Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:41:39
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:53:37
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 53664 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Ik zat bij die eerste foto even raar te kijken; een 3900 op het frame van de 3300 hoe heeft 'ie dat nou weer geflikt?  ??? ;D
De tender ziet er in ieder geval netjes uit (y) Zit op deze tender ook zo'n klomp witmetaal voor de lagers van de wielen? Ik ben daar niet meer zo'n fan van na mijn 3900

Hoe je zo'n chassis bouwt komt tzt. wel aan de orde, ik moet eerst een paar andere dingen afronden voordat ik er aan toe kom. Het is in ieder geval niet zo lastig als het uitvijlen van hornblocks.

mvg,
Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Ha Rick,

Mooi gelukt hè die 3900 op het 3300 chassis ;D Het was ff duwen, maar dan past het wel :P

Maarre, inmiddels weer de hele dag zitten solderen aan de tender. Ondanks dat het makkelijk leek komt er veel nadenkwerk bij te pas aangezien eerst al het grote messingwerk gesoldeerd moet worden en daarna pas het witmetaal. Zoals de kit ontworpen is ontkom je er dan ook niet aan om dingen aan de buitekant te moeten solderen, in plaats van aan de binnenkant. Ik moet zeggen dat ik dat zeer frustrerend vond aangezien er altijd soldeerresten achterblijven. Het heeft me dan ook een heel glasvezelpotlood gekost om het zo goed mogelijk na te bewerken >:( Anyway, het grootste gedeelte zit er op.

Wat betreft de passing van de onderdelen, die is echt zeer precies. Maar, het minste of geringste restje soldeer zorgt er al voor dat het niet meer past. Er moest dus veel gevijld worden. Desalniettemin is het grootste gedeelte van de tender nu klaar, d.w.z. de bovenkant van de tender zit vastgesoldeerd, de gereedschaphouders aan de zijkant zitten er aan, de handgrepen aan de achterkant zijn er aan gezet, de luchtafvoerpijpen zijn vastgesoldeerd, de voorkant van de tender zit er op en ook de voetplaat zit vast. Met dit alles ben ik zeker 5 uur bezig geweest en op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Nu ik de foto's zie, zie ik echter ook veel soldeer, maar meer kreeg ik met het glasvezelpotlood niet weg. Nou ja, maar gauw spuiten die handel ;D

Hierbij wat foto's:





Zie nu ook dat het achterste gereedschaphoudertje nog iets bijgewerkt moet worden. Nou ja, toch handig die foto's ;D

Nou nog ff doorwerken en ik kan verder met de loc...
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Hoe rijdt die 393300 nu? Het lor heeft zeker aardig wat trekkracht met het gewicht van die 3900 ;D

De Austerity tender ziet er goed uit hoor (y) Alleen een puntje, volgens mij hoort dat stuk witmetaal niet in het midden van de kolenmond te zitten. Dat ding zit ongeloofelijk in de weg als je stookt.

mvg,
Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Rijdt als een gek ;D

Maarre, juist. Net de hele handel vastgesoldeerd... ;D Kijk wel hoe ik dat op ga lossen. Toch raar, want het middengedeelte heeft dezelfde driehoeksvorm als de zijkanten (als het een gietrest was geweest was het waarschijnlijk niet zo mooi afgewerkt...). Foto's kiek'n dus :P
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Of efkes het spoorwegmuseum binnen banjeren. Daar staat het grote voorbeeld immers. Wellicht dat er een 'middenspijl' bij het Britse origineel zat en dat deze is verwijderd bij de NS.

Eelco

PS: Ohja, goed bezig enzo....  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Lijkt me wel typisch Brits, zo van waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan...
Spoor 0 adept

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --

Ik moet ook nog wel ergens een foto hebben van het tenderfront van de loc uit het spoorwegmuseum. Zal vanavond eens kijken.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Ha Sander,

Dat zou mooi zijn!

Gr. T.
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Tom,

Ik heb drie DJH locs met Austerity tenders (3700, 4300 en 5000) en bij alle drie is dat stukje er al door de fabriek uitgehaald.
Je kan er dus van uitgaan dat het er niet hoort te zitten.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Goed, ff knippen en vijlen dus ;D
Spoor 0 adept

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --

Et voila: het dingetje zit er bij de loc in het museum in ieder geval niet:





Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Kijk, da's mooi werk! Goed, aanpassen die handel ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Zo, aangepast. Ook de gaten in het tenderfront zitten er nu in, ziet er meteen leuker uit.

Nu het binnenste van de tender, het witmetalen deel wat van boven schuin naar beneden loopt. Alles paste zo mooi, maar dit heeft echt een waardeloze passing. Ding aan de zijkanten smaller gemaakt omdat hij veel te breed was, dus dat is mooi opgelost, maar zowel aan de voor als aan de achterkant zaten enorme kieren. Nu heb ik heel, ja echt heel veel witmetaalsoldeer gebruikt om het op te vullen, wat ook is gelukt, maar door de vreemde vorm krijg ik het niet echt mooi afgewerkt. Voor het onderste gedeelte geeft dat niks, daar komen toch kolen op te liggen, maar de bovenkant baart me toch een beetje zorgen. Met een glasvezelpotlood kan ik niet goed de hoeken bewerken en met een mes maak je weer te grove bewegingen en krijg ik ook de hoeken niet echt mooi en glad. Dus, nog even hier wat meer aandacht aan besteden, want dit moet wel goed zitten.

Nou ja, de tender is min of meer klaar, afwerken en verder met de loc (sommige details komen later wel...). ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
En na veel gepruts (waar het niet beter van wordt) besloten om straks de hele tender vol te kieperen met een berg kolen, zodat je het hele binnenste gedeelte niet ziet... Goed, nog even een paar kleine dingetjes monteren zoals het deksel voor de watertoevoer en dan nog even naar het chassis kijken. Misschien doe ik dat vanavond nog ff...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Zo, klaar. Alle onderdelen zitten er op, als laatste de trapjes aan de zijkanten en het vuldeksel van het waterreservoir bevestigd. Het enige wat nu nog zou moeten is het koppelingsgedeelte, maar die komt als allerlaatst. Wil kijken of ik er een kortkoppelingsmechanisme onder kan monteren met een nem schachtje. Voor de rest is het ding af.

Hierbij mijn alibi:









Al met al vond ik het nog best een heel lastig ding om in elkaar te zetten. Er moest bijzonder goed nagedacht worden over de volgorde van bouwen en het nabewerken was gewoon een crime. Welgeteld 3 glasvezelpotloodjes er doorheen gejaagd, 2 mesjes en daarnaast 4 verbrande vingers en overal glasvezelsplinters (en dat zijn enorme rotsplinters! >:(). Dus ik ben nu des te blijer dat het ding redelijk toonbaar is geworden en dat alles er aan zit wat er aan hoort te zitten.

Achteraf ging ook het solderen niet lekker. Ik heb m'n bout gefikst, maar ik weet het niet, het gaat niet zo lekker als anders, terwijl er eigenlijk alleen maar wat draadjes vervangen moesten worden. Hoe dan ook, klaar is kees. Op naar de loc!!! (y)
Spoor 0 adept