Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3760112 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2730 Gepost op: 19 July 2013, 21:19:03 »
Mmmmmja, ik heb wel een leuke hobby, vind ik  ;)
Kon minder, zoals we hier zeggen.

De dagelijkse 2000 ton kolen naar de krachtcentrale aan de Südbahn:



Die voor de aansluitende helling een zetje nodig heeft:


Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2731 Gepost op: 19 July 2013, 21:31:49 »
Leuk, die sneeuwvlokjes uit de schoorsteen  ;D

Is die V60 niet wat licht als opduwlok voor zo'n trein?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2732 Gepost op: 19 July 2013, 22:03:01 »
Als je niks probeert, ontdek je nooit iets nieuws  ;)

De 44er zou het misschien nog nèt in z'n eentje aankunnen, en bovendien zou je er nog versteld van staan wat een V60 vermag. Zo'n trein even op gang helpen kan zo'n machientje in elk geval wel aan  :D

Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2733 Gepost op: 20 July 2013, 10:29:33 »
Hebben die 3 gasten niks beters te doen dan al 2 dagen langs het spoor te staan staren naar treintjes  ;D
Dat een baas nou uit z'n neus vreet is tot daar aan toe ,af en toe moet kunnen,maar die 2 werklui  ::)
Dat een V60 een hoop kon dat geloof ik graag.
Zelfs van een Kof sta je versteld,10 rijtuigen incl mitropa en geheel vol met passagiers + een 01(vol geladen!) van stilstand wegslepen zonder te zweten  :o
(en dat locje heeft schijnbaar nog gekkere dingen gedaan,al heb ik dat niet gezien)
Dus een V60 die groter is en voor hetzelfde doel is gemaakt (werkpaard multifunctioneel),zal dan best kunnen als het gaat om even een kolentrein opgang te brengen.
(al zou ik voor veiligheid en zekerheid in die bergachtige omgevingen toch kiezen voor of een stoom opduw loc,of een voorspan loc erbij voor de rit  ;))
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jan K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2734 Gepost op: 20 July 2013, 11:25:55 »
Jan, een tijdje je draadje gemist maar een leuke discussie over jouw Gleissperre.
Wat ik nu verder schrijf is waar gebeurd. Zo'n 50 jaar geleden toen er in Uithoorn nog
spoorrails lagen en er dagelijks een goederentrein vanuit Utrecht kwam hadden ze de
Gleissperre vergeten. Dat ding stond tussen station en de spoorbrug over de Amstel.
De goederentrein met een 2200 voorop reed over de brug en knalde tegen dat blok aan.
Het voorste draaistel ontspoorde en het heeft wel een dag geduurd voor dat ze hem weer op de rails hadden, want een ongevallen kraan kon er niet bijkomen.
Zo zie je maar weer. Wat een gedoe toch rondom zo'n Gleissperre.

Maar Jan, je bent lekker bezig en ga zo door.

Groet Jan K.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2735 Gepost op: 20 July 2013, 12:59:41 »
Citaat
Hebben die 3 gasten niks beters te doen dan al 2 dagen langs het spoor te staan staren naar treintjes 

Ze hebben nog geen bevel gehad hun missie af te breken  ;)

Citaat
Dat een V60 een hoop kon dat geloof ik graag.
Zelfs van een Kof sta je versteld

Er is op zichzelf niet zo héél erg veel voor nodig om een of meerdere wagons aan de rol te krijgen. Waar het op aankomt is snelheid op te bouwen en te houden. Nadat de kolentrein Lümmeln heeft verlaten, volgt deze al snel de aftakking naar de Südbahn - en die begint met een relatief steile helling. De V60 geeft dus eigenlijk alleen maar een zetje om op gang te komen, zodat de trein al flink rolt als de stijging begint.

Ja Jan, die Gleissperren (stopontspoorblok in het NL) hebben wel degelijk hun nut, maar je moet ze niet over het hoofd zien. En dat gebeurde toch regelmatig....

En bezig ben ik ook, topplaat van de derde bak ingezaagd voor de hellingen, lijm erop en dan maar wachten tot het droog is...


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2736 Gepost op: 20 July 2013, 13:27:12 »
Jan, je bouwwerken zijn precies ook serieus aan de rol geraakt!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2737 Gepost op: 20 July 2013, 13:33:33 »
En U ziet beste mensen, doe nooit uw oude tijdschriften weg. U kan het altijd voor verzwaring gebruiken ;).

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2738 Gepost op: 20 July 2013, 13:35:59 »
Ja, ik heb nu de gelegenheid, zolang het niet te koud is in mijn hobbykot. Ik heb het liever te warm dan net niet warm genoeg, laat staan te koud  ;D

Hoho Koen, dat is allemaal hoogwaardige vakliteratuur! Daar staan dingen in die op internet niet te vinden zijn  :D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2739 Gepost op: 20 July 2013, 16:30:08 »
Mooi, dat zit, nu dus maar eens druk gaan rekenen hoe ik dat met die oprijlaan naar het Bw moet hebben. Dat zal, vermoed ik, een stijgingspercentage hoger dan 3 worden, misschien zelfs wel vier procent. Maar dat is niet heel erg, er zullen eigenlijk alleen losse loks omhoog (en naar beneden) moeten. En zo nu en dan een zwikkie kolenbakken.
Onderussen even wat experimenteerseltjes, + foto's, niet alleen ter vermaak van de lezers alhier, maar ook om voor mezelf een indruk te krijgen wat kan en niet kan.





Ik denk dat zo'n rijtje huizen wat te kort op het spoor staat. Nu ja, er is nog niks vastgelijmd  ;) ;D

Groet,
Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2740 Gepost op: 20 July 2013, 16:38:09 »
ziet er heel goed uit!  ;D
groeten,
Auke

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2741 Gepost op: 20 July 2013, 16:51:21 »
Jan, ik kan het alleen maar met Auke eens zijn  (y) (y).

Ik heb tijdens mijn vakanties bij onze oosterburen huizen nog wel dichter op de rails zien staan, zoals ik al eerdr schreef, leuk het dat gepuzzel
Ondanks de temperatuur hier op zolder (28,3°C) , die nog een beetje draaglijk wordt gemaakt door de Meeuwenmepper die hier hangt,vandaag het eerste gedeelte opgebouwd.



Ik ga nu ook verder puzzelen, maar eerst maar eventjes opruimen

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2742 Gepost op: 20 July 2013, 17:15:24 »
Opruimen? Wat valt daar nou op te ruimen?  ???
Misschien kun je de stofzuiger even in z'n kast zetten, maar verder....

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2743 Gepost op: 20 July 2013, 17:31:57 »
Gewoon een gordijntje hangen. ;D ;D ;D. Tegen de lichtinval. 8)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2744 Gepost op: 20 July 2013, 18:49:59 »
Mooi hoor die lange bogen!!! (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...