Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:43:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 18:31:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 18:26:28
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3642627 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3195 Gepost op: 08 September 2013, 20:15:21 »
Ah, oké! Troost je, ik heb ook nooit les in Latijn gehad hoor ;D

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3196 Gepost op: 08 September 2013, 21:18:17 »
Jan,  kan je direct beginnen aan je schuifbare schaduw station ;)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3197 Gepost op: 08 September 2013, 21:44:57 »
Hoho, één ding tegelijk hoor!
Ik weet nog niet eens hoe dit allemaal uit gaat pakken.
Eerst nog maar even een nachtje slapen

Groet,
Jn

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3198 Gepost op: 08 September 2013, 21:57:55 »
Modelbouwen = plannen, plannen = schrappen en opnieuw beginnen......daar komt geen slapen in voor, Jan  8)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3199 Gepost op: 08 September 2013, 22:05:15 »
Jan moet wel slapen, hij moet morgen om 7 uur al bij de houthandel zijn ;D

Groet, Roelof, die al zijn hout bij houthandel  Wigbold in Groningen koopt (y)
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3200 Gepost op: 09 September 2013, 00:14:58 »


En morgen heb ik geen tijd. Bovendien ga ik eerst eens kijken wat er nog "im Lager" voorhanden is.


Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3201 Gepost op: 09 September 2013, 00:19:23 »
Akkoord, we blijven je volgen (y)
Goede nachtrust (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3202 Gepost op: 09 September 2013, 19:43:37 »
Jan je hebt absoluut gelijk als je iets met die bak wilt gaan doen omdat de huidige plaats van de draaischijf toch verkeerd blijkt te zijn.
Helaas is het dan zo dat er gesloopt moet worden,maar de ergernis die je hiermee bespaart compenseert heel veel denk ik.
Ben zeer benieuwd naar wat de nieuwe lay out zal zijn van het Bw, met de nieuw te maken bak  ;)
Suc6 met het vertellen van dit vreselijke nieuws tegen de preisers die hier tot voor kort dachten dat de trein er al was "to stay"  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3203 Gepost op: 09 September 2013, 20:15:14 »


Als je na je slaapje nog niet overtuigd bent van nieuwbouw, zou je de module ook kunnen omdraaien. D.w.z. de zijde die nu naar jou toe zit, tegen de muur plaatsen. Dan zit het gat voor de draaischijf ongeveer op de plek waar je hem hierboven hebt neergezet.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3204 Gepost op: 09 September 2013, 20:16:28 »
De zaak wordt nog onderzocht op voor- en nadelen, èn op consequenties mbt een aantal andere zaken, zoals bijvoorbeeld en onder anderen de plaats van het toekomstige schaduwstation en daarmee samenhangend het al dan niet slopen van de toegangsdeur... en daardoor kan -ik herhaal- kàn het echtelijk geluk van ondergetekende en zijn gade behoorlijk onder druk komen te staan. Wat het simpele verplaatsen zoal niet voor gevolgen kan hebben... :o
Wat de Preisers betreft, die hebben zich maar te schikken, die maken nu eenmaal deel uit van een absolute dictatuur.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 09 September 2013, 21:15:11 door 44. Reden: twee letters omgedraaid »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3205 Gepost op: 09 September 2013, 20:18:33 »
Jakop, ik sta versteld van je geniale invallen, waar ze toch zo veel op die van mezelf lijken  ;D :P ::)
Inderdaad, ook die overweging staat op de lijst voor een haalbaarheidsonderzoek  :D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3206 Gepost op: 10 September 2013, 17:20:28 »
Ofschoon ik in eerste instantie niet overtuigd was van de haalbaarheid van het idee om de hele santekraam gewoon maar om te draaien, heeft een onderzoek -op empirische basis- naar diezelfde haalbaarheid toch uitgewezen dat daar zeker wel mogelijkheden in verborgen liggen, zoals door Jakop verondersteld en gesuggereerd.

Om vooruit te kunnen komen, moet je soms een stapje achteruit doen. Het Grote Gat komt dus weer eens in volle glorie tevoorschijn; de draaischijf is gelicht:



Vervolgens de hele bak van z'n onderstel getild en 1800 gedraaid. Dan maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn, en wat de gevolgen voor elke keuze zouden kunnen zijn.



Met de lokloods op ongeveer dezelfde positie als voorheen blijft, vanaf de voorzijde van de baan gezien, het zicht op de draaischijf. Ook is er dan voldoende ruimte voor diverse dingen als Verwaltungsgebäude, Kantine etc. Nadeel is dat er dan nieuwe gaten gegra..  geboord/gezaagd moeten worden voor de inspectieputten. Die conflicteren deels met de dwarsspanten onder het geheel door.



Dat probleem wordt grotendeels vermeden met de positie van de lokloods zoals hier. Zeker vijf van de reeds gegraven putten kunnen worden hergebruikt, en de overige, nog te graven putten, komen vrij van dwarsspanten en andere storende elementen.
Een lastig ding is hier wel, dat je vanaf de voorzijde geen direct zicht heb op de lokomotieven die in de loods staan en dus moet raden: ik wil de 44 231 uit de loods de schijf op laten rijden, naar welk spoor moet de draaibrug draaien?

We blijven nog even wikken en wegen, zoals men gewend zal zijn kan dat best eens nogal wat tijd in beslag nemen. Vakgenoten in het schuifambacht zullen dit zonder meer kunnen beamen.  ;)
Overigens, de aansluiting naar de rest van de baan is, hoewel weliswaar nog steeds ietwat krapjes, zeer goed te doen op deze manier. En daar ging de hele onderneming tenslotte om.

Groet,
Jan

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3207 Gepost op: 10 September 2013, 17:31:09 »
Jan,

Ik begrijp je motivatie tot hergebruik, is alleen maar perfect. We fli****en al genoeg weg in deze maatschappij  :(
Maar als een plaat triplex een betrouwbare aansluiting en loop van de treinen bevordert zou ik toch zeker daar voor kiezen.
Niets is zo vervelend om over een tijdje er achter te komen dat alle effort voor niets is geweest.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

jakop

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3208 Gepost op: 10 September 2013, 18:54:57 »
Hoe dan ook, de aansluiting op de rest van de baan is zo geregeld.
Of je de plaat nog gaat vervangen door multiplex of niet, de positie van de draaischijf moet hier (1) of dichter naar de muur (2) óf verder naar 'achteren' t.o.v. de helling (3).

(1) daar vraag ik me bij af of de loods nog verder door kan draaien naar de muur toe of staat de hoek in jouw 2e foto al tegen de muur?

(2) dat lijkt mij geen optie, want dan draait de loods nog meer voor de schijf als in foto 2

(3) dat lijkt mij de beste optie, mits de loods niet al op het randje van de plaat staat op foto 2, maar daar heb ik geen zicht op.
If so.....dan blijft m.i. optie (1) over in deze ruimte.

Persoonlijk zou ik op deze plaat uitvogelen hoe het uiteindelijk zou moeten worden, dat aftekenen op de plaat en 'm dan vervangen voor één van multiplex. Dan zijn alle putten weer dicht en de nieuwe kunnen netjes gemaakt worden vóór plaatsing op de uiteindelijke plek.  8)

NB. De onderliggende spanten kunnen t.p.v. een put wel een stukje uitgezaagd worden, eventueel de zwakke plek versterken met een hoeklijntje aluminium....kan ook préfab als je gaat voor vervanging door multiplex  ;) ;D

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #3209 Gepost op: 10 September 2013, 19:07:58 »
die optie met de loods links ijs een hele mooie..
voor je zichtbaarheid probleem: spiegel rechts tegen de muur ;D
groeten,
Auke