Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Noordernet
Vandaag om 16:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 16:14:45
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door tothebeach
Vandaag om 16:02:26
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:57:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:42:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3828092 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2730 Gepost op: 19 July 2013, 21:19:03 »
Mmmmmja, ik heb wel een leuke hobby, vind ik  ;)
Kon minder, zoals we hier zeggen.

De dagelijkse 2000 ton kolen naar de krachtcentrale aan de Südbahn:



Die voor de aansluitende helling een zetje nodig heeft:


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2731 Gepost op: 19 July 2013, 21:31:49 »
Leuk, die sneeuwvlokjes uit de schoorsteen  ;D

Is die V60 niet wat licht als opduwlok voor zo'n trein?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2732 Gepost op: 19 July 2013, 22:03:01 »
Als je niks probeert, ontdek je nooit iets nieuws  ;)

De 44er zou het misschien nog nèt in z'n eentje aankunnen, en bovendien zou je er nog versteld van staan wat een V60 vermag. Zo'n trein even op gang helpen kan zo'n machientje in elk geval wel aan  :D

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2733 Gepost op: 20 July 2013, 10:29:33 »
Hebben die 3 gasten niks beters te doen dan al 2 dagen langs het spoor te staan staren naar treintjes  ;D
Dat een baas nou uit z'n neus vreet is tot daar aan toe ,af en toe moet kunnen,maar die 2 werklui  ::)
Dat een V60 een hoop kon dat geloof ik graag.
Zelfs van een Kof sta je versteld,10 rijtuigen incl mitropa en geheel vol met passagiers + een 01(vol geladen!) van stilstand wegslepen zonder te zweten  :o
(en dat locje heeft schijnbaar nog gekkere dingen gedaan,al heb ik dat niet gezien)
Dus een V60 die groter is en voor hetzelfde doel is gemaakt (werkpaard multifunctioneel),zal dan best kunnen als het gaat om even een kolentrein opgang te brengen.
(al zou ik voor veiligheid en zekerheid in die bergachtige omgevingen toch kiezen voor of een stoom opduw loc,of een voorspan loc erbij voor de rit  ;))
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2734 Gepost op: 20 July 2013, 11:25:55 »
Jan, een tijdje je draadje gemist maar een leuke discussie over jouw Gleissperre.
Wat ik nu verder schrijf is waar gebeurd. Zo'n 50 jaar geleden toen er in Uithoorn nog
spoorrails lagen en er dagelijks een goederentrein vanuit Utrecht kwam hadden ze de
Gleissperre vergeten. Dat ding stond tussen station en de spoorbrug over de Amstel.
De goederentrein met een 2200 voorop reed over de brug en knalde tegen dat blok aan.
Het voorste draaistel ontspoorde en het heeft wel een dag geduurd voor dat ze hem weer op de rails hadden, want een ongevallen kraan kon er niet bijkomen.
Zo zie je maar weer. Wat een gedoe toch rondom zo'n Gleissperre.

Maar Jan, je bent lekker bezig en ga zo door.

Groet Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2735 Gepost op: 20 July 2013, 12:59:41 »
Citaat
Hebben die 3 gasten niks beters te doen dan al 2 dagen langs het spoor te staan staren naar treintjes 

Ze hebben nog geen bevel gehad hun missie af te breken  ;)

Citaat
Dat een V60 een hoop kon dat geloof ik graag.
Zelfs van een Kof sta je versteld

Er is op zichzelf niet zo héél erg veel voor nodig om een of meerdere wagons aan de rol te krijgen. Waar het op aankomt is snelheid op te bouwen en te houden. Nadat de kolentrein Lümmeln heeft verlaten, volgt deze al snel de aftakking naar de Südbahn - en die begint met een relatief steile helling. De V60 geeft dus eigenlijk alleen maar een zetje om op gang te komen, zodat de trein al flink rolt als de stijging begint.

Ja Jan, die Gleissperren (stopontspoorblok in het NL) hebben wel degelijk hun nut, maar je moet ze niet over het hoofd zien. En dat gebeurde toch regelmatig....

En bezig ben ik ook, topplaat van de derde bak ingezaagd voor de hellingen, lijm erop en dan maar wachten tot het droog is...


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2736 Gepost op: 20 July 2013, 13:27:12 »
Jan, je bouwwerken zijn precies ook serieus aan de rol geraakt!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9104
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2737 Gepost op: 20 July 2013, 13:33:33 »
En U ziet beste mensen, doe nooit uw oude tijdschriften weg. U kan het altijd voor verzwaring gebruiken ;).

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2738 Gepost op: 20 July 2013, 13:35:59 »
Ja, ik heb nu de gelegenheid, zolang het niet te koud is in mijn hobbykot. Ik heb het liever te warm dan net niet warm genoeg, laat staan te koud  ;D

Hoho Koen, dat is allemaal hoogwaardige vakliteratuur! Daar staan dingen in die op internet niet te vinden zijn  :D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2739 Gepost op: 20 July 2013, 16:30:08 »
Mooi, dat zit, nu dus maar eens druk gaan rekenen hoe ik dat met die oprijlaan naar het Bw moet hebben. Dat zal, vermoed ik, een stijgingspercentage hoger dan 3 worden, misschien zelfs wel vier procent. Maar dat is niet heel erg, er zullen eigenlijk alleen losse loks omhoog (en naar beneden) moeten. En zo nu en dan een zwikkie kolenbakken.
Onderussen even wat experimenteerseltjes, + foto's, niet alleen ter vermaak van de lezers alhier, maar ook om voor mezelf een indruk te krijgen wat kan en niet kan.





Ik denk dat zo'n rijtje huizen wat te kort op het spoor staat. Nu ja, er is nog niks vastgelijmd  ;) ;D

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2740 Gepost op: 20 July 2013, 16:38:09 »
ziet er heel goed uit!  ;D
groeten,
Auke

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2741 Gepost op: 20 July 2013, 16:51:21 »
Jan, ik kan het alleen maar met Auke eens zijn  (y) (y).

Ik heb tijdens mijn vakanties bij onze oosterburen huizen nog wel dichter op de rails zien staan, zoals ik al eerdr schreef, leuk het dat gepuzzel
Ondanks de temperatuur hier op zolder (28,3°C) , die nog een beetje draaglijk wordt gemaakt door de Meeuwenmepper die hier hangt,vandaag het eerste gedeelte opgebouwd.



Ik ga nu ook verder puzzelen, maar eerst maar eventjes opruimen

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2742 Gepost op: 20 July 2013, 17:15:24 »
Opruimen? Wat valt daar nou op te ruimen?  ???
Misschien kun je de stofzuiger even in z'n kast zetten, maar verder....

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2743 Gepost op: 20 July 2013, 17:31:57 »
Gewoon een gordijntje hangen. ;D ;D ;D. Tegen de lichtinval. 8)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2744 Gepost op: 20 July 2013, 18:49:59 »
Mooi hoor die lange bogen!!! (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...