Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:58:07
keerlusproblemen door RobVille
Vandaag om 17:42:36
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:30:13
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 17:17:03
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:11:31
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:11:06
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:57:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 16:49:53
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 16:39:05
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:20:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
Vandaag om 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
Vandaag om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 12:40:43
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 10:44:12
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 10:10:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
Philotrain NS6001-6006 door Gert Arkema
Vandaag om 09:07:32
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:10:56
Minibaan Visserskaai H0 door Jelmer
Vandaag om 08:03:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:38:40
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:37:33
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door Martijn1974
Vandaag om 05:21:17
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000  (gelezen 26302 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3523
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #60 Gepost op: 08 April 2011, 10:47:36 »
Wederom weer op zoek geweest naar de oorzaak van het niet mooi lopende
onderstel, wat blijkt, de middelste as wordt opgetild omdat de voorste en achterste
as iets achterlopen.

De kruk zit van de voorste en achterste as staat dan al een fractie verder naar beneden
dan die van de aangedreven as waardoor deze middels de koppelstang wordt opgetild.

Mooi waardeloos dus, kan ik weer opzoek naar deze oorzaak, daarmee komen we er wel
maar dit houd wel in dat alles weer uitelkaar kan, en dat komt niet ten goede van de
GB-1 tandwielkast, daarvan is van 1 schroefje de draad al overleden.....

Als de tijd het toelaat binnenkort toch maar eens naar Houten langs Gm&S voor een nieuwe.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #61 Gepost op: 08 April 2011, 10:57:39 »
Met al dat messing begint het echt op een 6000 te lijken. Ga je de schoorsteenkroon verkoperen of alleen verven?
Jammer van de aandrijving, Veel geluk met de aanpassingen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #62 Gepost op: 08 April 2011, 12:22:57 »
Ik denk dat je de enige zou zijn als je het in een keer goed zou hebben. Hopenlijk valt er ook wat te leren voor de volgende kit. (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3523
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #63 Gepost op: 08 April 2011, 12:29:00 »
@ Beached,

Of ik de kroon ga verkoperen of verven, ik denk het laatste tenzij ik de middelen
om te verkoperen redelijk makkelijk kan verkrijgen.
en het resultaat van verkoperen moet natuurlijk wel mooi zijn, met een mooie lik
verf die er strak op zit kom ze er ook wel.

@ Stig,

Nou, het aparte is wel dat het frame en aandrijving van de 5500 wel meteen soepel liep,
goed, dat is dan ook niet de meest ingewikkelde kit maar toch.
Ach, ik blijf nog wel even verder rommelen met de aandrijving, 't komt uiteindelijk wel
in orde denk ik zo.

Zometeen eerst maar weer eens de rollenbank of een stukje recht spoor op.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #64 Gepost op: 08 April 2011, 12:30:51 »
Hoeveel ruimte hebben de assen om te bewegen, anders dan gewoon ronddraaien? Als de middelste teveel ruimte heeft kan de koppeling met de andere ervoor zorgen dat-ie een kant opgaat die jij niet wuilt. En dat steekt knap nauw; de hornblocks van de beide andere assen bleken bij mij ca 0,5 mm speling te hebben met hetzelfde soort bokkige gedrag als jij liet zien. Opsluiten door een strookje van 0,3 mm aan één van de zijden in te solderen leverde een grote verbetering op.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #65 Gepost op: 08 April 2011, 12:48:14 »
Of ik de kroon ga verkoperen of verven, ik denk het laatste tenzij ik de middelen
om te verkoperen redelijk makkelijk kan verkrijgen.
en het resultaat van verkoperen moet natuurlijk wel mooi zijn, met een mooie lik
verf die er strak op zit kom ze er ook wel.
Ik heb goede ervaringen met koperkleurige Revell verf (nummer moet ik je even schuldig blijven). Niet al te dun aanbrengen, goed laten drogen en daarna met polish goed glad poetsen dan ziet het er zeer fatsoenlijk uit. Wel eerst een proefstukje maken, de ene polish is ietsjes agressiever dan de andere...
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3523
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #66 Gepost op: 08 April 2011, 14:18:21 »
@ Gert,

Bedankt voor deze goede tip, ik heb de aandrijving gedmonteerd en daarna de
openingen in het chassis aan de randen vertint, de speling was niet groot genoeg
om er direct maar een stukje messing in de krijgen.

Daarna het onderstel weer samengebouwd en tot mijn verbazing, 't loopt lekker  (y)
Ik heb haar even op de rollenbank gehad en daarop lijkt het vele malen erger dan
op de rail, dus ook even een stuk flexrail erbij gepakt en daarop gereden, probleem
opgelost  ;D Super bedankt  (y)

http://youtu.be/s6BIcmdNuTs?hd=1

@ Bessel,

Ik ga wel een proefstukje maken, ik heb wel Brasso, en ook wel een andere soort
koperpoets van de Action, en eventueel ook nog wel van HG.
En anders proberen met Commandant 4 dat werkt ook altijd goed op krasjes etc.

Gr.

Robbert Jan.

« Laatst bewerkt op: 08 April 2011, 15:12:25 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #67 Gepost op: 08 April 2011, 15:25:56 »
Doe maar commandant, de rest is meer voor echt koper: de verf is er dan zo af...
Wordt wel een prachtige lok trouwens!
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #68 Gepost op: 08 April 2011, 15:26:53 »
Mooi! Reken er wel mee dat na verloop van tijd de zachte soldeer slijt dus dat je dezelfde haperingen opnieuw kunt verwachten.

Dat poetsbare verf, daar had Beached het toch al over? Humbrol Metalliser of Metalcote ofzo. Ben er ook nog naar op zoek. Misschien dat Modelbrouwers in Schoonhoven het heeft, die heeft wel bare metal foil; dun zelfklevend metaalplaat. Aangezien het een vlak stuk is lijkt me een beetje teveel gevraagd om om een schoorsteenkroon te plooien, maar wie weet. En nee, je kunt er niet meer per trein heen  ;) . Wel met de trein (in je binnenzak  ;D).
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3523
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #69 Gepost op: 08 April 2011, 16:00:55 »
Ik heb al even gezocht op Humbrol c.q. Revell en bij beide fabrikanten wel wat
gevonden.

Humbrol 12 Copper Mettalic (Metalcote etc.)
Revell 93 Aqua Kupfer

Zouden volgens de experts het zelfde effect moeten geven, een mettalic effect zoals
gewenst. Ik ga deze week nog wel even langs de modelbouwwinkel in Groningen, als het
er niet is kan ik het daar ook wel bestellen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #70 Gepost op: 08 April 2011, 16:16:06 »
Hoi,

Ik heb een galvanisatie badje waarmee je kunt verkoperen. Ik ga een proefje op DJH materiaal voor je proberen.

Grtzz,

Karst

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #71 Gepost op: 08 April 2011, 18:50:36 »
Hoi

je zou natuurlijk ook eens kunnen proberen of je die folie waar ze printplaten mee repareren erop kunt plakken.

bart

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3523
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #72 Gepost op: 09 April 2011, 11:48:09 »
@ Karst,

Ik zie je bevindingen graag verschijnen!

@ Lokpaint,

Ik ben al even aan het google'n geweest op deze materie en heb wel gevonden wat je bedoeld.
Op Ebay wordt het spul wel aangeboden op rol, met materiaal dikte's van 0,06mm.
Ik kom ook verscheidene toepassingen tegen in de muziekwereld, met name gitaren.....

Nu denk ik dat dit materiaal niet geschikt is voor het ronde gebogen oppervlak van een schoorsteenkroon.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #73 Gepost op: 10 April 2011, 22:37:39 »
Verkoperen dmv. electrolyse is helemaal niet moeilijk. Je hebt er alleen een gelijkstroom trafo en een beetje kopersulfaat voor nodig.
Hier zie je hoe ik het heb gedaan: http://www.marklin-users.net/forum/default.aspx?g=posts&m=235739#post235739
Hier een artikel hoe het moet: http://www.modelrailroading.nl/Project7005/7005Pages/Verkoperen.pdf

mvg,
Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3523
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van: DJH NS 6000
« Reactie #74 Gepost op: 11 April 2011, 14:35:38 »
Duidelijk verhaal Rick daar kan ik wel wat mee, nu eens kijken waar of ik kopersulfaat
kan krijgen met een beetje mazzel wel in de buurt.

Gisteravond heb ik nog even wat kleine dingetjes aan de loc gezet, o.a. de krikken.
En in de werkplaats de lantaarns uitgefreesd op 3mm zodat er een smd ledje inpast.
Moet ik deze alleen nog wel even ophalen bij de electronicawinkel, we gele zijn weer eens op  ;D
en daarnaast nog een rolletje tin, wikkeldraad voor het aansluiten en weerstandjes.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5