Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3817873 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9525 Gepost op: 07 September 2014, 23:27:51 »
 (y)dorgaan
wij (ik  ;D ) willen dat je doorgaat
IIs wel mooier

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9526 Gepost op: 08 September 2014, 10:48:35 »
Nog even terugkomen op de VTG- en de BP-ketelwagen van Liliput. De BP-wagen zit ook in mijn verzameling, dus die heb ik er eens bij gepakt en naast de VTG-wagen op het spoor gezet. Op het eerste gezicht lijken ze als twee druppels water op elkaar, maar als je scherp kijkt, zie je toch de nodige verschillen, niet alleen een hekje extra, een andere aftapkraan of variaties in opdrukken op de stelbalk, maar ook het frame waarop de ketel is gemonteerd, ziet er anders uit.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9527 Gepost op: 08 September 2014, 11:04:22 »
als ik goed zie zijn zelfs de aspotten verschillend

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9528 Gepost op: 08 September 2014, 13:19:21 »
De ene is een bauart Deutz en de andere een Einheitsbauart.

Wat ik me wel eens afvraag wat betreft ketelwagens: Werden de ketels in huis gemaakt bij de wagon fabriek, of werden ze besteld bij derden?

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9529 Gepost op: 08 September 2014, 14:01:35 »
Je hebt helemaal gelijk met die verschillende Bauarten. Het staat nota bene ook op de doosjes van Liliput welke Bauart het betreft. Ik heb dus gewoon niet goed gekeken.

Hoe het zit met die ketels - betrokken van derden, specialistische bedrijven dus, weet ik niet. Maar er zullen hier op het forum best wel mensen zijn die daar wel van op de hoogte zijn.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9530 Gepost op: 08 September 2014, 15:08:37 »
Nu hadden Esso en BP in tijdperk 3 het firmalogo niet als sticker op de ketel, maar op een apart verticaal bord, vaak van emaille. dat heeft Roco keurig gedaan bij het setje van drie tweeassige BP-wagentjes (ex Klein), maar zelfs Brawa is er de fout mee ingegaan bij hun tweeassige Esso-wagen.
Voor een modelspoorfabrikant is het bedrukken van de ketel gemakkelijker dan het apart voor een variant aanbrengen van borden en hun bevestiging.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9531 Gepost op: 08 September 2014, 16:38:57 »
wim
daarom zijn modelspoorders van die knutsel frutselaars om dat te verbeteren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9532 Gepost op: 08 September 2014, 17:01:58 »
Citaat
Hoe het zit met die ketels - betrokken van derden, specialistische bedrijven dus, weet ik niet.

Net als hun lokomotieven betrokken de spoorwegen hun wagons en rijtuigen bij fabrieken die zich daarop hadden toegelegd.
Iedereen kent namen als Henschel, Maffei, Jung etc als lokomotiefbouwers, voor het aan die loks te hangen spul had je bijvoorbeeld O&K of, om een heel bekende te noemen -wie heeft er nog nooit gehoord van de Henschel-Wegman-Zug? - Wegman.

Voor ketelwagens kwam bijvoorbeeld Kaminski in Hameln in aanmerking, die heeft er nogal wat op de rails gezet (en doet dat nog steeds, als ik het wel heb).

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9533 Gepost op: 08 September 2014, 18:01:22 »
Ik vond nog wat interessante informatie over die tankwagons. Het was bij sommige Deutz tankwagons mogelijk om met afgekoppelde rem inrichting de draaistellen haaks onder de wagen te draaien. Dan kan je deze grote tankwagon draaien op zo een mini draaischijf die voor wagons bedoeld is.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9534 Gepost op: 08 September 2014, 18:50:32 »
Deze zou mooi bij de Brawa DreiTurmen Zeepwagen passen ;-)


maar ook dit soort exoten zouden het leuk doen in model:






nou ja, ketelwagen is het ook niet meer echt...


En dit kon ook wel eens een "knaller" worden:  ;D ;D


grtz,
Wim



Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9535 Gepost op: 08 September 2014, 19:04:08 »
Die boven de msser is een waterstof cilinder wagen
die onderste grondstof voor explosieven
tegen woordig handig voor terro ....
weten ze welke ze moeten nemen en welke niet
maar zouden allemaal leukzijn
zou wel een 4 tal zep en vtg willen
zal wel een prijsje wezen als ze komen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9536 Gepost op: 08 September 2014, 19:53:52 »
Wim, dat zijn mooie foto's van prachtmodellen (y). Zou mooi zijn als de heren modelfabrikanten eens met dit spul zouden komen. Die Hexawa heeft Brawa wel als vierasser. Het zou mooi zijn als Brawa ook met een ketelwagenvariant komt zoals die Dynamit Nobel op de foto. Die ketelwagen lijkt op het ketelwagenmodel dat Liliput op de markt aan het brengen is. Die gasflessenwagens zijn natuurlijk echt de klapper! Er zijn bij Matrix van die modellen voor tijdperk I en II; ik heb ze gehad, maar verkocht, want je kunt niet alle tijdperken verzamelen.

De drie torens zeepwagen in vierasser-uitvoering, een aantrekkelijke wagen:



Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 08 September 2014, 21:11:05 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9537 Gepost op: 08 September 2014, 21:26:57 »
Wim schrijft een paar berichten terug dat BP en Esso aparte borden op hun ketelwagens hadden en geen logo direct op de ketel geverfd of gestickerd. Roco krijgt van Wim een compliment omdat zij dat wel goed hebben gedaan. Wat dat betreft doet Liliput het ook goed met de nieuw aangekondigde set 2-assers van BP voor tijdperk III:



Dit setje is nog niet leverbaar. Wel onder nr L230121 op de site van de fabrikant aangekondigd. Jammer dat het hekwerk nogal grof is uitgevoerd.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9538 Gepost op: 08 September 2014, 21:55:40 »
Het kussende paar met boodschappentassen dat ik in Houten op de kop heb getikt, heeft een plaatsje op het perron van Schwarzburg gekregen. Het mag dan even duren voordat de eerstvolgende trein arriveert, maar daar heeft dit stel geen moeite mee.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9539 Gepost op: 08 September 2014, 22:06:00 »
zeep wagen is idd een gaaf ding
en kussend paar   (y)
als ik zie wat er al aan paartjes te koop is
mag je wel de baan plaat isoleren tegen kraken  ;D