Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3681198 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2730 Gepost op: 19 July 2013, 21:19:03 »
Mmmmmja, ik heb wel een leuke hobby, vind ik  ;)
Kon minder, zoals we hier zeggen.

De dagelijkse 2000 ton kolen naar de krachtcentrale aan de Südbahn:



Die voor de aansluitende helling een zetje nodig heeft:


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2731 Gepost op: 19 July 2013, 21:31:49 »
Leuk, die sneeuwvlokjes uit de schoorsteen  ;D

Is die V60 niet wat licht als opduwlok voor zo'n trein?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2732 Gepost op: 19 July 2013, 22:03:01 »
Als je niks probeert, ontdek je nooit iets nieuws  ;)

De 44er zou het misschien nog nèt in z'n eentje aankunnen, en bovendien zou je er nog versteld van staan wat een V60 vermag. Zo'n trein even op gang helpen kan zo'n machientje in elk geval wel aan  :D

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2733 Gepost op: 20 July 2013, 10:29:33 »
Hebben die 3 gasten niks beters te doen dan al 2 dagen langs het spoor te staan staren naar treintjes  ;D
Dat een baas nou uit z'n neus vreet is tot daar aan toe ,af en toe moet kunnen,maar die 2 werklui  ::)
Dat een V60 een hoop kon dat geloof ik graag.
Zelfs van een Kof sta je versteld,10 rijtuigen incl mitropa en geheel vol met passagiers + een 01(vol geladen!) van stilstand wegslepen zonder te zweten  :o
(en dat locje heeft schijnbaar nog gekkere dingen gedaan,al heb ik dat niet gezien)
Dus een V60 die groter is en voor hetzelfde doel is gemaakt (werkpaard multifunctioneel),zal dan best kunnen als het gaat om even een kolentrein opgang te brengen.
(al zou ik voor veiligheid en zekerheid in die bergachtige omgevingen toch kiezen voor of een stoom opduw loc,of een voorspan loc erbij voor de rit  ;))
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2734 Gepost op: 20 July 2013, 11:25:55 »
Jan, een tijdje je draadje gemist maar een leuke discussie over jouw Gleissperre.
Wat ik nu verder schrijf is waar gebeurd. Zo'n 50 jaar geleden toen er in Uithoorn nog
spoorrails lagen en er dagelijks een goederentrein vanuit Utrecht kwam hadden ze de
Gleissperre vergeten. Dat ding stond tussen station en de spoorbrug over de Amstel.
De goederentrein met een 2200 voorop reed over de brug en knalde tegen dat blok aan.
Het voorste draaistel ontspoorde en het heeft wel een dag geduurd voor dat ze hem weer op de rails hadden, want een ongevallen kraan kon er niet bijkomen.
Zo zie je maar weer. Wat een gedoe toch rondom zo'n Gleissperre.

Maar Jan, je bent lekker bezig en ga zo door.

Groet Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2735 Gepost op: 20 July 2013, 12:59:41 »
Citaat
Hebben die 3 gasten niks beters te doen dan al 2 dagen langs het spoor te staan staren naar treintjes 

Ze hebben nog geen bevel gehad hun missie af te breken  ;)

Citaat
Dat een V60 een hoop kon dat geloof ik graag.
Zelfs van een Kof sta je versteld

Er is op zichzelf niet zo héél erg veel voor nodig om een of meerdere wagons aan de rol te krijgen. Waar het op aankomt is snelheid op te bouwen en te houden. Nadat de kolentrein Lümmeln heeft verlaten, volgt deze al snel de aftakking naar de Südbahn - en die begint met een relatief steile helling. De V60 geeft dus eigenlijk alleen maar een zetje om op gang te komen, zodat de trein al flink rolt als de stijging begint.

Ja Jan, die Gleissperren (stopontspoorblok in het NL) hebben wel degelijk hun nut, maar je moet ze niet over het hoofd zien. En dat gebeurde toch regelmatig....

En bezig ben ik ook, topplaat van de derde bak ingezaagd voor de hellingen, lijm erop en dan maar wachten tot het droog is...


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2736 Gepost op: 20 July 2013, 13:27:12 »
Jan, je bouwwerken zijn precies ook serieus aan de rol geraakt!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9004
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2737 Gepost op: 20 July 2013, 13:33:33 »
En U ziet beste mensen, doe nooit uw oude tijdschriften weg. U kan het altijd voor verzwaring gebruiken ;).

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2738 Gepost op: 20 July 2013, 13:35:59 »
Ja, ik heb nu de gelegenheid, zolang het niet te koud is in mijn hobbykot. Ik heb het liever te warm dan net niet warm genoeg, laat staan te koud  ;D

Hoho Koen, dat is allemaal hoogwaardige vakliteratuur! Daar staan dingen in die op internet niet te vinden zijn  :D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2739 Gepost op: 20 July 2013, 16:30:08 »
Mooi, dat zit, nu dus maar eens druk gaan rekenen hoe ik dat met die oprijlaan naar het Bw moet hebben. Dat zal, vermoed ik, een stijgingspercentage hoger dan 3 worden, misschien zelfs wel vier procent. Maar dat is niet heel erg, er zullen eigenlijk alleen losse loks omhoog (en naar beneden) moeten. En zo nu en dan een zwikkie kolenbakken.
Onderussen even wat experimenteerseltjes, + foto's, niet alleen ter vermaak van de lezers alhier, maar ook om voor mezelf een indruk te krijgen wat kan en niet kan.





Ik denk dat zo'n rijtje huizen wat te kort op het spoor staat. Nu ja, er is nog niks vastgelijmd  ;) ;D

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2740 Gepost op: 20 July 2013, 16:38:09 »
ziet er heel goed uit!  ;D
groeten,
Auke

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2741 Gepost op: 20 July 2013, 16:51:21 »
Jan, ik kan het alleen maar met Auke eens zijn  (y) (y).

Ik heb tijdens mijn vakanties bij onze oosterburen huizen nog wel dichter op de rails zien staan, zoals ik al eerdr schreef, leuk het dat gepuzzel
Ondanks de temperatuur hier op zolder (28,3°C) , die nog een beetje draaglijk wordt gemaakt door de Meeuwenmepper die hier hangt,vandaag het eerste gedeelte opgebouwd.



Ik ga nu ook verder puzzelen, maar eerst maar eventjes opruimen

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2742 Gepost op: 20 July 2013, 17:15:24 »
Opruimen? Wat valt daar nou op te ruimen?  ???
Misschien kun je de stofzuiger even in z'n kast zetten, maar verder....

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2743 Gepost op: 20 July 2013, 17:31:57 »
Gewoon een gordijntje hangen. ;D ;D ;D. Tegen de lichtinval. 8)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2744 Gepost op: 20 July 2013, 18:49:59 »
Mooi hoor die lange bogen!!! (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...