Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Sfeer op je modelbaan door grossraumwagen
Vandaag om 19:54:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:48:48
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:25:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648368 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1665 Gepost op: 19 February 2013, 11:48:27 »
Kijken of dit voldoet om een fatsoenlijke kraanarm van te maken:





Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 19 February 2013, 13:17:58 door 44 »

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1666 Gepost op: 19 February 2013, 14:55:51 »
En ik maar denken dat het korte stuk van boven moest, ziet er beetje onnatuurlijk uit, maar dat kan mijn gemis aan kennis zijn

ben benieuwd naar het eind resultaat  (y)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1667 Gepost op: 19 February 2013, 15:14:56 »
Het onderstel van Märklin's kraanwagen is er helemaal op ingericht om de Märklin assen te kunnen herbergen. Van puntgelagerde assen had men toen natuurlijk nog geen kaas gegeten, dus hebben ze er simpelweg gaatjes in gemaakt.
Ik heb mijn zoontje eens zo'n kraantje gegeven wegens relatief onverwoestbaar, en daar passen bijvoorbeeld de assen onder die Piko onder oude kolentenders stopte (DDR zeit), oudere Trix international kan ook, maar inderdaad niet direct RP25.. Ik ben benieuwd hoe je de kraanarm gaat afmaken.
RETROBAHN A.G.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1668 Gepost op: 19 February 2013, 17:43:06 »
Kennis is ook niet alles, Mark. Toen Eva en Adam (in die volgorde) van de boom der kennis hadden gegeten, werden ze pardoes het paradijs uitgebonjourd.

Relatief onverwoestbaar.... ja, dat kan wel kloppen. Ik heb volwassen gereedschap moeten gebruiken om het ding te slopen ;D

Tekeningetje van wat de bedoeling is:



Komt uit Eisenbahn Kurier Special 19

Een fotootje heb ik eerder al eens laten zien, al ging het toen om die 23er:



Eens kijken of we tot zoiets als resultaat kunnen komen.

Groet,
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1669 Gepost op: 19 February 2013, 18:37:07 »

Eens kijken of we tot zoiets als resultaat kunnen komen.


Hoi

En anders bestel je toch gewoon zo'n armpje bij Weinert  ;D

Bart

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1670 Gepost op: 19 February 2013, 18:44:43 »
Tja wie neemt er ook een hap uit een boom, zo vernielden ze het paradijs.
ik snap hem wel..
Back on topic:



Maar het idee van de draagarm is mij nu volkomen duidelijk  (y)
Moet ook nog eens zo cabine hebben voor mijn project.

Succes  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1671 Gepost op: 19 February 2013, 20:16:20 »
Citaat
....zo'n armpje bij Weinert ....

is verkrijgbaar onder best.nr. 33901, en kost (prijslijst 2012) 52,50 öri.
Kan ik altijd nog doen "wenn dieses Projekt im Eimer geht".
Maar er komt sowieso nog wel een zooi Weinert blingbling op ;)

Mark, jij ook veel succes!

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1672 Gepost op: 20 February 2013, 09:55:25 »
Maar voordat ik die blingbling ga bestellen wil ik eerst wel even weten of dit hele avontuur wel levensvatbaar is. Even zo'n kraanarmpje maken lijkt in eerste instantie simpeler dan het is. Het ding loopt taps toe, vanaf de basis tot aan het topje, waar het loopwiel of de loopwielen voor de diverse kabels overheen lopen. Misschien heet zoiets ook wel katrol, mag van mij ook. Wat me meer interesseert is de breedte die daarvoor moet worden gerekend, want daarvan hangt de maat van de kraanarm op dat punt af. En dan nog, hoeveel kabels lopen er daar overheen? Een vriend van me heeft eens een grijper in elkaar geknutseld:



Die doet het met twee draadjes. Maar als ik zo eens op de plaatjes af ga, zou de grijper van Weinert wel eens aan vier kabels kunnen hangen. Twee of vier, dat maakt natuurlijk voor de breedte van de katrol wel uit.

Het andere uiteinde roept ook vragen op: komen de wangen van de kraanarm binnen of buiten de "nokken" waar hij tov het hok scharniert? Dat heeft ook voor de breedte op dat punt consequenties.



Terwijl dat in m'n hoofd tot een min of meer compleet beeld aan het uitkristalliseren is, zijn er ondertussen nog wel andere dingen te doen. Zo is de cabriolet ondertussen weer getransformeerd in een sedan:



En dan ligt er ergens ook nog een bultje onderdelen van een ketelwagen.

Hasta lluego!
Jan

lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1673 Gepost op: 20 February 2013, 10:48:56 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1674 Gepost op: 20 February 2013, 12:31:56 »
Fijne link, Bart! Nuttige info :D

In de katrollenwinkel even gekeken naar loopwieltjes, er bestaat een heel assortiment dat ook wel door bootjebouwers wordt gebruikt. Twee gekocht van een paar mm doorsnede, dat geeft meteen een houvast voor de breedtemaat van de top van de kraana... wacht, zo'n ding heet toch een giek?

Toevallig liep ik daar ook nog een liliputwagonnetje tegen het lijf, en dat kon ik niet laten liggen:



Natuurlijk weer met een heel ander draaistel:



In treinverband is eigenlijk veel leuker, dat is het natuurlijke habitat, zullen we maar zeggen:



Kweenie, ik heb iets met ketelwagens, de laatste tijd....

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1675 Gepost op: 20 February 2013, 14:11:05 »
Ziet er goed uit dat wagonnetje in die sleep ;D
Kan je je vragen niet beantwoorden door te kijken hoe het oude ding in elkaar zat?
groeten,
Auke

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1396
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1676 Gepost op: 20 February 2013, 15:27:44 »
Maar dat soort wagons maken vaak wel de trein , dus kik smul daar ook wat van.

Groet alexander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1677 Gepost op: 20 February 2013, 17:08:03 »
Die Märklin-kraan als voorbeeld nemen? Euh...

Die liliputter. Het is wel een aandachtstrekker, mooi slanke ketel, bescheiden en toch kleurrijke BP-opdruk, misschien trekt-ie wel zo de aandacht omdat hij zo onopvallend is.

Die andere ketelwagen moet eigenlijk net zo onopvallend worden:


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1678 Gepost op: 20 February 2013, 18:36:34 »
Inderdaad een heel mooie ketelwagen, die van Liliput. Ik heb hem ook. Deze fabrikant heeft dit model ook gemaakt met opdruk VTG-Castrol; even mooi, maar helaas voor tp IV. Dat is dan weer jammer:

http://www.liliput.de/de/produktlinien/liliput/h0/gueterwagen/item/1094-L235971.html

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #1679 Gepost op: 20 February 2013, 18:39:22 »
Fraaie foto's wederom!

Groet,
Chris