Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:43:02
Surava in modules door Huup
Vandaag om 08:38:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:36:17
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 05:58:34
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3829298 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4230 Gepost op: 09 May 2014, 12:51:43 »
Tja, daar zeg je zoiets... Uiteraard zit daar een uitgekiend systeem achter, maar hoe dat precies in elkaar zit, ik heb er maar een vaag idee van . Michael Meinhold, de helaas overleden grootmeester op het gebied van treinsamenstellingen en het uitduiden daarvan aan de modelspoorwereld, heeft in zijn boekwerkjes "Zugbildung" (MIBA-Verlag) daar wel een hoofdstuk aan gewijd. Ik zal het nog eens nalezen.
Wel kan ik me herinneren, dat je aan het nummer kunt zien of het om een P-, E-, D- of F-trein gaat.
Verder meen ik, dat (reizigers)treinen worden samengesteld uit stammen, een rijtuig of een groep rijtuigen die in een bepaalde omloop dienst doen, al dan niet aangevuld met extra rijtuigen als er drukker verkeer verwacht wordt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4231 Gepost op: 09 May 2014, 21:06:43 »
Het is al met al een vrij ingewikkeld verhaal, hoe de treinsamenstelling wordt bepaald. Ik heb het hoofdstuk nog eens (vluchtig) doorgelezen. In feite komt het er op neer dat rijtuigen een 'Heimatbahnhof' hebben, net als lokomotieven ook, alleen heet het daar HeimatBw. Van daaruit worden de rijtuigen (ook hier weer net als lokomotieven) in een omlooprooster ingepland, vaak samen met een stel andere als stam. Onder andere om veiligheidsredenen worden bij voorkeur rijtuigen van een gelijk of gelijkwaardig type in één trein ingezet, omdat ze dan allemaal, bijvoorbeeld, (nagenoeg) dezelfde rijeigenschappen hebben (Vmax, remmen etc). Gelukkig wijkt men hier vaak genoeg van af, zodat wij modelbouwers een goeie smoes hebben om toch verschillende rijtuigen in één trein in te zetten.

Hoe men aan de treinnummers komt weet ik nog steeds niet. Wel dat er voor (bijna) elke trein een tegentrein bestaat, met een opeenvolgend nummer. Bijvoorbeeld de E 505 (de E staat voor Eilzug):



De tegentrein is dan de E506, met een iets andere, of eigenlijk uitgebreidere route de andere kant op:



Aan de lettercombinaties in de eerste kolom kun je zien uit wat voor rijtuigen de trein bestaat. De E506 heb ik eens in dit draadje voorgesteld

Zoals daar al opgemerkt, levert die trein in model een lengte van plm 2,5 meter op, de meeste banen zullen dat niet kunnen hebben. Dus zal het weer, zoals zo vaak, tot een compromis moeten komen...  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 May 2014, 21:27:27 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4232 Gepost op: 09 May 2014, 21:42:25 »
dat artikel wil ikwel eens lezen
in welk boek en waar is dat te koop
Zat al te denken om met mn verjaardag(nee ik ben dan nog niet ver(be)jaard)de boeken van stefan karstens aan te schaffen
wel prijzig maar veel interesante dingen
of eens zoeken naar een blad of boek waar dat duidelijk in staat
ik dacht te begrijpen(en je verhaal geeft dat deels weer) dat een loc nummer onderdeel is
het rijtuig type zal ook meespelen(nummer)
en het thuis bahnhoff (PB) voor personen en GB voor goederen wagens
er staat een mail of een pb ikoon bij mn profiel (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4233 Gepost op: 09 May 2014, 22:18:15 »
@jerrytrein,
Jan heeft ons al wat licht in de duisternis geschonken. Maar, wellicht moeten we onder de rubriek treinsamenstellingen hierover een apart draadje starten. Ik heb sterk de indruk dat mede forumgebruikers veel expertise over dit onderwerp in huis hebben. Op dit moment kan ik niet bij mijn boekenplank, dus ik kan niets opzoeken.

@Jan,
Even terug bracht je de "Silberlingen" ter sprake. Laat dat nu net de uitzondering zijn op de voor mij geldende regel dat ik alleen nog maar hoef te completeren. Deze staan wél op mijn lijstje, maar ik heb er nog niets van. Ik begrijp dat jij niet ontevreden ben over Piko, maar als ik het goed zie is op dit moment bij Piko geen periode drie leverbaar. Fleischmann valt af, want geen 1:87. Roco is op dit moment "nicht verfügbar". Kennelijk heb ik te lang gewacht. Ook niet erg, want voor mij gelden dezelfde statistieken als voor jou  :D. Mijn vraag is nu; stel je hebt de keuze tussen Roco en Piko. Met inachtneming van het niet onaanzienlijke prijsverschil; wat zou jij kiezen ? Per slot zitten beide merken silberlingen in je verzameling. Uit jouw foto's kan ik slechts opmaken dat beide merken op verschillende details uitblinken.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4234 Gepost op: 09 May 2014, 22:20:15 »
Hoi Jerry,

dat zijn de boeken Zugbildung, deel 1 (over reizigerstreinen periode III), deel 2 (over het hoe en wat van goederentreinen), deel 3 (over reizigerstreinen periode II) en deel 4 (over reizigerstreinen periode IV). Behalve het derde deel zijn ze uitverkocht op dit moment.
Deze boeken gaan eigenlijk alleen over treinen, dus niet specifiek over lokomotieven.
De boeken zijn overigens geschreven door Michael Meinhold, Carstens heeft weer andere boeken op z'n naam, zoals de serie Güterwagen, of die over de betekenis en werking van het seinstelsel. Die boeken, van Carstens en van Meinhold, zijn trouwens wel allemaal in het Duits geschreven.

De loknummers hebben dan ook niet veel met treinnummers te maken, de P van P8 duidt er inderdaad wel op dat de lokomotief is bedoeld voor Personentreinen en de G in G8 voor goederentreinen, maar meer ook niet. Je zag vaak genoeg, dat een G-lok een personentrein trok, of een P-lok een goederentrein. Maar de termen P8, G8, G10 etc waren de aanduidingen die tot om en nabij WO I gangbaar waren, daarna werd de hele boel omgenummerd (P8 werd BR38, G8 werd BR55, G10 werd BR57 etc.

Zowel lokomotieven als rijtuigen en goederenwagens hadden (hebben) allemaal een thuisstation, maar alleen lokomotieven en rijtuigen draaiden een dienstrooster af. Goederenwagens konden van hot naar haar gestuurd worden, zelfs naar het buitenland, en moesten alleen voor periodiek onderhoud op gezette tijden op het thuishonk terugkeren.

Over de boeken stuur ik je een PB.

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4235 Gepost op: 09 May 2014, 22:26:34 »
Peter,

ik zou de keuze laten afhangen van waar ik tegenaan zou lopen, zeker omdat ze van beide merken momenteel niet in EpIII 'ab Werk verfügbar' zijn.
Ik had van Roco de ABn, de Bnf (stuurstand) en wilde daar nog eens een Bn bij hebben. De eerste de beste die ik tegenkwam was die van Piko.
Wat je zelf al zegt, beide hebben hun voor- en nadelen, er is wel verschil, maar mijn mening is, dat je ze rustig naast of door elkaar kunt zetten. Tenzij je slakken op zout water gaat zoeken.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2014, 22:38:49 door 44. Reden: vergeten voorzetsel gevonden. »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4236 Gepost op: 09 May 2014, 22:40:35 »
Slakken zijn er om in knoflook klaar te maken, heb ik van de Franse delegatie begrepen  :D.

Uit jouw foto's blijkt duidelijk dat beide merken voldoende aan elkaar gewaagd zijn om door elkaar te gebruiken. Dank voor het heldere antwoord. Terzijde: gelukkig heb je het vergeten voorzetsel weer gevonden.

Goed weekend.

Peter
« Laatst bewerkt op: 09 May 2014, 22:56:29 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4237 Gepost op: 10 May 2014, 14:11:42 »
Stel, het is zomer 1968 en je zit te genieten van het zonnetje in de Biergarten (met uitzicht op het Bw) te Lümmeln. Het Wirtschaftwunder heeft met zich mee gebracht dat je een succesvol bedrijfje hebt kunnen opbouwen met veel klanten in Basel. Je bedenkt je dat het weer eens tijd wordt om je klanten te bezoeken. Wat doe je dan ?
Juist, je neemt een retourtje F 35/36 en geniet van een hapje en drankje in de Kakadu, opgenomen in de legendarische F-zug Roland. Treinsamenstelling: A4ümg, A4ümg, AR4ümg-54 (de latere ARüm216), A4ümg. Bremen - Lümmeln- Basel. Het is het laatste jaar dat dit nog kan want vanaf 1969 stap je in de TEE 78 die je dan al helemaal tot Milaan brengt.

Helaas, je zult de ARüm216 hiervoor moeten voorzien van de oorspronkelike opschriften uit 1954. Dat lijkt mij te veel (werk) gevraagd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 14:13:27 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4238 Gepost op: 10 May 2014, 21:17:20 »
Hmmm... reed dat ding in '68 nog in F-Züge? Ik dacht dattie toen al was weggetrapt naar die minderwaardige D- en E-treinen.
Wanneer kreeg ie dat nummer Arum? Zoeken we op  :D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4239 Gepost op: 10 May 2014, 21:47:35 »
Bijgaand alvast de bron v.w.b. verandering typeaanduiding. Zie laatste twee regels (de laatste regel is de originele kakadu, als ik het goed zie):





De overige bronnen voor de door mij gesuggereerde treinsamenstelling moet ik even terug zoeken.


Peter
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 21:49:18 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4240 Gepost op: 10 May 2014, 22:08:50 »
F45/46 "Roland" Basel SBB - Bremen 1968-1969 (Upgraded to TEE 1969).

Bron: http://germanrail.fr.yuku.com/topic/4082#.U24Rv2zCRD8

Vreemd. Mijn andere bron (die ik even niet kan terugvinden) spreekt over F 35/36 ?? Enfin, waar het om gaat is dat de "Roland" nog als F-zug dienst deed in 1968 en dat het heel goed kan zijn gewest dat hij Lümmeln heeft aangedaan.

Peter
« Laatst bewerkt op: 10 May 2014, 22:14:49 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4241 Gepost op: 10 May 2014, 22:19:43 »
Er moet ergens nog een brochure over F-treinen in m'n, eh, bibliotheek liggen. Morgen maar eens uitgraven. Daar staat ook een mooi schema in met routes, namen en nummers.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4242 Gepost op: 10 May 2014, 23:14:17 »
Ben benieuwd
heb via fremo een mail adres gekregen voor de uitleg van de nummers
als daar een reactie op is open ik een draadje hier over

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4243 Gepost op: 11 May 2014, 11:34:40 »
Het verhaal rond de Kakadu wordt er niet eenvoudiger op.

De ARüm216 had een lengte van 26,4 m, dus het Piko-rijtuig meet keurig 303 mm in 1:87. De ARümz211 daarentegen was 27,5 meter lang. Wat doet Roco ? Geen 1:87, want dit Roco- model heeft óók een lengte van 303 mm  ???.

Voor wat betreft de inzetbaarheid van de ARüm216 spreken de bronnen elkaar tegen. Ben nu toch erg nieuwsgierig welke samensteliing zich in mijn excelbestand bevindt. Die brochure in jouw bibliotheek, is die al boven water ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 May 2014, 12:07:39 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4244 Gepost op: 11 May 2014, 12:01:36 »
Tenzij Roco een compleet nieuwe maar foute bak heeft ontwikkeld (wat ik mij niet kan voorstellen), is hun ARmz keurig op lengte.
Het model dat ik heb is 31,5 cm.

Huub