Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Seuthe gaat stoppen door hervé
Vandaag om 13:42:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:41:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 13:38:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:23:33
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3635322 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4275 Gepost op: 14 May 2014, 21:29:11 »
Rails gepoetst, wieltjes idem, de vuurproef: rangeren met m'n Köf II!

....

Ding rijdt nog geen micrometer voor- of achteruit...



Duh! Hier zit nog geen decoder in. Nu maar hopen dat het Faulhabertje dit avontuur heeft overleefd  :(

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4276 Gepost op: 14 May 2014, 22:57:15 »
gaan niet direct stuk  :o toch
of ben je uren bezig geweest

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4277 Gepost op: 14 May 2014, 23:34:07 »
Ach joh, hebben ze daar weer wat te doen bij de dieselploeg of niet?
Wel raar, als ik een analoge loc op mijn digitale baan zet gaat 'ie er
met volle snelheid vandoor en doet de loc het nog prima.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4278 Gepost op: 15 May 2014, 10:03:50 »
Gelukkig niet, Jerry! Het valt mee, het lokje is nog niet gedigitaliseerd, maar ik heb daartoe ooit al wel eens voorbereidingen getroffen, kwam ik achter.
Na dit debacle heb ik natuurlijk geprobeerd het BRAWA-machientje met een analoge spanning tot leven te wekken, maar ook die poging was tevergeefs - wat wil je, met een losgesoldeerde motor. De helse digitale spanningen hebben het motortje dus niet eens bereikt, laat staan dat ze schade aan hebben kunnen richten.

Ik heb gewoon met m'n stomme kop Mijn maar al te begrijpelijke vergissing komt voort uit het feit dat ik twee vrijwel gelijke Köfjes II mijn eigendom mag noemen, die van BRAWA dus, en eentje van Trix, en die is wel digitaal.



@Remy: Een analoge lok op een baan, gevoed met een digitale spanning, blijft bij mij stilstaan, en zoemt dan wat voor zich heen. Voor zover ik weet, gaan analoge Märklin-loks er wel vandoor als ze digitale stroom te vreten krijgen.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2014, 10:18:50 door 44. Reden: wijziging doorgevoerd »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4279 Gepost op: 15 May 2014, 10:38:51 »
Ik heb een pico met afstand bediening (gehad)
daar gingen locs ook (en ook op adres 0)
er gewoon vandoor
Dacht dat piko met gelijkstroom werkte,daardoor kon je dus met 1 analoge loc rijden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4280 Gepost op: 15 May 2014, 17:42:45 »
Dat zou zomaar kunnen, Jerry! Ik heb zo'n apparaat van Piko ooit wel eens in handen gehad, maar nooit echt bestudeerd. Ik had toch niet de indruk dat het slecht spul was.

Rangeren met het lokje van Trix gaat, zoals onze Oosterburen zeggen, tadellos, wij zouden zeggen "feilloos", daar zul je mij niet over horen, over dat lokje dan. Op de foto zijn de lichten aan, het ding toont dan aan de andere kant sluitlichten. Daar moet ik nog eens wat aan gaan doen, want rangeren met sluitlichten.... neuh. Beide kanten driepuntsverlichting, àls het dan zo nodig moet.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4281 Gepost op: 15 May 2014, 18:54:15 »
Was ook best wel goed
is jammer dat ie niet met de tams kan
de ontvanger rail kastje is kaduuk gegaan
Leuk zo'n koff

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4282 Gepost op: 15 May 2014, 20:46:58 »
Ja, dat zijn leuke lokjes. En als je je er een beetje in verdiept, kom je erachter dat het nog een wereld op zichzelf is. Wist je dat de "oervader" van dat soort rangeermachientjes de Nederlandse oersik is? Nederland kwam met het idee, ze hebben er eentje in Duitsland laten maken en de Duitsers hebben het toen ook opgepakt. Met zo'n machine op stations waar relatief veel wagons in en uit de trein gerangeerd moesten worden, hoefden de treinloks niet zelf meer te rangeren. Wagons voor dat station uitrangeren, wagons die mee moesten (en al klaar stonden) oppikken en gaan. Voor de verdeling van de binnen gekomen wagons zorgde dan de Köf. Dat leverde in de treindienst dus een heleboel tijdwinst op.

Nu we het er toch over hebben, Auke, hoe is het met je huiswerk?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4283 Gepost op: 15 May 2014, 21:10:40 »
Dat het Trix-locje bij jou heel goed rijdt, verbaast me een beetje. Bij mij zijn de rijeigenschappen op wissels slecht. Het locje hapert daar of blijft zelfs stilstaan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4284 Gepost op: 15 May 2014, 21:41:41 »
Nee, geen last van. Ik merk wel, dat het lokje gevoelig is voor vuil op de wieltjes (het heeft er tenslotte ook maar twee per kant en dan ook nog een korte wielbasis), maar geregeld even poetsen helpt al gauw.
Misschien dat het verschil in railmateriaal hier een rol speelt? Ik rij op Roco-line, wissels met gepolariseerde puntstukken. Als ik me niet vergis heb jij GFN-materiaal liggen, toch? Met kunststof puntstukken?

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4285 Gepost op: 15 May 2014, 21:49:14 »
En daar heeft Jan een punt  (y) De oude messing code 100 rails van Fl* is voor kleine 2 (of soms 3 assige) locs niet de meest betrouwbare rails. Bijkomend nadeel... puntstukken zijn (te) diep.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4286 Gepost op: 15 May 2014, 22:35:18 »
Is absoluut waar dat Flm railmateriaal niet het beste spul is voor dit Trix-locje met haar korte wielbasis en het ontbreken van een pendelas. Ik heb een Roco Köf 3 met zo'n pendelas en die gaat wel probleemloos over de wissels.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 15 May 2014, 22:38:10 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4287 Gepost op: 15 May 2014, 22:37:10 »
Mijn huiswerk licht momenteel even stil, maar de boeken kan ik je wel weer terug geven als je ze weer terug wilt.. Heb de handige pagina's ingescand, dus daar wel mee werken.
Het is lastig om een goede rekening te maken aangezien de motor niet volledig is getekend en er ook niet veel maten bij staan..
Gelukkig heb ik wel een ander modelbouw voertuig gevonden waar dezelfde motor in zit dus daar gebruik ik de plaatjes ook van als referentie..
Zal van het weekend weer even verder met tekenen :)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4288 Gepost op: 16 May 2014, 09:33:18 »
Ralf en Rosita lopen door Lümmeln, op weg naar de Konditorei van Konrad Kirsch.
Ralf heeft thuis uitgebreid verslag gedaan van zijn gesprekje met Konrad, waarbij de laatste zich nogal laatdunkend had uitgelaten over Rosita, niet wetend dat hij de echtgenoot van de betreffende persoon voor zich had.
In eerste instantie was Rosita zowat uit haar mooie velletje geschoten, verontwaardigd als ze was door het idee dat iemand louter op basis van horen zeggen een oordeel over een ander kon hebben, en zeker in dit geval, waar het haar eigen persoontje betrof.
Daarom wilde ze, samen met Ralf, wel eens naar die Konditorei toe om Kirsch eens goed de waarheid te vertellen en in één adem door de mantel uit te vegen.



“Hier moeten we even uitkijken bij het oversteken. Met dat drukke verkeer weet je maar nooit!”
“Waarom brengen ze hier dan geen zebrapad aan, je zou zeggen dat daar wel behoefte aan is!”
“Tja… hoe moet ik dat zeggen? Hier lopen verleden, heden en toekomst op een rare manier door elkaar heen. In 1968 was hier wel degelijk een zebrapad, maar dat wordt pas ergens in 2014 of zo aangelegd en daarom zien we er nu niets van.”

Eenmaal in de Konditorei aangekomen troffen ze in plaats van meneer Kirsch zijn vrouw, met wie ze een uitgebreid gesprekje hadden, met als prettig resultaat dat Rosita per de eerste van de komende maand tot het bedrijf toe kon treden. Als serveerster, om het reilen en zeilen van de zaak te leren kennen, en later als zetbaas. Prettig geregeld, toch?

Moraal van dit verhaal: je kunt als man wel een broek dragen, maar je moet er voortdurend op bedacht zijn dat die niet door je vrouw van je kont gerukt wordt.


Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4289 Gepost op: 16 May 2014, 09:41:37 »
Dat wordt al een mooi en sfeervol stukje stad!

Groet,
Chris