Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1252185 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26807
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2040 Gepost op: 11 June 2014, 17:20:57 »
Ik moest even zoeken, maar ik snap nu ook hoe het werkt.
Bedankt voor de info.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2041 Gepost op: 11 June 2014, 19:12:46 »
Is een hele handige zoekoptie. Weet je gelijk hoe je in het raadplaatje draadje de oplossing kan vinden  ;D

Google kan zoveel meer dan alleen op een (tekst) zoekterm zoeken. B.v ook op video's, muziek etc.
Gr.
Eric

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2042 Gepost op: 12 June 2014, 01:29:06 »
als je klaar bent met treintjes spelen, ruim het daarna weer netjes op en pleur het niet achteloos naast je baan neer en laat het vervolgens dagen lang liggen :o

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2043 Gepost op: 12 June 2014, 11:15:42 »
lijkt me de Petite Ceinture in Parijs (oh, is dit niet het raadplaatje  8)
Goed geraden! ;D ;D Handige functie met Google zoeken, ik wist dat ook niet.

Volgende dan: Maak realistische ontwerptekeningen om de uitvoering te vergemakkelijken.
RETROBAHN A.G.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2044 Gepost op: 12 June 2014, 11:39:09 »

Waar heb je anders een stootblok voor?
Jeroen

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2045 Gepost op: 12 June 2014, 16:28:26 »
Stootblok heeft ook maar een beperkte werking ;)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2046 Gepost op: 12 June 2014, 17:18:46 »
@Besselspoor, wat moet dat in hemelsnaam voorstellen?!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2047 Gepost op: 12 June 2014, 17:29:11 »
een 8bahn voor trams :D

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2048 Gepost op: 12 June 2014, 19:58:52 »
@Besselspoor, wat moet dat in hemelsnaam voorstellen?!

Een perpetuum mobile spoorweg. Erg oncomfortabel, en gelukkig onmogelijk.

http://www.notechmagazine.com/2009/05/a-perpetuum-mobile-railroad.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2049 Gepost op: 12 June 2014, 20:03:57 »
Maar wel goed voor de spijsvertering.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2050 Gepost op: 12 June 2014, 22:13:40 »
De grap is dat metrolijnen ongeveer zo zijn aangelegd. Vlak na het station gaan de rails omlaag, zodat de trein meer snelheid kan maken en naar het station toe gaan de rails omhoog, zodat je extra remming krijgt. Zo kun je een snellere dienstregeling mogelijk maken dan wanneer de rails vlak zouden lopen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2051 Gepost op: 16 June 2014, 12:03:17 »
Als je iets op gaat breken haal dan ook echt alles weg.

En de andere overweg.


Dit waren tot voor kort verbindingsporen 793 en 794.
(missouriweg te maasvlakte)
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 16 June 2014, 12:06:12 door Jamie »

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2052 Gepost op: 16 June 2014, 20:20:45 »
De grap is dat metrolijnen ongeveer zo zijn aangelegd. Vlak na het station gaan de rails omlaag, zodat de trein meer snelheid kan maken en naar het station toe gaan de rails omhoog, zodat je extra remming krijgt. Zo kun je een snellere dienstregeling mogelijk maken dan wanneer de rails vlak zouden lopen.

- Peter
Ik ben toch wel een beetje benieuwd waar dit verhaal vandaan komt. Ik ben toch benieuwd waar ze dit systeem hebben toegepast. De meeste metrotunnels die ik ken liggen tussen de stations op hetzelfde niveau als de stations.
En ik ben toch al in een aantal steden in de metro geweest.

Groet Peter,

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2053 Gepost op: 17 June 2014, 01:48:29 »
Voor zover ik weet is alleen de Central Line tussen Shephard's Bush en Bank te Londen zo aangelegd. Als je op de perrons staat zie je dat de frontverlichting van aankomende treinen omhoog gaan vlak voordat ze het station bereiken.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2014, 01:51:08 door Martijnstein »

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2054 Gepost op: 17 June 2014, 02:10:02 »
Ik meen me te herinneren dat ik dit in Parijs ook bij een aantal stations gezien heb.