Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:41:39
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:53:37
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door R1954
Vandaag om 14:33:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DJH NS 5000 ex War Department 73755 (Longmoor) uit messing en witmetaal  (gelezen 53663 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Het enige wat nu nog zou moeten is het koppelingsgedeelte, maar die komt als allerlaatst. Wil kijken of ik er een kortkoppelingsmechanisme onder kan monteren met een nem schachtje.

Tom,

Weinert 8656 is een mooi smal mechaniekje, dat er precies onder past.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • G5
Vandaag je hele draadje gelezen over het bouwen van de Longmoor, erg boeiend.
Wat betreft de oorspronkelijke groene kleur, de Engelsen schilderden in WO2 alles wat reed in standaard OD (Dark) Green, waarschijnlijk dus ook locomotieven. Een goeie kant en klaar verf om dat op schaal te schilderen is Vallejo 924 Russian (!) Green. Vallejo is in Nederland verkrijgbaar bij enkele zaken die ook militaire bouwdozen verkopen, maar ook bij www.daxmagic.nl. En anders heb ik nog wel een potje staan.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Ha Ton,

Dat is misschien wel een idee ja, alhoewel ik steeds meer begin te neigen naar koppelen zoals in het echt, dus met een haak en met een kettinkje. Zag dat laatst op een modelbaan en vind dat wel supermooi eigenlijk.

@ Rob,

Is dat dezelfde kleur als die ze in het spoorwegmuseum gebruiken?
Spoor 0 adept

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • G5
Dat durf ik niet te zeggen, het is al weer enige tijd geleden dat ik de Longmoor in levende lijve heb gezien. Wellicht kunnen medewerkers van het museum je meer informatie geven.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Tom,

Met 'echte' koppelingen is inderdaad erg mooi, maar ook een hoop gepriegel.
Als je die kant op denkt, kan je ook eens kijken naar Alex Jackson koppelingen.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • G5
@Tom,

kijk ook eens Sprat and Winkle koppelingen http://www.gwr.org.uk/procouplings.html, die wil ik zelf ook gaan proberen, ik heb een proefsetje besteld bij http://www.wizardmodels.co.uk/FrameSetShop.php?DM=wizabout.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12561
    • sleutelspoor
Tom,

Met 'echte' koppelingen is inderdaad erg mooi, maar ook een hoop gepriegel.
Als je die kant op denkt, kan je ook eens kijken naar Alex Jackson koppelingen.

Grtz,
Ton

In een Railhobby staat ook een artikel (in het nederlands)over deze koppeling. Lees misschien wat makkelijker :)
(weet niet zo snel welke)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Ha Ton, Rob, Sobat (of is het nou Hans?),

Kijk dat zijn leuke ideeën. Nu ken ik deze koppelingen al, heb ze wel eens live op een baan in gebruik gezien. Het enige nadeel van deze hele fijne koppeling is dat je niet kortgekoppeld kan rijden, maar voor de rest is het heel fijn uitgevoerd. Aan de andere kant ziet die koppeling van Sprat and Winkle er ook wel aardig uit, maar mijns inziens nog steeds wat te lomp. Aan de andere kant hou ik van priegelen, dus dat zal met die koppeling wel loslopen. Maar goed, dat zal nog wel ff duren voordat ik de kogel door de kerk jaag. Dat mechaniekje van Weinert hou ik ondertussen ook nog even in gedachten.

Zo, vanavond het remwerk onder de loc gesoldeerd (helaas nog even geen foto van). Nu is het nog een kwestie van 2 delen cilinderblok er op solderen, het drijfwerk in elkaar priegelen (heb je het weer ;D :P) en dan kan het andere deel van het cilinderblok er op gesoldeerd worden. Dan is het chassis ook al klaar. Dit kan nog best eens snel gaan... Desalniettemin zal de schuifbeweging de nodige tijd en aandacht vergen. Leuk vooruitzicht!
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
ik ga ook koppelen met haak en kettinkje ;D
tenminste voor mn gewone ss en ns materieel , voor de tram moet ik nog wat bedenken :P
gr Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Het ziet er gewoon veel mooier en fijner uit... Maar goed, idd wel een gepriegel. Maarre, wat had de tram dan?
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
soort van bekerkoppeling en goederen materiaal gewoon een strip met een gaatje waar een pen doorheen ging :P

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Goed, genoeg gekletst, tijd voor weer wat vorderingen. Bij deze de eerste delen van het cilinderblok aan het chassis gesoldeerd. Wat een slechte passing en vorm! >:( Heb heel wat moeten snijden en vijlen om ze redelijk in model te krijgen. En dat was nog maar het binnenste gedeelte van het cilinderblok gloeiende gloeiende. De buitenkanten zitten er nu los op aangezien eerst het drijfwerk in orde gemaakt moet worden. Wat blijkt, ook hier heel ontzettend super mega hyper veel extra "vlees" wat nog van de witmetalen gietdelen verwijderd moet worden. Enorme klompen witmetaal op de meest onhandige plaatsen. Dus maar begonnen om dat te verwijderen. Het behoeft nog wat nabewerking met het glasvezelpotlood, maar dan wordt het nog wel wat. Helaas is bij het verwijderen van al dat overtollige witmetaal een stukje afgebroken van een meegegoten cilinderdeksel, maar dat probeer ik met wat witmetaalsoldeer weer mooi te krijgen.

Voor een impressie:







Toch begint het al echt wat te worden. Het drijfwerk zit er nu aan te komen en dat moet geklonken worden. Heb gezien dat je tussen de drijfstangen een papiertje moet doen om de juiste afstand te krijgen en niet teveel speling over te houden. Ik ben heel benieuwd, want het klinken bij de NS 3900 ging eigenlijk een beetje verkeerd, waardoor 1 drijfstang iets te vast zit. Anyway, nieuwe ronden nieuwe kansen ;D

Waarom ga ik nu zo snel met deze loc en laat ik de anderen even rusten? Ik wil graag een project klaar hebben om eens te kijken hoe het te airbrushen gaat. Heb dat nog nooit gedaan en deze loc is eenvoudig van kleurstelling, waardoor het eerste spuitwerk eenvoudig zou moeten zijn. Goed, nog even een ver van mijn bed show, maar dat is wel het idee. Daarnaast bouwt de loc lekker weg, zonder me al teveel druk te hoeven maken over de details. Het is een van oorsprong engelse loc, dus ik verwacht dat het allemaal wel goed zit. En zit het niet goed, dan weet toch niemand het :P ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Ik deed het verkeerd ;D Heb eerst de binnenkant van de cilinders vastgesoldeerd, waarna ik alles dacht aan te brengen. Maar, handiger is het om eerst het hele cilinderblok op te bouwen met leibanen, cilinderdeksels en andere accesoires, dan alles pas achteraf aan te brengen. Dus de binnenkant even van het frame gehaald en daarna het hele blok in elkaar gesoldeerd.

Echter, nu is nog 1 ding me niet duidelijk. Boven de leibaan zit iets wat de Engelsen "rockers" noemen. De ene kant is hol en de andere kant is smal en bol. Welke kant nu boven moet weet ik eigenlijk niet en de tekeningen zijn te onduidelijk. Op foto's zie ik het echter ook niet goed, dus dat wordt waarschijnlijk een keer naar het spoorwegmuseum toe. Desalniettemin ziet het er nu al erg leuk en gedetailleerd uit. Ik zal nog even een foto plaatsen met wat ik bedoel:



Iemand die me daar uitsluitsel over kan geven?
Spoor 0 adept

guest7823

  • Gast
Wat je omcirkeld hebt lijkt mij op de geleiding van de zuigerschuiven. De functie hiervan is vergelijkbaar met wat de leibaan doet voor de zuiger.