Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:44
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 16:15:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:14:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 16:10:25
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:34:51
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:30:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 15:24:33
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:48:24
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:27:49
Onbekende gesloten goederenwagen door TonM
Vandaag om 13:04:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 12:54:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 12:42:24
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door JREN
Vandaag om 12:31:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 12:13:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:11:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 12:04:29
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 11:33:23
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:27:38
Kibri station CALW ingekort als NS station door Ronald Halma
Vandaag om 11:06:57
Watertoren Bergen op Zoom door puntenglijder
Vandaag om 09:41:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:26:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:12:53
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3692369 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20340 Gepost op: 25 August 2020, 19:26:45 »
Star opgehangen drijfassen? Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben (MIBA? Martin Knaden bouwde nogal eens een Weinertje) dat er hele kleine veertjes moesten worden ingebouwd om de assen te kunnen laten veren. De tip om die veertjes even in de vaseline te dopen zodat ze zouden blijven 'plakken' staat me nog redelijk helder voor de geest.
Maar misschien dat dat bij de 93er niet zo is... loopt het ding wel lekker dan? Ik kan me ook nog een hoop kritiek heugen op de starre assen van de GFN-94er...

Zo'n Komplettbausatz lijkt me ook nog wel eens wat, maar die minimum-radius van 700mm.... dat gaat hier niet. En na de verhuizing (wanneer dat ook maar zal zijn) ook nog niet, ben ik bang.
Nou ja, wie weet... voorlopig kan ik m'n centjes ook wel anders besteden.

Citaat
Bij het knikframe van jouw 41-er zouden de elektraleidingen met een beetje pech ook geraakt kunnen worden door de ophanging van de schuifbeweging. Of is die vast gemonteerd onder de omloop?

Dat zou je wel denken. En nee, die Steuerungsträger zit aan het frame, niet aan de omloopplaat.  Nooit last gehad van hakende leidingen en zo en dus ook nooit op gelet, nu meteen maar eens gekeken hoe dat zit:



Er zit nauwelijks een halve mm ruimte tussen, maar hoe ik ook draai of wring, ik krijg het niet voor elkaar dat de Steurungsträger de Elektroleitung raakt. Knap van Roco, vind ik. Wel is het zo dat de Steuerungsleitung goed met de nokjes in de gaatjes moet blijven zitten, anders heb je alsnog problemen.

Nog even met de laatste loodjes bezig geweest: de nummerplaatjes en andere bordjes geverfd en de letters weer vrij gemaakt:



En het hele zootje uit het freempje geknipt:



Alleen nog even opplakken dus.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2933
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20341 Gepost op: 25 August 2020, 22:19:22 »
Die 93-er van Weinert is een gedateerd model. Uit 1993 als ik me niet vergis.
Latere modellen hebben bij mijn weten wel verend opgehangen assen. Exacte informatie heb ik echter niet voorhanden.

Tja, loopt die 93-er dan wel?
Redelijk. Het is vooral de overbrenging van de worm op de motoras naar een tandwiel in het chassis, waar ik niet zo gecharmeerd van ben.
Die maakt vooruitrijdend wat herrie (die ik er helaas niet uitgekregen heb).
Terwijl het "voorgemonteerde frame" nu juist de reden was waarom ik het aandurfde om zonder ervaring aan zo'n Bausatz te beginnen.
Een slecht lopend model blijft je namelijk altijd ergeren. Mij wel althans.

Maar goed, het model rijdt dus redelijk.
En ja alleen op baandelen met ruime boogstralen.
Eigenlijk is alleen het opstelterrein bereikbaar. Ik heb ook geen modelkoppelingen gemonteerd. Verder heeft het model geen werkende seinen (wat ik me vooraf ook niet had gerealiseerd). Inmiddels levert Weinert wel werkende seinen. Maar dat had de montage dusdanig gecompliceerder gemaakt dat ik daar maar niet aan begonnen ben.

Die nummerplaatjes maken het wel af.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20342 Gepost op: 26 August 2020, 21:45:56 »
Ja, slecht lopende modellen blijven altijd een storende factor. Ik betrap mezelf er dan ook op dat sommige modellen vaker uit de kast worden gehaald dan andere. En meestal, niet altijd, ligt dat aan de rijeigenschappen.

Toch jammer dat je zo'n model, waar je veel tijd en energie en, ook niet onbelangrijk, veel geld in hebt gestoken, maar beperkt op je baan kunt inzetten.

Wat die werkende seinen betreft: ik vind de moeite van het inbouwen niet opwegen tegen het resultaat. Daarom zit ik er niet mee gewoon de onverlichte lantaarns aan te brengen. Ik rij toch, net als in werkelijkheid, meestal zonder ingeschakeld frontsein.

Met de nummerplaatjes is de lok eigenlijk ook letterlijk af. Alle plaatjes zitten er nu op:





Oh ja, de Windabweiser nog. Ssst!

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20343 Gepost op: 26 August 2020, 22:11:19 »
Nou Jan, das dan een mooi resultaat!  :)

M.vr.groet,

Aad

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20344 Gepost op: 26 August 2020, 23:37:52 »
Dank je, Aad  :D

Zodra er even tijd voor is, zal ik nog wat 'staatsieportretten' maken. Om het af te ronden.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20345 Gepost op: 27 August 2020, 08:56:36 »
Mooi geworden, Jan. (y)
Ammeräth moet nog wel even zelf de Windabweiser monteren.
Heb je de nummerplaten met kleurloze lak aangebracht?

Groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20346 Gepost op: 27 August 2020, 11:01:05 »
Jan  (y)

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20347 Gepost op: 28 August 2020, 21:54:40 »
@Bas: ik heb Ammeräth even achter de vodden gezeten, de Windabweiser zijn nu aangebracht en Gerhard heeft zonder dat ik er om moest vragen ook nog even het binnenste van de (functieloze) lantaarns in de witte verf gezet.
De nummerplaten (en de andere plaatjes zoals DB-Keks, BD- en Bw-bordje + Gattungszeichen) zijn met de zwarte verf die ook voor de ketel is gebruikt vastgezet. Was een ingeving...

@Ric: dank je!  :D
« Laatst bewerkt op: 28 August 2020, 23:21:13 door 44. Reden: letter "h" toegevoegd tbv de leesbaarheid »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20348 Gepost op: 28 August 2020, 22:10:17 »
Als afsluiter nog even een soort evaluatie, of noem het een bespreking, dat mag van mij ook, van de bouw van deze Umbausatz. Ik heb veel plezier aan het bouwen beleefd èn ik heb het gevoel dat ik toch ook weer een hoop geleerd heb. Soms was het een beetje vallen en opstaan, moesten er dingen soms drie keer opnieuw gedaan worden, maar....

...na diverse Weinert-bouwpakketten van allerlei seinen, laadmallen, jacobsladders, overwegbomen (met behang), elektrokarren en Joost mag weten wat nog meer, was deze Umbausatz voor mij het eerste project van deze omvang.
De ervaring, opgedaan met die hierboven genoemde bouwpakketten waaronder trouwens ook een Umbausatz voor een Kleinlok LgIII van Roco bedenk ik me nu, kwam goed van pas bij het monteren van deze Umbausatz voor een lok van de BR 41 met Altbaukessel op basis van een Roco-41er met Neubaukessel.
Bij de bouw van bijvoorbeeld (mechanische) hoofd- en voorseinen komt het buigen van de trekdraden nogal kritisch: een afwijking van een tiende millimeter kan zich wreken in een 'slordig' seinbeeld.
Het buigen van de diverse leidingen op de 41er hoeft niet zo uitest precies, maar doordat je weet wat je moet doen om het wel precies te kunnen krijgen wordt het wel een heel stuk gemakkelijker. Bij de trekstangen voor seinen moet je je eigenlijk in 3D kunnen voorstellen hoe de draad er uit moet komen te zien en ook dat komt goed van pas bij het buigen van de diverse leidingen, die soms de ronding van de ketel moeten volgens of een andere keer in een onmogelijk lijkende slinger naar de een of andere pomp of iets dergelijks gebogen moeten worden. Het is overgens niet helemaal zo dramatisch als hier geschetst wordt, dat even ter geruststelling.

Zoals ik al eerder schreef is de bouw op te delen in een aantal fasen: de eerste fase is die van het opbouwen van de basis, de ketel, staketel en rookkast moeten in elkaar gezet en aan elkaar gepast worden. Daarbij is het belangrijk dat dat nauwkeurig en recht gebeurt, anders leidt dit in een latere fase tot scheve leidingen en stelstangen. Veel passen en meten en proefmontages, en niet te snel willen is het devies. En zorg voor een vlakke ondergrond, dat wil ook wel helpen.

De tweede fase is het aanbrengen van alle appendages, leidingen en stelstangen. Het vergt een hoop vooruitdenken om daarin de juiste volgorde te bepalen. Het advies van Weinert om de messingdraden (zeker de dikkere) uit te gloeien verdient wel navolging, daardoor laat het materiaal zich gemakkelijker buigen. Misschien wel iets te makkelijk, want echt strak werken is er dan niet meer bij – of wel, maar dat moet ik dan nog leren. Enfin, in het echt lag het er allemaal ook niet gestreken en gesteven bij. Dit kun je constateren als je foto's van het origineel bekijkt. Je ontdekt dan ook dat niet alles bij alle lokomotieven gelijk zit. Overiges: afbeeldingen en documentatie van en over het origineel zijn absoluut onmisbaar, met de tekeningen en (bagger)foto's van de Weinert bouwbeschrijving alleen kom je er niet. Persoonlijk heb ik veel gehad aan de Sonderausgabe over de Baureihe 41 van Eisenbahn Journal en hier en daar wat afbeldingen op internet. Ook is het wel handig als je zo'n beetje weet wat was is en waarvoor het dient, met andere woorden: weten hoe een stoomlokomotief werkt. Dat maakt het trouwens ook leukr, net alsof al dat gebuig en geplak echt een doel heeft.

De laatste fase bestaat dan uit de afwerking, de laatste onderdeeltjes aanbrengen, het opbrengen van kleur (niet per se in die volgorde). Het opplakken van de nummerschilden maakt het werkstuk tenslotte af en het geeft je model zijn identiteit, zullen we maar zeggen.

Samengevat: als je alleen maar bouwpakketten van Faller en dergelijke gewend bent, dan kom je al heel gauw tot de ontdekking dat dit in een iets andere categorie valt. In veel gevallen moet je niet alleen uitzoeken hoe de verschillende onderdelen eruit moeten komen te zien, maar je moet ze ook nog eens zelf maken.

Maar, vooropgesteld dat je over enige ervaring en, naast het door Weinert gebodene, de nodige documentatie beschikt: het is te doen. Mits je er de tijd voor neemt.




GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20349 Gepost op: 28 August 2020, 23:01:35 »
Fraai en leuk, bedankt voor het delen.
Je pikt toch altijd weer wat op van een ander zijn bouwwijze.  (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20350 Gepost op: 28 August 2020, 23:56:21 »
Ik vind dat je het netjes gedaan hebt doe het je niet na. Verfwerk ziet er ook strak uit.

Altijd wel wat te beleven in dit draadje  (y)

Arjan

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6018
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20351 Gepost op: 29 August 2020, 07:38:22 »
44.

Erg mooi gebouwd, top. (y)
Ik hoop dat het virus je te pakken heeft en dat je nog eens zo iets gaat ondernemen. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20352 Gepost op: 29 August 2020, 09:13:52 »
Merci Kees. Ja, het smaakt wel naar mee. Voorlopig even niet, maar ik heb zo'n idee dat er wel een vervolg aan zit te komen. Je kon met wat geluk nog in '67 een lok van de BR 50.40 aantreffen. Dat lijkt me nog wel eens een leuk project  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20353 Gepost op: 29 August 2020, 09:35:36 »
Oeps, er waren nog twee reacties!  :o

@Gerard: ja, dat is het leuke van zo'n forum. Je vindt er tis op allerlei gebied. Soms ook mooie voorbeelden hoe het niet moet  ;)
@Arjan: dank voor het compliment! En hopelijk nog lang plezier met lezen hier  ;)

Groet,
Jan

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3363
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20354 Gepost op: 29 August 2020, 11:39:01 »
Ik vind je 41-er mooi geworden! Ietwat schoon nog, maar niet alles zag er in 1967 afgeragd uit.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.