Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Achtergrond met AI door Ronald Halma
Vandaag om 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:02
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3844812 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13800 Gepost op: 05 September 2017, 21:07:21 »
Jaja, er zullen zeker wat sporen van weer, wind en weet ik veel komen, al zal dat wat binnen de perken blijven voor wat betreft vettigheid, olie en gemorste olieproducten. Volgens mij ging vullen en legen via een pomp/leidingsysteem, en zal er daarom niet erg veel naast de ketels gelekt of gemorst zijn. Verder zullen de tanks ook goed onderhouden zijn - lekken door roest zal men getracht hebben te voorkomen door regelmatig de verfkwast te hanteren. Misschien wat opgeregend of aangewaaid vuil en zo, wellicht wat roet van de toch redelijk in de nabijheid verkerende stoomloks, maar veel meer zal het niet zijn. Op plaatjes zien dat soort installaties er wel aardig proper uit.

Wel nog even een iets donkerder tintje opgezet:


Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13801 Gepost op: 05 September 2017, 21:45:06 »
Heel vaak peilt men met een houten lat het niveau in zo een tank.
Peilglazen en dergelijke zijn toch kwetsbaar.
Dus rond het mangat wat druipsporen.
En hoe slecht ook vaak maar met 1 tot 2 boutjes vast. Zeker bij niet explosief spul.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13802 Gepost op: 05 September 2017, 22:15:01 »
Heel vaak peilt men met een houten lat het niveau in zo een tank.

Sinds 1953 zijn daar al andere manieren voor  ;D  ;D

Mijn werkgever

En hoe slecht ook vaak maar met 1 tot 2 boutjes vast. Zeker bij niet explosief spul.

No comment

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13803 Gepost op: 06 September 2017, 00:19:08 »
Hm. Je kunt mij alles wijsmaken, geen idee hoe dat er in 't echie uitziet.
Zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13804 Gepost op: 06 September 2017, 05:56:14 »
Kijk eens bij het vullen van benzine tanks, ook daar komt men met een fysieke lat om het peil te meten.
Meetmethoden zat maar de controle vereist wel nameten . Heb fysiek heel wat meetlintjes laten zakken om de inventaris te  laten voldoen aan de eisen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13805 Gepost op: 06 September 2017, 10:52:39 »
Met de arbo en milieu eisen tegenwoordig
Denk dat geen werknemer nog met zijn neus nog boven zoiets mag hangen
Ik had voor de olie bulk tanks (schone en afgewerkte stoffen) van die rol meetlinten in de tank

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12570
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13806 Gepost op: 06 September 2017, 11:08:50 »
Aan boord gebruiken we nog steeds het meetlint en het krijtje voor het peilen van de bunkers
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13807 Gepost op: 06 September 2017, 11:51:40 »
Als je niet weet wat wat is en waar het voor dient, dan is het nog knap lastig om een beeld te krijgen van wat er gemaakt moet worden om de boel een beetje geloofwaardig "op de baan" te krijgen.
Natuurlijk zal de mogelijkheid om na te gaan hoe het met de voorraad staat aanwezig moeten zijn, en natuurlijk maakt het uit of dat met een "duimstok" in de tank zelf of met een geavanceerd instrumentje op afstand gebeurt.
Maar om precies uit te vissen hoe dat zit is nogal even een zoektocht of, om de woorden van hierboven te herhalen, knap lastig.

Een beetje snuffelen op internet levert het volgende op:

diesel betriebstankstellen eisenbahn

En daaruit voortvloeiend:

bahnbilder.de

Alwaar het volgende plaatje te vinden is:



Dat, en nog veel meer plaatjes, brengt me tot de conclusie dat er van een "mangat" mogelijk wel sprake is, maar dat er door zo'n deksel vooral allerlei leidingen tevoorschijn komen, waaronder eentje recht omhoog die dan ook eindigt. Ik zou haast denken dat die dient voor luchttoevoer als er diesel uit de tank gehaald wordt, om te voorkomen dat er een vacuüm ontstaat waardoor, in extremo, er een implosie zou kunnen plaatsvinden. Belangrijk pijpje dus.

Om het verhaal compleet te maken, en hiermee kom ik tevens aan het slot van mijn betoog, alvorens tot een (voorlopige) eindconclusie te komen, nog een foto van de Dieseltankstelle in het echte BW Lümmeln:



Conclusie om althans een geloofwaardige indruk te creëren zijn vooral de volgende zaken van belang:

  • wirwar van leidingen
  • loopplanken met relingen
  • rechtopstaand pijpje

PS ineens vallen me die glazen "dingen" op, die soms wel, soms niet op zo'n ketel zit. Op de foto hierboven zie je ze niet op de voorste tanks, maar wel op de achterste. Van vroeger kan ik me herinneren dat zoiets ook wel bij "gewone" benzinepompen aanwezig was, daaraan kon je zien of er luchtbellen aanwezig waren of zoiets.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13808 Gepost op: 06 September 2017, 12:39:35 »
nog een foto van de Dieseltankstelle in het echte BW Lümmeln:

Ben wel een beetje bekend met de topografie van Duitsland, maar waar heb je BW Lümmeln ongeveer gesitueerd Jan?
Had het me nog nooit afgevraagd en nu opeens wel, vandaar.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13809 Gepost op: 06 September 2017, 12:54:01 »
Hihi...  ;D

Zo'n beetje ergens aan de oude CME  ;)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13810 Gepost op: 06 September 2017, 13:16:36 »
Ach zo. Dat beperkt het zoeken dus "iets".  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13811 Gepost op: 06 September 2017, 13:55:05 »
Lümmeln staat ook aangegeven op de BNLS Spoorkaart, hetgeen het zoeken aanmerkelijk vergemakkelijkt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13812 Gepost op: 06 September 2017, 14:07:54 »
Met het inzetten van een hulplijn nu ook gevonden op Google Maps.  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13813 Gepost op: 06 September 2017, 14:33:43 »
Da's ook niet moeilijk.... die E loopt van C naar M  :P
Vermoedelijk ook andersom, trouwens.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13814 Gepost op: 06 September 2017, 14:46:21 »
Citaat
Conclusie om althans een geloofwaardige indruk te creëren zijn vooral de volgende zaken van belang:

En vooral: schoon! Geen olievlekken, zware vervuiling etc. Bij het lossen en tanken kan gemorst worden, maar de rest is en blijft schoon (los van weersinvloeden)

dirkjan