Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:30:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646764 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12060 Gepost op: 14 December 2016, 23:29:06 »
Wat opvalt= dat zelfs de deuren aan de binnen zijde zijn aangebracht
Ziet er zeker niet verkeerd uit
Ik hoop dat de merken weer bouw sets gaan uitleveren tegen een schappelijke prijs
 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12061 Gepost op: 15 December 2016, 15:46:11 »
Daar heb ik al eerder voor gepleit, Jerry. Wat mij betreft mogen ze alles, althans, lokomotieven en wagens, ongemonteerd gaan leveren. Scheelt mij een hoop werk!  ;D

In dat draadje op DSO is er tenminste eentje die de dikke planknaden een beetje weet te relativeren: ermel. Die heeft ook heel goed in de gaten dat ook degenen die over elk nieuw model gieren als een speenvarken dat gekeeld wordt ze toch wel kopen. Om ze vervolgens in te zetten op hun "model"baan met bochten < R=0,5 m.

Ze doen maar. Ik maak me wel druk om andere dingen, en als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Onlangs schreef ik, dat in het Lümmelneraner wagenpark zich een tweetal wagens bevond met missende buffers. Hoeft geen probleem te zijn, buffers zijn bij Roco als Ersatzteil gewoon te bestellen. Maar hoewel op het oog twee dezelfde wagens, bleken ze verschillende buffers te hebben. Bij de ene worden de buffers met een steeltje in een corresponderend gaatje in de wagon gestoken, bij de nadere worden de buffers met een gaatje op een steeltje aan de wagon gestoken. Ook geen probleem. Dachten we (we zijn Erwin van TEE en ik). Want na een hoop spitwerk van Erwin (waarvoor hulde!) bleek dat de buffers met gaatje niet meer verkrijgbaar zijn. "Die Form wurde von der Vorgängerfirma in den 80er Jahren auf Puffer mit Zapfen geändert."
Makkelijk, zo'n Vorgängerfirma.

Oké, dan maar wat anders verzinnen. Als je twee steeltjes hebt, moet je van één van beide steeltjes een gaatje maken. Zoiets. Daarbij lijkt het mij om onduidelijke redenen handiger om het steeltje aan de wagon te veranderen in een gaatje dan het risico te lopen door het buffertje heen te boren.



Het blijft sowieso een ietwat riskante onderneming, want de bufferhuls, het vlees waarin geboord gaat worden, is slechts 2 mm in doorsnee, en het steeltje aan de buffer is tussen de 1,5 en 1,6 mm dik (van buffer tot buffer variërend). Dat houdt dus in dat de wanddikte van het kokertje, dat wordt gevormd door een gaatje in de bufferhuls te boren, ± 0,25 millimeter gaat bedragen (dat plusminus kun je weglaten als je het voor elkaar weet te krijgen exact in het midden te boren). En dat is niet veel als er door het duwen wat kracht op wordt gezet.



Maar het gaat wel, want de eerste zit er op. Later meer!

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12062 Gepost op: 15 December 2016, 17:01:48 »
Wat een mooi en degelijk stukje gereedschap heb je daar liggen, Jan ! Om jaloers op te zijn.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12063 Gepost op: 15 December 2016, 17:10:04 »
krijg t  r warm van  ???
2 leesbrillen op onder de tafel loepe   ;D
Maar net als meneer fleischmann dus voor een groot deel geen onderdelen meer leverbaar
Heb je wel weer wat omhanden met ver her om bouwen  ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12064 Gepost op: 15 December 2016, 17:27:25 »
Acht. Twee slagen per cilinder (heen en terug), vier cilinders, acht slagen.

Ehhhh, nee, dwz, veelal nee.

Bij veel viercilinders staan de binnen en buiten cilinders onder 180o. Daarmee vallen buitenvoor-binnenachter en buitenachter en binnenvoor samen. D'r zijn varianten mogelijk waarbij binnen en buiten niet onder 180o staan maar dan heb je, in principe, vier schaarbewegingen nodig.



hier:



en hier:




Als ik naar de foto's kijk liggen de schuiven van de binnencilinders in het verlengde van de buitencilinderschuiven. Dan heb je maar twee opties: of gelijk of 180o. Voor het aantal slagen maakt dat allemaal niet uit. Het blijven er 4 per omwenteling. Bij een NS 3700 is het vergelijkbaar: daar zijn wel vier stoomschuiven, maar de buitenchuiven worden aangedreven via tuimelhefbomen vanaf de, door de binnenliggende schaarbeweging aangedreven, binnenschuiven.

Maar in het geval van een compound verdwijnt de uitlaatslag van binnen in de inlaatslag van buiten  ;). Echter ...... voor het aantal uitlaatslagen per omwenteling maakt dat weer niets uit ......  :P

Groeten,

Kniesoor
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 17:34:21 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12065 Gepost op: 15 December 2016, 18:07:10 »
Ja, toen ik even nagedacht had, kwam ik ook tot die conclusie: vier, omdat de slag van de hogedruk verdwijnt in de lagedruk (en inderdaad zit de hogedrukcilinder meestal aan de binnenkant). Dank voor de uitleg, Paul!  (y)

@Jerry: warm van krijgen? Waarvan? Van die paar millimetertjes? Welnee... heel precies meten en dan maar gokken dat je zo'n beetje in het midden aan het boren bent.

@Peter: tja, goed gereedschap is het halve werk, zeggen ze. Die... euh, die dinges heb ik van m'n broertje. Ik had een schuifmaat over en die had hij niet, en hij had zo'n euh, dinges over en die had ik niet. Toen hebben we even wat gerekend en kwamen tot de conclusie dat één plus één zo ongeveer twee moest zijn en dus hebben we geruild, zodat we nu elk weer ongeveer één hebben, naast die ene die we al hadden.

Twee steeltjes:



Eén van de steeltjes mbv een scalpel geamputeerd:



Dan moet er een gaatje worden geboord. Dat heb ik gedaan met drie boortjes, oplopend in dikte. Eerste keer voorboren met boortje 0,5 of 0,6 mm,  tweede keer voorboren met 1 mm dik, en tenslotte voltooien met boor van 1,5 mm. Voor buffertjes waarvan het steeltje iets dikker uitvalt, kan dat gaatje nog wat geruimd worden met een ruimertje (Reibahle). Of met een boortje 1,6 mm natuurlijk, maar die heb ik niet.



De serie foto's die ik had van de geboorde gaatjes en van beide buffers gemonteerd in close-up waren niet om aan te zien, maar op dit plaatje is te zien dat beide rijtuigen weer van buffers zijn voorzien:



Van de ene wagen waren de slingerdempers ook kwijt, en ook die zijn via TEE geleverd, zodat de draaistellen weer compleet zijn. Nu alleen nog de kabels (voor de elektriciteitsverbinding) aan de kopkanten aanbrengen, dan zijn de rijtuigen weer helemaal gecompleteerd.
Net als deze missie.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12066 Gepost op: 15 December 2016, 18:22:27 »
Ja, toen ik even nagedacht had, kwam ik ook tot die conclusie: vier, omdat de slag van de hogedruk verdwijnt in de lagedruk (en inderdaad zit de hogedrukcilinder meestal aan de binnenkant). Dank voor de uitleg, Paul!  (y)

FYI (en zoals ik al zei): compound of enkelvoudig maakt voor het aantal exhaustslagen niet uit, net zo min als dat 2 of 4 cilinders daarin niet uitmaakt  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12067 Gepost op: 15 December 2016, 18:26:40 »
Bedoel je te zeggen dat bij een viercilinderlok de cilinders twee aan twee gelijk op gaan?

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12068 Gepost op: 15 December 2016, 18:37:47 »
Yup. Zal even kijken of ik schemaatje kan tekenen en uploaden

In ieder geval indien de binnenkrukkken onder 90o staan en de buitenkrukken onder 180o t.o.v. de respectievelijke binnenkrukken staan (wat de standaard oplossing is)

Bij de door jou genoemde Br 18 MOET dat wel omdat de zuigerschuiven voor binnen en buiten in elkaars verlengde liggen. Dan KAN het domweg niet anders dan 180o zijn tussen binnen en buiten en dan MOETEN de binnenkrukken onder 90o staan
« Laatst bewerkt op: 15 December 2016, 18:44:07 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12069 Gepost op: 15 December 2016, 19:34:42 »
Tadaaaaa .......



Voor het uitleg gemak de binnenliggende cilinder variant 180o gedraaid ingetekend t.o.v. de buitenliggende cilinder variant in de bovenste tekeningen

Indien je die dus over elkaar heen legt krijg je het onderste schema. D'r zit volgens mij iets fout tussen in de gelijktijdigheid van binnen / buiten - voor / achter, maar hoe die zit zou ik moeten op/uitzoeken. Het maakt voor het aantal slagen die je hoort per omwenteling niet uit.


De drie cilinder (120o variant) ziet er dus als volgt uit:




En dan heb je nog wat eigenwijze types (o.a. genaamd André) die denken dat ze het beter weten:



Hierbij staan binnen en buiten onder 135o Maar ja, die gaan dan ook gelijk voor en twee ganghandels en compound. Tevens moet je dat dan ook nog eens gaan verdelen over twee drijfassen. Da's veel te ingewikkeld en kan nooit goed werken ..........  Als die eigenwijs dan niet had gekozen voor simple i.p.v. compound had je dan wel de door jou gewenste acht slagen per omwenteling gehad.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12070 Gepost op: 15 December 2016, 21:54:09 »
Hm. André was toch ook geen kleine jongen.
Maar het is volkomen duidelijk, Paul. Dank daarvoor! Dat je de driecilinderversie er bij getekend hebt is ook mooi. We zullen het maar even niet over de BR 01.10 hebben, waar de indeling niet zuiver 3 x 120o was vanwege de positie van de middencilinder.  ;)

De nog niet vertoonde foto van het nieuwe bufferportret:



De kleur is iets afwijkend, maar we zullen het er maar op houden dat er sprake is van lichte roestvorming.

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12071 Gepost op: 15 December 2016, 22:59:56 »
Nieuwigheid.  :P
met vriendelijke groet,

Martijn

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12072 Gepost op: 15 December 2016, 23:07:35 »
Jaja, die Jan kan er wat van!
Goed gedaan jochie!  (y)

Groeten,
Erwin Prummel
TEE

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12073 Gepost op: 16 December 2016, 10:40:18 »
Och, zo'n kunststuk is het nu ook weer niet, Erwin. Even uitvogelen of het kan en hoe het moet, dan is het ook zo gepiept. Een decoder opblazen is moeilijker.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12074 Gepost op: 16 December 2016, 10:43:49 »
Oeps, hier ging iets mis.


Peter
« Laatst bewerkt op: 16 December 2016, 11:25:39 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB