Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 51073 keer)

TonM

• Offline Offline
Het enige wat nu nog zou moeten is het koppelingsgedeelte, maar die komt als allerlaatst. Wil kijken of ik er een kortkoppelingsmechanisme onder kan monteren met een nem schachtje.

Tom,

Weinert 8656 is een mooi smal mechaniekje, dat er precies onder past.

Grtz,
Ton

Suchet

• Offline Offline
  • G5
Vandaag je hele draadje gelezen over het bouwen van de Longmoor, erg boeiend.
Wat betreft de oorspronkelijke groene kleur, de Engelsen schilderden in WO2 alles wat reed in standaard OD (Dark) Green, waarschijnlijk dus ook locomotieven. Een goeie kant en klaar verf om dat op schaal te schilderen is Vallejo 924 Russian (!) Green. Vallejo is in Nederland verkrijgbaar bij enkele zaken die ook militaire bouwdozen verkopen, maar ook bij www.daxmagic.nl. En anders heb ik nog wel een potje staan.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Tomasso

• Offline Offline
Ha Ton,

Dat is misschien wel een idee ja, alhoewel ik steeds meer begin te neigen naar koppelen zoals in het echt, dus met een haak en met een kettinkje. Zag dat laatst op een modelbaan en vind dat wel supermooi eigenlijk.

@ Rob,

Is dat dezelfde kleur als die ze in het spoorwegmuseum gebruiken?
Spoor 0 adept

Suchet

• Offline Offline
  • G5
Dat durf ik niet te zeggen, het is al weer enige tijd geleden dat ik de Longmoor in levende lijve heb gezien. Wellicht kunnen medewerkers van het museum je meer informatie geven.

Rob

Tomasso

• Offline Offline
Spoor 0 adept

TonM

• Offline Offline
Tom,

Met 'echte' koppelingen is inderdaad erg mooi, maar ook een hoop gepriegel.
Als je die kant op denkt, kan je ook eens kijken naar Alex Jackson koppelingen.

Grtz,
Ton

Suchet

• Offline Offline
  • G5
@Tom,

kijk ook eens Sprat and Winkle koppelingen http://www.gwr.org.uk/procouplings.html, die wil ik zelf ook gaan proberen, ik heb een proefsetje besteld bij http://www.wizardmodels.co.uk/FrameSetShop.php?DM=wizabout.

Rob

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Tom,

Met 'echte' koppelingen is inderdaad erg mooi, maar ook een hoop gepriegel.
Als je die kant op denkt, kan je ook eens kijken naar Alex Jackson koppelingen.

Grtz,
Ton

In een Railhobby staat ook een artikel (in het nederlands)over deze koppeling. Lees misschien wat makkelijker :)
(weet niet zo snel welke)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tomasso

• Offline Offline
Ha Ton, Rob, Sobat (of is het nou Hans?),

Kijk dat zijn leuke ideeën. Nu ken ik deze koppelingen al, heb ze wel eens live op een baan in gebruik gezien. Het enige nadeel van deze hele fijne koppeling is dat je niet kortgekoppeld kan rijden, maar voor de rest is het heel fijn uitgevoerd. Aan de andere kant ziet die koppeling van Sprat and Winkle er ook wel aardig uit, maar mijns inziens nog steeds wat te lomp. Aan de andere kant hou ik van priegelen, dus dat zal met die koppeling wel loslopen. Maar goed, dat zal nog wel ff duren voordat ik de kogel door de kerk jaag. Dat mechaniekje van Weinert hou ik ondertussen ook nog even in gedachten.

Zo, vanavond het remwerk onder de loc gesoldeerd (helaas nog even geen foto van). Nu is het nog een kwestie van 2 delen cilinderblok er op solderen, het drijfwerk in elkaar priegelen (heb je het weer ;D :P) en dan kan het andere deel van het cilinderblok er op gesoldeerd worden. Dan is het chassis ook al klaar. Dit kan nog best eens snel gaan... Desalniettemin zal de schuifbeweging de nodige tijd en aandacht vergen. Leuk vooruitzicht!
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
ik ga ook koppelen met haak en kettinkje ;D
tenminste voor mn gewone ss en ns materieel , voor de tram moet ik nog wat bedenken :P
gr Jan

Tomasso

• Offline Offline
Het ziet er gewoon veel mooier en fijner uit... Maar goed, idd wel een gepriegel. Maarre, wat had de tram dan?
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
soort van bekerkoppeling en goederen materiaal gewoon een strip met een gaatje waar een pen doorheen ging :P

Tomasso

• Offline Offline
Goed, genoeg gekletst, tijd voor weer wat vorderingen. Bij deze de eerste delen van het cilinderblok aan het chassis gesoldeerd. Wat een slechte passing en vorm! >:( Heb heel wat moeten snijden en vijlen om ze redelijk in model te krijgen. En dat was nog maar het binnenste gedeelte van het cilinderblok gloeiende gloeiende. De buitenkanten zitten er nu los op aangezien eerst het drijfwerk in orde gemaakt moet worden. Wat blijkt, ook hier heel ontzettend super mega hyper veel extra "vlees" wat nog van de witmetalen gietdelen verwijderd moet worden. Enorme klompen witmetaal op de meest onhandige plaatsen. Dus maar begonnen om dat te verwijderen. Het behoeft nog wat nabewerking met het glasvezelpotlood, maar dan wordt het nog wel wat. Helaas is bij het verwijderen van al dat overtollige witmetaal een stukje afgebroken van een meegegoten cilinderdeksel, maar dat probeer ik met wat witmetaalsoldeer weer mooi te krijgen.

Voor een impressie:

Toch begint het al echt wat te worden. Het drijfwerk zit er nu aan te komen en dat moet geklonken worden. Heb gezien dat je tussen de drijfstangen een papiertje moet doen om de juiste afstand te krijgen en niet teveel speling over te houden. Ik ben heel benieuwd, want het klinken bij de NS 3900 ging eigenlijk een beetje verkeerd, waardoor 1 drijfstang iets te vast zit. Anyway, nieuwe ronden nieuwe kansen ;D

Waarom ga ik nu zo snel met deze loc en laat ik de anderen even rusten? Ik wil graag een project klaar hebben om eens te kijken hoe het te airbrushen gaat. Heb dat nog nooit gedaan en deze loc is eenvoudig van kleurstelling, waardoor het eerste spuitwerk eenvoudig zou moeten zijn. Goed, nog even een ver van mijn bed show, maar dat is wel het idee. Daarnaast bouwt de loc lekker weg, zonder me al teveel druk te hoeven maken over de details. Het is een van oorsprong engelse loc, dus ik verwacht dat het allemaal wel goed zit. En zit het niet goed, dan weet toch niemand het :P ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
Ik deed het verkeerd ;D Heb eerst de binnenkant van de cilinders vastgesoldeerd, waarna ik alles dacht aan te brengen. Maar, handiger is het om eerst het hele cilinderblok op te bouwen met leibanen, cilinderdeksels en andere accesoires, dan alles pas achteraf aan te brengen. Dus de binnenkant even van het frame gehaald en daarna het hele blok in elkaar gesoldeerd.

Echter, nu is nog 1 ding me niet duidelijk. Boven de leibaan zit iets wat de Engelsen "rockers" noemen. De ene kant is hol en de andere kant is smal en bol. Welke kant nu boven moet weet ik eigenlijk niet en de tekeningen zijn te onduidelijk. Op foto's zie ik het echter ook niet goed, dus dat wordt waarschijnlijk een keer naar het spoorwegmuseum toe. Desalniettemin ziet het er nu al erg leuk en gedetailleerd uit. Ik zal nog even een foto plaatsen met wat ik bedoel:

Iemand die me daar uitsluitsel over kan geven?
Spoor 0 adept

guest7823

• Gast
Wat je omcirkeld hebt lijkt mij op de geleiding van de zuigerschuiven. De functie hiervan is vergelijkbaar met wat de leibaan doet voor de zuiger.