Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door AlbertG
Vandaag om 17:38:46
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648277 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1680 Gepost op: 20 February 2013, 20:04:54 »
En dan ligt er ergens ook nog een bultje onderdelen van een ketelwagen.
Je bent weer met van alles tegelijk bezig. ;D  Dit bultje ligt zeker naast die berg met onderdelen van een ketelwagen met tender. ;)

Groet,
Bas,
die de laatste tijd ook allerlei projecten door elkaar en tegelijk probeert uit te voeren...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1681 Gepost op: 20 February 2013, 21:57:30 »
Vergeet de naast gelegen berg met 41er onderdelen niet  :-X  ;D
(fraaie fotos en dinges verder  (y)  ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1682 Gepost op: 20 February 2013, 22:45:33 »
Die bedoel ik ook, Floris. ;)
Een voertuig met een grote stoomketel en een kolenwagen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1683 Gepost op: 21 February 2013, 10:47:49 »
Jaja, jullie kunnen me wat
Die 338 komt echt wel, nog voordat dit draadje af is, dat beloof ik!

Giek:



Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1684 Gepost op: 21 February 2013, 11:40:16 »
We plagen maar wat. Ga rustig verder met de projecten waar jij zin in hebt, Jan. Wij lezen toch wel mee. :)

Gruß,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1685 Gepost op: 21 February 2013, 17:16:49 »
Tja, dat zeg je goed, "...waar jij zin in hebt". Dat is het mooie van een hobby, dat doe je alleen als je er zin in hebt. Maar niet alles waar je zin in hebt, hoeft hobby te zijn. Een uitzondering is mijn broer, die heeft karpervissen als hobby. Ik kan me niet voorstellen dat je er zin in kunt hebben om 's morgens om vier uur, bij regen, kou en wind, bij een gat met water te gaan zitten wachten tot er een vis in je aas bijt.  Maar ieder z'n meug, moet ie zelf weten. Als ik maar niet mee hoef.

Nog beetje aan het klooien geweest met mijn giekje, fotoos hieronder. Zijn er vragen, dan steek je maar een vinger omhoog.

Eerst maar even in de vrije natuur:





De giek is nog los van het kraanhuis, hij is ook nog niet klaar, alleen de beide zijkanten zijn met elkaar verbonden door de "ladder" er bovenop.

Het geheel is verstevigd met dwarsstukken tussen de "wangen":



Giek bevestigd aan het kraanmachinistenhok. En ineens lijkt het ergens op:



Katrolletjes in de top gefriemeld:



En tenslotte nog een plaatje van het ensemble op de snijtafel:



Het gaatje waar het handkurveltje in stak moet ook nog even dicht, zie ik nu. Komt goed.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 21 February 2013, 17:52:42 door 44. Reden: het verbeterduiveltje heeft weer toegeslagen! »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1686 Gepost op: 22 February 2013, 16:08:01 »
Soms heb je het in de vingers, soms niet.
Beetje bezig geweest met het frame bovenop, wat ervoor zorgt dat de giek in de juiste positie blijft. Markus Tiedtke, of één van zijn consorten, heeft dit geval van messing gemaakt, maar omdat de juiste materialen zich niet in mijn voorraden bevinden, ben ik maar eens begonnen om met plasticprofielen van Evergreen een poging te wagen. Ofwel, meerdere pogingen, de eerste twee leidden niet tot een resultaat wat mij voor ogen stond, dus ben ik maar voor de derde keer begonnen:



Ook die ketelwagen is niet aan mijn aandacht ontsnapt. Weatheren met olieverf is me niet geheel en al onbekend, maar op zo'n zilverglanzende ketel heb ik het nog niet eerder gedaan. Dat levert soms verrassende (ongewenste) effecten op, zodat er weer een heel nieuw leergebied vóór me ligt  :P Sorry, ik ben vergeten er foto's van te maken, dat houden jullie nog eventjes tegoed.

Over ketelwagens gesproken, die BP ketelwagen van Liliput (Bauart Deutz) heeft een inhoud (althans, de echte) van 480 hectoliter. Vroeger, op de Lagere school (dus niet de basisschool, ik heb de indruk dat daar aan dat soort materie niet meer zoveel aandacht wordt geschonken), op de Lagere school dus, heb ik geleerd dat een hectoliter gelijk staat aan honderd liter. Daaruit volgt dat 480 hectoliter gelijk is aan 48.000 liter, oftewel 48 kiloliter, in de volksmond ook wel kuub genoemd. Deze laatste term wordt doorgaans gebezigd als men een kubieke meter bedoelt, duizend liter dus.

Ik bedacht me, dat oliegestookte lokomotieven bij de DB doorgaans waren gekoppeld met de 2'2'T34, waarvan dan in de "kolenbak" een oliereservoir was ingebouwd. Dit reservoir kon 12 kubieke meter stookolie bevatten, wat dus precies een kwart is van wat er in die BP-wagen past. Zomaar een gedachtengang van een prettig gestoorde treintjesgek .


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1687 Gepost op: 22 February 2013, 18:49:13 »
Ja hoor, als je maar blijft friemelen, dan lukt het wel :P:



Prettig weekend allen!  :D

Groet,
Jan

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1688 Gepost op: 22 February 2013, 19:12:54 »
Lekker hé Jan, als het dan zo voor je ligt...
Mvh Steef

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1689 Gepost op: 22 February 2013, 19:54:27 »
Nog even meer over ketelwagens gesproken: in de Miba van deze maand staat een zeer lovende bespreking van de 2-assige ketelwagentjes met een inhoud van 22 kubieke meter die Brawa sinds kort op de markt heeft gebracht. Het blijken zeer gedetailleerde wagentjes te zijn en niet eens zo erg duur voor Brawa-begrippen (rond 27 euro):

http://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/48843-kesselwagen-2-achsig-db.html

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 19:57:14 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1690 Gepost op: 22 February 2013, 21:14:10 »
@Steef: ja, best wel. En dan steeds weer even bekijken hè?

@Ruud: doet me denken aan een aangekondigd model van Liliput:

Brawa:



Liliput:



Maar het zijn gelukkig verschillende modellen.
Die van Liliput gaat uitgebracht worden in een set van twee, de andere zal deze worden:



Helaas wel Ep. IV.

Bron plaatjes: websites van resp. Brawa en Liliput

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 21:20:32 door 44. Reden: EpIII moest EpIV zijn. Freudianischer Irrtum »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1691 Gepost op: 23 February 2013, 10:29:13 »
Wat gelijk opvalt aan de fotos is dat t grote voobeeld de trap in t midden heeft en het modelletje is "verpest" met een trap die niet in t midden staat  :-X  :-\  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1692 Gepost op: 23 February 2013, 10:42:28 »
Er zijn allerlei varianten van die ketelwagen. Bij sommige zit de trap in het midden, bij andere meer naar de zijkant, links of rechts. Wat Brawa gemaakt heeft, klopt dus wel met de werkelijkheid.

http://www.uef-dampf.de/-alb-baehnle/pages/fahrzeuge/kesselwagen.html

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,3971236

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 23 February 2013, 11:33:16 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1693 Gepost op: 23 February 2013, 12:17:34 »
Van de meeste wagons kun je de afmetingen en specificaties wel achterhalen, omdat die vaak in opdracht van de spoorwegen gebouwd zijn, die vervolgens ook eigenaar was. Noem een G10, een Gbs254, een Omm55 en iedereen die zich een beetje bezig houdt met het grote voorbeeld weet wat je bedoelt; de hobby-wereld heeft relatief gemakkelijk toegang tot de tekeningen en archieven van de DB (of spoorwegmaatschappijen).
De bouw van ketelwagens werd vaak door de gebruikers (olie- en chemische industrie, of organisaties als VTG en EVA) in opdracht gegeven. De ketelwagens moesten natuurlijk wel voldoen aan de technische eisen van de DB, die ze wel in het wagenpark registreerde, maar niet in eigendom had.
De hobby-wereld heeft (relatief) minder gemakkelijk toegang tot de genoemde industrieën/ketelwagengebruikers.
Daarom is de materie van het fenomeen "ketelwagen" zo diffuus. Denk ik.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 23 February 2013, 13:10:00 door 44. Reden: aanvulling »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1694 Gepost op: 23 February 2013, 17:10:44 »
Nog eens even aan het graven geweest in mijn "magazijn". Daar kwam ik een KIBRI-doosje tegen, nl. 10562. De graafmachine die zich daarin bevindt, is gedeeltelijk in elkaar gezet, maar de grijper was nog onaangetast:



Tijd om aan te tasten dus :D
Eerst maar eens naar de tandarts om de tanden te trekken. Die zijn voor een kolenkraan niet nodig, omdat die alleen losse rommel bij elkaar moet grijpen, en geen vaste grond hoeft te "happen".
Daarna het happertje in elkaar gemonteerd en eens vergeleken met die zelfgemaakte die ik gekregen had:



En ondertussen is er toch een aardige verzameling onderdelen bij elkaar gekomen, zodat het misschien stilaan tijd wordt om het luchtkanon eens aan te trappen.



Dat zal wel na het weekeinde worden.
Groet,
Jan