Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3141969 keer)

Jelle Jan

• Offline Offline
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9180 Gepost op: 07 April 2016, 22:09:13 »
Ik heb het even wat exacter bekeken en moet mijn vorige bericht toch (een beetje) in positieve zin bijstellen. De afstand tussen de buffers is bij toepassing van Fleischmann Profikoppelingen in goederenwagens van Bachmann ongeveer één millimeter. De meeste goederenwagens zijn daarnaast zéér kort. Ik heb zojuist getest met meerdere van die korte wagens aan elkaar gekoppeld. Ze blijken een straal van 600mm nog probleemloos te doorlopen, daaronder is het afgelopen. Blijf ik alleen nog zitten met de oudere exemplaren met de foute schachthoogte en met de exemplaren waarvan de schacht scheef staat. Wellicht dat het met de scheve schachten ook wel meevalt...

Eigenlijk zou Bachmann de huidige zwaluwstaartblokjes, die de schacht op de juiste hoogte hebben, als vervangingsonderdeel in het assortiment moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 01:06:25 door Jelle Jan »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9181 Gepost op: 07 April 2016, 22:16:16 »
Het principe van een kortkoppelmechaniek is dat je feitelijk 2 draaipunten hebt. De koppeling draait dan om het draaipunt dat aan de binnenkant van de boog ligt. Daardoor komen de buffers aan de binnenkant van de boog niet dichter bij elkaar, wat bij een gewone koppeling met een draaipunt in het midden wel het geval is.

Ik heb inmiddels begrepen dat je dit principe met een Symoba kan toepassen op een heel kleine ruimte en het is daarmee een heel mooie oplossing voor veel oude rijtuigen e.d.

Maar ik zal proberen wat duidelijker uit de leggen wat ik voor ogen heb, wat de overwegingen zijn en waarom het voor mij (nog) geen prioriteit heeft om ermee aan de slag te gaan.
Misschien heeft iemand iets aan mijn overwegingen, je weet maar nooit....  ::)

Als ik een oud rijtuig koop voor bijv. €10,00, dan wil ik ze graag perfect krijgen, maar ze moeten het wel waard zijn.
Die van Airfix zijn prototypisch aardig correct, dus die zouden het bijv. waard kunnen zijn:

Maar goed, om te beginnen zitten er vaak nog plastic wielen in. Die worden eerst vervangen door metalen van Hornby of Bachmann, dat kost een paar pond.
Dan zien de ruiten er vaak niet uit. Daarvoor kun je bij South Eastern Finecast voor £2,50 "flushglaze windows" kopen.
Als je dat gedaan hebt, dan ben je een euro of 6, 7 verder en dan is je rijtuig nog steeds niet perfect.

Dan de koppelingen vervangen. Ik ben het met jullie eens dat een kortkoppeling zoals die van Symoba de voorkeur verdient.
Maar is dat de kosten en het hakwerk waard? Zou kunnen.....
Mijn vraag is of je er ook zonder kortkoppeling nog mee weg kunt komen om je oude rijtuigen te verbeteren.

Ik heb op shows vaak naar de demobaan van Keen gekeken en hoe mooi een rake oude Pullmans van Hornby daar overheen reed, schitterend!  (y)
Ik was overtuigd, en heb ook een setje Keen koppelingen gekocht, en niet alleen voor één rijtuigje.
Ik heb ze nog steeds niet ingebouwd, omdat daarna bleek dat de bogies te kort waren.
Dan zou je dus al dat werk doen en dan klopt je Pullman nog steeds niet.
Daarna kwam Hornby uit met zijn supermooie nieuwe Pullmans met tafellampjes.....   (y)

Waar het in wezen om gaat is, dat je de gewenste illusie van een mooie stam rijtuigen dicht genoeg benadert.
Het baantje van Keen had best scherpe bochten, ik schat van met zo'n 40 - 45cm radius. Vroegâh reed men natuurlijk veelal met heel kleine (Setrack) bogen, dat maakte het in ca. 1995 dubbel zo mooi.
Mijn bochten zijn nu >60cm en op de BMB zijn ze minimaal ca. 55cm. Ook daar werk ik met 24 inch, maar OK, de minimale maat is 21 inch, ook al zit die misschien nergens op de baan.

Nu ga ik mijn rijtuigen op een recht stuk naast elkaar zetten. De buffers komen tegen elkaar aan, de spleet ertussen lijkt schematisch op een "I".
Als ik nu mijn rijtuigen in een boog zet, dan komen de binnenste buffers vrijwel tegen elkaar aan en tussen de buitenste buffers zit ruimte, in feite zie je schematisch een "V".
Als de boog een R heeft van 40cm dan staan de benen van de V een stuk wijder uit elkaar dan bij een boog met R=55cm.
De vraag is of je bij deze iets grotere bogen ermee wegkomt om met "gewone" koppelingen de juiste illusie te wekken.
Onze rijtuigen staan nl. zelfs op een recht stuk wel héééél errug ver uit elkaar en daar zou je misschien zonder kostbare ingrepen en veel werk wat winst in kunnen boeken.

Ik zet nu 2 willekeurige rijtuigen (een van Bachmann, de andere van Airfix), op een recht stuk spoor neer:

In getrokken toestand zit er een mm of 4 tussen de gangways en een mm of 6 tussen de koppelingen.
Ik zou ze dus ca. 4mm korter kunnen koppelen, maar de vraag is of je dan in een boog niet in de knoop komt.
Dus zet ik ze in een boog van 24 inch (ca. 61cm):

Vreemd genoeg staan de buffers nu aan de binnenkant nog ongeveer net zover uit elkaar en die aan de buitenkant een mm of 16.
Ik moet eerlijk bekennen dat die 16mm me tegenvalt. Ik had gedacht dat het minder zou zijn.
Maar goed, ik zou ze in dit geval dus ongestraft ca. 4mm korter kunnen koppelen.

Stel je voor dat ik dit voor 1 of 2 euro kan doen of met spullen die ik al heb liggen, dan is het de vraag of ik hiermee de gewenste illusie van een mooie stam rijtuigen dicht genoeg benader. Misschien wel, maar voor 4 mm, dat is slechts 2mm per rijtuig, is het mij teveel werk.
Is het het me dan misschien de moeite waard om ze met Symoba's te gaan verbouwen voor € ??? (geen idee  ???) en (hoe-??) veel werk?

In het geval van de Airfix LMS-rijtuigen: Als ik ze kan vinden voor €10,00 en ik vervang de ruiten en de wielen voor €6,00 dan zit ik al op €16,00 voor een oud barrel van een rijtuig.
De onderdelen om ze van Symoba's te voorzien kosten €8,00 excl. height gauge e.d.
Dan kost het rijtuig mij €24,00 en het is nog steeds een oud rijtuig en ik vind ook de verf niet mooi. OK, hij ziet er nu beter uit op de baan. Dat mag ook wel, want ik heb er erg veel werk aan gehad.
De nieuwe Hornby LMS suburbans stonden kort geleden bij Hornby te koop voor £28,00, dat is nu zo'n €37,50. Je kan dus af en toe nog voor ca. £30,00 een modern rijtuig kopen.
Daarvoor heb je een volledig up-to-date nieuw rijtuig. OK, het was een aanbieding en die is er nu niet meer, maar van tijd tot tijd zijn er gewoon van dat soort aanbiedingen.

En tegen de tijd dat je met je 10 Airfix rijtuigen klaar bent brengt Hornby of Bachmann ze in een moderne all-dancing all-swinging versie uit, je zal het zien......

Dat zijn zo'n beetje mijn overwegingen bij het verbeteren van mijn oude rijtuigen. Ik zal er volgende week een stel meenemen naar de BMB-rijdag en dan kunnen jullie ze besnuffelen en kunnen we het er nog eens over hebben.
Dat neemt niet weg dat mijn vingers nu jeuken om eens bij één rijtuigje zo'n Symoba-koppeling te monteren.
Maar eerst moeten de BMB-keerlussen klaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 21:56:05 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9182 Gepost op: 07 April 2016, 22:30:17 »
...... Blijf ik alleen nog zitten met de oudere exemplaren met de foute schachthoogte en met de exemplaren waarvan de schacht scheef staat. Wellicht dat het met de scheve schachten ook wel meevalt... Eigenlijk zou Bachmann de huidige zwaluwstaartblokjes, die de schacht op de juiste hoogte hebben, als vervangingsonderdeel in het assortiment moeten hebben.

Die blokjes zitten meegegoten en de oudere wagons van Bachmann hebben ze inderdaad niet op de goede hoogte voor rechte koppelingen. Daarom is Bachmann als oplossing met de "cranked" koppeling gekomen. Het smoesje was dat het met de rechte koppeling niet goed uitkwam onder de wagon en dat er weliswaar NEM-normen waren, maar die golden voor H0 en niet voor 00. Je ziet het, ze leren die rare smoesjes vast van de politiek.  ;D
Met de 00-normen was het jarenlang treurig gesteld, de basis was de BRMSB van vóór 1950 en de fabrikanten trokken zich weinig aan van wat er inmiddels bij NEM en NMRA wel al was. Bachmann heeft hier vanaf 1990 eigenlijk een heel positieve rol in gespeeld, maar met deze NEM-koppelingen dan net weer niet.

Nadat de 00-Gauge Association met hun normen kwam en waarschijnlijk ook gelobby'd heeft en er meer druk kwam vanuit de modelspoorwereld, heeft Bachmann de fout hersteld: bij wagons vanaf - ik meen 2007 - zijn de koppelingen in principe recht. Ik weet even niet hoe ze daarmee omgaan bij de reproductie van oude modellen, maar dat is hoe dan ook een uitzondering en niet de regel.
Nadat de fout hersteld was bleek, dat de koppelingen "droop" hadden, m.a.w. ze hingen naar beneden. Dat heb ik opgelost door in de schacht onder de koppeling een heel dun stukje plastic te klemmen/schuiven.
Ik meen dat ze dat inmiddels ook hersteld hebben, ze luisteren wel hoor, maar het duurt soms héééél errug lang.  :'(

Ergens in dit topic heb ik laten zien hoe ik een stel oude karretjes voorzien heb van rechte Kadee no. 5 koppelingen. Ik heb ze met UHU in een Bachmann NEM-schacht geplakt, die ik van tevoren met een hete soldeerbout wat geruimd had. Het werkt perfect, dat wel, en het staat mooier dan de KD no. 18 met zijn "underset shank", maar eigenlijk moet dat allemaal natuurlijk niet nodig wezen.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 00:04:17 door St00mboy »

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #9183 Gepost op: 07 April 2016, 22:53:33 »
Leen, zo te zien kom je al een heel eind met een kortere haak.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9184 Gepost op: 07 April 2016, 23:46:08 »
Ja, dat is een goeie.  (y)
Dat kost niks en het is ook niet veel werk om 2 mm te winnen.
Ik vraag me echt af hoeveel verschil je dan ziet.
Het zou zomaar gewoon echt kunnen werken, ook al zal het nooit zo mooi zijn als een echte kortkoppeling.
Ik zal eens kijken met de kleinere koppelingetjes of dat verschil maakt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 11:31:14 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9185 Gepost op: 08 April 2016, 11:37:16 »
Kijk hier eens:
http://www.shropshirestar.com/entertainment/2016/04/05/flying-scotsman-in-shropshire-severn-valley-railway-website-crashes-as-people-rush-to-buy-tickets/

De website van de Severn Valley railway is afgelopen dinsdag gecrashed doordat er teveel tickets werden geboekt voor het bezoek van de Flying Scotsman voor het Autumn Steam Gala van 22 - 25 september.
Ondanks dat waren er rond 1.00 PM 3500 van de 7000 tickets verkocht. Om 9.00 AM waren ze met de verkoop begonnen.

Ja, en het is toch echt een hobby voor ouwe mannetjes hoor, dus blijkbaar zijn er daar nogal wat van.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 12:04:05 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #9186 Gepost op: 08 April 2016, 11:43:54 »
Ja, en het is toch echt een hobby voor ouwe mannetjes hoor ...

Daar ben ik het volstrekt niet mee eens.  ;D

Zie bijvoorbeeld: Kijken, spelen, leren ... en maken!.

Grzz, Hans

Jelle Jan

• Offline Offline
« Reactie #9187 Gepost op: 08 April 2016, 12:08:13 »
Nog even die koppelingen.

1) Ik heb diverse korte Bachmann wagens waar de schacht zo'n 5 tot 10 graden omhoog wijst. De zwaluwstaartopening in het blokje is niet okay bij deze wagens. Het blokje is daadwerkelijk bij de korte wagens een los onderdeel en aan de wagen geschroefd, bepaalde blokjes zijn slecht, andere zijn goed. Ik heb aan de voorzijde 0.5mm strip tussen blokje en wagenbodem gelegd, dan staat de schacht horizontaal, maar... dan staat de schacht ietsje te laag. De oplossing is dus het hele blokje aan de bovenzijde naar achteren toe een beetje af te vijlen.

2) Je kunt oude en nieuwe blokjes dus ook onderling wisselen (mits zelfde type onderstel), wat allerlei mogelijkheden kan bieden.

3) Kadee

Op korte 2 assige goederenwagens gaat het prima met een Kadee 18.. Je koppelt niet helemaal kort maar dat waren die oude goederentreinen sowieso niet (ketting ipv schroefkoppeling)
Michael

Ik begin hiervoor warm te lopen. Hoeveel ruimte zit er dan tussen de buffers bij nummer 18? Hebben Kadees er last van, als ze niet helemaal horizontaal staan?

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9188 Gepost op: 08 April 2016, 12:51:12 »
De zwaluwstaartopening in het blokje is niet okay bij deze wagens. Het blokje is daadwerkelijk bij de korte wagens een los onderdeel en aan de wagen geschroefd, bepaalde blokjes zijn slecht, andere zijn goed. Ik heb aan de voorzijde 0.5mm strip tussen blokje en wagenbodem gelegd, dan staat de schacht horizontaal, maar... dan staat de schacht ietsje te laag. De oplossing is dus het hele blokje aan de bovenzijde naar achteren toe een beetje af te vijlen.

2) Je kunt oude en nieuwe blokjes dus ook onderling wisselen (mits zelfde type onderstel), wat allerlei mogelijkheden kan bieden.

3) Kadee. Ik begin hiervoor warm te lopen. Hoeveel ruimte zit er dan tussen de buffers bij nummer 18? Hebben Kadees er last van, als ze niet helemaal horizontaal staan?

Het is nieuw voor mij dat ze de blokjes niet meer meegieten. Op mijn LNER brake van van het laatste nieuwe type zit hij er inderdaad opgeschroefd, maar op mijn kolenwagentjes heb ik tot nu toe alleen nog maar gegoten blokjes gezien, ook zoëven. Er zit wel een schroef door het blokje heen, maar die dient ervoor om de body op het chassis te schroeven.
Het kan zijn dat ze de blokjes sinds een tijdje schroeven, geen idee. Als ze alle blokjes schroeven dan biedt dat inderdaad perspectief voor het afstellen

Hier zie je 2 met KD 18 gekoppelde karretjes:

De bufferafstand bedraagt ca. 3,5 mm. Als je ze nog korter wil dan kun je dat nog met no. 17 proberen.
Om Kadees af te stellen bestaat er de Kadee Height Gauge:
http://www.ehattons.com/78979/Kadee_206KADEE_Insulated_Multi_purpose_Coupler_Height_Gauge/StockDetail.aspx

Kadees zijn niet prototypisch voor Britse goederenwagens. Er is dan ook een veel mooier alternatief: de Dingham coupler:
http://www.dingham.co.uk/4mm_coupler.htm

Iets meer werk, maar wel veel mooier.
Nadeel: aan beide zijden van het karretje maak je een verschillend component, maar als je geen keerlussen in je baan maakt dan geeft dat eigenlijk niet.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 13:09:14 door St00mboy »

Jelle Jan

• Offline Offline
« Reactie #9189 Gepost op: 08 April 2016, 13:05:54 »
Tja, niet goed gekeken. De hooggeplaatste schachten zitten dus in een aangegoten blokje. Alleen de correct geplaatste schachten (waarmee ik heb zitten spelen) zitten in een aangeschroefd blokje, zie ik nu, en op een Brits forum las ik dat ook net.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 13:08:21 door Jelle Jan »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #9190 Gepost op: 08 April 2016, 14:22:34 »
Wat een plezier! De vrindjes van Oxford Rail bezorgden me vandaag een prima begin van het weekend. Mijn Adams Radial is binnen! Meteen maar even een photo gemaakt, met dank aan Klaas.
Nu nog de decoder scoren. En de karretjes natuurlijk.

Thijs
« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 14:40:37 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #9191 Gepost op: 08 April 2016, 14:25:57 »
....de kleur is in het echt iets anders,
Dat komt misschien door de paarse achtergrond. Je camera zoekt naar een wit vlak om de kleurbalans in te stellen, maar er is in de foto weinig wit te vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #9192 Gepost op: 08 April 2016, 14:39:48 »
Deze is inderdaad beter!
Bedankt Klaas!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #9193 Gepost op: 08 April 2016, 15:39:33 »
Veel te mooi. En een veel te mooie prijs ook ;-)

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #9194 Gepost op: 08 April 2016, 16:08:12 »
Mooie aanwinst Thijs  (y)

Henk.
Mvg Henk.