Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:38:50
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 16:32:12
'even voorstellen’ uit Las Vegas door IJsselsteyn
Vandaag om 15:57:57
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door ruudns
Vandaag om 15:48:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:43:55
Kleinste Modelbahnen ter wereld door NS1220
Vandaag om 14:39:03
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 14:33:34
Raadplaatje door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:27:13
Geknoei in 0 door Henk spur 0
Vandaag om 13:42:33
Pret met Arduino door RudyB
Vandaag om 12:37:39
Vitrains 2019 door 3railer
Vandaag om 12:29:49
V-IRM in 1:45 door Mitchell
Vandaag om 12:21:17
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Sven
Vandaag om 11:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 11:12:41
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door jowi
Vandaag om 11:05:11
Artikeltje op nu.nl door Tulpendaal
Vandaag om 10:40:13
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Bob R.
Vandaag om 10:36:23
Intellibox II door raymond erdtsieck
Vandaag om 10:16:36
NS modelbaan Hoekdam H0 door bask185
Vandaag om 09:37:45
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
Vandaag om 09:19:04
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 07:57:41
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door Tulpendaal
Vandaag om 07:44:51
NMJ 2019 door Christoph
Vandaag om 07:22:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 05:45:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 04:28:46
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 02:08:01
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
Vandaag om 00:34:53
Heris 2015 door Rondje_HO
16 juni 2019, 23:44:50
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
16 juni 2019, 23:39:50
Update: baan in de tropen door DJV
16 juni 2019, 23:19:18

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 318496 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3705 Gepost op: 02 juni 2019, 10:33:11 »
Mooi plaatje, mooi tuintje.  ;D  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 10:35:38 door St00mboy »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3706 Gepost op: 02 juni 2019, 14:22:07 »
Eindelijk reed mijn H-Class netjes over de baan met een sleepje goederen karretjes.

Gr, Hans

Hans,
Welk probleem was er eerst? En hoe is dit probleem opgelost?
(Ik leer altijd graag van andermans ervaringen en ellende 8)
Scheelt me zelf weer een hoop ergernis)

cheers
Hendrik Jan
The Task Force In Charge Of Making Sure Elvis Didn’t Die On The Toilet Explain What Went Wrong
https://www.youtube.com/watch?v=MBJPiAXrTCQ

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3707 Gepost op: 02 juni 2019, 17:46:48 »
@Hendrik Jan,

Ja, het is een heel verhaal met mijn H-Class. Deze loc kreeg ik in maart 2018 van mijn mede BMB’ers na het herstel van mijn open hart operatie. Het exemplaar dat ik zelf eerder ge pre-ordered had, bleek tijdens het transport ontvreemd en op marktplaats te worden aangeboden.

De alternatieve loc werd door een mede BMB’er van een decoder voorzien. Gesoldeerd dat wel. Maar hij bleek voor geen meter te rijden, tergend langzaam en met slippende wielen bij zelfs een minimale sleep. Met of zonder decoder, het maakte niets uit.

Dus werd besloten de loc terug te sturen naar de leverancier. Deze bleek geen garantie te kunnen geven omdat de decoder gesoldeerd was. Dus kwam hij weer terug. Uiteindelijk hebben mijn clubgenoten hem eens onderhandel genomen. Ondanks het feit dat hij nieuw uit de doos niet of nauwelijks gereden heeft, bleek hij - volgens zeggen - te druipen van de olie. Hij is schoon gemaakt, en warempel hij liep, en loopt nog steeds goed.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3708 Gepost op: 02 juni 2019, 18:26:52 »
Het gaf een goed gevoel om de H Class gisteren eindelijk probleemloos over de baan te zien rijden!  (y)
All is well that ends well.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 18:36:16 door St00mboy »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3709 Gepost op: 02 juni 2019, 22:44:01 »
Apart dat zo´n ding af fabriek zo zwaar in de boter wordt gezet.
maar wel heel prettig dat een machien met zo´n verhaal dan eindelijk storingsvrij rijdt.
Hulde, mannen (y)

cheers
Hendrik Jan
The Task Force In Charge Of Making Sure Elvis Didn’t Die On The Toilet Explain What Went Wrong
https://www.youtube.com/watch?v=MBJPiAXrTCQ

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3710 Gepost op: 02 juni 2019, 22:47:52 »
Ik heb wel vaker gehad dat de olie zowat uit de doos druipt, waar een lok in zit. Maar dat hij daardoor niet of slecht loopt heb ik nog niet meegemaakt.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3711 Gepost op: 02 juni 2019, 23:23:36 »
........ een leuke en gezellige dag van kunnen maken met alleen in het begin een paar technische problemen, die snel opgelost konden worden. Hierna verliep het rijden soepel...........

We hadden een transportschade op de fiddle yard, die Werner snel kon verhelpen en er was een pennetje afgebroken van een Peco PL13, waardoor een frog niet geschakeld kon worden en spanningsloos bleef. Ik heb toen onder de BB de zwarte rijstroomkabel rechtstreeks aan de frogdraad gesoldeerd, omdat we op dat punt toch alleen maar rechtdoor rijden.
Verder verliep het rijden soepel, maar ik had zelf nog wel een paar akkefietjes met mijn tekort gekoppelde LMS-rijtuigen en de gestroomlijnde LMS Coronation lok met TTS, die er ineens mee ophield en niet meer in beweging te krijgen was.  :-\ Decoder defect? Nee hoor, zojuist heb ik hem getest en hij loopt hier thuis gewoon. Dus waarom hij het gisteren niet meer deed?  ??? ??? ???
Bij de Stanier LMS-rijtuigen van Hornby zitten de NEM-schachten waarschijnlijk net iets verder naar achteren dan bij de Gresleys. Met de korte Roco 40270 koppelingen ging dat in onze bogen niet goed. Ik zal er aan één kant een wat langere Hornby koppeling aan maken.
De oude Hornby Clerestory rijtuigen reden met de door mij aangebrachte kortkoppelingen probleemloos over de baan. Hier zie je ze in GWR-uitvoering achter de Star:

Leen.

« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 19:57:38 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3712 Gepost op: 03 juni 2019, 17:48:16 »
Over de baanopstelling maken zich niet veel mensen druk. Het gaat erom dat hij in de beschikbare ruimte past, meer niet. Toch is een baanopstelling, vooral bij een grotere baan, in niet onbelangrijke mate medebepalend voor de sfeer. Wat vinden we nou eigenlijk de leukste baanopstelling?
De afgelopen 4 jaar hebben we er op 23 rijdagen/beurzen diverse gemaakt. We zijn in 2015 begonnen met ons ovaal met de bakken rug-aan-rug, waarbij we zelf aan de buitenkant van de baan stonden. In april 2016 kregen we de keerlussen en sindsdien hebben we vrijwel steeds voor andere opstellingen gekozen. Als we een rijruimte aangeboden kregen, dan keken Werner en ik samen wat er mogelijk was en met de nodige utilitaire bakken hebben we altijd voor een passende opstelling kunnen zorgen.
Op de rijdag van afgelopen zaterdag hebben wij in Stolwijk de baan evenals vorig jaar weer in een "U" opgesteld:

Op de voorgaande rijdagen/beurzen in o.a. Schoonhoven, Eindhoven, Rijen en op Ontraxs hadden we ook al in een "U" gestaan, maar op Eurospoor 2017 hadden we evenals onlangs op de Verzamelbeurs een langgerekte rechte opstelling met de fiddle yard achter de bakken:

In Vredepeel in november jl.hadden we een "L"-opstelling waarbij de ene poot van de "L" de fiddle yard was, en met halverwege een aftak naar onze nieuwe branchline:

In november bij de MSG Drechtsteden stonden we, evenals Henk en Thijs op de open dag in Ermelo, als vanouds in een klein ovaaltje waarbij we zelf aan de buitenkant van het ovaal stonden:

We hebben ook een keer op een rijdag in 2017 met een ovaal gereden, waarbij wezelf in het midden stonden. Op één plek hadden we een brug gemaakt, waar je gebukt onderdoor kon lopen, bijv. als je naar het toilet moest:

Een ovaal, waarbij de treinen aan de buitenkant rijden en we zelf op zijn Engels aan de binnenkant staan is helaas binnen dit concept niet goed mogelijk. Daarvoor zijn de bakken te hoog en dus kun je je trein en het publiek niet zien. Bovendien moet je steeds ergens onder het spoor doorkruipen als je naar "buiten" wil. Die opstelling vermijden we. We hebben trouwens wel een keer de vraag gekregen of we met zo'n opstelling konden komen.

Nu even over wat we zelf de leukste en meest gezellige baanopstelling vinden. Volgens mij is dat bij een grote baan met stip de opstelling in een "U", waar de treinen aan drie of vier kanten om je heen rijden en waarbij we a.h.w. een gezellig BMB-plein creëren waar wijzelf en onze gasten of het eventuele publiek rondlopen. We hebben er opstellingen van 25 tot ruim 40 meter mee gemaakt en die bevallen altijd uitstekend. De eerste keer hebben we de poten van de "U" naar buiten laten lopen, zodat het eigenlijk een "V" werd. Dat is gelijk een stuk minder gezellig, gek hè?. De baan leek er groter door, maar aan het einde stonden de bakken wel heel ver van elkaar af:

De lange rechte opstelling is misschien heel praktisch in te vullen, maar hij is bij ons wel een stukje minder favoriet, omdat hij minder overzichtelijk en gezellig is:

Het ovaal, waarbij wijzelf aan de buitenkant staan, is alleen leuk in een kleine opstelling zoals in Dordt of Ermelo. Bij een grote opstelling is die opstelling heel onoverzichtelijk en ook ongezellig omdat er 4 kanten zijn waar de deelnemers kunnen staan en dus weet je nooit waar de anderen zijn en sta je vaak zelfs ergens in je eentje. Zeker met veel publiek is dat geen prettige opstelling en wij willen die eigenlijk alleen nog maar met een kleine baan maken, en dan met de fiddle yard als "rugbakken" zoals hier in Dordt:

De "L" opstelling hebben we eigenlijk nog maar één keer gemaakt, dus ik heb daar nog geen goed oordeel over. Ik denk wel dat hij minder leuk is dan de "U", maar hij kan natuurlijk heel praktisch zijn en je hebt zeker beter contact met de medemens en een beter overzicht dan bij de lange rechte baanopstelling. Ik zou hem nog wel graag ergens een keer met een baan van 40 - 50 meter tegen twee muren aan willen maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 19:59:00 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3713 Gepost op: 03 juni 2019, 18:30:50 »

Voor mij was de opstelling zoals op Ontraxs in 2018 veruit de favoriet.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3714 Gepost op: 03 juni 2019, 19:43:58 »
Dat heeft vast ook met de locatie te maken. We hebben best op leuke plekken gestaan, maar deze wachtkamer is wel heel erg mooi en het leek alsof hij voor onze baan gemaakt was. Ik heb er nachten niet van kunnen slapen dat we hem hebben moeten afbreken.  :'(

In De Meern hebben we in 2017 nog een keer een heel gezellige opstelling met 6 bakken gehad. Die ruimte is natuurlijk van een heel andere orde dan de Wachtkamer 3e Klasse, maar het was er wel heel gezellig, bijna knus.  (y) Het was ongeveer deze opstelling die we er konden maken, alleen hebben we op het laatste moment nog de fiddle yard op de plek van de bakken van Rob en mij gezet. Meer dan 6 bakken konden er niet in:

Er was in het magazijn veel minder ruimte dan het jaar ervoor, maar we konden er tussen alle spullen nog net een leuke en gezellige baan in wurmen. Hier een blik op het gebeuren bij de fiddle yard met v.l.n.r. Bjorn, Henk, Rob en Gerard (BrightonBelle):

Maar goed, deze opstelling was uniek, omdat hij wel heel erg door de beschikbare ruimte met alle spullen erin gedicteerd werd. In het grijze vlak rechtsonder op de tekening stonden allemaal kasten en spullen die niet weg konden en dus moesten we er omheen. Misschien werd juist daarom wel die baan zo leuk, geen idee.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 19:53:34 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3715 Gepost op: 03 juni 2019, 19:59:04 »
Volgens mij hebben we toen tijdens de rijdag ook nog even de bogen achter Rob verwijderd, omdat de storingsdienst iets van achter de zwarte poort moest hebben.  :)

Werner

Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3716 Gepost op: 03 juni 2019, 20:01:38 »
Ik meen me te herinneren dat hij er nog net langs kon. Volgens mij waren we al zover dat we ze weg gingen halen, maar hoefde het niet.

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #3717 Gepost op: 03 juni 2019, 20:13:19 »
Voor mij was de opstelling zoals op Ontraxs in 2018 veruit de favoriet.

Die "S" opstelling van Ontrax, waarin de 'kijkbakken' in een U-vorm met 'middenplein' stonden en waaraan de FY met keerlus 'achter de schermen' opgenomen werden, was in het gegeven kader idd best leuk te noemen.
Voor expo's is dit m'n favo.

… Maar op gewone rijdagen geef ik toch liever de voorkeur aan de gewone 'U' configuratie.
(Kan je alles beter overschouwen en is iedereen gewoon gezellig bezig op de binnenruimte)

Nu ja..., maakt me eigenlijk niet veel uit. Gewoon voldoende keren per jaar erbij kunnen zijn is het belangrijkste.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal