet bij het hartpunt, om maar een extreem voorbeeld te geven. Mede hierdoor lijkt een opstelspoor op papier altijd langer dan dat-ie in werkelijkheid wordt of is.

Groet,
Bas

Geoffrey_

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4264 Gepost op: 14 May 2014, 14:59:20 »
Hmja... ik wil je niet ontmoedigen, maar plannen, of het nu in Winrail is of gewoon met potlood op papier werkt niet. Het komt toch altijd anders uit dan je denkt, althans, en dat wil ik er nadrukkelijk bij zeggen, bij mij is dat zo. Bochten zijn altijd krapper dan het op papier (of beeldscherm) lijkt, wissels nemen ineens veel meer plek in, en een spoor waar eerst nog een 01 met twee rijtuigen paste, past ineens amper nog een V60 met twee stuks G10.  >:(

Klopt, echter sinds ik het uitprint en uitleg krijg ik een beter idee van de werkelijkheid. Als iets mij niet bevalt verander ik het, en druk ik dat gedeelte opnieuw af. 
Het afdrukken doe ik dan wel met de "volledige" rail, en niet alleen de hartlijn. Vaak plaats ik er wat huisjes bij en zet ik op de verschillende sporen wat materiaal om vervolgens te kijken of ik hier tevreden mee ben of dat ik de afstand tussen de sporen te groot / te klein vind en een wisselstraat niet naar mijn zinnen licht.

Citaat
Net een routeplanner, de echte rit duurt altijd langer dan door zo'n programma becalculeerd.

Daar heb ik dan weer geen last van ;)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4265 Gepost op: 14 May 2014, 15:01:49 »
Bij wijze van proef heb ik eens een klein gedeelte van het ontwerp 1:1 bij zo,n bedrijf met een plotter - of hoe heet zoiets ook al weer - laten uitdraaien. Ik kwam thuis met een paar grote vellen papier die niet eens op ons keukentafeltje van 2.35 m x 1,00 m pasten. Vervolgens de Profigleis (het was nog in m'n Profitijd  ;)) er op uitgelegd. Ik moet zeggen dat WinRail erg nauwkeurig bleek. WinRail kan trouwens ook iets met het aangeven van het vrije profiel, maar aan die knoppen heb ik mij nog niet gewaagd.

Iets anders is dat het "optische beeld" , zoals Jan dat noemt, niet altijd uitpakt zoals je je het had voorgesteld.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4266 Gepost op: 14 May 2014, 15:57:38 »
Citaat
echter sinds ik het uitprint en uitleg krijg ik een beter idee van de werkelijkheid. Als iets mij niet bevalt verander ik het, en druk ik dat gedeelte opnieuw af.
Het afdrukken doe ik dan wel met de "volledige" rail, en niet alleen de hartlijn. Vaak plaats ik er wat huisjes bij en zet ik op de verschillende sporen wat materiaal om vervolgens te kijken of ik hier tevreden mee ben of dat ik de afstand tussen de sporen te groot / te klein vind en een wisselstraat niet naar mijn zinnen licht ligt.

Precies, zo doe ik dat dus ook. Alleen sla ik het printen en het hele daaraan voorafgaande traject over. En ik gebruik echte rails ipv papieren  ;)

Citaat
Iets anders is dat het "optische beeld" , zoals Jan dat noemt, niet altijd uitpakt zoals je je het had voorgesteld.

Euhm... zo heb ik het niet letterlijk gezegd, geloof ik, maar inderdaad, inhoudelijk komt het daar wel op neer.
Ach, het is toch ook een stuk van de charme, kijken hoe het uitpakt? Als de rails er ligt, lijkt het al wat, komt er ballast bij, dan lijkt het al weer anders, en door de rest van de scenery die beetje bij beetje wordt toegevoegd ontstaat weer een heel andere indruk dan je eerst gedacht had... en soms valt het mee, soms zit het tegen  :D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4267 Gepost op: 14 May 2014, 16:15:35 »
Jan,

Niet alleen beleef ik leesplezier aan jouw teksten, ik neem ze (meestentijds  ;D) ook hƩƩl serieus.

Zoals deze van jouw hand:

"Compromissen sluiten ontkom je niet aan, en als ik moet kiezen laat ik altijd het optische beeld prevaleren boven meer wissels/sporen."

Ik vind de term tƩ mooi, om verder ongebruikt te laten !


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4268 Gepost op: 14 May 2014, 16:58:54 »
My Goodness!  :o

Als dat maar niet gaat leiden tot excessen, zoals een lijvig boekwerk met als titel: "De 44 Woorden" of zoiets  :P

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4269 Gepost op: 14 May 2014, 17:06:47 »
Mwo... Welke uitgeverij neem je in de hand?  ;D :P
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4270 Gepost op: 14 May 2014, 17:07:39 »
Ja,...met onder de "Z" de term "Zuigerstangbeschermbuizen"  (y).

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4271 Gepost op: 14 May 2014, 17:13:15 »
aangevuld met latijnse "krachttermen"  :-X  of moet ik zeggen "vakterminologie" ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4272 Gepost op: 14 May 2014, 17:45:37 »
Jullie gaat je gang maar. Ik distantieer me overal van, behalve de geldelijke opbrengsten.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4273 Gepost op: 14 May 2014, 19:30:33 »
Kijk!
Dat zijn berichten waar een uitgever warm van wordt!
Iemand die de volledige geldelijke opbrengst tot zich neemt, ook als deze negatief is  ;D

Meteen rails leggen klinkt toch als de meest efficiƫnte optie, zo doe ik het ook altijd.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4274 Gepost op: 14 May 2014, 19:39:48 »
Een negatief saldo kun je toch geen opbrengst noemen? Een resultaat misschien, maar opbrengst?