Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841945 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Gepost op: 01 april 2011, 10:49:56 »
Op dit forum is een kleine groep mensen, waaronder ikzelf, met Engels spoor bezig. Tot nu toe worden de schaarse posts bij reguliere onderwerpen ondergebracht en soms worden er nieuwe of bestaande draadjes gebruikt om iets over Engels spoor te kunnen vermelden. Na verloop van tijd zie je nieuwe draadjes meestal een rustige dood sterven en later wordt er ergens opnieuw een draadje gestart of wordt er in een bestaand topic weer van het oorspronkelijke onderwerp afgeweken. Het gevolg is dat de posts heel erg verspreid over het forum staan en dat mede daardoor Engels spoor zwaar onderbelicht wordt.

Aangezien ik denk kans te zien om dit draadje met diverse projecten en onderwerpen levend te kunnen houden en het niet alleen voor mezelf wens te houden wil ik het graag openstellen voor alles wat met Engels spoor te maken heeft. Daarom heb ik het "litter bin" oftewel vuilnisbak genoemd:


(foto: wikimedia.org)

Deze bak is er een van de City of Liverpool, dat lijkt me toepasselijk, omdat wij nogal eens materieel kopen bij Hattons of Liverpool.

Ik ben o.a. van plan dit draadje te gaan gebruiken voor de aanleg van mijn baan "Old Blighton" en aangezien ik geen snelle bouwer ben zullen er over een langere periode posts over verschijnen. Ondertussen kan iedereen rustig zijn mening geven, vragen stellen, discussiëren etc. over Engels spoor.

Ik hoop dat ik niet de enige zal zijn die van deze "litter bin" gebruik gaat maken.

Als toegift nog even een plaatje van een model van een van de mooiste Engelse stoomloks, de Princess Coronation Class "City of Liverpool":

(Foto: Olivia's Trains)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2014, 17:59:00 door guest7823 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2011, 15:32:59 »
Nog geen reacties, dus bijt ik maar gelijk het spits af.

INLEIDING
Een paar weken geleden ben ik onder het motto: "alles opzij, nu eerst eindelijk die baan!" begonnen met de aanleg van mijn baan "Old Blighton". De naam komt van Old Blighty, een door Engelsen gebruikt kooswoord voor Engeland, vooral als zij in het buitenland verkeren. Per slot van rekening vertoef ik zelf ook "abroad".

De baan wordt een z.g. tail chaser, d.w.z. de treinen rijden rond op een ovaal. Op niveau 1 van de baan komt een ovaal van bijna 4,5m lang en 2m breed waarvan de ene lange zijde een schaduwstation wordt met 2 x 6 opstelsporen en de andere lange zijde het prachtige Engelse landschap - als me dat lukt - met een plattelandsstation met dubbelspoor en een goederenstation.
Over niveau 2 heb ik nog niet goed nagedacht. Er moet alleen zo'n mooi Engels viaduct komen van minstens een meter lang en er moeten treinen met 7, 8 rijtuigen op kunnen rijden.

Twee jaar geleden heb ik mijn proefbaan gesloopt en al mijn Peco code 100 wissels verkocht, omdat ik besloot code 75 rail te gaan gebruiken. Daarvoor heb ik toen zelf wissels in elkaar geknutseld:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14927.0.html


Zelf gemaakt wissel.

Echter na rijp beraad heb ik nu besloten om voor het schaduwstation toch Peco SL-E195/196 Medium Radius wissels te gebruiken. De geometrie klopt beter en ze kunnen zonder risico met een goedkoop relais aangestuurd worden, waarvan ik er toevallig nog een paar heb liggen.


ENGELSE RAILS
Als je nu voor je Engelse 00 baan Peco rails koopt, mag je verwachten dat het rails zijn voor een Engelse modelbaan. Maar niets is minder waar, ondanks dat het ook in Engeland de meest populaire rails zijn. Om te beginnen bedraagt de tussenruimte tussen de bielzen bij Engels spoor op 1:76 schaal ca. 6 à 7mm, terwijl de Peco bielzen een tussenruimte hebben van 4mm.

Peco gebruikt het voor banen met een ouder thema minder geschikte z.g. flatbottom railprofiel, terwijl in Engeland van oudsher het z.g. bullhead profiel gebruikt werd:


(afbeelding: Wikipedia)

Links op het plaatje zie je flatbottom en rechts bullhead rail. Het gebruik van flatbottom rail is pas vanaf de jaren '50 toegenomen. Op banen met een modern thema is het dus wel op zijn plaats. Voor spoor 0 brengt Peco trouwens wel rails met bullhead profiel uit. In Engeland zijn bullhead flexrails in 00 te verkrijgen o.a. van C&L en Exactoscale. Bullhead wissels moet je zelf bouwen.


code 75 bullhead rails met 7mm tussenruimte.


Peco code 75 met 4mm tussenruimte.

Maar nu aan de slag. Eerst de wisselstraat uitgelegd en toen met een doos Peco flexrails naar de spuitcabine, na er stroomdraadjes aan gesoldeerd te hebben. Na ze gespoten te hebben heb ik voor de gein van een stuk rail de bielzen op 6mm uit elkaar gezet. Het verschil was zo groot dat ik gelijk de hele doos maar gedaan heb. Het schaduwstation ligt immers ook in het gezicht.


Wagon op Peco rails zo uit de winkel.


Wagon op "verengelste" Peco rails.

Hoe je van je Peco rails "Engelse" rails maakt?
Eerst een lollystokje afvijlen tot hij ca. 6-7mm breed is, en hem daarna in kleine stukjes knippen om tussen de rails te leggen. Ik gebruikte 12 stukjes.
Dan aan weerskanten van je stuk rails 16 bielzen verwijderen:


Daarna de  "webbing" tussen de resterende bielzen wegknippen. Ik doe dat met een Xuron tangetje:


Vervolgens de bielzen naar beide zijden schuiven, ongeveer op de juiste maat. Dan blijft er in het midden een open ruimte over om de draadjes aan te solderen, en dat deed ik dan ook.
Dan eerst aan weerszijden van de draadjes de bielzen plaatsen en aan een kant vastlijmen met een drupje cyano acrylaat op een cocktail stick:


Daarna leg je met behulp van de stukjes lollystok de bielzen door naar beide zijden van de rail. Om te voorkomen dat je bielzen scheef komen te liggen gebruik je ruitjespapier of, zoals ik, een snijmat met ruitpatroon.
Het duurt ca. 1,5 uur en dan heb je weer een mooie rail. Het is een mooi klusje voor als je toch nergens zin in hebt en geen tv wilt kijken.

Toen dat allemaal klaar was heb ik de rails geverfd met een mengsel van Revell 84 matt en 85 matt. Dan zie je de glimmende lijm ook niet meer.

Dit is het resultaat:


Links de Peco rails uit de doos, en rechts de verengelste en geschilderde rails.

Tot slot heb ik nog een foefje uitgevonden om code 75 rails met elkaar te verbinden. Je neemt een biels van een stuk code 100 rails en schijft daar de rail joiners in. Dat past precies:



Je zou eventueel de onderkant van de biels ietsje kunnen afvijlen om te voorkomen dat hij de rails omhoogdrukt, maar volgens mij is dat niet eens nodig.


Leen.

« Laatst bewerkt op: 01 april 2011, 19:48:07 door Stoomboy »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2011, 15:46:18 »
Dus dit wordt een van alles en nog wat topic als het maar Engels spoor gerelateerd is?
Je begint nu met de beschrijving van de bouw van je baan, dat verdient toch een eigen bouwtopic?
Nu doe je of Engelse banen geen eigen topic waard zijn?
Vr. groeten,
Bob

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2011, 15:55:01 »
Ja, deze reactie had ik wel verwacht.

Ik probeer op deze wijze een topic voor Engels spoor levend te houden. Ik zie nu al 3 jaar lang dat er telkens weer even iets over gepost wordt, en dan weer een tijd lang niets. Bovendien heb ik zelf nu al 2 of 3 topics verspreid over het forum staan waar bijna niets op gepost wordt en het lijkt me dus een goed idee om alles bij elkaar te houden in een levend topic.
Mocht ik bovendien van de zomer een tijdje niets bouwen, dan kan het topic levend gehouden worden door van alles en nog wat over Engels spoor. Ik ben niet bang dat de bouw van mijn baan verzuipt in honderden posts met andere onderwerpen. Zoveel wordt er immers niet over Engels spoor gepost. Mocht dat toch gebeuren dan is wat mij betreft het experiment dubbel geslaagd.

Ik hoop eerlijk gezegd een beetje dat jullie het een kans willen geven en misschien zelfs wel zien zitten, ook al is het wat ongebruikelijk.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 01 april 2011, 16:00:30 door Stoomboy »

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2011, 15:58:49 »
Neem anders ook links naar die bouwdraadjes in dit draadje op, maakt het ook alweer leuker.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2011, 16:02:21 »
Ja, een link heb ik al vermeld en die andere komen er zeker ook in. Eerst eens kijken wat de reacties van de andere anglofielen zijn.

En...bedankt voor het meedenken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2011, 16:07:58 door Stoomboy »

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2011, 17:59:41 »
Ik ben dan wel geen anglofiel maar ik vindt het wel leuk om te zien wat anderen doen.
Ga dus vooral door met het posten van allerlei ideeën en bouwsels al dan niet engels
Al was het alleen maar ter leering ende vermaeck.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2011, 18:16:00 »
Bedankt voor je reactie, en mocht je vragen hebben over Engels spoor, dan kun je ze hier stellen.
Dan kunnen we ze later ook weer gemakkelijk terugvinden.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2011, 18:31:10 »
Op speciaal verzoek van Ernst-Jan, de bouwdraadjes.

Er is op dit moment op ons mooie forum een aantal (bouw) draadjes over Engels spoor, waarvan ik hier de links zal posten:

1) Over het diorama van de North British Distillery:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32093.0.html

2) Over het diorama van een jaren '50-'60 station in de Midlands:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35386.0.html

3) Over een baan "met Engelse meuk":
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32738.0.html

4) Over de Engelse baan van Frank:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35718.0.html

5) Over de bouw van mijn LNER J10 (ligt weer tijdelijk plat):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19691.0.html

6) Dankzij Bob, een apart topic over de Hornby "Bournemouth Belle" met Pullman rijtuigen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29019.0.html

7) Reeds vermeld, over het zelf bouwen van wissels:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14927.0.html

8) Over Engels modelspoor en echt spoor:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10637.0.html

9) Over een andere Engelse baan met wat nuttige informatie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,905.0.html

10) Over schaal 00:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16418.0.html

11) Over Peco wissels:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8283.0.html

Mocht ik er een vergeten zijn, dan hoor ik het graag.

Leen
« Laatst bewerkt op: 01 april 2011, 23:54:47 door Stoomboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2011, 20:27:55 »
Leuk, zo'n verzameldraadje over Engels spul. Ik ben zelf nog druk bezig met mijn eerste testbaantje in N, tijdperk 3 Duits (je moet ten slotte ergens beginnen) maar ik ben al erg enthousiast geraakt door de diverse draadjes hier en op andere fora over Engels modelspoor. Zijn er hier nog meer mensen die Engels N spoor rijden?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2011, 20:35:55 »
Hier op het forum in ieder geval Johan Vermij van het North British Distillery diorama-project - nr. 1 van bovenstaand lijstje - en Frank3 met de baan op nr. 4 uit het lijstje.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2011, 21:10:52 »
Vorige week zaterdag een dagje met de maten in Londen bij het London Festival of Railway Modelling in het Alexandra Palace geweest en kon deze lok weer eens niet laten staan:



De Bachmann City of Truro zoals hij in de jaren '30 rondgereden heeft met zwarte frames en met no. 3717. Het NRM (National Railway Museum) stond daar met een stand en het was een speciale aanbieding met een gratis set van 3 Bachmann wagons:



Hier vind je nog wat foto's van deze show:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php/topic/32941-london-festival-of-railway-modeling-2011/page__st__100
(Even naar beneden scrollen).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2011, 22:02:54 door Stoomboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2011, 22:58:01 »
Ha Leen, Ik doe mee!

Bezig met de bouw van mijn baantje, de eerste foto's staan op het geheugenkaartje...verhaaltje in het hoofd, nu nog samenvoegen in het forum!
Ik ga hier ook verder posten!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2011, 23:05:29 »
Mooi om te lezen dat je dit ook ziet zitten.
Ik hoop dat we zo vaker onze mooie dingen kunnen posten en het Engels spoor in the picture kunnen zetten, ook al zijn we maar met anderhalve man en een paardekop.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2011, 23:19:25 »
Ik denk dat er meer zijn dan je denkt hoor. In ieder geval hoop ik het.

Jij bent in Londen geweest. Via de tunnel in 1 dag heen en weer? Da's echt een super lange dag!
Mijn bedoeling is om in de toekomst wat vaker die kant op te gaan, naar beurzen en tentoonstellingen.
Ik bedoel ze hebben daar voetbal en de trein uitgevonden...daar heeft een mens (bijna) genoeg aan haha
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)