Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Standard+ V2 doet gek door Hasenwald
Vandaag om 11:57:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:56:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Noordpool
Vandaag om 11:54:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:51:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:30:03
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tinus Trein
Vandaag om 11:07:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 09:25:53
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3305629 keer)

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9165 Gepost op: 06 April 2016, 19:55:33 »
Volgens mij maken Symoba en Keen  dezelfde koppelingen...
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6592
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9166 Gepost op: 06 April 2016, 20:05:18 »
@Michael,

Neen, ze zijn niet hetzelfde. De Symoba's zijn compacter, en hebben het voordeel dat de positie van de schacht in hoogte verstelbaar is. Voor oudere Bachmann rijtuigen kan dat een voordeel zijn.

Grzz, Hans

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9167 Gepost op: 06 April 2016, 20:32:59 »
Ik blijf het jammer vinden dat je, om die Symoba's netjes in te bouwen lelijke gaten in de bodemplaten van je rijtuigen moet hakken...

Bij mij komen alleen maar rijtuigen op de baan met standaard NEM schachten.. Daar moet trouwens ook vaak aan worden afgesteld.. Maar in de regel is een stripje 2,5 x 0,25mm styreen onder de koppeling in de schacht al voldoende..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9168 Gepost op: 06 April 2016, 21:00:23 »
Symoba's heb ik al meer dan eens gebruikt. Ze zijn ook aan der binnenkant van het rijtuig weg te werken. Je hoeft dan enkel een gat in de bodem te boren.
dit gat moet groot genoeg zijn om de beweging van de koppeling niet te hinderen.
Soms moet het interieur een klein beetje aangepast worden.

Een vierkant gat in de bodemplaat zagen is wat meer werk.

Als ik hierover wat te melden heb, zal ik dat hier doen ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9169 Gepost op: 06 April 2016, 23:06:29 »
De koppeling zit altijd aan de bogie vast.
Hebben jullie ze wel eens aan het rijtuig zelf vastgezet en is dat bij de Symoba zo?
Tenzij je heel krappe bogen hebt zou dat ook moeten kunnen.
Per slot van rekening zitten ze bij het prototype ook niet aan de bogie.

Ik zou wel eens willen weten of iemand dat gedaan heeft en wat de ervaringen waren in bogen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2016, 23:24:16 door St00mboy »

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9170 Gepost op: 07 April 2016, 10:13:32 »
Ik heb (al wat langere tijd geleden) de nodige Symoba's ingebouwd in continentaal materieel, deels bovenop door een gat van 7mm in de bodem te maken/boren, zoals Hendrik Jan omschrijft. Goedlopende mechanieken, super!

Ik meen me te herinneren, dat eenmaal het metalen spiraalveertje van het pennetje is geraakt. Vermoedelijk konden de twee helften iets van elkaar komen, zodat er ruimte ontstaat voor dit euvel. Sindsdien smeer ik wat superlijm langs de zijkanten, maar... niet te veel, want dan stroomt het naar binnen, met een resultaat dat zit laat raden (ervaringsdeskundige).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9171 Gepost op: 07 April 2016, 10:35:22 »
De koppeling zit altijd aan de bogie vast.
Hebben jullie ze wel eens aan het rijtuig zelf vastgezet en is dat bij de Symoba zo?
Gewone koppelingen zitten meestal aan de bogie. Symoba's en andere kortkoppelmechanieken zitten altijd aan de rijtuigbak. Dat moet, anders help je het hele kortkoppelprincipe om zeep. Het lijkt me trouwens nog een hele opgave om de Symoba aan de bogie te knutselen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9172 Gepost op: 07 April 2016, 14:54:22 »
Nee, dat zou ik ook niet willen proberen.
Gaan de Symoba-rijtuigen zonder problemen door een boog met een radius van 45 cm heen?

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9173 Gepost op: 07 April 2016, 16:08:51 »
Ik heb zelf geen Symoba's ingebouwd, maar het werkingsprincipe is gelijk aan dat van kortkoppelmechanieken die al af fabriek in rijtuigen zitten. En gaan allemaal door 42 cm boogstraal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9174 Gepost op: 07 April 2016, 18:21:28 »
OK, bedankt.
Ik heb een aantal plastic chassisdelen die je aan de onderkant van een rijtuig kan plakken en waarin de Bachmann NEM-schachten passen.


Het is net zoiets als wat onder Bachmann karretjes zit en waar de visstaart van de NEM-schacht in past:


Niet helemaal Symoba, maar het principe is soortgelijk.
Ik weet niet hoeveel verschil het kortkoppelmechaniek  van de Symoba maakt, want dat heb ik hiermee niet.
Het enige waar het op aankomt is dat die dingen op de juiste hoogte uitkomen en dat moet ik nog testen.

Hmmm, binnenkort maar eens proberen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2016, 18:24:55 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9175 Gepost op: 07 April 2016, 18:42:24 »
Lijkt me toch iets heel anders dan symoba-koppelinghouders.
Alle kortkoppelingen die ik ken zijn star met elkaar verbonden. Bv die van Fleischmann of Roco.
Het kk-mechaniek zorgt ervoor dat de buffers niet achter elkaar kunnen haken in een bocht. De constructie geeft meer ruimte in de bocht (zodat de buffers in de binnenboog elkaar niet raken) en minder ruimte op het rechte stuk.

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_schaal_H0
(naar beneden scrollen tot het kortkoppelverhaal)

De getoonde wagens zijn vanaf fabriek al voorzien van kk-kinematiek. De symoba's werken volgens hetzelfde principe, maar zijn compacter geconstrueerd.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9176 Gepost op: 07 April 2016, 19:07:19 »
Het principe van een kortkoppelmechaniek is dat je feitelijk 2 draaipunten hebt. De koppeling draait dan om het draaipunt dat aan de binnenkant van de boog ligt. Daardoor komen de buffers aan de binnenkant van de boog niet dichter bij elkaar, wat bij een gewone koppeling met een draaipunt in het midden wel het geval is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9177 Gepost op: 07 April 2016, 20:03:56 »
Tja, en daarbij staat in de NEM normbladen dat de schacht 7.5mm achter de voorkant van de buffers moet liggen, mits er een kortkoppelmechaniek is toegepast. En wat doen Hornby en Bachmann? Die zitten bij goederenwagens de schacht op 7.5mm achter de voorkant van de buffers zonder kortkoppelmechaniek. Als je daar een kortkoppeling van Roco of Fleischmann in drukt, zitten de buffers op recht spoor keurig tegen elkaar, en bij de eerste bocht gaat de trein uit de rails. Daarnaast zitten die schachten bij oudere modellen van Bachmann zelfs enkele millimeters te hoog.

Hornby levert een met 2mm verlengde Roco-kortkoppeling-kloon, zodat je wel weer door de bocht kunt, maar daar heb je bij de hooggeplaatste Bachmann-schachten weer niets aan. Gelukkig heeft Roco een in hoogte verstelbare versie, die ook 2mm langer is. Maar ook daarmee ben je er ook nog niet. Die zwaluwstaart-blokjes bij Bachmann zijn deels zo slordig, dat de schacht in alle mogelijk richtingen kan staan (omhoog, omlaag, getordeerd), en dat vindt een kortkoppeling niet leuk, die moet netjes recht staan om te kunnen koppelen, omdat de verbinding tussen twee kortkoppelingen star is.

Met rijtuigen heb ik nog niet gestoeid, maar ik begrijp dat het daarmee niet veel beter is gesteld. Hoe kan iets wat bij Roco en Fleischmann al sinds de jaren '80 concequent correct wordt uitgevoerd, bij de Britten zo'n drama zijn? Het antwoord ligt waarschijnlijk in China. De continentale modellen van Bachmann, Liliput dus, hebben zelfs schachten gehad, die met het wagenframe waren meegegoten. Ook daar helpt een verlenge Roco-pook niet echt, dat kan alleen rechtuit rijden.

EDIT 22:12 - Na een praktijktestje blijkt het minder negatief te zijn dan gedacht, zie enkele posts verderop...
« Laatst bewerkt op: 07 April 2016, 22:12:50 door Jelle Jan »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9178 Gepost op: 07 April 2016, 20:38:44 »
Op korte 2 assige goederenwagens gaat het prima met een Kadee 18.. Je koppelt niet helemaal kort maar dat waren die oude goederentreinen sowieso niet (ketting ipv schroefkoppeling)

Een kortkoppeling gaat goed bij 4 assers als je een stripje 2,5 x 0,25 styreenstrip erbij stopt. Dan werken Kadee's in ieder geval prima...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9179 Gepost op: 07 April 2016, 21:09:52 »
...En wat doen Hornby en Bachmann? Die zetten bij goederenwagens de schacht op 7.5mm achter de voorkant van de buffers zonder kortkoppelmechaniek. Als je daar een kortkoppeling van Roco of Fleischmann in drukt, zitten de buffers op recht spoor keurig tegen elkaar, en bij de eerste bocht gaat de trein uit de rails.
Daarom moet je kortkoppelingen alleen maar gebruiken als er ook een kk mechaniek is. Anders gaat het niet goed.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.