Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 14:55:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 14:32:26
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3649014 keer)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12376 Gepost op: 25 February 2017, 17:54:26 »
Ach welnee! Angela was in 1967 nog een puberend tienermeisje van een jaar of dertien en, ondanks het feit dat zij, althans, voor zover mij  bekend, niks ernstigs op haar geweten had, zat zij in dat jaar nog opgesloten achter het IJzeren Gordijn. Ik zie niet hoe ze het dan voor elkaar kan krijgen om in Lümmeln aan een Bundesbahn-41er te knutselen.

De ware toedracht in het verhaal van de pompen begint zich aardig te ontvouwen. De opmerking van Leen deed mij het licht zien: als de pomp aan de 44 1325 inderdaad een ingekorte versie is zodat de drijf- en koppelstangen vrij spel hebben als het arme ding door nauwe bochten wordt gewrongen, dan is het volslagen logisch dat er in de genoemde Zurüstbeutel een volledig exemplaar zit die, als de omstandigheden zich daartoe lenen, het geamputeerde geval kan vervangen.
Dat is dan ook de pomp die ik gevonden heb en nu op de 44 1651 is gemonteerd.
Wat er op neer komt dat ik nog geen steek ben opgeschoten, want nu mis ik nog steeds 1 pomp.

De tenderkap met de daaraan gemonteerde trapjes past ook niet op het chassis, dus ook hier worden wel stappen gezet, maar omdat die alleen maar in de verkeerde richting gaan, ontbreekt ook hier elke aanleiding tot gepaste uitingen van vreugde.



Kijken of de volgende poging tot meer bevrediging leidt:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12377 Gepost op: 25 February 2017, 19:56:37 »
Diverse stomers evenbekeken
een 28 (P10) 50 er 41 43
Lijken allemaal op de lange pomp
Komen tot ongeveer de wiel as

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12378 Gepost op: 25 February 2017, 22:26:41 »
Die "lange" pomp, de "zweistufige Luftpumpe Bauart Knorr mit P-Steuerung" is volgens mij ook de meest gebruikte, Jerry. Tenminste op de Einheitslokomotiven wel.



Dit is dus ook de pomp waarom het hier bij mijn 44ers draait.

Een tweede type is de "doppelverbund-Luftpumpe Bauart Knorr mit P -Steuerung". In deel 3 van de EJ-serie "Die Dampflokomotive - Technik und Funktion" zijn foto's te zien met deze pomp vooral op loks van de BR 01.



Enigszins verrast was ik toen ik las dat zo'n Doppelverbund-pomp een goeie halve ton (550 kg)weegt. Dat is nogal wat, de zweistufige "lange" pomp is een stuk lichter (235 kg), maar evengoed een respectabele klomp staal die je liever niet op je tenen krijgt.

De firma Knorr bestaat nog steeds en houdt zich (eveneens nog steeds) bezig met de techniek van remmen (vrachtwagens, bussen, aanhangers, spoorgebonden materieel) en met nog een aantal zaken zoals airco's etc.

Voor alle duidelijkheid: deze firma heeft niets van doen met een gelijknamige fabriek waar men soep en sauzen fabriceert (met dank aan Flipje Tiel).

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12379 Gepost op: 26 February 2017, 00:04:46 »
En wat is de liter lucht per minuut opbrengst
Dat is waar het om gaat

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12380 Gepost op: 26 February 2017, 12:34:40 »
Mijn geduld wordt beloond. Dit is leerzaam !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12381 Gepost op: 26 February 2017, 13:06:17 »
Die "lange" pomp, de "zweistufige Luftpumpe Bauart Knorr mit P-Steuerung"
staat die P hier voor 'Proportional' of voor 'Pressluft' ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12382 Gepost op: 26 February 2017, 17:43:04 »
Jan
Nog even beter begestudeerd keken
Wat op viel is dat die lange pomp soms in de loopplaat zit tot net onder de bovenste cilinder /bus of wat het ook is
Die wartelzit dan net boven de plaat
Dan lijkt de pomp ineens een stuk korter

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12383 Gepost op: 26 February 2017, 21:12:09 »
Citaat van: Jerry de monteur
liter lucht per minuut

De "lange" pomp zuigt max 2000 liter lucht per minuut aan, bij normaal toerental (zo'n zeventig slagen -dwz één slag is één keer op en één keer neer- 'doet' de pomp een 1400 liter/minuut.

Citaat van: Peter vom Vorfeld
Dit is leerzaam

Ja, inderdaad. Ik vraag me wel een beetje af waar dit soort kennis nu eigenlijk nuttig voor kan zijn, maar goed. Het is, vind ik, in ieder geval wel leuk om iets over die frutsels en dingsigheidjes die op zo'n lokomotief zitten te weten.

Citaat van: Sander
staat die P hier voor 'Proportional' of voor 'Pressluft' ?

Eerlijk? Ik weet het niet. Als ik zo eens lees wat  op deze site verteld wordt, dan vermoed ik dat die "P" afkomstig is van de "Plattenventile" waarmee de boel wordt aangestuurd.

Citaat van: Jechneuty
Wat op viel is dat die lange pomp soms in de loopplaat zit tot net onder de bovenste cilinder /bus of wat het ook is
Die wartelzit dan net boven de plaat

Dat klopt inderdaad. Die Weinertpomp is de pomp in z'n geheel, die van Roco is eigenlijk verdeeld in twee stukken, waarvan het ene (grootste, onderste) stuk als los onderdeel aan de loopplaat is bevestigd en het bovenste stuk met diezelfde loopplaat als één geheel is weergegeven.
Als je ze (Weinert en Roco) naast elkaar ziet:



...dan valt het met de detaillering van het Roco-geval nog wel wat mee, in elk geval, wat mij betreft wel zoveel dat ik me de moeite die geïnvesteerd moet worden om het ding te vervangen door die van Weinert wel wil besparen. Denk ik. Als ik maar niet te vaak naar bovenstaand plaatje kijk.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12384 Gepost op: 26 February 2017, 23:39:39 »
Die weinart lijkt meer op een einstuffige pumpe
Die opde loceen zweistuffige
op de site kan je zien dat de enkele pomp langer is(lijkt) maar zeker is de zweistuffige compacter
Dit zoals op je link te lezen om de pakkingen te vermijden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12385 Gepost op: 27 February 2017, 11:08:37 »
Nou... kweezonetnognie.
De einstufige (enkelwerkende) pomp ziet er wel een klein beetje anders uit. Zoals je ziet op onderstaand plaatje 'mist' het onderste stukje, als je 'm vergelijkt met de dubbelwerkende:


guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12386 Gepost op: 27 February 2017, 11:23:35 »


Eigenlijk vind ik ze beide nix  :-X

Bij de linker is het grote verschil tussen de hoge en lagedruk luchtcilinder te klein
Bij de rechter is de afstand tussen de hoge en lagedrukcilinder te groot

 :-\

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12387 Gepost op: 27 February 2017, 11:29:43 »
Mee eens, daar zat ik ook al over te piekeren. Oplossing: onderste gedeelte van de Roco-pomp afzagen, idem van de Weinertpomp, en dat vervolgens onder de Roco-pomp plakken.

Puik idee. Voor als ik kwijlend en wel in het verzorgingstehuis zit, en m'n rolstoel niet van de rem af kan krijgen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12388 Gepost op: 27 February 2017, 11:41:55 »
Niet de meest briljante foto voor dit doel, maar toch ...



Site SHM , fotograaf Rein Korthof

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12389 Gepost op: 27 February 2017, 11:47:03 »
Nou ja, je kunt in elk geval wel zien wat je bedoelt. Wat ik wilde zeggen met mijn opmerking van hierboven is dat ik, als ik moet kiezen tussen twee kwaden, er de voorkeur aan geef de pomp van Roco mooi op z'n plek te laten zitten. Wat ik met dat Weinert-ding ga doen tegen de tijd dat hij op de 41 351 gemonteerd moet gaan worden, zie ik dan wel.