Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412340 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15555 Gepost op: 16 maart 2018, 18:53:19 »
Regels en normen...allemaal leuk en aardig, maar het moet werkbaar zijn en er moet ruimte zijn voor een compromis. Te star? Dan houdt niemand zich eraan. Te ruim? Van het zelfde laken een pak. Mijn mening he, niemand moet zich verplicht voelen om deze te volgen

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15556 Gepost op: 16 maart 2018, 19:07:04 »
H0-Pur en Proto hebben smallere flenzen. Op een baan die is ingericht voor NEM kan je die eigenlijk niet gebruiken.

Klaas, dat snap ik niet. Als de flenzen smaller zijn, kunnen ze er toch zeker tussendoor? Of begrijp ik iets totaal fout?

Wim

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15557 Gepost op: 16 maart 2018, 19:38:45 »
denk dat klaas doelt op het tegen een wissel in rijden
Dan zijn de wiel geleiders te breed,en kan het spul ontsporen

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15558 Gepost op: 16 maart 2018, 19:39:58 »
Nog even een itempje terug (gaat ook zo hard.. :o ): de P8 in Nederland. Deze hebben veelvuldig in Arnhem gestaan, getuige deze foto van het rangeerterrein in Arnhem Noord.



Bron : Het grensbaanvak Arnhem -Emmerich 1956-2011 Van Alex Wouters

Mvr groet, Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15559 Gepost op: 16 maart 2018, 19:44:09 »
Klaas, dat snap ik niet. Als de flenzen smaller zijn, kunnen ze er toch zeker tussendoor? Of begrijp ik iets totaal fout?
Voor dat overwegje is het geen probleem als de flenzen smaller zijn. Maar het zijn de wissels waar je problemen kan krijgen, een wiel kan langs de verkeerde kant van de punt rijden. De maatvoering van wissels en wielstellen is nauwkeurig op elkaar afgestemd. Dat is dus het punt waar de normen nuttig zijn. Als je wielstellen gebruikt met een andere maatvoering, dan moet je ook andere wissels gebruiken.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15560 Gepost op: 16 maart 2018, 19:49:43 »
Voor dat overwegje is het geen probleem als de flenzen smaller zijn. Maar het zijn de wissels waar je problemen kan krijgen, een wiel kan langs de verkeerde kant van de punt rijden. De maatvoering van wissels en wielstellen is nauwkeurig op elkaar afgestemd. Dat is dus het punt waar de normen nuttig zijn. Als je wielstellen gebruikt met een andere maatvoering, dan moet je ook andere wissels gebruiken.

Duidelijk Klaas. Bedankt

Wim

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15561 Gepost op: 16 maart 2018, 21:54:14 »
Voor de overweg is de ruimte tussen de wielen, de binnenmaat gemeten tussen de flenzen dus, van belang. De (in dit geval) beplanking (of eigenlijk zijn het balken, in de voorschriften wordt gesproken over wisselhout) mag dus niet breder zijn dan de ruimte tussen de wielen toelaat.
Enfin, norm of niet, mijn maat voldoet aan de meest barbaarse in gebruik zijnde maten, dus eigenlijk zou er niets verkeerd moeten mogen gaan. Overigens, als de norm 14,2 mm bedraagt, dan zit ik daar niet eens zo ver van af met max ~ 14 mm.



Citaat
Nog even een itempje terug (gaat ook zo hard.. :o ): de P8 in Nederland.

Ja, soms gaat het hier hard, en vaak loopt er ook van alles door elkaar heen. Ik kan me voorstellen dat je als lezer soms moeite hebt om de draad (voor zover die er al is) niet kwijt te raken.
Wat een interessante foto trouwens! Behalve de twee P8'en staat daar ook nog een Einheitslok, aan de dikke ketel te zien een lok BR 01 NK. Of ik vergis me en zijn er toch van die afdekluiken op de tender te zien en dan zou het een lok 03.10 kunnen zijn...
En behalve een zootje NL-spul ook nog een Düm, leuk! Of toch niet, en is het een postwagen... nou ja, ook leuk!.  :D

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15562 Gepost op: 16 maart 2018, 23:00:11 »
Jan, die andere is inderdaad een 03 10 lok. (staat overigens ook in de bijschrift rechts  ;).

Dan gelijk maar de 2 andere P8 foto's van dit boekje toegevoegd. Dit boekje geeft overigens een interessant fotografisch overzicht van zon beetje alles wat uit Duitsland Arnhem aandeed in die tijd. Ook de 03, V200, Vt08 5/VT11 5 staan daar bij.

2 fotos opmerking mod (Reinout): er is vast geen toestemming om deze twee foto's uit een fotoboek te plaatsen

Marc
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 14:54:02 door Reinout van Rees. Reden: 2 foto\'s weggehaald, vrijwel zeker copyrightprobleem »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15563 Gepost op: 16 maart 2018, 23:39:33 »
en dat ik dit in mijn kostschooltijd nog in het echt heb gezien, mooie foto's Marc (y)
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15564 Gepost op: 17 maart 2018, 16:24:07 »
Absoluut.
Gelukkig had ik ze op tijd even opgeslagen in m'n net aangemaakte mapje met P8-foto's en een kopietje overgeheveld naar die over de 03.10. Voor eigen gebruik, dat spreekt voor zich.  ;) :D

Toch bedankt voor het delen, Marc!

Omdat dingen nooit op maat worden aangeleverd, maar altijd te groot of te klein of niet op kleur, kun je nooit eens een keertje gewoon doorwerken. Gelukkig maar, anders zou de hobby half zo spannend zijn.
Nu is het wel zo dat ik te groot of te veel aangeleverde materialen prefereer boven te klein of te weinig, en gelukkig is de aangeleverde klinkerstraat ook te groot of, zo je wilt, te lang. Maar wat te veel is kun je afsnijden, en dat kan niet als het te weinig is of, zo je wilt, in dit geval, te kort.

Dus: op maat snijden:



Dat lijkt al heel wat, al is het nog oogverblindend wit, maar daar gaan we later nog wel wat aan doen.
Als je dingen op maat maakt, blijft er doorgaans wel het één en ander over, en daarmee kan ik mooi wat experimentjes uit gaan voeren. Bijvoorbeeld om de kleur te gaan bepalen.
Zo hier en daar zie je wel eens voorbeelden van klinkerstraat op modelbanen, en daarvan heb ik er al behoorlijk wat nauwkeurig bestudeerd, vooral daar waar het de kleur betreft, en ik heb sterk de indruk dat het nogal moeilijk is om de juiste kleur te treffen.
Nu woon ik aan een met klinkers gestrate weg, en niet dat elke klinkerstraat er zo uit ziet, toch is het wel een voorbeeld van wat het zo ongeveer zou kunnen worden.
Als ik door m'n oogharen kijk, om zoveel mogelijk details als individuele klinkers weg te filteren om puur en alleen naar de kleur te kunnen kijken, dan kom ik tot de conclusie dat, hoewel je zou denken dat de hoofdmoot steenrood is, het vooral een grijze kleur is die de boventoon voert. Met dat steenbruinrood als nuance, dat wel.

Aldus wat potjes Humbrol bijeengegraaid en wat staaltjes gaan kwasten:



Hmm... ik denk dat het een mix wordt van zo'n beetje al die tinten door en naast elkaar, en zuinig zijn met dat rood. En dat ik met één keer verven nog niet klaar ben. De derde van links op de onderste rij vind ik wel tof.

Nog een probeersel: de voegen. Niet zozeer wat de kleur betreft, maar meer proberen of het beter is eerst te voegen en daarna te schuren of eerst te schuren en daarna te voegen. Dat schuren ontkom ik niet aan, omdat er door het "snijden" van de steentjes langs elk snijlijntje een opstaand randje is komen te staan. Maar goed, lijks zie je het resultaat van de volgorde voegen verven en dan schuren (en daarna de steentjes weer schoonvegen), rechts zie je het resultaat schuren - verven (- vegen):



Hm. Dat stemt wel tot enige voorzichtig-optimistische verwachtingen.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15565 Gepost op: 17 maart 2018, 16:42:49 »
Even divergeren. Wat is eigenlijk bekend van andere grensoverschrijdende tractie?
Zou zo’n P8 in vredestijd nooit Nieuweschans hebben aangedaan? Van de BR 17 is dat wél bekend, net als van de BR 74 die vanuit Emden met een scholierentrein een slagje naar Neuschanz reed. Dat was voor WOII. Tot de oorlog schijnt in Emden nog Nederlands te zijn gepreekt; dan is de logica van de scholierentrein ook verklaarbaar. Ik sluit daarbij niet uit dat Duitsers uit de grensstreek in Winschoten naar het voortgezet onderwijs gingen.

Bronnen: ad. BR 17: een uitgave van ongeveer 20 jaar geleden over het locomotievendepot Nieuweschans; ad. BR 74 (vast een T12): een artikel van de NVBS van ook ruim 20 jaar geleden over de Staatslijn A (van Harlingen Haven naar Hannoversche/Pruisische grens).

Enschede: in ieder geval BR 78

Hengelo: BR 01 met korte tender.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15566 Gepost op: 17 maart 2018, 22:05:25 »
De P4.2 bijvoorbeeld, en vijftigers. Drieëntwintigers ook wel, volgens mij heb ik daar wel eens foto's van gezien.
V100 is hier in Stad ook wel eens gezien geloof ik, en V160 ook. En dan nog een stel treinstellen, ik weet nooit wat voor nummers, maar iets als 624 is ook hier in het noorden wel gespot geloof ik, ooit.

Citaat
in ieder geval BR 78

De 78er is ook een mooie machine. Sowieso heb ik wel iets met die Pruissen.


Bron: Bahnbilder

Ooit kreeg ik een GFN-78er in handen, iemand had 'm laten vallen er er was van alles aan stuk en kapot, maar rijden deed het beestje nog wel. Ik meen dat die ooit eens als eenmalig model door GFN was uitgebracht. Ik kreeg 'm gratis en voor niks in handen, en omdat ik er zelf niks mee kon (vond ik) heb ik 'm aan iemand anders weer verpatst, hij wilde graag een DRG-uitvoering, en dus heb ik 'm opgeknapt en omgeturnd naar DRG en verkocht voor 200 piek.
Achteraf... tja. Maar goed, met die 78 gaat het vaak net als met die 38er: ik laat ze liggen wegens gen zin in ombouwen. Waar er bij de P8 nog een aardig motortje (Bühler) is ingebouwd in plaats van de welbekende rondmotor, beschikt de T18 wel nog steeds over die grote ronde knol. Waarvoor ik overigens diep respect heb, het concept is al ouder dan ikzelf en er is in de loop der jaren weliswaar hier en daar wat aan verbeterd, maar in principe steeds hetzelfde gebleven. Het volume en de driepoligheid maakt dat dat ding zo langzamerhand wel een klein beetje achterhaald raakt.
Behalve een decoder inbakken zou ik er dan ook een sb-setje of zo in willen bouwen en ook dat is een karweitje (met freeswerk en alles) waar ik niet zo op zit te wachten...



Ik ben erg nieuwsgierig of de voor dit jaar door Roco aangekondigde 86er nog iets met het eerdere model van Fleischmann gemeenschappelijk heeft en zo ja, in hoeverre.
En als Roco aankondigt "ausgesuchte Fleischmann-Modelle" opnieuw uit te brenegen als "Fleischmann made by Roco", dan ben ik benieuwd in hoeverre het echt nog de "oude" GFN-modellen zijn, en of Roco bepaalde dingen zal aanpassen of niet (zoals de aandrijving bijvoorbeeld).
En dan maar hopen dat er een keertje en 78er bij zit.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15567 Gepost op: 17 maart 2018, 22:32:24 »
Die rondmotors van Fleischmann zijn vaak makkelijk door faulhaber "Flachlaufers" van SB Modellbau te vervangen. Niet zo mooi ende geweldig als een echte ombouwset met vliegwiel, maar het scheelt best een boel. Ik ben er bij m'n Fleischmann 86er en 94er best tevreden mee, in ieder geval.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15568 Gepost op: 17 maart 2018, 22:36:50 »
Dat scheelt zeker een boel, omdat je dan geen freeswerk hoeft te doen. Dat heb ik al eens gedaan bij m'n 94er, en hoewel het uiteindelijk wel gelukt is, was het geen pretje om te doen zonder fatsoenlijke freesapparatuur (ik gebruikte de "vrije-hand-methode" met dremelkloontje en verschillende freeskoppen). Dan is zo'n Flachläufer wel een alternatief.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15569 Gepost op: 18 maart 2018, 12:02:11 »
Wil even reageren op het ombouwen van een BR78 reageren.

Heb destijds 2 keer een FLEISCHMANN BR78 omgebouwd met een Faulhabermotor met vliegwiel.
Is een hele klus, maar eerlijk waar! dan heb je ook wat. fluisterstil zoemt het over de rails.....geweldig!
Beiden heb ik nog steeds in mijn bezit en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik was voor twee jaar terug ook naar de beurs in Dortmund waar SB Modelbau de nieuwe "flachlaufers" aanbood.
En ik kon het niet laten om zo'n flachlaufer mee te nemen voor de ombouw van een  FLEISCHMANN BR94
We weten allemaal dat zowel de FLEISCHMANN BR78 en de BR94 een storende klankkast van geluid hebben.
Wel, na in bouw van de nieuwe "flachmotor" in mijn toen nog nieuwe BR94 met rondmotor, was het een teleurstelling.
De "flachmotor"van SB Modelbau haalt het jammerende geluid van de klankkast niet uit de lok.
Blijft bijna hetzelfde geluid produceren,
Misschien kan Reinout dat ook bevestigen dat het klankkast geluid bijna hetzelfde is gebleven.
Mijn aanbeveling is dan ook om als je het wil ombouwen, dan de faulheber met vliegwiel aanschaffen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Moet er bij vertellen dat de hele lok op 1 wielstel na uit elkaar moet en dat is nou net het kritieke punt!
Je zal zelf de wielen weer moeten kwarteren (schrijf ik dat goed?) En dat is een lastig karweitje!!!
Dus geen klus voor beginners, omdat ook het frame na het frezen een zwak punt heeft en kans heeft van breken.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE