Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 00:22:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Raadplaatje door Huup
12 July 2025, 23:43:07
vervolg op "veel AC wielen" door Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3626079 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2310 Gepost op: 18 May 2013, 15:09:59 »
In het aprilnummer van Eisenbahn Journal staat een interessant artikel over de ETA 150/ 515.

https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/ej+4+2013-_1026.html


(excuus voor het slechte plaatje)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2311 Gepost op: 18 May 2013, 17:23:25 »
@JanW: geen probleem  :D
Ik denk dat hetgeen hier beschreven staat wel zo'n beetje het maximale is wat je met dit motortje kunt uithalen, als het om reviseren gaat. Hopelijk heb je er wat aan! Succes  (y)

@Ruud: ah ja, die uitgave heb ik gemist... De ETA 150 is, zou je kunnen zeggen, en voor zover ik weet, ietwat marginaal vertegenwoordigd in de literatuur. Hier en daar een artikel in een tijdschrift, en een EK-Special, dan heb je het wel gehad, geloof ik. Of ik moet iets heel erg voorbijgelopen zijn  :-X :P

Mijn exemplaar ligt nog steeds met de ingewanden uitgespreid op de snijtafel. Het interieur heeft zo hier en daar een kleurtje gekregen - de groene bankjes van de bijwagen moeten nog worden bruin gemaakt. Hier en daar een gehalveerd Preiseriaantje er in en dan moet het maar wat lijken. Door de printplaatjes in zowel motorwagen als bijwagen ligt de vloer in het interieur zowat ter hoogte van de onderkant van de ramen.
Ook even een handvol weerstandjes gehaald, nu maar uitdokteren waar ik die verstop zonder dat ze latere montagepogingen saboteren of in het zicht komen te liggen. En nog even een decodertje scoren, die heb ik niet meer. Zal wel een retourtje Leer worden vermoed ik.



Prettige dagen allen!
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2312 Gepost op: 18 May 2013, 18:00:53 »
Jan, een paar berichten terug schreef je over de 'gladde' dagen van de Umbauwagens van Roco. Die heb ik niet, maar wel die van Fleischmann. Ik heb ze geaccenteerd met een tikje zwarte poeder en dan zien ze er heel acceptabel uit. Misschien lukt dat ook met die Roco's op deze manier:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2313 Gepost op: 18 May 2013, 18:15:47 »
Ha Ruud!
De vierassige Umbauwagen van Roco hebben helemaal geen naden, of ribbels, op het dak. Daarom heb ik die streepjes verf gezet, eenmaal overgespoten zie je die nog amper, precies zoals mijn bedoeling was. Van mij hoeven ze amper op te vallen. Zie ook dit exemplaar:



Maar dat wil niet zeggen dat die van jou er niet netjes uit zien, want zo kon je ze ook wel beobachten:

« Laatst bewerkt op: 18 May 2013, 18:21:43 door 44. Reden: correctie »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2314 Gepost op: 18 May 2013, 18:22:55 »
Jan, zo'n glad dak was volgens mij eerder uitzondering dan regel. Als ik op google kijk, zie ik in de meeste gevallen naden op het dak, zoals hier:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2315 Gepost op: 18 May 2013, 18:33:46 »
Ja, daarom heb ik die naden er ook opgezet. Op de foto's zie je ze alleen wat minder goed dan in het echie, en bovendien is het maar net hoe het licht erop valt. Het enige waar ik iets minder tevreden over ben, is dat ik de kleur van de daken ietwat aan de donkere kant gehouden heb. Maar dat is natuurlijk makkelijk te verhelpen  :D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2316 Gepost op: 18 May 2013, 23:46:14 »
Zo, terwijl het meisje languit op de bank naar Anouks vogeltjes ligt te luisteren, heb ik me beziggehouden met denk- en soldeerwerk. De motorwagen is zover klaar, alleen moet er nog een decoder in, en met het pinksterfeest voor de deur zal die even moeten wachten.
Te zien valt er niet veel, dus met dit fotootje zullen jullie het moeten doen:



Tevens te zien: wat krabbels als geheugensteuntjes. Alles drie keer gecontroleerd voor het printbaantjes doorkrassen en solderen, mijn multimeter heeft vanavond overuren gedraaid. Handig, die piepfunctie :D

Als 't niet werkt, dan... dan... begin ik gewoon opnieuw  ::)

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2317 Gepost op: 19 May 2013, 09:52:12 »
Jan,

Je stelt je vragen maar. Kom je er niet uit kan je het treinstel altijd door een collega altijd verder laten ombouwen. Als ik het zo zie, gebruik je een weerstand van 560 ohm. Dit geeft ongeveer een stroom van   30 mA (  (18-1,5)/560=29,46 ) . Ik vindt dit een beetje veel persoonlijk een beetje veel. Een weerstand van 2700 ohm is beter op zijn plaats.


Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2318 Gepost op: 19 May 2013, 18:22:18 »
Laat ik nu altijd in de veronderstelling hebben verkeerd dat elektronica, als tak van de natuurwetenschappen, een exacte wetenschap was. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld taal, waar de individuele interpretatie altijd een rol speelt. In een zin als: "De jongen gaf de man een klap" is het strikt genomen volstrekt onduidelijk wie nou wie een klap geeft. Hoe correct grammatica ook wordt toegepast, de betekenis is altijd (deels) afhankelijk van het interpretatievermogen van de luisteraar of lezer.
Wiskunde wordt wel beschouwd als een universele, overal geldende logische taal. 1 + 1 = 2, daar valt niet aan te tornen, zolang je de aanduidingen 1 en 2 niet gebruikt voor andere begrippen dan die waar ze normaal gesproken voor staan.
Zo zou ook de wet van Ohm, U = I x R, gewoon geldig moeten zijn.
Nu ben ik niet geschoold in de natuurwetenschappen, en de wet van Ohm is me dan ook niet echt vertrouwd. Dat is de reden waarom ik, als ik daarmee in aanraking kom, liever vertrouw op het oordeel van een ander (die daar in mijn ogen al gauw veel meer verstand van heeft dan ik), dan dat ik zelf aan het goochelen ga, met, wellicht, rampzalige resultaten.

Maar wat nu te doen als je worstelt met het probleem welke weerstand in een treinmodelletje in te bouwen zodat een ledje door een decoder kan worden aangestuurd, en de ene raadgever adviseert per led een weerstand van 1 kOhm te gebruiken, de tweede oppert een waarde van 560 Ohm, waarna de derde met het voorstel komt een waarde van 2,7 kOhm te kiezen?
Overigens twijfel ik geenszins aan de goede bedoelingen, en ik wil dan ook oprecht elk van deze raadgevers hartelijk danken voor hun bijdrage.

Op zich allemaal geen probleem, ik zal de laatste zijn welke van de drie adviseurs ook ongelijk te geven, maar ik vraag me wel af op wiens oordeel ik nu af moet gaan, in aanmerking genomen dat ik op grond van gebrek aan kennis nauwelijks in staat ben te oordelen in deze.
Mijn opvatting dat natuurkunde een exacte wetenschap is, is aardig aan het wankelen, en ik zou het dan ook graag helder en duidelijk op een rijtje willen hebben om het vertrouwen in de wetenschap te herwinnen.

Voor de volledigheid nog even een omschrijving van wat mijn bedoeling is:

in een treinstel met per stuurstand 2 leds (frontsein en sluitsein aan elke kant), dus in totaal 4 leds, deze leds onafhankelijk van elkaar en onafhankelijk van de rijrichting aan kunnen sturen. In pricipe is het mogelijk dat alle vier de leds branden en ook dat ze allevier uitgeschakeld zijn EN elke mogelijke tussenvorm (vier aan, nul uit; drie aan, één uit; twee aan en twee uit; nul aan, vier uit). Gebruikt worden de vier decoderdraden wit, geel, groen en violet, met als gezamenlijke retourleiding de blauwe draad.
Per led wordt een weerstand in serie geschakeld, de vraag is nu: welke waarde moeten deze weerstanden hebben?





@Gerard van der Sel: zoals je wellicht begrepen hebt is het ombouwen op zich allemaal niet zo'n probleem, kwestie van weerstanden solderen en goed wegwerken zodat ze a. niet storend in het zicht komen en b. niet in de weg zitten bij de (de)montage van het treinstel.

Met groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 19 May 2013, 18:29:49 door 44 »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2319 Gepost op: 19 May 2013, 18:44:55 »
Je moet met leds onder de 20 Ma zitten dus de 560 valt af, de 2 anderen hangen van je keus af of je een vel of een minder vel brandende LED wilt :)
groeten,
Auke

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2320 Gepost op: 19 May 2013, 19:14:01 »
Mijn voormalige MD. Mr. S.Shiina zei  mij eens, Robert Jan 1+1=2 might be true, but I have reasonable doubt there isn't a second truth. How do you think we make profit. So always have second thoughts.
Ik snap van die weerstanden en toestanden dus ook geen biet. Blijf wel goed opletten hoe anderen dat doen.

Robert Jan

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2321 Gepost op: 19 May 2013, 19:25:38 »
U = I x R is de maatstaaf
hierbij is U het verschil
I de stroomsterkte in ampere
en R de weerstand

om achter R te komen moet je de rekensom U : I = R doen
dus voor 20 Ma moet je (18-(voltage van de leds)):0,02 uitrekenen
voor een led van 1.5 volt kom je dan op 16.5:0.02=825 Ohm uit
hierbij brand je led op volle sterkte wat meestal niet mooi staat dus pak je een hogere weerstand, welke is afhankelijk van je eigen smaak :)
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2322 Gepost op: 19 May 2013, 20:27:07 »
Aha, nu komen we ergens. Tussen twee haakjes, ik meende altijd dat U in de formule stond voor Volt, spanning... wacht even, Volt is het spanningsverschil tussen twee polen, is het niet?
Whatever. 560 Ohm is dus een te kleine weerstand. Afgezien daarvan valt er dus voor die R van 1kOhm wat te zeggen, die komt aardig dicht in de buurt van de 825 Ohm die jij noemt. Ook de 2700 Ohm van Gerard snijdt hout, dat geeft gewoon een minder grote lichtopbrengst, de lampen branden dan minder fel, zogezegd. Maar met een decoder kun je het licht ook dimmen, meen ik....
Oké, ik denk dat ik nu weer een beetje grip op de zaak heb. Dank.

Groet,
Jan


Zeg Sjors, beste kerel, had dat niet wat simpeler gekund?

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2323 Gepost op: 19 May 2013, 21:35:01 »
Leuke pentekening.
Van alle markten thuis.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #2324 Gepost op: 20 May 2013, 01:03:13 »
Niet echt. De afbeelding komt hier vandaan  ;)