Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1224889 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2040 Gepost op: 11 June 2014, 17:20:57 »
Ik moest even zoeken, maar ik snap nu ook hoe het werkt.
Bedankt voor de info.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2041 Gepost op: 11 June 2014, 19:12:46 »
Is een hele handige zoekoptie. Weet je gelijk hoe je in het raadplaatje draadje de oplossing kan vinden  ;D

Google kan zoveel meer dan alleen op een (tekst) zoekterm zoeken. B.v ook op video's, muziek etc.
Gr.
Eric

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2042 Gepost op: 12 June 2014, 01:29:06 »
als je klaar bent met treintjes spelen, ruim het daarna weer netjes op en pleur het niet achteloos naast je baan neer en laat het vervolgens dagen lang liggen :o

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2043 Gepost op: 12 June 2014, 11:15:42 »
lijkt me de Petite Ceinture in Parijs (oh, is dit niet het raadplaatje  8)
Goed geraden! ;D ;D Handige functie met Google zoeken, ik wist dat ook niet.

Volgende dan: Maak realistische ontwerptekeningen om de uitvoering te vergemakkelijken.
RETROBAHN A.G.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2044 Gepost op: 12 June 2014, 11:39:09 »

Waar heb je anders een stootblok voor?
Jeroen

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2045 Gepost op: 12 June 2014, 16:28:26 »
Stootblok heeft ook maar een beperkte werking ;)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2046 Gepost op: 12 June 2014, 17:18:46 »
@Besselspoor, wat moet dat in hemelsnaam voorstellen?!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2047 Gepost op: 12 June 2014, 17:29:11 »
een 8bahn voor trams :D

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2048 Gepost op: 12 June 2014, 19:58:52 »
@Besselspoor, wat moet dat in hemelsnaam voorstellen?!

Een perpetuum mobile spoorweg. Erg oncomfortabel, en gelukkig onmogelijk.

http://www.notechmagazine.com/2009/05/a-perpetuum-mobile-railroad.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2049 Gepost op: 12 June 2014, 20:03:57 »
Maar wel goed voor de spijsvertering.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2050 Gepost op: 12 June 2014, 22:13:40 »
De grap is dat metrolijnen ongeveer zo zijn aangelegd. Vlak na het station gaan de rails omlaag, zodat de trein meer snelheid kan maken en naar het station toe gaan de rails omhoog, zodat je extra remming krijgt. Zo kun je een snellere dienstregeling mogelijk maken dan wanneer de rails vlak zouden lopen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2051 Gepost op: 16 June 2014, 12:03:17 »
Als je iets op gaat breken haal dan ook echt alles weg.

En de andere overweg.


Dit waren tot voor kort verbindingsporen 793 en 794.
(missouriweg te maasvlakte)
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 16 June 2014, 12:06:12 door Jamie »

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2052 Gepost op: 16 June 2014, 20:20:45 »
De grap is dat metrolijnen ongeveer zo zijn aangelegd. Vlak na het station gaan de rails omlaag, zodat de trein meer snelheid kan maken en naar het station toe gaan de rails omhoog, zodat je extra remming krijgt. Zo kun je een snellere dienstregeling mogelijk maken dan wanneer de rails vlak zouden lopen.

- Peter
Ik ben toch wel een beetje benieuwd waar dit verhaal vandaan komt. Ik ben toch benieuwd waar ze dit systeem hebben toegepast. De meeste metrotunnels die ik ken liggen tussen de stations op hetzelfde niveau als de stations.
En ik ben toch al in een aantal steden in de metro geweest.

Groet Peter,

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2053 Gepost op: 17 June 2014, 01:48:29 »
Voor zover ik weet is alleen de Central Line tussen Shephard's Bush en Bank te Londen zo aangelegd. Als je op de perrons staat zie je dat de frontverlichting van aankomende treinen omhoog gaan vlak voordat ze het station bereiken.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2014, 01:51:08 door Martijnstein »

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2054 Gepost op: 17 June 2014, 02:10:02 »
Ik meen me te herinneren dat ik dit in Parijs ook bij een aantal stations gezien heb.