Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 15:05:40
Intermittende kortsluiting door Eric B
Vandaag om 15:05:29
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Modeltreinen Pierre Dominique door Luc2000
Vandaag om 14:48:11
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tothebeach
Vandaag om 14:26:08
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618484 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7544
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5625 Gepost op: 06 October 2014, 21:15:56 »
Als je daarmee de Zaanlijn opgaat, moet je heel snel zijn om hem uit het veen te redden  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5626 Gepost op: 06 October 2014, 21:58:09 »
Ja, dat geloof ik direct. Modderig zooitje, dat Holland  ;)

Even een snelle zoektocht leverde een beetje info op: de Uaik721 oftewel de SSt54 kan 35 ton meenemen. Zo'n generator legt volgens mij wel iets meer gewicht in het schaaltje.



In MIBA 12/2000 staat het e.e.a. over die zogenoemde kuilwagens. Dat gan we eens lekker rustig doorherlezen  :D
« Laatst bewerkt op: 06 October 2014, 22:00:38 door 44. Reden: Doorzonelement toegevoegd »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5627 Gepost op: 06 October 2014, 22:17:28 »
Bedankt voor de uitleg van de muurdelen. Bij jou is het ook een soort vaste afneembare constructie zo te zien. (y)
Montagekit heb ik wel standaard in huis.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5628 Gepost op: 06 October 2014, 22:29:32 »
Ja, dat stadsgedeelte is in z'n totaliteit, dus inclusief de muren, afneembaar. Niet alleen omdat ik er straks nog bij moet om de rails definitief te leggen en te ballasten (en nog zo een paar dingsigheidjes, maar dat zie je later vanzelf wel), maar ook zo nu en dan (hopelijk niet veel vaker) om de boel daar schoon te kunnen maken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5629 Gepost op: 07 October 2014, 16:43:58 »
Het gat is blauw.



Als je goed kijkt, zie je dat het Bw-toegangsspoor hier onder het maaiveld zakt, zodat het een eind verderop ter hoogte van het maaiveld aldaar uitkomt.



En nog een overzichtje van dezelfde situatie van bovenaf gezien:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5630 Gepost op: 07 October 2014, 18:01:12 »
hoef je met 9 cm verval enkel waterpas te leggen toch  ;D
wel mooi dicht gemaakt zo  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5631 Gepost op: 07 October 2014, 19:53:03 »
Haha! Jammer genoeg zit 'm dat 'natuurlijke' verval (jongens, zet nog maar een pannetje piepers op, er is nog aardgas zat!  ;)) in de lengterichting van ons huis. De helling is voor het leeuwendeel dwars daarop gebouwd.

Citaat
wel mooi dicht gemaakt zo

Ja, je zou het haast zo willen laten  :P

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5632 Gepost op: 07 October 2014, 20:07:39 »
Mooi stukje "verval" en zolang t op je baan is met enige mate,dan is t niet erg  ;)
Snap alleen niet wat die kraan met dat verval vandoen heeft,die is nog Z.G.A.N  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5633 Gepost op: 07 October 2014, 21:02:41 »
Nouw.... zo goed als nieuw... Het ding is al een aantal keren gevallen, soms leverde dat wat schade op, die evenzovele keren is gerepareerd, en soms leverde het een gevoel van opluchting op omdat er niks beschadigd was. Het apparaat doet al jaren dienst, al sinds de Lümmelneraner prehistorie. Ik ben er op de één of andere manier best aan gehecht, ik heb wel wat met draglines. Komt misschien omdat ik als jongetje met m'n neus op de aanleg van een aardgasleiding (!) heb gestaan, daar was toen ook zo'n ding actief. Eerst om de geul te graven, en later om al die aan elkaar gelaste witte pijpen in die geul te hijsen. Moet begin jaren zestig zijn geweest.



Misschien ook nog wel een aardige lading voor die SSt54, hoewel het beest wat aan de brede kant is. Dat wordt dan wel een Lü Cäsar.
Ik las in de hierboven genoemde MIBA trouwens, dat het voor het Limamodel van de SSt54 aan te bevelen is, de 'Hochleistungs'buffers (Elefantenfüße) te vervangen door normale buffers als je 'm in Ep.III wil situeren. Echter, de belettering op het Limageval is Ep.IV, en voor zover ik weet heeft Gaßner er niet een setje Ep.III voor...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5634 Gepost op: 08 October 2014, 07:07:05 »
Ziet er niet onaardig uit op die wagon,maar tenzij die giek niet verder kan zakken,heb je een probleem  :o
Vanuit dit perspectief lijkt het erop dat de kraan al bij de 1ste tunnel z'n hele giek in het tunnel portaal gaat proppen en dus kapot zal gaan.
De kraan zelf is dus al een oud gediende,ziet er nog goed uit voor z'n leeftijd  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5635 Gepost op: 08 October 2014, 10:59:25 »
Die giek is nog volledig beweegbaar, het hele raderwerk is nog intact:



Met een kleine schroevendraaier kun je alles 'opdraaien', zowel giek als sleepbak, met alle bijbehorend kabelwerk. Kost wat moeite, maar het kan.

Maar ik denk niet, dat zo'n ding compleet met giek en al op een wagon gezet zou worden. Men zal eerder de giek demonteren en deze, samen met andere toebehoren, op een aparte wagon verstouwen. De giek zelf is in het echie ook weer uit verschillende delen opgebouwd, zodat bij vervoer de lengte niet zo'n probleem hoeft te zijn.



Kibri heeft deze zelfde Menck nog leverbaar. Als ik er nog eens een keertje tegenaan loop, denk ik dat ik 'm nog eens op herhaling ga.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5636 Gepost op: 08 October 2014, 14:32:01 »
Jan,

Ik ben hier nog met zo'n kitje bezig. Vraagje, hoe heb je de rupsen zo mooi plat gekregen? Ze hebben nogal de neiging "rond" te blijven staan.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5637 Gepost op: 08 October 2014, 17:33:53 »
Oew, daar vraag je me wat. Het is al gauw een jaar of twintig, vijfentwintig geleden dat ik die dragline in elkaar gefrutst heb. Als ik me goed herinner, ben ik met elastiekjes in de weer geweest. De grote loopwielen (die aan voor en achteraan het chassis zitten) los (dus voordat ze aan het chassis gemonteerd worden) in de rupsband zetten en dan elastiekjes er strak omheen draaien, poosje laten liggen. Misschien zelfs wel een poosje in heet water, en dan laten afkoelen voor je de elastiekjes weer verwijdert.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5638 Gepost op: 08 October 2014, 19:01:55 »
chasis maken met rupsen
dan föhn op de rups tot hij soepel is
ijsloly stokjes er plat open met een gewicht je laten afkoelen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5639 Gepost op: 08 October 2014, 21:44:30 »
Dat is ook een manier, misschien wel een betere. Met die elastiekjes loop je eventueel nog kans op ongewenste vervormingen van de rupsband. Zo'n ijslollystokje is daar wellicht een goeie remedie tegen.

De zaag in de SSt54 gezet, de olifantenpoten verwijderd en vervangen door gewone buffers:





Uiteraard (zou ik bijna zeggen) komen die buffers uit het assortiment van Weinert. De inhoud van art.nr. 8597 bestaat uit 20 buffers, 10 stuks vlak en 10 stuks bol.