Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1252246 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2055 Gepost op: 17 June 2014, 08:17:20 »
Je hoeft niet zo ver weg te gaan. Ga maar kijken in Rotterdam bij de eerste metrolijn.
Rijnhaven, Maashaven, Zuid, alle drie hebben ze de vertrekhal op de eerste verdieping, en de perrons op de tweede verdieping. De tussengelegen metrobanen liggen op het niveau van de eerste verdieping (laag). Vanaf de perrons vertrekkend rijdt je dus omlaag, krijg van de zwaartekracht een duwtje mee. Bij de volgende halte ga je weer omhoog, zodat de zwaartekracht meehelpt met remmen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2056 Gepost op: 17 June 2014, 09:34:28 »
Ook de U bahn in Berlijn loopt op en af bij de stations, de S bahn ook op sommigen stations, maar dat heeft meestal een andere reden. Deze moet vaak de ruimte delen met ander sporen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2057 Gepost op: 17 June 2014, 14:44:04 »
nogmaals een voorbeeld van goede spoorligging:

bron: http://www.forumtrenuri.com/t319p40-609-dingeni-saveni-dragueni

Groet,
michel

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2058 Gepost op: 17 June 2014, 15:23:08 »
Daar kunnen de achtbaanbouwers nog een voorbeeld aan nemen.  ;)
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2059 Gepost op: 17 June 2014, 15:45:43 »

Ging bijna 2 meter naar beneden, terwijl het horizontaal lag bij (her)aanleg.

Is hier een beetje recht getrokken, maar is nog steeds een serieuze dip. Bij de sonderingen zijn ze nooit in staat geweest de bodem van het veen te bereiken. Volgens sommige (binnen de WHR) is de beste oplossing ballast te blijven storten  ;D

FYI de NYMR is bij de aanleg over Fen Bog (dubbelsporig) aangelegd op koeienhuiden en dat ligt er sinds de aanleg redelijk strak bij. Alleen weten ze daar dat ze dus niet te veel ballast mogen bijstorten en dat ze niet te diep moeten graven  (y)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2060 Gepost op: 17 June 2014, 17:57:16 »
bijna knap om zo'n slappe bodem in model dynamisch na te maken ;D ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2061 Gepost op: 20 June 2014, 19:56:35 »
Is je diesel van je passagierstrein kapot, laat hem dan opdrukken door de diesel van de achteropkomende goederentrein.



bron
« Laatst bewerkt op: 20 June 2014, 20:02:42 door J J H S »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2062 Gepost op: 20 June 2014, 20:00:06 »
Nee nee nee, zo kun je toch geen passagiers vervoeren.



bron
Jeroen

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2063 Gepost op: 20 June 2014, 20:14:12 »
volgens mij... koppelingetje vd goederentrein ergens losgekoppeld in een tunnel en oeps, dde volgende (beetje vreemde) pasagiertrein met diesel ervoor duwt em verder ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2064 Gepost op: 20 June 2014, 23:04:53 »
dat komt mij heel bekend voor ::) ;D

gr

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2065 Gepost op: 21 June 2014, 12:40:42 »
Jeetje gaan die TGV's naar de sloop?
Mvg jamie

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2066 Gepost op: 21 June 2014, 14:12:07 »
Zijn TGV"s van de eerste generatie. Gaan inderdaad dus naar de sloop.

manuelspot

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2067 Gepost op: 21 June 2014, 15:24:49 »
Heeft NS geen belangstelling voor die motorbakken? Kunnen ze zo de Fyra bakken ertussen gooien. En HiSpeed rijden maar.  (y)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2068 Gepost op: 21 June 2014, 15:38:17 »
Geen ERTMS, dus ongeschikt voor de HSL.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7170
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2069 Gepost op: 21 June 2014, 17:05:43 »
Kost vast geen 160 miljoen om dat er in te solderen ;D

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly