Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631451 keer)

Dirk J

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2715 Gepost op: 18 July 2013, 12:07:40 »
Dat zijn prachtige klapdeuren, Dirk J! Maar ik hoor nu al de argumenten die mijn minister van stijl en esthetiek in de strijd zal werpen, vanwege haar streven het karakter van dit in de twintiger jaren vorige eeuw, mede door haar grootvader gebouwde huis te bewaren.

Ik voel met je mee.  8)

Maar ik woon in een huis uit circa 1920, en heb hiervoor ook in een huis van dezelfde leeftijd gewoond. We hebben steeds geprobeerd dat karakter te behouden, dus ik ken het verschijnsel. Echter: in die vorige woning zat ook zo'n klapdeur - in de originele stijl. Het kan dus wel, maar ja, ministers overtuigen valt niet altijd mee  ;)

jakop

• Gast
« Reactie #2716 Gepost op: 18 July 2013, 13:17:16 »
Het is wat, al die ministers. Alleen in mijn hobbyhok ben ik nog heer en meester, al zijn er diverse pogingen om ook onder die troon de poten vandaan te zagen.

;D  ;D  Mijn vader noemde mijn moeder destijds al 'het kabinet', dan ben je in 1 klap klaar  ;D
Voor het laatste heb ik verdedigingswerken op de trap naar 'mijn' zolder...maar als je de hele dag van huis bent, kom je er 's avonds toch weer achter dat die ondermijnd zijn..  :P

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2717 Gepost op: 18 July 2013, 15:20:32 »

"Het Kabinet", da's een goeie!
Herkenbaar, die verdedigingswerken. Toen ik nog over een zolder beschikte, had ik de toegang ook afgesloten met een hangslot. Op en dag sloot ik die weer af, terwijl de sleutel nog op de zolder lag.... :-\

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #2718 Gepost op: 18 July 2013, 15:45:20 »
Hallo Jan,

Je zou ook voor een weg te draaien gedeelte kunnen kiezen:
http://www.youtube.com/watch?v=N3OMyrkRMXI
Ben benieuwd of je minister daarmee akkoord gaat.

het is wel herkenbaar....
Zolang ik maar in mijn hoekje van de zolder blijf zitten dan heb ik geen problemen met de regering. Oja en natuurlijk wel alles, direct nadat ik het heb losgelaten, opruim op de plek waar het hoort  ;D

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2719 Gepost op: 18 July 2013, 17:19:55 »
Opruimen!

Dat is dodelijk voor het systeem wat ik gebruik om dingen terug te kunnen te vinden. "Op de plaats waar het hoort" is voor mij veel te rekbaar, als dat één bepaalde plek zou zijn, hoe zou ik dan ook maar íéts terug kunnen vinden tussen al die andere zaken die daar óók liggen? Bovendien weet ik niet waar iets "hoort" te liggen. Als iets ergens "hoort" te liggen, is het wel daar waar ik het de laatste keer heb neergelegd.

Dat draai-idee staat genoteerd. Kijken of en hoe dat eventueel kan worden ingepast. Misschien levert het nog andere opties op. Dank.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 18 July 2013, 17:21:54 door 44 »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #2720 Gepost op: 18 July 2013, 18:41:15 »
En de halve deur? Alleen de onderzijde openen? Kan zonder stijlbreuk met zo'n oude paneeldeur  :P
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2721 Gepost op: 18 July 2013, 21:26:25 »
Hmmnee, dan krijg ik vast de Deurenbescherming achter me aan. Of de Partij voor de Deuren gaat obstinaat worden.  ::)
Maar bedankt voor het meedenken, Allie!  :D

Kwam er vandaag achter dat er blijkbaar twee versies van Roco's 10o wissels bestaan, met metalen strijkregels:

...en van kunststof:

Beetje verder gefrutst, stukje rail gelegd en nog wat probeersels:

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2722 Gepost op: 18 July 2013, 21:52:05 »
Zou bijna nog gek scherend willen roepen is een roldeur geen optie.
Maar daar zullen die lastige figuur(en) bij jouw ook vast en zeker wel weer iets over te mekkeren hebben  :-X
Ach voor wat betreft de politiek en hobbyisten,deze gaan nooit door dezelfde deur ;D
Dus miss toch maar is een keer "de poot stijf houden" en je "zin" doordrammen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #2723 Gepost op: 19 July 2013, 08:56:12 »
Joachim Klätzmaier rijdt in zijn V60 over de nieuwe wisselstraat. ‘Hé, een Gleissperre,’ merkt hij op. ‘Verstandig om die in dat opstelspoor aan te brengen. Zo kan geen wagen uit eigen beweging op de hoofdsporen terecht komen. Hoewel? Dat kan die wagen sowieso toch al niet, want na de wissel zou die op een Prellblock knallen.’
Later is hij in het Bw en loopt Ammeräth tegen het lijf. ‘Hallo Gerhard. Alles onder controle?’
‘Ongeveer wel, ja. Ik probeer die 01 dienstvaardig te krijgen, maar loop tegen steeds meer problemen op. En dan verwacht men dat ik me ook nog met die nieuwe wisselstraat bemoei. Nou…, daar verkijkt men zich op, want ik ben Bw-man, geen Bahnmeisterei-Angestellte.’
‘Heb je die Gleissperre al gezien daaro?’
‘Ja, in dat opstelspoor. Dat is wel een kwaliteitsding, hoor.’
‘Zeker, maar volgens mij ligt die op de verkeerde plek.’
‘Wieso?’
‘Omdat een losgeslagen wagen van daaruit toch nooit op de hoofdbaan kan komen.’
‘Stimmt.’
‘Die Gleissperre had dus beter aan de andere kant van de wissel aangebracht kunnen worden.’
Ammeräth krabt aan zijn kin. ‘Ik zeg het niet graag, maar daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.’
‘Zie je wel. Had ik het toch goed gezien.’
‘Maar als een wagen op het opstelspoor dan uit zichzelf gaat rijden en pas na de wissel over dat blok heen met een as in de ballast terecht komt, is de wissel ook versperd.’
‘Euhh… Ja, dat klopt.’
‘Wel blijven nadenken, Joachim.’
‘Ja, maar nu is dat spoor achter de wissel onbeveiligd.’
‘Hmm, dat lossen die Bahnmeisterei-Jungs maar op. Dat is hun pakkie-an.’
‘Dat valt me een beetje van je tegen, Gerhard. Jij bemoeit je toch altijd overal mee?’
‘Ik laat dat graag aan anderen over. Zoals aan jou, kletsmajoor. Haha!’

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 19 July 2013, 12:57:22 door Basilicum. Reden: zinnetje toegevoegd. »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2724 Gepost op: 19 July 2013, 12:39:34 »
De opmerkingen van Klätzmaier zijn ook Blaffhart ter ore gekomen. Op een dag, niet lang daarna, laat hij Joachim en Gerhard Ammeräth bij zich komen. Gezamenlijk lopen ze naar het oostelijke uiteinde van station Lümmeln.
”So!” zegt hij, “Jetzt werde ich euch mal genau erklären wozu die Gleissperre genau hier eingebaut worden ist. Gerade Du, Joachim, solltest doch bestens Bescheid wissen, wo Du doch Lokführer bist.“

“Ach, guck mal hier, da ist ja auch der junge Sebastian Illikum. Du bist ja gerade rechtzeitig da!
Na, dann guck mal alle hier, hier hab‘ ich eine Skizze, anhand derer sich die Situation erklären läßt.“

“Zoals jullie zien, staat er in drie sporen een cirkel, of twee, met daarin een in een bepaalde richting wijzende driehoek getekend. Dat geeft aan dat het betreffende spoor een doorgaand spoor is, waarover dus treinbewegingen plaatsvinden. De pijlen geven aan in welke richting zich dat treinverkeer voornamelijk beweegt.”
“Het onderste spoor kent dus treinverkeer, wat zich in beide richtingen kan bewegen. Het doodlopende spoor mondt dus uit in een spoor waarover treinverkeer plaatsvindt. Om uit te sluiten dat materieel, onbedoeld en door welke oorzaak ook, van het doodlopende spoor via het wissel in het hoofdspoor terechtkomt, en zodoende in principe in aanraking kan komen met treinverkeer dat daar plaatsvindt, is de Gleissperre aangebracht.”
“Omdat je er gevoeglijk van uit kunt gaan, dat dat onbedoeld in beweging gebrachte materieel geen hoge snelheid kan hebben bereikt op het moment dat de Gleissperre is bereikt, wordt het door diezelfde Gleissperre tijdig met één as ontspoord, waardoor het tot stilstand zal komen, zonder daarbij het treinverkeer in de wielen te rijden. Voor de zekerheid is de Gleissperre dan ook op enige afstand vóór het Grenzzeichen geplaatst, en wel zodanig, dat de ontspoorde wagon niet in het PVR, profiel vrije ruimte, van de trein terechtkomt.”

“Maar het is toch erg lastig om steeds zo’n op hol geslagen wagon weer op de rails te zetten?”
vraagt de jonge Sebastian.
”Nou, zo vaak zal dat niet voorkomen,” antwoordt Blaffhart, want als het goed is, wordt een wagon die in het doodlopende spoor wordt neergezet, gezekerd, hetzij met de handrem, hetzij met een remschoen, als er geen handrem aanwezig is. En mocht het, ondanks alles, toch een keer mis gaan, dan nog is het veel minder werk om een wagon weer in de rails te zetten dan de puinhopen van een geramde trein op te ruimen. Stel je maar eens voor wat er gebeurt, als een sneltrein met een flinke snelheid plotseling een losgeslagen goederenwagen tegenkomt. Om over mogelijke slachtoffers maar niet te spreken.”

“Ja, ich glaube, ich verstehe jetzt Zweck und Sinn einer Gleissperre,"
zegt de jonge Sebastian, "aber da hätte ich noch eine Frage.“
„Na, dann nix wie los, frag‘ bloß was Du willst!“
„Wieso redeten wir zuerst auf Deutsch, dann auf Niederländisch, und jetzt wieder auf Deutsch?“
„Hm. Ach so. Ja, da fragst Du mehr als ich antworten kann. Vielleicht hat das was mit Pfingsten zu tun. Keine Ahnung.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #2725 Gepost op: 19 July 2013, 13:07:02 »
‘Ach sooo!’ zegt Klätzmaier. ‘Het was me niet duidelijk dat het spoor – waar het opstelspoor op uitkomt – ook treinverkeer krijgt. Jajaah, jetzt verstehe ich das besser.’
‘Und wo führt das, so zu sagen, dritte Gleis denn hin, Onkel Herbert?’ wil Sebastian weten.

Gruß,
Bas

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #2726 Gepost op: 19 July 2013, 13:47:48 »
Bas,

Rustig, 44 (Jan) is nog in de denkmode en experimenteert er rustig op los. Aan een vervolg schets heb je niet veel want over een 100 berichtjes is dat toch allemaal veranderd  ;D.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Ik ben ook in de veronderstelling dat er een dubbeldoorgaand spoor komt en niet meer. Dus dit zijspoor is volgens mij ook een kopspoor.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #2727 Gepost op: 19 July 2013, 14:30:49 »
 ;D   We zullen het zien.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2728 Gepost op: 19 July 2013, 17:22:46 »
Ja, en als jullie het weten, vertel het mij dan ook even, wil je?

Vooralsnog ligt er nog niet zoveel vast, en zijn er nog wel opties open. Dat spoor, waar het doodlopende spoor met Gleissperre op uitkomt, komt -fiktief- vanaf het perron waar de treinen naar en van de 'Südbahn' aankomen en vertrekken. Het zal van het bochtengeheel, dat straks met een 180o zwaai onder het Bw gaat verdwijnen, afhangen of dit spoor door gaat lopen in het schaduwstation of toch, zoals Gerard veronderstelt, als simpel kopspoor gaat eindigen.

Wat dat betreft kan ik de uitspraak van Bas
Citaat
We zullen het zien
alleen maar uit volle borst en met gevuld gemoed onderschrijven.

Hier zie je een V60 op het bewuste doodlopende spoor staan. Bovenaan de foto zien we, van links naar rechts, een V100 met een tweetal zilverlingen als Triebwagenersatz de rol spelen van een trein Herford - Elze. Daarnaast een 50er met een Dg richting Hannover Hgbf, rechts daarvan davert een V200 met F16 'Sachsenross' (Hannover - Bonn)en tenslotte, geheel rechts, een 45er die na een meettreinsessie haar thuisbw in Minden weer op gaat zoeken.

Hier nog een keer de scene, nu vanaf de andere kant gezien:

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #2729 Gepost op: 19 July 2013, 18:19:05 »
Jan,

Leuk he al dat gepuzzel  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden